اثرات مضر تغییرات آب و هوا بر سلامت کودکان

اثرات مضر تغییرات آب و هوا بر سلامت کودکان

26 تیر 1401

ما می‌دانیم که سوزاندن سوخت‌های فسیلی یکی از عوامل اصلی تغییرات آب و هوایی است. به این دلیل است که باعث آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود که هم بر جو و هم بر نوع هوایی که ما در آن نفس می‌کشیم تأثیر می‌گذارد.

افراد در هر سنی و هر وضعیت سلامتی می‌توانند تحت تأثیر منفی آلودگی هوا قرار بگیرند. با این حال، نوزادان و کودکان به ویژه نسبت به اثرات تنفس در "دود" و هوای آلوده حساس‌تر هستند.

یک مطالعه‌ی جدید به دنبال تعیین اثرات منفی تغییرات آب و هوایی بر سلامت کودکان بود. محققان دریافتند که سلامت روحی و جسمی کودکان زمانی که در معرض آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی قرار می‌گیرند و همچنین در شرایط آب و هوایی شدید به دلیل گرم شدن کره زمین هستند آسیب می‌بینند.

یافته‌های مطالعه: اثرات تغییر اقلیم بر کودکان

مقاله‌ای که در سال 2022 در مجله‌ی پزشکی نیوانگلند منتشر شد، ارتباط بین تغییرات آب و هوا، آلودگی سوخت‌های فسیلی و سلامت کودکان را بررسی کرد. به طور کلی، هدف شناسایی این بود که چگونه جنین‌ها، نوزادان و کودکان به طور منحصر به فردی در برابر اثرات زیست محیطی مرتبط با آب و هوا آسیب پذیر هستند.

سلامت کودکان

با توجه به نتایج، تغییرات اقلیمی چه اثراتی بر سلامت خانواده‌ی ما دارد؟

به طور کلی، به نظر می‌رسد تغییرات آب و هوایی برای سلامت کودکان مضر است زیرا از نظر فیزیکی بر ریه‌ها و سیستم ایمنی آن‌ها تأثیر می‌گذارد و در عین حال زندگی آن‌ها را مختل می‌کند.

محققان می‌دانند که سیستم ایمنی و سیستم تنفسی نوزادان و کودکان دفاع ضعیف‌تری در برابر سموم موجود در محیط دارند. DNA آن‌ها می‌تواند راحت‌تر آسیب ببیند، در حالی که بدن آن‌ها در تلاش است تا مواد شیمیایی را به آسانی بزرگسالان سم‌زدایی کند.

نوزادان و کودکان نیز نسبت به وزن بدن خود هوای بیشتری تنفس می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها در معرض آلاینده‌های هوای بیشتری قرار دارند، با توجه به اینکه کودکان راه‌های هوایی باریک‌تری دارند که راحت‌تر منقبض می‌شوند، به‌علاوه میزان بالاتری از آلرژی و آسم، مشکل‌ساز است.

مشکل دیگر این است که نوزادان و کودکان از قرار گرفتن در معرض گرما بیشتر رنج می‌برند. کار بدن آن‌ها برای تنظیم دمای بدنشان مشکل‌تر است و در صورت گرم شدن بیش از حد ممکن است علائم فیزیکی زیادی بروز دهند.

تغییرات آب و هوایی دقیقاً چگونه سلامت کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

این مقاله برخی از نگرانی‌های اصلی تغییرات آب و هوایی بر سلامت نوزادان و کودکان را خلاصه می‌کند:

  • آلرژی‌ها و حملات آسم به دلیل افزایش سطح گرده‌های موجود در هوا، ناشی از طولانی‌تر شدن فصول رشد و افزایش تولید گرده، بر کودکان بیشتری تأثیر می‌گذارد. قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های مختلف هوا قبل و بعد از تولد نیز با کاهش شناخت، مشکلات توجه، اختلال کمبود توجه-بیش فعالی و ویژگی‌های اوتیسم در دوران کودکی همراه بوده است.
  • تغییرات آب و هوا می‌تواند بر تغذیه نیز تأثیر بگذارد. خشکسالی و سطوح بالاتر گازهای گلخانه‌ای در جو، رشد مواد غذایی کافی را دشوارتر می‌کند. این امر باعث می‌شود خانواده‌ها دسترسی کمتری به غذاهای غنی از مواد مغذی داشته‌باشند که می‌تواند باعث مشکلات شناختی، سوء تغذیه و کمبود در بین کودکان شود.
  • آلودگی آب و مواد غذایی، کودکان را در معرض خطر بیشتری برای عفونت‌های گوارشی ناشی از پاتوژن‌های باکتریایی قرار می‌دهد.
  • تغییرات آب و هوایی با افزایش خطرات چندین بیماری منتقله از طریق ناقل (سرایت به انسان از طریق حشرات و حیوانات) مرتبط است که می‌تواند برجوانان نیز تأثیر بگذارد، از جمله مالاریا، دنگی، عفونت ویروس زیکا و بیماری لایم.
  • گرم شدن کره‌ی زمین می‌تواند موج‌های گرمایی را ایجاد کند که می‌تواند باعث آسیب روحی و جسمی کودکان شود. گرمازدگی در کودکان می‌تواند عملکرد کلیه را مختل کند، خطر زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد و باعث کم آبی بدن شود.
  • سیل‌ها و طوفان‌های بزرگ می‌توانند باعث غرق شدن، آسیب جسمی و استرس آسیب‌زا در کودکانی شوند که مجبور به نقل مکان می‌شوند. سایر اثرات آب و هوای شدید می‌تواند شامل اختلال در آموزش، اختلال استرس پس از سانحه، اضطراب و افسردگی باشد.
  • قرار گرفتن در معرض دود آتش سوزی در داخل رحم با کاهش وزن هنگام تولد و زایمان زودرس، به علاوه نرخ بالاتر تشدید آسم، خس خس  سینه، ذات الریه و برونشیت در کودکان مرتبط است.

سلامت کودکان

در سطح جهانی، ما در ۷۰ سال گذشته بسیار بیشتر از هر مقطع دیگری در تاریخ سوخت‌های فسیلی می‌سوزانیم. این تأثیر زیادی بر نحوه‌ی تربیت کودکان، غذایی که می‌خورند و هوایی که تنفس می‌کنند می‌گذارد.

هنگامی که سوخت‌های فسیلی (شامل زغال سنگ، نفت، گاز طبیعی و نفت) برای استفاده انرژی و حمل و نقل سوزانده می‌شوند، گازهای گلخانه‌ای به جو منتشر می‌شوند. دو گاز اصلی گلخانه‌ای دی اکسید کربن و متان هستند. این‌ها باعث تغییراتی در جو می‌شود که منجر به گرم شدن کره‌ی زمین، افزایش مه دود و آلودگی، تغییرات آب و هوا و سایر مشکلات می‌شود.

امروزه تقریباً یک میلیارد کودک در سراسر جهان به طور منظم در معرض سطوح بسیار بالای آلودگی هوا قرار دارند. "آلودگی هوا" به هوایی گفته می‌شود که دارای مقادیر زیادی ذرات ریز قابل استنشاق مضر در هوا است، مانند دی اکسید گوگرد، اکسیدهای نیتروژن، هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای، جیوه و سایر مواد شیمیایی فرار است. این ذرات ریز می‌توانند به سیستم تنفسی و ریه‌های ما راه پیدا کنند، جایی که باعث آسیب می‌شوند.

مناطقی از جهان که بدترین آلودگی هوا را دارند مناطقی هستند که پرجمعیت و از نظر اقتصادی ضعیف هستند. این بدان معناست که کودکانی که در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می‌کنند، در مقایسه با کودکانی که در مناطق روستایی تمیزتر و کوچک‌تر زندگی می‌کنند، از اثرات بد سلامتی ناشی از تغییرات آب و هوایی بیشترین آسیب را می‌بینند.

تخمین زده می‌شود که از هر سه کودک در سراسر جهان یک کودک در مناطقی زندگی می‌کند که حداقل چهار شوک اقلیمی و محیطی (مانند خشکسالی شدید، سیل، آلودگی هوا و کمبود آب) همپوشانی دارند.

کشورهای فقیرتر معمولاً برای مقابله با اپیزودهای آب و هوای شدید، که کودکان را در معرض خطر مشکلات مختلف سلامت روانی قرار می‌دهد، بیشتر مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 6 فواید شگفت انگیز پرتقال خونی برای سلامتی


نکاتی برای محافظت از سلامت کودکان


سلامت کودکان

با توجه به آنچه که ما اکنون در مورد اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی می‌دانیم، کارشناسان از سراسر جهان از رهبران جهان خواسته‌اند تا اقدامات اضطراری برای کمک به معکوس کردن تغییرات آب و هوایی انجام دهند. در حالی که این باید در مقیاس ملی و جهانی اتفاق بیفتد، هنوز کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود و خانواده خود در برابر اثرات منفی تغییرات آب و هوا و آلودگی انجام دهید.

کارشناسان معتقدند که همه‌ی ما باید "اقدامات سازگاری" خاصی را برای کمک به محافظت از کودکان در برابر نگرانی‌های زیست محیطی انجام دهیم، از جمله:

تمرکز بر تأمین آب تمیز برای خانواده‌ها (در خانه می‌توانید از فیلتر آب استفاده کنید).

هر گونه مشکل آلودگی آب در منطقه خود را بلافاصله به مقامات گزارش دهید.

در صورت امکان، از زندگی در مناطق متراکم با سطوح بالای آلودگی هوا خودداری کنید.

ایجاد یک برنامه تخلیه برای خانواده خود در مواقع اضطراری آب و هوایی.

باغبانی و کمپوت سازی در خانه، که می‌تواند به شما کمک کند غذاهای غنی از مواد مغذی را تهیه کنید.

محافظت از کودکان در برابر نیش پشه و آلرژی‌های رایج در اطراف خانه.

تا جایی که می‌توانید یک رژیم غذایی سالم به خانواده خود بدهید که به تقویت سیستم ایمنی و عملکرد تنفسی کمک می‌کند.

برای محدود کردن خطر گرمازدگی و سایر علائم، کودکان خود را در مناطق امن، تمیز و سایه بازی کنید.

نتیجه:

محیط زیست چه تأثیری بر سلامت کودکان دارد؟ یک بررسی در سال 2022 نشان داد که نوزادان و کودکان به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف‌تر، سیستم‌های تنفسی آسیب‌پذیر و مقابله با گرما و استرس، بیشتر مستعد اثرات مضر تغییرات آب و هوایی هستند.

تغییرات آب و هوایی چه تأثیری بر سلامت کودکان دارد؟ کودکان ممکن است از آسم، آلرژی، اختلالات شناختی، سوءتغذیه، اضطراب، PTSD و سایر مسائل به دلیل تأثیر تغییرات آب و هوایی رنج ببرند.

کسانی که در جوامع توسعه نیافته و فقیر زندگی می‌کنند در معرض بیشتر خطر هستند.

تمرکز مقامات بر محافظت از کودکان با توجه به تأمین آب و غذا، کاهش آلودگی هوا و همچنین محدود کردن خطر گرمازدگی است.

بیشتر بخوانید: 4 عارضه‌ی جانبی خوردن توت که باید بدانید!