چرا نباید صورت خود را زیر دوش بشویید؟

چرا نباید صورت خود را زیر دوش بشویید؟

22 تیر 1401

برای داشتن پوستی سالم، بدون چین و چروک، لکه‌های خشکی و آکنه باید یک روتین مراقبت از پوست روزانه را بدون هیچ بهانه‌ای دنبال کنید. و اولین قدم برای رسیدن به آن شستن صورت است. اما آیا باید صورت خود را زیر دوش بشویید؟ اگرچه منطقی به نظر می‌رسد، اما ایده‌ی خوبی نیست. این مقاله را بخوانید تا بدانید چرا توصیه نمی‌شود صورت خود را زیر دوش بشویید و روش صحیح شستن صورت چیست؟


آیا شستن صورت زیر دوش مضر است؟


بله، شستن صورت زیر دوش می‌تواند برای پوست شما مضر باشد. بسیاری از مسائل مربوط به این عمل به دما مربوط می‌شود. اکثر ما با آب داغ حمام می‌کنیم که می‌تواند به پوست صورتمان آسیب برساند.

از آنجایی که پوست صورت شما حساس‌تر از پوست سایر قسمت‌های بدن است، دما اهمیت دارد. شستن صورت در حمام آب گرم منافذ صورت را باز می‌کند و باعث می‌شود محصولات پاک کننده به عمق پوست شما جذب شوند. این کار می‌تواند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرد و باعث خشکی پوست شود.

گرمای آب داغ و بخار ممکن است باعث گشاد شدن و پارگی مویرگ‌های خونی حساس در پوست شود. همچنین باکتری‌های موجود در حمام می‌توانند خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی را افزایش دهند. اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعاها وجود ندارد، اما هنگام شستن صورت خود در حمام باید مراقب باشید و هرگز از آب بسیار داغ برای تمیز کردن و شستشوی صورت خود استفاده نکنید.

بخش‌های بعدی به سوالاتی که ممکن است در مورد شستن صورت خود در حمام داشته‌باشید پاسخ می‌دهد.


آیا باید صورت خود را قبل یا بعد از حمام بشویید؟


چرا نباید صورت خود را زیر دوش بشویید

بهتر است بعد از حمام صورت خود را بشویید زیرا شامپو کردن موهایتان بدون ریختن شامپو روی صورت غیرممکن است. شامپو می‌تواند منافذ روی صورت شما را مسدود کند و منجر به آکنه و جوش شود. بنابراین، باید صبر کنید تا از حمام خارج شوید تا صورت خود را بشویید و مرطوب کنید و سطح چربی طبیعی و هیدراتاسیون آن را حفظ کنید.

اگر به طور منظم یک روتین مراقبت از پوست را دنبال می‌کنید و هنوز متوجه نتایج مطلوب نمی‌شوید، به احتمال زیاد ممکن است از آب با دمای نامناسب برای شستن صورت خود استفاده کرده‌ باشید.


باید صورت خود را با آب گرم بشویید یا سرد؟


در حالی که شستن صورت با آب داغ می‌تواند آرامش بخش به نظر برسد، اما انتخاب مناسبی برای پوست شما نیست. بخار دادن آب داغ ممکن است باعث تحریک، التهاب، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوستتان شود. همچنین می‌تواند پوست شما را خشک کرده و روغن‌های ضروری را از اپیدرم شما پاک کند.

اگر پوست خشک یا چربی دارید، این کار می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. پوست شما می‌تواند به کمبود روغن‌های طبیعی با تولید روغن بیشتر برای متعادل کردن آن، واکنش نشان دهد و باعث ایجاد جوش‌های ناخواسته شود.

از طرف دیگر، شستن صورت با آب سرد می‌تواند پف صورتتان را کاهش دهد و پوست شما را شاداب کند. شواهد همچنین نشان می‌دهد که آب سرد می‌تواند منافذ پوست شما را ببندد و از ورود آلودگی و باکتری جلوگیری کند. با این حال، سعی کنید از شستن صورت خود با آب بسیار سرد نیز خودداری کنید زیرا هرگز به طور موثر پوست را تمیز نمی‌کند.

بنابراین، دمای آب مناسب برای شستن صورت بعد از حمام چقدر است؟

 متخصصان پوست استفاده از آب ولرم را برای شستن صورت توصیه می‌کنند. آب ولرم باعث می‌شود که پاک‌کننده‌ی صورت شما گرد و غبار و آلودگی را از پوست شما پاک ‌کند و رطوبت و روغن‌های ضروری را روی پوست شما متعادل کند.


آیا باید قبل یا بعد از حمام لایه برداری کنید؟


چرا نباید صورت خود را زیر دوش بشویید

بهترین زمان برای لایه برداری پوست همیشه بعد از حمام است. این به این دلیل است که هنگامی که با آب گرم یا ولرم دوش می‌گیرید، منافذ پوست باز می‌شوند و لایه بردار در عمق پوست صورت شما جذب می‌شود تا آلودگی و سلول‌های مرده را از بین ببرد و پوست شما را سالم و درخشان کند.

در حالی که شستن صورت یک مرحله‌ی اساسی در هر روتین مراقبت از پوست است، آنقدرها هم که مردم فکر می‌کنند آسان نیست. از شستشوی نامناسب صورت گرفته تا لایه برداری بیش از حد، برخی از اشتباهات رایجی که افراد هنگام شستن صورت مرتکب می‌شوند عبارت اند از:

1. استفاده از پاک کننده نامناسب صورت

خرید بهترین محصولات مناسب برای نوع پوست شما برای داشتن پوستی سالم و بدون عیب بسیار مهم است. پاک کننده صورت شما باید آلودگی، ناخالصی‌ها و پوست‌های مرده را بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست پاک کند. از این رو برای انواع پوست‌های نرمال تا خشک گرفته از کرم مرطوب کننده و پاک کننده استفاده کنید. از سوی دیگر، افرادی که دارای پوست‌های چرب یا مختلط هستند، حتما باید از شوینده صورت فوم‌دار یا ژلی غیر کومدوژنیک استفاده کنند.

2. لایه برداری بیش از حد

لایه برداری به شما کمک می‌کند از شر سلول‌های مرده پوست که در طول زمان ایجاد می‌شوند خلاص شوید. با این حال، انجام مکرر آن می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. باعث پوسته پوسته شدن، خشکی و تحریک می‌شود. از این رو، متخصصان مراقبت از پوست توصیه می‌کنند که لایه برداری صورت را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید.

3. خشک شدن پوست

بعد از لایه برداری یا شستن صورت از مرطوب کننده‌ها و سرم‌ها استفاده کنید تا از خشکی پوست جلوگیری کنید. هنگامی که صورت خود را تمیز و خشک کردید، مطمئن شوید که در عرض یک دقیقه بعد از مرطوب کننده یا سرم استفاده می‌کنید. این کار کمک می‌کند تا روغن‌های طبیعی پوست و رطوبت پوست شما حفظ شود و پوست سالم ودرخشانی داشته‌باشید.

4. تعداد شست و شوی نادرست

صورت خود را بیش از یک یا دو بار در روز نشویید. با این حال، این کار کاملاً به نوع پوست شما و سایر عوامل بستگی دارد. اگر در طول روز آرایش می‌کنید، صورت خود را دو بار در روز تمیز کنید تا منافذ پوستتان بسته نشود. یا اگر پوست مستعد آکنه دارید، شستن صورت خود دو یا سه بار در روز برای سالم نگه‌داشتن آن بشویید. اما برای انواع پوست‌های حساس شستن صورت یک بار در روز کافی است.


آیا استفاده از صابون نواری برای پوست صورت در حمام بد است؟


اگرچه بد نیست از صابون‌های نواری برای صورت خود استفاده کنید، اما صابون‌های قوی می‌توانند پوست شما را خشک و کدر کنند. همچنین صابون‌هایی که برای حمام استفاده می‌شوند می‌توانند پوست شما را تحریک کرده و باعث عدم تعادل pH شوند که منجر به بروز آکنه می‌شود. بنابراین از پاک کننده‌های ملایم صورت براساس نوع پوست خود استفاده کنید تا عرق و کثیفی را بدون از بین بردن روغن‌های ضروری صورت از بین ببرید.

حالا بیایید بهترین تکنیک برای شستن صورت زیر دوش را بفهمیم.

بیشتر بخوانید: 16 ماسک صورت خانگی ساده برای پوستی درخشان


تکنیک مناسب برای شستن صورت چیست؟


چرا نباید صورت خود را زیر دوش بشویید

صورتت را خیس کن

مقداری از پاک کننده صورت را به اندازه یک سکه بردارید و روی صورت خود آرامی با حرکات دایره‌ای ماساژ دهید. انگشتان خود را بدون هیچ فشاری روی صورت و گردن خود بکشید.

اجازه دهید پاک کننده حدود 20 ثانیه روی صورت شما بماند.

صورت خود را بشویید و خشک کنید. با حوله مالش ندهید.

با یک مرطوب کننده صورت خود را مرطوب کنید. همچنین می‌توانید از لوسیون آبرسان مناسب با نوع پوست خود استفاده کنید.

  برای تغذیه‌ی عمیق پوست خود، محصول را به مدت یک دقیقه ماساژ دهید.

اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته‌ باشید، شستن صورت زیر دوش ایده‌ی خوبی نیست. باکتری‌های موجود در حمام می‌توانند خطر ابتلا به عفونت‌های پوستی را افزایش دهند و آب داغی که استفاده می‌کنید نیز می‌تواند به پوست شما آسیب برساند. این یک اشتباه رایج است که ما مدت‌ها دنبال آن بوده‌ایم. شما همچنان می‌توانید عادت خود را تغییر دهید و روش صحیح شستن صورت خود را که در این مقاله توضیح داده شده ‌است، دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از روغن نارگیل برای کاهش سلولیت

مطالب مرتبط