در زمستان این 13 نکته مراقبت از پوست را فراموش نکنید!

در زمستان این 13 نکته مراقبت از پوست را فراموش نکنید!

11 آبان 1399

می‌گویند که برای تحسین کردن زیبایی دانه‌های برف باید بیرون از خانه و در سرما به تماشای آن بایستید. درست است! زمستان فریبندگی‌های خودش را دارد اما تا به حال به این مسئله پی بردید که چه خرابی‌های می‌تواند روی پوست شما به بار بیاورد؟ هوای سرد رطوبت طبیعی روی پوست را از بین برده و باعث خشک و خارش‌دار شدن آن می‌شود. این مسئله همچنین می‌تواند موجب خشک شدن شدید پوست، اگزما و پسوریازیس شود. به همین دلیل است که شما باید از پوست خود مراقبت کنید. در این مقاله، ما 13 نکته را برای شما لیست کردیم که می‌توانید با دنبال کردن آنها در طول زمستان پوست خود کاملاً با نشاط نگه دارید.


13 نکته مراقبت از پوست برای زمستان


1. از آب ولرم استفاده کنید

هنگامی که دمای هوا پایین است، گرفتن دوش با آب داغ بسیار وسوسه کننده است اما اگر پوست خود را دوست دارید، از انجام اینکار خودداری کنید. به جای اینکار، برای حمام کردن و شستن صورت خود از آب ولرم استفاده کنید. آب داغ سریع پوست شما را خشک می‌کند و اگر آن را بلافاصله مرطوب نکنید، پوست شما ممکن است ترک خورده و دچار اگزمای زمستانی شود. هنگامی که با آب گرم دوش گرفتید، به پوست خود آن دسته از مرطوب کننده‌هایی را بزنید که حاوی هیارولونیک اسید و سرامید هستند. این گونه سد رطوبتی پوست خود را دست نخورده نگهداشته و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کنید.

2. پوست خود را هیدراته نگه دارید

فرقی نمی‌کنید که در خانه باشید یا بیرون، هوا در زمستان خشک است. در نتیجه، آب به راحتی از سطح پوست شما بخار می‌شود. بنابراین، شما باید پوست خود را هیدراته نگهدارید. همچنین می‌توانید یک دستگاه رطوبت ساز برای مدیریت سطح رطوبت در خانه خود بخرید. قطعاً اینکار پوست شما را خوشحال نگه می‌دارد.

3. محصولات مراقبت پوستی خود را هوشمندانه انتخاب کنید

محصولی که در تابستان پوست شما را خوشحال نگه می‌دارد، می‌تواند آن را در طول تابستان ناراحت کند. به همین دلیل است که شما باید محصولات مراقبت پوست را بر اساس فصل انتخاب کنید. نکته اصلی داشتن پوستی سالم و درخشان در زمستان استفاده از محصولات مراقبت پوستی ملایم است. تمیر کننده صورتی را انتخاب کنید که حاوی مرطوب کننده است تا جلوی از بین رفتن سد طبیعی و مرطوب پوست خود را بگیرید. اگر آکنه یا جوش دارید، از محصولاتی استفاده کنید که حاوی سرامید، هیارولونیک اسید، سرم آب رسان و گلیسیرین هستند تا به بازسازی سد رطوبت پوستی خود کمک کنید.

  • از استفاده ماسک و لایه بردار، لوسیون قابض و هر محصولی که حاوی الکل است، خودداری کنید زیرا باعث خشکی پوست شما در زمستان می‌شوند.

4. از پوست خود محافظت کنید

اگر در زمستان از خانه بیرون می‌روید، باید از پوست خود در مقابل باد سرد یا برف یا باران محافظت کنید. بنابراین، دستکش و کلاه بپوشید و فراموش نکنید که کرم ضدآفتاب بزنید. اشعه گرم آفتاب به نظر دلپذیر می‌رسد اما اشعه‌های UV می‌توانند به میزان زیادی پوست شما را خراب کنند. ضد آفتابی را انتخاب کنید که دارای دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی باشد.

5. پوست خود را زیاد لایه‌برداری نکنید

لایه‌برداری پوست به شما کمک می‌کند تا از شر سلول‌های مرده پوست خود خلاص شوید. شما باید در زمستان مراقب این مورد باشید زیرا سد پوستی شما پیش از این هم به دلیل آب و هوای خشک و سرد زمستان تضعیف شده است. لایه‌برداری پوست یک بار در هفته کافی است، اینکار به شما کمک می‌کند تا به جوان سازی پوست خود کمک کرده و محصولات به خوبی جذب پوست شما شوند. همچنین، شما باید نوع لایه‌بردار را بسته به نوع پوست خود انتخاب کنید. اگر پوست شما خیلی خشک است، پوست خود را ملایم لایه‌برداری کنید. اگر پوست شما مختلط یا چرب است، هفته‌ای یک بار لایه‌برداری کافی است.

6. دست‌هایتان را فراموش نکنید

پوست دستان شما نسبت یه پوست هر قسمت دیگر بدن غدد چربی کمتری دارد. به همین دلیل است که رطوبت روی دستانتان سریعتر از بین می‌رود و آنها مستعد ترک و خارش‌دار شدن هستند. قبل از بیرون رفتن از خانه برای دست‌های خود از مرطوب کننده استفاده کنید.

7. به پاهای خود اهمیت دهید

کرم‌های بر پایه گلیسیرین و پترولیوم ژل را برای مرطوب کردن پاهای خود انتخاب کنید. همچنین، مطمئن شوید که هر از گاهی پوست پا خود را لایه‌برداری می‌کنید تا مرطوب کننده به راحتی جذب آن شود.

8. سریع لباس خیس خود را عوض کنید

اینکار پوست شما را بیشتر تحریک کرده و باعث ایجاد احساس خارش در آنها می‌شود. قدم زدن و بازی کردن در برف مشکلی ندارد اما حتماً باید هر چه سریعتر جوراب، شلوار و دستکش خیس شده خود را در بیاورید.

9. از مواد تحریک کننده پوست دوری کنید

این نکته را در صورت داشتن مشکلات مداوم پوستی مانند اگزما رعایت کنید. پوست در زمستان به شدت شکننده می‌شود و قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا علائم شما را تحریک می‌کند. بسیاری از افراد به پارچه پشمی حساسیت دارند اما نمی‌توانند در برابر وسوسه پوشیدن لباس‌های بافتنی خود در زمستان خودداری کنند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، همیشه لباس‌های زمستانه‌ای را انتخاب کنید که از پارچه پشمی با کیفیت بالا دوخته شدند. اگر ممکن است، لباس‌های زمستانی بپوشید که از پارچه کتان دوخته شدند.

10. عینک آفتابی را فراموش نکنید

این نکته مخصوصاً برای آن دسته از کسانی مهم است که زمستان‌های پر برف دارند. درخشش برف و خورشید می‌توانند به پوست اطراف چشم شما آسیب رسانده و لک‌های قهوه‌ای، خطوط کوچک و مشکلات دیگر ایجاد کنند. بنابراین، هر وقت از خانه بیرون می‌روید، حتماً عینک‌های آفتابی با کیفیت و دارای محافظ اشعه UV ترجیحاً با دسته‌های پهن بزنید.

11. روتین مراقبت پوستی روزانه خود را دنبال کنید

احتیاجی به توضیح بیشتر نیست. همه ما پیش از این هم با پایه و اساس یک روتین مراقب پوستی ساده و آسان آشنایی داریم. صورت خود را یک یا دو بار در روز تمیز کنید، ترجیحاً صبح و شب قبل از رفتن به تخت خواب. بعد از اینکه صبح صورت خود را شستید، یک مرطوب کننده سبک روزانه بزنید تا رطوبت را در پوست خود نگهدارید. برای شب، از یک آب رسان قوی یا کرم شب استفاده کنید. بهتر است اینکارها را روی پوست نم‌دار انجام دهید زیرا پوست تازه شسته شده رطوبت را راحت جذب خودش می‌کند.

12. مراقب رژیم غذایی خود باشید

مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌های فصلی بخورید. توت‌های منابعی استثنایی و سرشار از ویتامین و آنتی اکسیدان هستند که پوست شما برای سالم ماندن در طول زمستان به آنها احتیاج دارد. توت فرنگی، انگور، بلوبری، تمشک یا گیلاس، هر کدام را که دوست دارید انتخاب کنید. همچنین اگر فکر می‌کنید به اندازه کافی آب یرای هیدراته نگهداشتن بدن خود نمی‌خورید، می‌توانید آن را با خوردن میوه‌ها، سبزیجات و دیگر غذاها مانند سوپ، سالاد، آب میوه و شیر جبران کنید. بدین صورت بدن شما مواد مغذی جهت سالم نگهداشتن پوست شما را به دست می‌آورد.

13. ورزش کنید

بله! می‌دانم بیرون آمدن از زیر پتو نرم و گرم و تکان خوردن در یک روز سرد زمستانی چقدر سخت است اما اگر پوست خود را دوست دارید، اینکار را انجام دهید. ورزش کردن ضربان قلب شما را بالا برده که به نوبه خود باعث پمپاژ شدن خون بیشتری به پوست و دیگر اعضای بدن شما می‌شود.

  • در طول زمستان، غدد چربی و عرق و رگ‌های خونی بدن کمی منقبض می‌شوند. اینگونه پوست شما به سختی می‌تواند خودش را سالم و درخشنده نگهدارد و به همین دلیل است که پوستتان به کمک شما نیاز دارد. انجام دادن این نکات کار سختی نیست و شما می‌توانید آنها را به راحتی وارد روتین روزانه خود کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از آب نارگیل برای مراقبت از پوست

مطالب مرتبط