فواید و مضرات روغن نارگیل برای پوست و نحوه‌ی استفاده از آن

فواید و مضرات روغن نارگیل برای پوست و نحوه‌ی استفاده از آن

22 اردیبهشت 1401

روغن نارگیل به صاف و مرطوب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند. این روغن سرشار از چربی‌های طبیعی و خواص ضد التهابی است و از راه‌های مختلفی به شما کمک می‌کند. می‌توانید از روغن نارگیل برای مشکلات پوستی و بهبود بافت و ظاهر آن استفاده کنید. همچنین یک عنصر رایج است که در بسیاری از داروهای خانگی و محصولات تجاری مراقبت از پوست استفاده می‌شود.

به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با فواید روغن نارگیل و نحوه استفاده از آن بر روی پوست آشنا شوید.


روغن نارگیل از چه درست شده‌است؟


روغن نارگیل از چه درست شده‌است؟

روغن نارگیل روغن بسیار اشباع و خوراکی است که از مغز نارگیل خام یا خشک استخراج می‌شود. 100٪ چربی است و حدود 80٪ - 90٪ آن را چربی اشباع تشکیل می‌دهد. به همین دلیل است که روغن نارگیل در دمای پایین یا اتاق جامد می‌شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب است مانند:

اسید لوریک (49%) 
اسید میریستیک (18%) 
اسید پالمیتیک (8%) 
اسید کاپریلیک (8%) 
اسید کاپریک (7%) 
اسید اولئیک (6%) 
اسید لینولئیک (2%) 
اسید استئاریک (2%)

همچنین حاوی مقادیر کمی از چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع است. روغن نارگیل مزایای شگفت انگیز مراقبت از پوست را ارائه می‌دهد.


فواید روغن نارگیل برای پوست


فواید روغن نارگیل برای پوست

1. از سد پوستی محافظت می‌کند

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی است و از سد پوستی محافظت می‌کند. ممکن است در تسکین علائم اختلالات پوستی مانند اگزما و درماتیت آتوپیک و بازگرداندن سد آسیب دیده پوست مفید باشد.

2. آسیب UV را به حداقل می‌رساند

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش باعث آفتاب سوختگی و پیری زودرس می‌شود. روغن نارگیل موضعی می‌تواند از اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست جلوگیری کرده و 20 درصد از اشعه ماوراء بنفش را مسدود کند.

3. زخم را بهبود می‌بخشد

مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داد که روغن نارگیل بکر باعث رشد کلاژن و بهبود زخم می‌شود. اسیدهای چرب و سایر اجزای موجود در روغن نارگیل، فیبروبلاست‌ها (سلول‌های تولید کننده کلاژن) را تحریک کرده و فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی را برای بهبود زخم‌ها بهبود می‌بخشد.

4. آرایش را پاک می‌کند

روغن نارگیل همچنین می‌تواند برای پاکسازی روغن برای پاک کردن آرایش استفاده شود. آرایش ضد آب را به آرامی حل کرده و پوست را تمیز می‌کند.

5. پوست را مرطوب می‌کند

روغن نارگیل یک نرم کننده است و می‌تواند پوست را نرم و مرطوب کند. از دست دادن آب از طریق اپیدرمی (TEWL) را برای بهبود خشکی و بافت پوست کاهش می‌دهد.

روش‌های مختلفی برای استفاده از روغن نارگیل برای پوست شما وجود دارد. بیایید آن‌ها را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: با این 6 روغن آرامش را به خانه‌تان بیاورید!


نحوه‌ی استفاده از روغن نارگیل برای پوست


نحوه‌ی استفاده از روغن نارگیل برای پوست

1. پاک کننده

صورت خود را با چند قطره روغن نارگیل ماساژ دهید. آن را با یک پارچه نخی مرطوب پاک کنید. برای از بین بردن آثار باقی مانده از چربی و کثیفی، یک پاک کننده صورت را دنبال کنید.

2. اسکراب صورت

مقدار مساوی روغن نارگیل و شکر قهوه‌ای را با هم ترکیب کنید. صورت خود را با این اسکراب شکر به مدت یک دقیقه ماساژ دهید و با آب ولرم بشویید. این اسکراب شکری سلول‌های مرده پوست را بدون آسیب رساندن به پوست لایه برداری می‌کند. می‌توانید دو بار در هفته از آن استفاده کنید.

3. مرطوب کننده صورت

شما می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده صورت و به عنوان آخرین مرحله از روتین مراقبت از پوست خود برای مهر و موم کردن تمام خوبی‌های محصولات استفاده کنید. صورت خود را با چند قطره روغن نارگیل بکر ماساژ دهید و با پوستی نرم و صاف از خواب بیدار شوید.

نکته: اگر پوست مستعد آکنه یا چرب دارید، از روغن نارگیل استفاده نکنید.

4. روغن کوتیکول

کوتیکول‌ها از ناخن‌ها محافظت می‌کنند و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند. با این حال، ممکن است خشک شوند و آسیب ببینند. آن‌ها را با روغن نارگیل ماساژ دهید تا آن‌ها را تغذیه، هیدراته و سالم نگه دارید.

5. ژل اصلاح

اگر پاها یا زیر بغل خود را اصلاح می‌کنید، از روغن نارگیل برای روغن کاری این ناحیه استفاده کنید تا از بریدگی و رشد مو جلوگیری کنید. روغن نارگیل لغزش کاملی را برای یک تراشیدن صاف ایجاد می‌کند. علاوه بر این، ویژگی‌های تسکین دهنده پوست آن، پوست را مرطوب و محافظت می‌کند.

برای بهترین نتیجه، همیشه از روغن نارگیل خالص، ارگانیک و بکر روی صورت خود استفاده کنید. از روغن‌هایی که حاوی مواد نگهدارنده و سایر افزودنی‌ها هستند خودداری کنید. برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی احتمالی روغن نارگیل، پچ تست را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: روغن آواکادو: سالم‌ترین روغنِ روی کره زمین!


عوارض جانبی روغن نارگیل


عوارض جانبی روغن نارگیل

اگر به آجیل حساسیت دارید یا به روغن نارگیل حساسیت دارید، استفاده از آن ممکن است باعث شود:

تحریک 
کندوها 
خارش 
بثورات 
سرخی

روغن نارگیل کودوژنیک است. اگر پوست مستعد آکنه یا چرب دارید، ممکن است جوش‌ها را تشدید کند.

روغن نارگیل یک روغن بسیار مغذی است که معمولا در محصولات مراقبت از پوست و چندین درمان خانگی استفاده می‌شود. خواص ضد التهابی و خواص نرم کنندگی آن، را برای محافظت از سد پوست، کند کردن پیری زودرس و مرطوب کردن پوست ایده آل کرده‌است. می‌توانید از روغن نارگیل برای پوست خود به عنوان پاک کننده روغن، مرطوب کننده صورت یا ژل اصلاح استفاده کنید. افرادی که به آجیل یا نارگیل حساسیت دارند باید از روغن نارگیل استفاده نکنند. در صورت بروز عوارض جانبی مانند قرمزی، سوزش یا کهیر، فورا مصرف آن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.


نکات کلیدی این مقاله


روغن نارگیل

روغن نارگیل فواید زیادی برای پوست شما دارد، مانند تسکین پوست، جلوگیری از اثرات آسیب اشعه ماوراء بنفش، پاکسازی و مرطوب‌کننده.

می‌توانید از آن به عنوان پاک کننده صورت، اسکراب، مرطوب کننده، روغن کوتیکول یا ژل اصلاح استفاده کنید.

با این حال، از آنجایی که روغن کمدوژنیک است، استفاده از آن بر روی پوست‌های مستعد آکنه ممکن است باعث ایجاد جوش شود.

بیشتر بخوانید: معجزه‌ای در کاهش وزن با این 10 روغن ضروری!

مطالب مرتبط