درمان هوشمندانه برای آسیب‌های ناشی از شیو کردن

درمان هوشمندانه برای آسیب‌های ناشی از شیو کردن

07 مرداد 1399

اگر شیو کردن جرئی از زندگی شماست، وقت آن رسیده تا برای آسیب‌های اجتناب ناپذیر ناشی از شیو کردن تصمیمی جدی بگیرید. مهم نیست که موهای چه قسمتی از بدن را شیو می‌کنید، هیچکس از قرمزی‌های متور و خارش‌دار یا موهای زیر پوستی که بعد از شیو کردن به وجود می‌آید، خوشش نمی‌آید. خوشبختانه، همین الان یک راه حل مناسب در آشپزخانه منتظر شما نشسته است. فرقی نمی‌کند که آن آسیب‌ها روی پاها، زیر بغل یا بیکینی باشد، آنها همیشه با این درمان‌های خانگی خوب می‌شوند. جلوگیری از به وجود آمدن آسیب‌ها همیشه با داشتن روتینی مناسب برای شیو کردن آغاز می‌شود. ماری هایاگ که پزشک متخصص و معتبر در زمینه پوست و مو در نیویورک است، می‌گوید: «هنگامی که بیماران با آسیب‌های ناشی از شیو کردن مانند تورم یا عفونت فولیکول مو پیش من می‌آیند، معمولاً با پرسیدن در مورد روتین شیو کردن آنها کارم را شروع می‌کنم، مرحله به مرحله.» او توصیه می‌کند که همیشه با لیف حمام یا اسکراب‌های شکری قبل از شیو کردن بدن خودتان را لایه برداری کنید، از تیغ تیز استفاده کنید و بگذارید ژل یا کرم اصلاح، قبل از شیو کردن به مدت تقریباً 10 دقیقه روی پوست شما بماند. بعد از شیو کردن ناحیه مورد نظر را با تمیز کننده آنتی باکتریال/ضدعفونی کننده و یا صابون بشویید و سپس آن را با آب خنک آبکشی کنید. کندِس مارینو که مشاوره پوستی شناخته شده‌ای است، می‌گوید: «عواملی وجود دارند که باعث آسیب ناشی از شیو کردن می‌شوند. که می‌توان از شیو کردن بدون ماده روان کننده، شیو کردن در جهت اشتباه، استفاده از تیغ قدیمی یا کند شده و شیو کردن سریع نام برد.» هایاگ تذکر می‌دهد که آسیب‌های ناشی از شیو کردن و دیگر مشکلات بعد از شیو کردن در مناطق حساس با موهای ضخیم راحت‌تر ایجاد می‌شوند یعنی نواحی مانند زیربغل یا بیکنی. به خواندن مقاله ادامه بدهید تا بهترین درمان‌های خانگی تایید شده توسط متخصصان برای نرم کردن پوست بعد از شیو کردن را برای شما شرح دهیم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


درمان‌های خانگی برطرف کردن التهابات ناشی از شیو کردن


1. از وان آب داغ و نمک اپسوم استفاده کنید

یک نمک لایه بردار انتخاب مناسبی برای آن دسته از افرادی است که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند تا قبل از به وجود آمدن موهای زیر پوستی آنها را از بین ببرند. برای از بین بردن موها زیر پوستی روی پا یا بیکینی از وان آبی استفاده کنید که دو فنجان نمک اپسوم در آن حل کرده‌اید. هایاگ می‌گوید: «استفاده از وان آب داغ می‌تواند منافذ پوست را باز و نواحی متورم یا تحریک شده پوست را تسکین دهد.»

2. از سرکه سیب استفاده کنید

گفته می‌شود که سرکه سیب حاوی مواد ضدالتهاب و ضدعفونی کننده است که نواحی خارش‌دار و متورم پوست را تسکین می‌دهد. از آنجایی که چای سیاه کیسه‌ای نیز حاوی تانیک اسید است، برای آسیب‌های ناشی از شیو کردن عالی است که می‌تواند نواحی تحریک شده پوست را آرام می‌کند. هرچند که هایاگ می‌گوید که مطالعات بیشتری باید در زمینه مصرف موضعی سرکه سیب انجام شود، ممکن است مزایای مشخص‌تری داشته باشد. بعد از شیو کردن، ممکن است بریدگی‌های کوچک و تحریک‌های پوستی ایجاد شده باشد که بتوانند از مزایای اسید استیک پیدا شده در سرکه سیب بهره‌مند شوند. بعلاوه، سرکه سیب حاوی سیتریک اسید نیز هست که یک اسید آلفای هیدروکسی است. این مواد ممکن است به برداشته شدن سلول‌های پوستی و از بین بردن موهای زیر پوستی بسیار کمک کند. میزان یکسانی از سرکه سیب و آب را با یکدیگر ترکیب کنید و پنبه را درون محلول بزنید. سرکه سیب را به ناحیه مورد نظر بزنید و بگذارید به صورت طبیعی خشک شود. هنگامی که سرکه در حال خشک شدن است، یک چای سیاه کیسه‌ای را به مدت چند دقیقه در آب داغ نگهدارید. چای کیسه‌ای را از داخل آب داغ دربیاورید و آن را به مدت 10 دقیقه در یخچال بگذارید. سپس آن را به مدت چند دقیقه روی محل مورد نظر ماساژ دهید. برای درمان سریع، اینکار را چند بار در طول روز تکرار کنید. افرادی که پوست حساس دارند نباید از این روش استفاده کنند.

3. پوست را با روغن نارگیل نرم کنید

روغن نارگیل ماده بسیار مناسبی برای نرم کردن پوست است و عسل نیز به با خاصیت آنتی باکتریال خود شناخته می‌شود. با ترکیب کردن هر دوی اینها با ماده‌ای لایه بردار مانند شکر، شما با موفقیت می‌توانید سلول‌های مرده انباشته شده پوست را بدون تحریک پوست اسکراب کنید. هایاگ اضافه می‌کند: «از آنجایی که روغن نارگیل در هوای سرد جامد است، در هنگام مواجه با پوست شخص آب می‌شود که ممکن است احساس نرمی به پوست بدهد.» چهار قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با یک قاشق غذاخوری عسل، دو قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای و دو قاشق غذاخوری شکر سفید را با یکدیگر مخلوط کنید. اسکراب را روی ناحیه آسیب دیده بزنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. اسکراب را با آب گرم بشویید.

4. التهابات را با روغن درخت چای تسکین دهید

روغن درخت چای حاوی خاصیت ضد عفونی کننده، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است، این در حالی است که روغن زیتون دارای اسیدهای چرب غنی است و به نرم کردن پوست کمک می‌کند. هایاگ برای اطمینان از اینکه روغن درخت چای باعث تحریک بیشتر نشود، انجام آزمایش پوستی پچ را توصیه می‌کند. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را با پنج قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. با استفاده از پنبه، مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بزنید. بگذارید 15 دقیقه بماند و با آب گرم آن را بشویید.

5. حمام جوی دو سر بگیرید

هایاگ می‌گوید: «حمام جو دو سر یک روش درمانی سنتی برای تسکین پوست و رفع خارش آن است. نشاسته و بتا گلوکان موجود در بلغور جو دو سر محافظ و مرطوب کننده هستند. جو دو سر همچنین حاوی فنل‌هایی است که خاصیت ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند.» می‌توانید از یک وان آب حاوی جو دو سر استفاده کنید یا آن را با ماست ساده و عسل مخلوط کنید تا خمیر ایجاد شود. پروبیوتیک‌های موجود در ماست به ترمیم سد محافظتی پوست و افزایش هیدراتاسیون کمک می‌کند. مقادیر مساوی از جو دو سر و ماست ساده را در یک کاسه مخلوط کنید. سپس، یک قاشق چایخوری عسل را به مخلوط اضافه کنید. خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بزنید و بگذارید حدوداً به مدت 30 دقیقه خشک شود. خمیر را با آب گرم بشویید. اینکار را دو بار در روز به مدت سه روز تکرار کنید.

6. پوست را با خیار و شیر خنک کنید

نه تنها خیار دارای خاصیت خنک کنندگی است بلکه حاوی ویتامین C نیز هست که به ترمیم پوست کمک می‌کند. شیر به دلیل داشتن چربی و پروتئین، می‌تواند به عنوان تسکین دهنده برای پوست استفاده شود. هایاگ می‌گوید: «ترکیب خیار و شیر ممکن است بتواند با فراهم کردن رطوبت و اثر خنک کنندگی به تسکین تحرکات پوستی ناشی از آسیب‌های شیو کردن کمک کند» یک خیار را پوست بگیرید، آن را به یک چهارم فنجان شیر اضافه کنید و در بلندر مخلوط کنید. مواد را به مدت 10 دقیقه داخل یخچال قرار دهید و سپس آن را به قسمت آسیب دیده بزنید. بگذارید 10 دقیقه بماند و سپس آن ناحیه را با آب گرم بشویید.

7. از این ترکیب توت فرنگی استفاده کنید

توت فرنگی دارای خاصیت ضدالتهابی است که می‌تواند به درمان آسیب‌های ناشی از شیو کردن کمک کند و چربی‌های موجود در خامه ترش نیز به لایه برداری و تسکین پوست کمک می‌کند. هایاگ با یادآوری الزام تحقیقات بیشتر جهت تایید تاثیرگذار بودن این ترکیب روی آسیب‌های ناشی از شیو کردن گفت: «هنوز هم باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا تاثیر ضدالتهابی این ترکیب در صورت استفاده موضعی آن ثابت شود. هرچند که توت فرنگی حاوی دانه‌هایی است که ممکن است بتوانند به عنوان لایه برداری فیزیکی به مبارزه با آسیب‌های ناشی از شیو کردن کمک کند.» اگر می خواهید این ترکیب را امتحان کنید، چند توت فرنگی له شده را با مقدار کمی خامه ترش مخلوط کنید و خوب آنها را هم بزنید. خمیر را روی ناحیه آسیب دیده بزنید و بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه بماند. خمیر را با آب سرد بشویید و پوست را بدون کشیدن حوله روی آن خشک کنید.


درمان‌های دارویی برای برطرف کردن التهابات ناشی از شیو کردن


از ژل‌های بدون نسخه استفاده کنید

برای درمان موهای زیر پوستی، برآمدگی‌ها، آسیب‌های ناشی از شیو کردن و قرمزی پوست، از ژل‌های تسکین دهنده بدون نسخه استفاده کنید. هایاگ استفاده از کرم برند ولدا مدل Weleda Calendula Diaper Rash Cream یا نرم کننده برند شی مدل Shea Moisture Tea Tree Oil و کره بدن برند شی مدل Shea Butter After Shave Elixir را توصیه می‌کند که حاوی روغن درخت چای است که خاصیت آنتی باکتریال دارد و همچنین حاوی فندق معجزه‌گر و آلوئه‌ورا نرم کننده و شی باتر است. هایاگ افزود: «آسیب‌های ناشی از شیو کردن می‌تواند باعث ایجاد میزان زیادی قرمزی و تحریکات شود که می‌تواند منجر به هایپرپیگمنتیشن یا اسکار پوستی شود. در مواد خیلی شدید بهتر از که به دنبال کمک گرفتن از پزشکان باشید. هرچند، هنگامی که تورم‌های به وجود آمده زیاد نیستند می‌توانید از کرم‌های بدون نسخه حاوی استروئید جهت کاهش تورم‌ها استفاده کنید.»

بیشتر بخوانید: نکات طلایی برای مراقبت از پوست بدن

مطالب مرتبط