راهنمای اپیلاسیون ایمن در خانه

راهنمای اپیلاسیون ایمن در خانه

29 خرداد 1401

آماده سازی اپیلاسیون

موهای بدن یک واقعیت خزدار زندگی است. اما ممکن است به هر دلیلی بخواهید آن را حذف کنید. شاید احساس می‌کنید بدن هلویی شما آنقدرها شبیه هلو نیست.

می‌توانید تیغ بزنید، اما اگر می‌خواهید بدن هفته‌ها تمیز باقی بماند، اپیلاسیون بهترین گزینه است. اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید در هزینه و وقت خود صرفه جویی کنید، ممکن است از مراجعه به سالن برای رفع موهای زائد منصرف شوید و به فکر اپلاسیون در خانه بیافتید.

اما تمام تلاش‌های اپیلاسیون نیاز به اقدامات احتیاطی ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌های پوستی یا عفونت دارد. در اینجا نحوه انجام کار با موم خانگی با خیال راحت و با اطمینان آورده شده است.


چگونه پوست خود را برای اپیلاسیون آماده کنیم؟


اپیلاسیون ایمن در خانه

اپیلاسیون موها را همراه با فولیکول از بین می‌برد. یعنی موهای بدن شما را از ریشه بیرون می‌کشد که باعث می‌شود میکروب‌ها به فولیکول‌های باز شده مو دعوت شوند. در بسیاری از موارد، اپیلاسیون لایه بالایی سلول‌های خشک و مرده پوست را نیز از بین می‌برد. این کار پوست شما را صاف‌تر می‌کند، اما در مقابل پوست آسیب‌پذیرتر می‌شود. و موم گرم شده پتانسیل سوختن دارد. به بیان ساده، موارد زیادی وجود دارد که ممکن است اشتباه شود. به همین دلیل است که آماده سازی و مراقبت‌های مناسب پس از آن، همراه با روش‌های خوب اپیلاسیون، نقش اساسی در جلوگیری از مشکلاتی دارد که می‌تواند پوست صافی را که دنبال آن هستید، به شما ندهد.

تا زمانی که این مراحل را دنبال کنید، باید بتوانید با خیال راحت موهای خود را بردارید و از نتایج آن برای هفته‌ها لذت ببرید.

1. در صورت لزوم ابتدا موها را کوتاه کنید.

اگرچه موهای شما برای اپیلاسیون باید حداقل 0.5 cm باشد، اما موهایی که خیلی بلند هستند می‌توانند اپیلاسیون را سخت‌تر و دردناک‌تر کنند.

آکادمی پوست آمریکا (AAD) کوتاه کردن موها را تا 2 cm توصیه می‌کند. موها را با استفاده از ابزار نظافت شخصی تمیز، مانند موبر الکترونیکی یا قیچی ایمنی، کوتاه کنید.

2. لایه برداری کنید.

یک یا دو روز قبل از اپیلاسیون، به آرامی با یک اسکراب، برس، دستکش یا لوفا ملایم لایه برداری کنید تا سلول‌های مرده‌ی اطراف فولیکول‌های مو را از بین ببرید. لایه برداری به شل شدن موهای زیر پوستی موجود کمک می‌کند و نتایج اپیلاسیون شما را بهبود می‌بخشد. فقط مطمئن شوید که ملایم باشید. اگر سخت اسکراب بزنید، ممکن است پوست خود را تحریک کنید، که برای اپیلاسیون مناسب نیست.

3. پاکسازی کنید.

همیشه جلسه اپیلاسیون خود را با پوست تازه شسته شده شروع کنید. برای از بین بردن هرگونه میکروب، عرق، روغن، آرایش، کثیفی یا باقی مانده‌ی چیزهای دیگر، آن را با یک صابون ملایم بشویید.

چرک و آلودگی احتمال ایجاد جوش‌های عفونی را افزایش می‌دهد و پوست و موی چرب می‌تواند از چسبیدن موم جلوگیری کند.

4. خشک کنید.

موم به موهای خیس نمی‌چسبد. بنابراین ناحیه‌ای را که می‌خواهید اپلاسیون کنید را با یک حوله تمیز کاملاً خشک کنید. اگر نگران ارتباط احتمالی تالک با سرطان هستید، کمی پودر اضافه کنید. نشاسته ذرت جایگزین بی‌خطری برای پودر تالک است. اگر از گرما عرق می‌کنید، یا به دلیل این که نگران اپیلاسیون هستید، پودر می‌تواند به جذب رطوبت کمک کند. همچنین به محافظت از پوست کمک می‌کند.


بهترین روش برای اپیلاسیون بدون درد


اپیلاسیون ایمن در خانه

تست دمای موم قرار دادن یک تکه کوچک روی مچ دست می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که موم گرم شده خیلی داغ است یا خیر، باید گرم ولی قابل تحمل باشد. موم را در جهت رشد مو بمالید. چه از موم نواری استفاده کنید یا از موم بدون نوار، همیشه موم را روی پوست صاف کنید. نوار خود را در همان جهت بمالید. از فرو بردن دوبار اپلیکاتور در ظرف موم خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باکتری‌ها را به موم شما وارد کند. نوار را در جهت مخالف بکشید. دستورالعمل‌های خاصی را برای موم خاص خود دنبال کنید. برخی از موم‌ها به زمان نیاز دارند تا سفت شوند، در حالی که برخی دیگر را می‌توان تقریباً بلافاصله کشید. هنگامی که آماده کشیدن شدید، با یک دست، پوست خود را با کشیدن کمی در جهت رشد مو، محکم نگه دارید. سپس با استفاده از دست دیگر نوار یا موم را در جهت مخالف با یک حرکت سریع بکشید.

کشش درد را کاهش دهید. برای به حداقل رساندن احساس درد، نفس عمیق بکشید و در حالی که سریع می‌کشید بازدم کنید. سپس یک دست را روی پوست تازه اپیلاسیون شده قرار دهید تا آرام شود. اگر مستعد درد اپیلاسیون هستید، می‌توانید حدود 30 دقیقه قبل از اپیلاسیون از یک محصول لیدوکائین استفاده کنید.

باقی مانده موم را بردارید

بسیاری از کیت‌های اپیلاسیون همراه با دستمال‌های از پیش آماده شده ارائه می‌شوند تا به شما کمک کنند موم باقی‌مانده چسبیده به پوستتان را پاک کنید. شما می‌توانید با کمی روغن زیتون یا جوجوبا این کار را انجام می‌دهد. از موچین برای برداشتن تکه‌های موم باقی مانده و کندن موهای سمجی که از دست داده‌اید استفاده کنید. از یک محصول مراقبت پس از اپلاسیون استفاده کنید.

می‌توانید بلافاصله پس از وکس،  از محصولی استفاده کنید که پوست را تسکین دهد. البته بهتر است که از محصولی استفاده کنید که با باکتری‌ها نیز مبارزه کند.

بعد از 24 ساعت لایه برداری کنید.

در حالی که بهتر است یک روز قبل از لایه برداری صبر کنید، ادامه لایه برداری بین اپیلاسیون می‌تواند به جلوگیری از رشد موهای زیر پوستی کمک کند و پوست را صاف نگه دارد. همیشه محصول مراقبت پس از اپلاسیون استفاده کنید.


چگونه از عفونت ناشی از اپیلاسیون جلوگیری کنیم


اپیلاسیون ایمن در خانه

همه افراد به طور طبیعی روی پوست خود باکتری دارند. بدون توجه به این که چقدر به بهداشت فردی اهمیت می‌دهید، همیشه میکروب‌ها روی پوست وجود دارند. بنابراین شما نمی‌توانید به طور کامل میکروب‌ها را حذف کنید.

باکتری‌ها، عرق و اصطکاک روی فولیکول‌های در معرض دید تأثیر می‌گذارند، همگی می‌توانند منجر به حساسیت یا در برخی موارد عفونت شوند.

برجستگی‌های خارش‌دار یا پوست متورم دردناک آخرین چیزی است که ممکن است در هنگام اپیلاسیون بخواهید، اما ممکن است در طول مدت اپلاسیون یا بعد از آن اتفاق بیفتد و حتی منجر به یکی از عفونت‌های زیر شود:

  • فولیکولیت
    فولیکولیت این التهاب یا عفونت فولیکول‌های مو معمولاً شبیه جوش است. فولیکولیت ممکن است باعث ایجاد جوش سر سفید شود، اما سعی کنید آن را دستکاری نکنید.
  • آبسه
    آبسه زمانی که یک عفونت باکتریایی یا قارچی فولیکول مو یک برآمدگی قرمز رنگ برجسته ایجاد می‌کند که پاره شود و در نهایت جوش ایجاد می‌شود.
  • کیست
    کیست‌های مویی رشد کرده این‌ها زمانی رخ می‌دهند که موهای اپیل شده شما شروع به رشد کنند. موها به جای رشد به سمت سطح، در پوست رشد می‌کنند و باعث ایجاد برآمدگی می‌شوند. اگر ملتهب شود، ممکن است منجر به ایجاد کیست شود. همه کیست‌های مویی رشد کرده عفونی نمی‌شوند، اما رعایت اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از رشد موهای درون روییده و درمان مناسب آن‌ها می‌تواند احتمال عفونت را کاهش دهد.
  • باکتری‌ Molluscum contagiosum
    Molluscum contagiosum این عفونت ویروسی که می‌تواند از طریق تماس جنسی منتقل شود، باعث ایجاد برجستگی‌های خوش خیم در ناحیه شرمگاهی می‌شود. حذف موهای ناحیه تناسلی با افزایش احتمال ابتلا به آن مرتبط است، اگرچه تحقیقات جدید و معتبر نشان می‌دهد که حذف موهای ناحیه تناسلی خطر ابتلا به عفونت‌های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا را افزایش نمی‌دهد.

جلوگیری از عفونت با آماده سازی مناسب پوستی که در بالا ذکر شد شروع می‌شود، اما باید اقدامات احتیاطی را نیز برای اپیلاسیون مانند یک فضای تمیز و استفاده از تجهیزات تمیز در نظر گرفت. این ممکن است به این معنی باشد که ابتدا از اسپری یا دستمال‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید و سپس تجهیزات خود را استریل کنید.

بیشتر بخوانید: با این نکات اپیلاسیون بی‌خطری داشته باشید

گرم کننده اپیلاسیون را روی پیشخوان حمام قرار ندهید که میکروب‌ها را از هوا جمع کند. اگر کثیف است، آن را اسکراب کنید یا با پنبه آغشته به الکل پاک کنید.


چگونه از سوختگی ناشی از اپیلاسیون جلوگیری کنیم


اپیلاسیون ایمن در خانه

هر زمان که با چیزی داغ برخورد می‌کنید، اگر مراقب نباشید، پتانسیل این را دارید که خود را بسوزانید. در یک مطالعه کوچک روی 21 فرد مبتلا به سوختگی با موم، 38 درصد از آن‌‌ها دستشان را سوزاندند نه بخشی از بدن را که قصد داشتند اپیلاسیون کنند. این سوختگی‌ها هنگام استفاده از موم گرم شده اتفاق می‌افتد. این مطالعه به این نتیجه رسید که این نوع موم می‌تواند به دمای ناایمن برسد و کاربران این پتانسیل را دارند که وقتی ظرف را از مایکروویو خارج می‌کنند به خود آسیب برسانند.

اگر از موم قابل استفاده در مایکروویو استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم ظرف موم را روی یک صفحه ایمن برای مایکروویو قرار دهید. پس از گرم کردن، به جای این که مستقیم ظرف موم را بگیرید، از یک دستکش فر برای جدا کردن ظرف از دستگاه خود استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که موم نرم به دمای بالاتری نسبت به موم سخت نیاز دارد و خطر سوختگی را افزایش می‌دهد.

موم نرم نوعی است که برای کشیدن موم به نوار نیاز دارد. موم سخت زمانی که آن را اعمال می‌کنید انعطاف پذیر است، اما با سرد شدن سفت می‌شود تا بتوانید مستقیماً موم را جدا کنید. مهم نیست از چه نوع وکس استفاده می‌کنید، ابتدا دما را تست کنید.

اگر موم شما را بسوزاند چه باید کرد؟

اگر در ناحیه کوچکی دچار سوختگی جزئی شدید، آن را با آب سرد به مدت 5 تا 15 دقیقه خنک کنید. سپس به آرامی سعی کنید موم را بردارید. از ژل آلوئه‌ورا و یک پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید و در صورت لزوم از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید.

اگر پوستتان آسیب دید چه باید کرد؟

اگر مقداری از پوست شما با موم جدا شد، باید با احتیاط آن را درمان کنید تا از تحریک و عفونت جلوگیری کنید. زخم باز را به آرامی تمیز کنید و از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید. برای مرطوب نگه داشتن و محافظت از آن، از یک کرم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: با 6 روش در منزل، موم شکری (وکس شکری) درست کنید


سوالات متداول در مورد اپیلاسیون


اپیلاسیون ایمن در خانه

آیا به پاسخ سریع برای سوالات اپیلاسیون خود نیاز دارید؟ ما به شما کمک می‌کنیم.

آیا اپیلاسیون بهتر از شیو با ژیلت است؟

جواب این سوال به ترجیح شما بستگی دارد. اپیلاسیون و تیغ روش‌های کاملاً متفاوتی برای رفع موهای زائد هستند. اگر برای نتیجه ماندگارتر ارزش قائل هستید، اپیلاسیون انتخاب خوبی است. اپیلاسیون موها را از ریشه جدا می‌کند و به شما زمان بیشتری می‌دهد تا نیاز به برداشتن مجدد موها نداشته باشید. به علاوه، می‌توانید از زخم شدن ناشی از تیغ جلوگیری کنید.

از چه نوع وکسی استفاده کنیم؟

معمولاً استفاده از موم سخت به جای موم نرم ایده خوبی است. موم سخت به جای این که پوستتان را بکشد، روی موهایتان می‌چسبد. این بدان معناست که احتمال آسیب اپیلاسیون با استفاده از موم سخت کمتر است.

آیا بعد از اپیلاسیون موهای بدن پرپشت‌تر می‌شوند؟

این یک افسانه رایج اپیلاسیون است.

موهای شما نه تنها بعد از اپیلاسیون ضخیم‌تر نمی‌شوند، بلکه اگر به اندازه کافی اپیلاسیون انجام دهید، ممکن است در نهایت به مرور زمان موها نازک‌تر شوند.

چرا بعد از اپیلاسیون جوش می‌زنم؟

احتمالاً بین جوش‌ها موهای ملتهب و رشد کرده در فولیکول گیر کرده‌اید، اگرچه ممکن است نشانه‌ای از حساسیت عمومی باشد. معمولاً می‌توانید با صرف زمان برای انجام یک برنامه آماده سازی دقیق قبل از اپیلاسیون و استفاده از مواد تسکین دهنده بعد از اپیلاسیون از این موارد جلوگیری کنید. می‌توانید راهنمای ما را برای جلوگیری از برآمدگی در اینجا بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: درمان هوشمندانه برای آسیب‌های ناشی از شیو کردن

نکته: ایده خوبی است که برجستگی‌های مشکوک را بررسی کنید تا مطمئن شوید که منجر به عفونت نمی‌شوند. در حالی که شیو نتایج طولانی مدت نمی‌دهد، اما به طور کلی بدون درد است.

اگرچه ممکن است این عوارض اپیلاسیون کمی نگران کننده به نظر برسد، اما اگر این نکات را رعایت کنید، اپیلاسیون در خانه به طور کلی بی‌خطر است. به علاوه، محصولات زیادی را در بازار پیدا خواهید کرد که به شما کمک می‌کنند این کار را به راحتی انجام دهید. اگر یک مبتدی هستید، می‌توانید برای اولین اپیلاسیون به سالن مراجعه کنید. برای اولین وکس DIY خود، قسمتی از بدن را انتخاب کنید که بتوانید با هر دو دست به آن برسید و به راحتی آن را ببینید. ابتدا با یک ناحیه کوچک شروع کنید و قبل از رفتن به بخش بزرگ‌تر یا ناحیه‌ای که دسترسی به آن سخت‌تر است، ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود. اگر فکر می‌کنید اپیلاسیون برای شما مناسب نیست، نگران نباشید. شما گزینه‌های دیگری برای رفع موهای زائد دارید.

 

مطالب مرتبط