7 فواید خرمای خشک برای سلامتی و ارزش غذایی آن

7 فواید خرمای خشک برای سلامتی و ارزش غذایی آن

02 مرداد 1401

خرمای خشک چیست؟

خرمای خشک منبع عالی انرژی است و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است. این خرما به دلیل رطوبت کم آن‌ها خشک و سفت به نظر می‌رسد و اغلب در خانواده‌های هندی استفاده می‌شود. خرمای خشک به دلیل وجود مواد مغذی غلیظ، طعمی قوی دارد. آن حاوی فیبر، کلسیم و ویتامین C است که شما را سالم نگه می‌دارند و به راحتی در فروشگاه‌های سراسر جهان در دسترس هستند.


فواید خوردن خرمای خشک برای سلامتی چیست؟


فواید خوردن خرمای خشک برای سلامتی

1. ممکن است به هضم کمک کند.

خرمای خشک حاوی فیبرهای محلول و نامحلول است که می‌تواند ترشح شیره‌های گوارشی را افزایش داده و جذب غذاها را افزایش دهد. آن‌ها همچنین حاوی بتا دی گلوکان هستند که می‌تواند احساس سیری را تقویت کند و از پرخوری جلوگیری کند و در عین حال جذب مواد مغذی را بهبود بخشد و علائم سوء هاضمه را تسکین دهد.

فیبر موجود در خرمای خشک برای درمان موثر یبوست شناخته شده‌است.

فیبر می‌تواند روده‌ی بزرگ شما را با افزایش مقدار مدفوع روده بزرگ تمیز نگه‌دارد و به عنوان یک ملین برای تسهیل حرکت روده در بدن شما عمل می‌کند.

2. ممکن است سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد.

مصرف خرمای خشک ممکن است سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد. خرمای خشک کم چرب است و مانند تمام غذاهای گیاهی فاقد کلسترول است. آن‌ها برای کنترل لیپوپروتئین با چگالی کم (یا کلسترول بد) در جریان خون شناخته شده‌اند و در نتیجه سلامت قلب شما را بهبود می‌بخشند. جدای از این، خرمای خشک سدیم کمی دارد و منبع غنی پتاسیم است که آن را برای کنترل فشار خون شما مفید می‌کند. بنابراین، آن‌ها ممکن است به حفظ سیستم قلبی عروقی شما کمک کنند.

3. ممکن است انرژی را افزایش دهد.

خرمای خشک سرشار از قند طبیعی (گلوکز و فروکتوز) است. این قند طبیعی به تأمین انرژی بدن کمک می‌کند. بنابراین، شما را از نظر بدنی مناسب و سالم نگه می‌دارد تا فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.

این خرماها منبع خوبی از کربوهیدرات‌ها هستند و می‌توانند انرژی زیادی را در هر زمانی از روز تأمین کنند.

4. ممکن است به حفظ سلامت استخوان کمک کند.

خرمای خشک منبع عالی کلسیم است که عنصر مهمی برای قوی نگه داشتن استخوان‌های شماست. آن‌ها به جلوگیری از کمبود کلسیم کمک می‌کنند، که علت اصلی پوکی استخوان و آرتریت(رماتیسم مفصلی) است.

برخی شواهد حکایتی نشان می‌دهد که مصرف خرمای خشک به تقویت عضلات قلب، رحم و کل بدن کمک می‌کند. زنان باردار باید خرمای خشک را به طور مرتب مصرف کنند زیرا می‌تواند ماهیچه‌های رحم را تقویت کرده و زایمان را آسان‌تر کند. با این حال، تحقیقات طولانی مدت بیشتری برای درک این مزیت خرمای خشک مورد نیاز است.

5. ممکن است به مقابله با کم خونی کمک کند.

خرما منبع خوبی از آهن است که یکی از حیاتی‌ترین مواد معدنی در بدن شماست. آهن جزء اصلی هموگلوبین است. نقش کلیدی در حفظ تعداد سلول‌های خونی و همچنین تنظیم جریان اکسیژن در بدن ایفا می‌کند. با این حال، تحقیقات طولانی مدت بیشتری برای درک این اثر خرمای خشک در انسان مورد نیاز است.

6. ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد.

خرمای خشک حاوی ویتامین A (رتینول) است که برای حفظ سلامت پوست مفید است. از جوش زدن جلوگیری می‌کند و رطوبت طبیعی پوست را تقویت می‌کند که به آبرسانی پوست شما کمک می‌کند. در نتیجه پوستی سالم و درخشان خواهیدداشت. گفته می‌شود خرما دارای خواص آنتی اکسیدانی است که به مبارزه با پیری پوست کمک می‌کند.

ویتامین‌های C و K موجود در میوه‌های خشک می‌توانند به بهبود کیفیت و ظاهر پوست، کاهش التهاب و از بین بردن برخی از علائم پیری مانند چین و چروک و لکه‌ها کمک کنند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این مزیت خرمای خشک مورد نیاز است.

7. ممکن است به درمان مشکلات مو کمک کند.

تحقیقات در مورد خرمای خشک و تأثیر آن بر مو محدود است. با این حال، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در خرمای خشک به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند و باعث تقویت بیشتر ریشه‌های مو می‌شود.

آهن، کلسیم و ویتامین C موجود در خرمای خشک ممکن است به تولید سالم مو و کاهش شرایط التهابی که می‌تواند باعث ریزش مو و شوره سر شود کمک کند. همچنین، وجود ویتامین B5 در خرما ممکن است به تغذیه‌ی ریشه‌ی مو کمک کند و موهای شما را قوی‌تر کند.

اکنون که همه چیز را در مورد فواید خرمای خشک می‌دانید، بیایید مشخصات تغذیه‌ای آن را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: چگونه از آب پیاز برای سلامت پوست و مو استفاده می‌شود؟


خرمای خشک و مشخصات تغذیه


فواید خوردن خرمای خشک برای سلامتی

خرمای خشک دارای مشخصات غذایی منحصربه‌فردی است زیرا به طور غیرعادی کالری بالایی دارد. آن‌ها همچنین حاوی ویتامین‌های C و K، کلسیم، ویتامین‌های B و آهن به همراه مقادیر کمی از مواد معدنی مختلف و آنتی اکسیدان‌ها هستند. آن‌ها همچنین دارای تمام مواد معدنی ضروری مانند آهن، پتاسیم، سلنیوم، منیزیم، فسفر و مس هستند که بدون آن‌ها سلول‌های بدن شما نمی‌توانند فعالیت‌های منظم خود را انجام دهند.

سردرگم هستید که کدام خرما را انتخاب کنید؛ تازه یا خشک؟ قسمت بعدی را بررسی کنید تا متوجه شوید.


خرمای تازه در مقابل خرمای خشک


خرمای خشک رطوبت کمی دارد و اگر به درستی نگهداری شود تقریباً 5 سال قابل خوردن است، در حالی که خرمای تازه به دلیل داشتن رطوبت، ماندگاری کمتری بین 8 تا 10 ماه دارد. خرمای خشک معمولاً در بسیاری از کشورها یافت می‌شود، زیرا صادرات و نگهداری آن آسان است. خرمای خشک و تازه را می‌توان در فریزر یا یخچال نگهداری کرد.

خرمای خشک ممکن است شبیه کشمش بزرگ یا انگور پژمرده باشد. فرآیند کم آبی آن باعث این چروک شدن می‌شود. خرمای تازه پر و سفت است و در رنگ‌های قرمز و مشکی موجود است. نسبت به خرمای خشک چین و چروک کمتری دارند. اجازه دهید نگاهی به برخی از عوارض مصرف خرمای خشک بیاندازیم.


عوارض جانبی خرمای خشک


در حالی که مصرف محدود خرمای خشک بی‌خطر است، مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به عوارض جانبی زیر شود:

  • نفخ، یبوست و گاز معده
  • افزایش وزن
  • هیپرکالمی (سطح بالای پتاسیم)
  • واکنش آلرژیک

زنان باردار و مادران شیرده باید قبل از مصرف خرما با پزشک مشورت کنند. ما نگاهی به چند نکته ساده برای انتخاب و نگهداری خرمای خشک خواهیم داشت.

در حالت ایده آل، خرما را باید در ظرف دربسته در جای سرد و خشک در دمای اتاق نگهداری کنید و تا 2 ماه قابل استفاده باشد. همچنین می‌توانید خرما را بین 6 ماه تا 1 سال در یخچال نگهداری کنید. این باعث می‌شود خرما طراوت و طعم خود را حفظ کند.

نتیجه

خرمای خشک مجموعه‌ای از فواید سلامتی را ارائه می‌دهد. آن‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها هستند. آن‌ها می‌توانند به هضم غذا کمک کنند و سلامت قلب و عروق، استخوان و پوست را بهبود بخشند. آن‌ها همچنین انرژی را افزایش می‌دهند زیرا قندهای طبیعی بالایی دارند. آن‌ها منبع غنی آهن هستند و به مدیریت کم خونی نیز کمک می‌کنند. ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در خرما به تقویت سلامت مو نیز کمک می‌کند. سعی کنید خرمای خشک را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود در مقادیر متوسط قرار دهید تا از فواید فراوان آن بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: 24 مورد از مزایای سیب زمینی و انواع دستور پخت آن

مطالب مرتبط