بهترین روغن‌ها برای رفع التهاب پوست

بهترین روغن‌ها برای رفع التهاب پوست

16 خرداد 1401

پوست شما ممکن است به دلایل مختلفی مانند کهیر، نیش حشرات، آلرژی و خشکی پوست دچار خارش شود. بیشتر اوقات، ما در نهایت آن ناحیه‌ را خراش می‌دهیم و وضعیت را بدتر می‌کنیم. با این حال، ما یک درمان برای شما داریم: چندین روغن ضروری برای خارش وجود دارد که فورا برای تسکین سریع عمل می‌کند. آن‌ها حاوی اسانس گیاه هستند و دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی برای تسکین خارش هستند.

اگرچه ممکن است خارش را درمان نکنند، به خصوص اگر به دلیل یک بیماری پوستی زمینه‌ای باشد، ممکن است تا حدی آن را آرام کنند. این مقاله نحوه‌ی کمک به کاهش خارش و راه‌های استفاده از روغن‌های ضروری را توضیح می‌دهد.

14 نوع روغن ضروری برای رفع خارش پوست


1. روغن نعناع


روغن نعناع

روغن نعناع در تسکین خارش مزمن؛ خارشی که بیش از شش هفته ادامه دارد، موثر است. مطالعات نشان دادند که روغن نعناع در غلظت 0.5 درصد مخلوط با روغن کنجد، شدت خارش را در دو هفته کاهش داد.


2. روغن بابونه


روغن بابونه

روغن بابونه رومی به دلیل اثرات تسکین دهنده و نرم کنندگی آن در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. اغلب در طب سنتی به دلیل خاصیت ضدالتهابی و التیام زخم استفاده می‌شود. این می‌تواند تحریک پوست، کبودی، و عفونت‌های باکتریایی را که ممکن است باعث ناراحتی و خارش پوست شود را تسکین دهد.


3. روغن درخت چای


روغن درخت چای

این یک عامل ضد میکروبی و ضد التهابی قوی است و برای تسکین و التیام آکنه شناخته شده است. روغن درخت چای به طور موثر شوره سر و خارش پوست سر را کاهش می‌دهد و بخشی از طب سنتی برای تسکین ناراحتی‌های پوستی، التیام زخم‌ها و تسکین جوش‌ها و نیش حشرات است. این ماده به عنوان یک ماده‌ی آرایشی بسیار محبوب است و در بسیاری از محصولات و پمادهای مراقبت از پوست موضعی یافت می‌شود.


4. روغن اسطوخودوس


روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس در برابر طیف گسترده‌ای از مشکلات پوستی مانند آبسه، تاول، جای جوش، عفونت‌های باکتریایی، سوختگی، بریدگی، اگزما، درماتیت، عفونت‌های قارچی، نیش حشرات، التهاب پوست، نیش، پسوریازیس، روزاسه و زخم‌ها موثر است. در برابر باکتری استافیلوکوکوس اورئوس که باعث آکنه، کورک و فولیکولیت می‌شود، کاملاً مؤثر است. این شرایط پوستی به عنوان ایجاد خارش روی پوست در درجات مختلف شناخته شده است.


5. روغن کندر


روغن کندر

روغن کندر به عنوان یک عامل شفابخش برای پوست‌های مشکل‌دار عمل می‌کند. می‌تواند پوست خشک و آسیب دیده را تسکین دهد، چین و چروک‌ها را به حداقل برساند و آکنه، ناراحتی پوست و خارش ناشی از درماتیت، پسوریازیس، اگزما و سایر عفونت‌های قارچی را تسکین دهد.


6. روغن هلی کریسوم


روغن هلی کریسوم

این روغن به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و پوست آسیب دیده، اگزما، زخم‌ها و التهاب را تسکین می‌دهد. خارش و سایر بیماری‌های التهابی پوست مانند درماتیت، روزاسه و پسوریازیس را تسکین می‌دهد.


7. روغن اکالیپتوس


روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس در پانسمان زخم برای کاهش خطر عفونت و بهبود استفاده می‌شود. دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد میکروبی و ضد التهابی است و می‌تواند آکنه را تسکین دهد. اکالیپتوس همچنین در درمان‌های سنتی برای تسکین خارش ناشی از نیش حشرات و واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌شود.


8. روغن شمعدانی


روغن شمعدانی

شمعدانی گیاهی گلدار و متعلق به گونه Pelargonium است. اسانس استخراج شده از گیاهان این گونه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است. با کاهش تکثیر باکتری‌ها در به حداقل رساندن بهبود زخم و تسکین آکنه موثر است. می‌تواند پوست ترک خورده، درماتیت، اگزما، پسوریازیس و روزاسه را التیام بخشد و تولید سبوم را تنظیم کند. این بهترین برای پوست‌های بالغ و خشک است.


9. روغن علف لیمو


روغن علف لیمو

گیاه بادرنجبویه یک دافع حشرات طبیعی است. برگ‌ها و عصاره‌های آن به طور گسترده‌ای برای تسکین نیش حشرات و خارش ناشی از بثورات و واکنش‌های آلرژیک استفاده می‌شود. دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند تولید سبوم اضافی را تنظیم کند و عفونت‌های قارچی و آکنه را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید: روغن‌های ضروری برای جلوگیری از اضطراب


10. روغن ترنج


روغن ترنج

یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن ترنج، همراه با UVB درمانی، می‌تواند شدت پسوریازیس را کاهش دهد، محتوای کلاژن را بهبود بخشد و رشد مو را تقویت کند. شواهد حکایتی ادعا می‌کنند که اثر تسکین دهنده و خنک کننده روی پوست دارد. به رنگدانه مجدد در ویتیلیگو کمک می‌کند و هیپوپیگمانتاسیون پس التهاب را کاهش می‌دهد.

با این حال، مانند هر روغن مرکبات، روغن ترنج می‌تواند باعث حساسیت به نور شود و پوست شما را در برابر آسیب‌های خورشید آسیب پذیر کند.


11. روغن مر


روغن مر

روغن مر به طور سنتی در درمان انواع زخم‌ها و آلرژی‌های پوستی استفاده می‌شود. این یک داروی محبوب برای تسکین خارش است. روغن و عصاره مرس دارای اثرات ضد التهابی است و می‌تواند هیستامین را مهار کند، یک ماده شیمیایی مرتبط با پاسخ ایمنی ما و باعث خارش می‌شود.

بیشتر بخوانید: 5 روغن ضروری که باید در خانه خود داشته‌ باشید.


12. روغن پاتچولی


روغن پاتچولی

روغن پاتچولی دارای خواص آنتی اکسیدانی برای تسکین پوست، حفظ یکپارچگی ساختاری آن، و دارای خواص ضد التهابی برای تسکین آسیب‌های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش، از جمله پیری نور است. یک مطالعه نشان می‌دهد که 12 درصد روغن پاتچولی می‌تواند عفونت و بوی بد پوست را در بیماران مبتلا به زخم، ساییدگی و پارگی پوست کنترل کند.


13. روغن کافور


روغن کافور

عطر مطبوع روغن کافور ممکن است باعث تسکین حس شود. همچنین در صورت استفاده موضعی فواید درمانی دارد. می‌تواند خارش، خشکی و ناراحتی مرتبط با درماتیت آتوپیک را تسکین دهد.

بیشتر بخوانید: فواید و مضرات روغن نارگیل برای پوست و نحوه‌ی استفاده از آن


14. روغن فندق جادوگر


روغن فندق جادوگر

نیش حشرات، التهاب، خارش، آکنه، یک بطری فندق جادوگر یک درمان خانگی سنتی برای تقریباً تمام مشکلات مربوط به پوست است. پوست درخت فندق جادوگر حاوی 10 درصد تانن است که به آن خاصیت قابض می‌دهد، در حالی که برگ‌ها حاوی پروآنتوسیانیدین و الاژیتانین هستند. به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل می‌کند که می‌تواند آکنه و التهاب را کاهش دهد. همچنین حاوی پلی فنول است و دارای خواص آنتی اکسیدانی برای تسکین پوست تحریک شده است.

برخلاف سایر روغن‌های گیاهی، نمی‌توانید (و نباید) روغن‌های ضروری را مستقیماً روی پوست خود بمالید. آن‌ها بسیار متمرکز هستند و ممکن است پوست را تحریک کرده و وضعیت شما را تشدید کنند. شما باید آن‌ها را به نسبت مناسب رقیق کنید. نحوه کار را در بخش بعدی بیابید.


نحوه استفاده از روغن‌های ضروری برای تسکین خارش


نحوه استفاده از روغن‌های ضروری برای تسکین خارش

قبل از استفاده اسانس‌ها را با هر روغن حامل رقیق کنید. می‌توانید از هر روغن گیاهی مانند آووکادو، کنجد، نارگیل، زیتون، بادام شیرین و روغن جوجوبا استفاده کنید.

نکات ایمنی برای استفاده از روغن‌های ضروری:

  • روغن‌های ضروری را روی تمام قسمت‌های بدن، به خصوص اطراف چشم، بینی، دهان و قسمت‌های خصوصی نزنید. همچنین در مورد روغن‌های علف لیمو و نعناع بسیار محتاط باشید.
  • قبل از خرید، کیفیت آن را بررسی کنید. از مارک‌های معتبر خرید کنید تا مطمئن شوید که روغن‌های 100٪ خالص را دریافت می‌کنید. برخی از مارک‌ها ممکن است محلول را با روغن‌های گیاهی رقیق کرده و سایر مواد را در روغن‌های ضروری مخلوط کنند که ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.
  • از کلمات کلیدی مانند "خالص" و "ایمن" استفاده نکنید. روغن‌های ضروری می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک شوند. بنابراین، همیشه قبل از استفاده از هر یک از آن‌ها یک پچ تست انجام دهید.
  • اسانس‌ها فاسد می‌شوند و تاریخ مصرفشان تمام می‌شود. همیشه آن‌ها را در جای خنک و تاریک در بطری‌های شیشه‌ای تیره نگهداری کنید و هرگز از بطری‌های بالای سه سال استفاده نکنید.
  • با روغن‌های ضروری آزمایش نکنید. برخی از روغن‌ها برای استفاده خوراکی خوب هستند اما ممکن است در صورت استفاده موضعی باعث واکنش‌های آلرژیک شوند و بالعکس. همیشه اطمینان حاصل کنید که روغنی که خریداری می‌کنید برای استفاده موضعی ایمن است.
  • برخی از روغن‌های ضروری مانند روغن نعناع و اکالیپتوس ممکن است با داروهای تجویزی تداخل داشته باشند و بر نحوه جذب دارو توسط بدن شما تأثیر بگذارند. اگر داروی تجویزی مصرف می‌کنید، قبل از استفاده از روغن‌های ضروری با پزشک مشورت کنید.
  • از اسانس‌ها زیاد استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث واکنش بد شود.
  • در صورت بارداری یا شیردهی از مصرف روغن‌های ضروری خودداری کنید. هنوز مشخص نیست که روغن‌های ضروری می‌توانند بر جنین تأثیر بگذارند یا خیر. برای ایمن بودن، قبل از استفاده از آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید.
  • در صورت بروز هرگونه واکنش، همیشه با پزشک مشورت کنید. عوامل خطر را در زیر بررسی کنید.
  • عوارض و خطرات استفاده از روغن‌های ضروری برای تسکین خارش

روغن‌های ضروری می‌توانند عوارض جانبی خفیف تا شدید ایجاد کنند. آن‌ها عبارتند از:

  • تحریک و احساس سوزش
  • مشکلات تنفسی (اگر بینی حساس یا آسم دارید)
  • سردرد (به دلیل بوی قوی)
  • سرخی
  • بثورات
  • کندوها
  • خارش

بیشتر بخوانید: آیا ضد آفتاب باعث آکنه و جوش می‌شود؟ چگونه بهترین ضد آفتاب را برای پوست مستعد آکنه انتخاب کنیم؟