آیا خانم‌ها ریش آقایان را دوست دارند؟

آیا خانم‌ها ریش آقایان را دوست دارند؟

30 خرداد 1401

مدل ریش مطمئناً در سال‌های اخیر تغییرات زیادی کرده‌است. ممکن است والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما ریش را نشانه بد اخلاقی یا بهداشت بد دانسته ‌باشند، اما دیگر اینطور نیست. ریش به دور از اینکه فقط تکه‌هایی از مو در صورت مردانه شما باشد، می‌تواند نمادی از مقام شما باشد، یا راهی برای نشان دادن مرد بودن یا هر چیز دیگری.

انواع مختلفی از ریش‌ها و ترجیحات فرهنگی متفاوتی وجود دارد، اما به طور کلی، تحقیقات به برخی از روندها اشاره کرده‌است. بنابراین، این چیزی است که علم در مورد اینکه آیا زنان ریش دوست دارند یا نه، می‌گوید.


چرا زنان ریش مردان را دوست دارند؟


آیا خانم‌ها ریش آقایان را دوست دارند؟

تعداد شگفت انگیزی از مطالعات در مورد ریش وجود دارد، که احتمالاً ارتباط زیادی با علاقه‌ی زنان به جذب شریک زندگی دارد. با این حال اکثر مطالعات نسبتاً کوچک هستند و نتایج ممکن است تحت تأثیر چیزهایی مانند فرهنگ و آشنایی باشد.

در یکی از همین مطالعات در سال 2008، محققان بریتانیایی شروع به یافتن تأثیر تغییر چهره بر روی ادراک زنانه از چهره‌ی مردانه کردند. این مطالعه (که بر روی حجم نمونه‌ی کوچکی از 60 زن انجام شد) نشان داد که مردانی که ریش کامل دارند مردانه‌ترین، سلطه‌جوترین و مسن‌تر در نظر گرفته می‌شوند.

زنان در این مطالعه تمایل داشتند که مردان با ریش روشن را برترین و و جذاب‌ترین‌، برای روابط کوتاه‌مدت و برای روابط بلندمدت در نظر بگیرند.

این یافته‌ها توسط مطالعه دیگری توسط دیکسون و بروکس (2013) تأیید شد. این مطالعه ادعا کرد که تحقیقات قبلی ممکن است تحت تأثیر چرخه‌های قاعدگی زنان قرار گرفته‌ باشد، و ترجیح زنان نیز براساس نوع رابطه‌ای که به دنبال آن هستند، متفاوت است.

محققین خاطرنشان می‌کنند که اساساً، هرچه فردی ریش بیشتری داشته‌ باشد، مردانه‌تر تلقی می‌شود؛ این تأثیر در زنانی که در مرحله‌ی باروری چرخه‌ی قاعدگی هستند بارزتر بود. با این حال، مردانی که به عنوان جذاب‌ترین رتبه‌بندی شده‌اند، همیشه مردانه‌ترین مردان نبوده‌اند و سطح ریش متوسطی داشتند.

محققان یادآوری کردند که: یافته‌های ما تأیید می‌کند که داشتن ریش بر قضاوت‌های ویژگی‌های اجتماعی-جنسی مردان نیز تأثیر می‌گذارد و نشان می‌دهد که سطح متوسطی از ریش جذاب‌ترین است در حالی که مردانی که ریش بلند دارند ممکن است به عنوان پدران بهتری در نظر گرفته‌ شوند که می‌توانند از فرزندان محافظت کرده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

آیا خانم‌ها ریش آقایان را دوست دارند؟

به نظر می‌رسد مطالعات نشان می‌دهند که مردانی با ته ریش کوتاه (چیزی که در عرض یک هفته رشد می‌کند) اغلب جذاب‌تر هستند، در حالی که یک مطالعه نشان داد که مردانی که ریش‌های بلندتری دارند غالب‌تر (و تهاجمی‌تر) تلقی می‌شوند.

همچنین به آشنایی و گرایش جنسی افراد بستگی دارد. مطالعه‌ی مشترکی که در برزیل و جمهوری چک انجام شد نشان داد که مردان همجنس‌گرا نسبت به زنان دگرجنس‌گرا ترجیح بیشتری برای ریش (و به طور کلی ویژگی‌های مردانه) دارند. این مطالعه همچنین نشان داد که برزیلی‌ها بیشتر از جمهوری چک به ریش علاقه دارند. تحقیقات به طور مداوم نشان داده است که روندهای فرهنگی در رتبه بندی ریش بسیار مهم هستند.

 یک مطالعه در سال 2014 گزارش کرد که زنان تمایل دارند که مردان با ریش را ترجیح دهند، حتی زمانی که کمتر رایج بود.

به همین ترتیب، صورت‌های تراشیده شده کمترین جذابیت را داشتند زمانی که صورت‌های تراشیده شده رایج‌تر بودند و در موارد نادر جذاب‌تر بودند.

بیشتر بخوانید: از علت تا درمان ریش‌های کم پشت اینجاست


چرا برخی از زنان از ریش بیزارند؟


آیا خانم‌ها ریش آقایان را دوست دارند؟

در نگاه اول، به نظر می‌رسد که مردانه‌تر در نظر گرفته شدن مساوی است با جذاب‌تر بودن؛ اما واقعاً اینطور نیست. چهره‌های مردانه گاهی اوقات پرخاشگرتر و تهدیدآمیزتر دیده می‌شوند. اما این تنها دلیل بیزاری بسیاری از خانم‌ها از ریش‌های بلند نیست.

بیزاری از ریش اغلب با احساس کثیفی همراه است. آگاهانه یا ناآگاهانه، ریش‌ها گاهی به عنوان خانه‌ای برای انگل‌ها و باکتری‌ها دیده می‌شود.

بارنابی دیکسون، سرپرست این تحقیق (و دارای ریش) می‌گوید: ما دریافتیم که انزجار زنان نسبت به انگل‌های خارجی، مانند کک‌هایی که روی پوست زندگی می‌کنند؛ بر ترجیحات مردان ریش‌دار تأثیر منفی می‌گذارد.

 درست است که ریش (مخصوصاً اگر هر روز تمیز نشود) می‌تواند حاوی انگل شود. زیرا همانطور که در بیماری کرونا آموخته‌ایم، همه ما بیش از حد صورت خود را لمس می‌کنیم  که می‌تواند باعث بیماری پوستی شود این که چگونه ذرات ناخواسته می‌توانند به ریش راه پیدا کنند؛ سوال بسیاری از افراد است.

اما تحقیقات همچنین نشان داده است که ریش ممکن است برای سلامتی شما مفید باشد و احتمال باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را کاهش دهد. نتایج متفاوتی در این مورد وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که برای برخی از زنان نداشتن ریش حداقل یک راه حل بهداشتی است.

به نظر می‌رسد که ریش در واقع با مردانگی مرتبط است. مردانگی بیش از حد می‌تواند چیز بدی باشد، اما برخی از مردان به طور کلی جذاب هستند. چندین مطالعه‌ی مردانی را با ته ریش کوتاه به عنوان جذاب‌ترین نشان دادند.

اگر ریش دارید، مهم است که آن را تمیز کرده و با دقت از آن مراقبت کنید. هیچ کس ریش کثیف یا ژولیده را دوست ندارد و هر چه ریش بلندتر باشد، باید بیشتر مراقب آن باشید.

با این حال، جذاب‌ترین سطح ریش، آن چیزی است که شما در آن راحت‌تر هستید. زنان مردانی را که در پوست خود مطمئن و راحت هستند، بیشتر از هر سطحی از موهای صورت دوست دارند. کاری را انجام دهید که برای شما مفید است و بهترین انسانی باشید که می‌توانید؛ این مهم‌تر از ریش صورت شما است.

بیشتر بخوانید: 20 مدل ریش و سبیل ترند در سال 2022

مطالب مرتبط