آیا آسپرین در رفع آکنه تأثیر دارد؟

آیا آسپرین در رفع آکنه تأثیر دارد؟

07 تیر 1401

ممکن است برای خلاص شدن از شر سردرد، سرماخوردگی و تب، آسپرین مصرف کرده ‌باشید. با این حال، آیا می‌دانید که می‌توانید از آسپرین برای آکنه نیز استفاده کنید؟ استفاده از آسپرین له شده روی جوش‌ها یک درمان خانگی رایج است. با این حال، آیا این عمل ارزش علمی دارد؟ آیا آسپرین موضعی آکنه را درمان می‌کند یا التهاب را کاهش می‌دهد؟ این مقاله سعی دارد حقیقت پشت این ادعاها را بررسی کند.


آیا آسپرین تأثیری در پوست دارد؟


آسپرین به عنوان مسکن برای تسکین درد استفاده می‌شود. با این حال، با گذشت زمان، از نقش سنتی خود به عنوان یک مسکن تکامل یافته و به دارویی تبدیل شده است که کاربردهای گسترده‌ای دارد.

آسپرین به روش‌های غیرمستقیم بر روی پوست تأثیر می‌گذارد. در درمان پدیده رینود، اریتم ندوزوم (نوعی التهاب پوست)، ویتیلیگو، نورالژی پس از تبخال، تغییرات پوستی ناشی از نیاسین، واکنش آفتاب سوختگی، واکنش‌های خفیف نوع 1 و بیماری خارش پوست مرتبط با پلی سیتمی ورا مفید است.

مطالعه‌ی دیگری نشان داد که مصرف موضعی آسپرین می‌تواند به کاهش تورم و قرمزی ناشی از هیستامین کمک کند. این مطالعه شامل 24 بیمار مبتلا به بثورات پوستی ناشی از سدیم لوریل سولفات (SLS) بود.

بنابراین، آسپرین، زمانی که هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی استفاده می‌شود، می‌تواند به کنترل علائم چندین بیماری پوستی کمک کند. اما آیا به همان اندازه روی آکنه نیز موثر است؟


آیا آسپرین برای آکنه مؤثر است؟


آسپرین برای رفع آکنه

تاکنون هیچ مدرک علمی مبنی‌بر اینکه آسپرین می‌تواند آکنه را کاهش دهد وجود ندارد.

پس چرا مردم از آسپرین برای رفع آکنه استفاده می‌کنند؟ ایده‌ی استفاده از آسپرین برای آکنه از این واقعیت ناشی می‌شود که آسپرین حاوی اسید استیل سالیسیلیک است. اسید سالیسیلیک یک داروی موضعی محبوب برای آکنه است. استیل سالیسیلیک اسید یک مشتق مصنوعی از اسید سالیسیلیک است. در اثر واکنش شیمیایی بین اسید سالیسیلیک و اسید استیک ایجاد می‌شود. آن‌ها ممکن است شبیه به نظر برسند، اما آسپرین مشابه اسید سالیسیلیک نیست و بالعکس.

با این حال، بسیاری از افرادی که از آسپرین خرد شده برای آکنه، به ویژه آکنه‌های التهابی استفاده کردند، نتایجی را مشاهده کرده‌اند. چطور ممکنه؟

آکنه التهابی زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست توسط سلول‌های مرده پوست، سبوم و باکتری‌ها مسدود شود. هنگامی که این منافذ مسدود می‌شوند، عفونت ناپدید می‌شود و التهاب کاهش می‌یابد. آسپرین عمدتاً برای کاهش التهاب استفاده می‌شود، اما اثربخشی آن در کاهش التهاب ناشی از آکنه مشخص نیست.

ایده‌ی اصلی پشت استفاده از آسپرین برای آکنه، استفاده از اسید استیل سالیسیلیک - روشی که اسید سالیسیلیک استفاده می‌شود - برای درمان آکنه است. گاهی اوقات، جواب می‌دهد، و گاهی اوقات، جواب نمی‌دهد. آسپرین به خشک کردن التهاب کمک می‌کند، که می‌تواند عفونت را پاک کند و آکنه را کاهش دهد.

اگرچه مطالعات بالینی اثربخشی آسپرین را در کاهش التهاب پوست مربوط به شرایط مختلف نشان می‌دهد، هیچ شواهد علمی برای حمایت از این درمان DIY محبوب برای آکنه وجود ندارد. اگر همچنان می‌خواهید از آسپرین برای درمان آکنه استفاده کنید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم.


نحوه استفاده از آسپرین برای رفع آکنه


آسپرین برای رفع آکنه

روش خاصی برای استفاده از آسپرین روی صورت برای آکنه وجود ندارد. از آنجایی که این یک درمان خانگی است، فقط یک روش کلی برای استفاده از آن وجود دارد. با این حال، می‌توانید چند ماده را اضافه کنید تا آن را مطابق با نیاز پوست خود تغییر دهید.

برای استفاده از آسپرین:

چند قرص آسپرین را در یک کاسه له کنید.

به اندازه کافی آب گرم اضافه کنید تا خمیری ایجاد شود.

هنگامی که قوام مورد نظر را به دست آوردید، از خمیر به عنوان درمان لکه بینی استفاده کنید.

خمیر را روی ناحیه ملتهب بمالید و بگذارید حداکثر 15 دقیقه بماند.

آن را با آب گرم بشویید.

می‌توانید آن را با یک مرطوب کننده دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه جوش‌های زیرپوستی را درمان کنیم؟

به این مخلوط می‌توانید اضافه کنید:

ژل آلوئه ورا هنگامی که روی پوست استفاده می‌شود به کاهش التهاب کمک می‌کند.

روغن درخت چای (فقط یک یا دو قطره) به درمان آکنه خفیف تا متوسط کمک می‌کند.

فندق دارای خواص ضد التهابی است که به تسکین آکنه کمک می‌کند.

این مواد می‌توانند به پاکسازی عفونت و کاهش آکنه کمک کنند. می‌توانید آن‌ها را به آسپرین و خمیر آب اضافه کنید و از آن به عنوان درمان لکه بینی استفاده کنید. می‌توانید هر روز یک بار این روند را تکرار کنید تا زمانی که عفونت از بین برود.

چندین احتیاط وجود دارد که باید هنگام استفاده از آسپرین روی پوست خود رعایت کنید زیرا عوارض جانبی خاصی دارد.


عوارض جانبی احتمالی آسپرین موضعی و اقدامات احتیاطی


آسپرین می‌تواند پوست شما را خشک کند و ممکن است جوش‌ها را بدتر کند. بنابراین از مصرف بیش از حد آن روی پوست خودداری کنید.

ممکن است باعث تحریک پوست همراه با قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست شود. به جای استفاده از آن در تمام صورت خود، از آن فقط برای درمان لک استفاده کنید. همچنین، آن را با یک مرطوب کننده پاک کنید.

اگر از اسید سالیسیلیک یا هر درمان آکنه‌ی دیگری روی پوست خود استفاده می‌کنید، از مصرف آسپرین خودداری کنید. ممکن است پوست شما را بیشتر خشک کند.

ممکن است حساسیت پوست شما به خورشید را افزایش دهد. همیشه هنگام بیرون رفتن در زیر نور مستقیم آفتاب از ضد آفتاب استفاده کنید.

اگر باردار یا شیرده هستید از مصرف آسپرین برای آکنه خودداری کنید.

اگر به داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یا NSAIDها مانند ادویل و ایبوپروفن حساسیت دارید از مصرف آسپرین خودداری کنید.

بسیاری از ما برای درمان جوش‌های سرسیاه به درمان های خانگی و راه حل‌های سریع اعتماد می کنیم. استفاده از آسپرین له شده برای آکنه یک درمان خانگی پرمصرف است. با این حال، ممکن است برای همه مؤثر نباشد و آسپرین موضعی نیز ممکن است التهاب را تشدید کند. بنابراین، قبل از استفاده از داروهای خانگی تصادفی برای مدیریت آکنه، باید بسیار محتاط باشید. از آنجایی که عوامل متعددی ممکن است باعث ایجاد آکنه شوند، ابتدا باید دلیل دقیق آن را مشخص کنید. از این رو، همیشه با پزشک مشورت کنید تا دلایل بروز جوش را مشخص کرده و درمان تجویز شده را برای مدیریت بهتر آکنه دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: عوامل جوش های سر سیاه

مطالب مرتبط