شوره سر مرطوب چیست؟ و چگونه آن را درمان کنیم؟

شوره سر مرطوب چیست؟ و چگونه آن را درمان کنیم؟

09 خرداد 1401

اگر در مورد شوره مرطوب نشنیده‌اید، این شوره نوعی شوره سر است که در اثر روغن طبیعی روی پوست سر شما ایجاد می‌شود. شوره سر خشک معمولاً خفیف‌تر از شوره مرطوب است. این نوع شوره سر بیشتر افراد دارای پوست سر چرب را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پوسته‌ها به تارهای مو می‌چسبند و بزرگتر از پوسته‌هایی هستند که در شوره سر خشک مشاهده می‌کنید. با این حال، راه حل‌های مناسب برای درمان شوره سر می‌تواند به شما در از بین بردن پوسته‌های خارشی کمک کند. در اینجا، ما در مورد عوامل ایجاد شوره سر، نحوه‌ی خلاص شدن از شر آن و موارد دیگر بحث کرده‌ایم.


شوره سر مرطوب چیست؟


در زیر پوست سر، غدد چربی وجود دارند که وظیفه اصلی تولید سبوم روغن طبیعی را بر عهده دارند. این سبوم مو و پوست سر شما را مرطوب نگه‌می‌دارد و از کم آبی آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین به منظور کاهش موخوره و جلوگیری از ظاهر شدن علائم پیری عمل می‌کند.

مشکل زمانی شروع می‌شود که غدد چربی شروع به کار می‌کنند و مقدار زیادی سبوم تولید می‌کنند. سبوم اضافی شروع به جمع شدن روی پوست سر شما می‌کند و باعث چسبندگی آن می‌شود. شروع به جذب و چسبیدن به خاک و سلول‌های مرده‌ی پوست می‌کند و در نتیجه شوره سر ایجاد می‌کند . از آنجایی که سبوم مرطوب است، یک لایه مرطوب روی پوست سر شما تشکیل می‌دهد. به این نوع شوره سر شوره‌ی مرطوب یا شوره‌ی روغنی می‌گویند.


دلایل شوره سر مرطوب چیست؟


چرا غدد چربی شما ناگهان شروع به دیوانگی می‌کنند و سبوم اضافی تولید می‌کنند؟ خوب، شایع‌ترین علل تغییرات هورمونی ناشی از بلوغ یا استرس است. یکی دیگر از دلایل اصلی می‌تواند عادات شامپو زدن نامنظم باشد که منجر به پاکسازی ناکافی پوست سر و متعاقب آن تجمع کثیفی و سلول‌های مرده‌ی پوست می‌شود که باعث مرطوب شدن پوست سر می‌شود.

شوره مرطوب چگونه روی ابروها و مژه‌ها ایجاد می‌شود؟

غدد چربی در سراسر بدن شما قرار دارند. تنها نواحی دیگری که به جز پوست سر شما دارای موی ضخیم هستند و در معرض محیط هستند، ابروها و مژه‌های شما هستند. از این پس، غدد چربی در آن نواحی نیز می‌توانند سبوم بیش از حد تولید کنند و باعث شوره سر مرطوب شوند.


شوره سر خشک در مقابل شوره مرطوب


شوره سر خشک معمولاً شامل پوسته‌های کوچک و سفید رنگی است که با کوچکترین حرکتی به راحتی از پوست سر می‌ریزند. برعکس، شوره‌ی مرطوب به صورت پوسته‌های شوره بزرگ، زرد و چسبناک ظاهر می‌شود که به هم چسبیده و به ساقه موهای شما می‌چسبند و به راحتی نمی‌افتند. معمولا بعد از خاراندن پوست سر خیس می‌شود.

شوره سر خشک باعث قرمزی یا تحریک پوست سر نمی‌شود و در ماه‌های تابستان از بین می‌رود. اما شوره‌ی مرطوب بیشتر یک بیماری طولانی مدت است و باعث خارش و التهاب شدید در پوست سر می‌شود. این نوع شوره باعث ایجاد احساس خیس شدن در سر می‌شود.

از آنجایی که شوره مرطوب یک بیماری طولانی مدت است و باعث خارش شدید می‌شود، باید آن را با داروهای طبیعی که به طور خاص این مشکلات را هدف قرار می‌دهند، درمان کنید. در اینجا چند مورد وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: 16 فایده‌ی مفید برگ گواوا برای مو، پوست و سلامتی شما


چگونه شوره سر را از موهای خیس از بین ببریم؟


ژل آلوئه ورا

سرکه سیب

آب لیمو و آب آملا

جوش شیرین

دانه شنبلیله

1. ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی آنزیم‌های پاک کننده مانند اکسیداز، آمیلاز و کاتالاز و ویتامین‌های B، C و E است. همچنین حاوی گلیکوپروتئین‌هایی است که التهاب را کاهش می‌دهد و خارش را تسکین می‌دهد. بنابراین، ممکن است به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست، تجمع چربی و رسوبات چربی که فولیکول‌های موی شما را مسدود می‌کنند و شوره‌ی مرطوب ایجاد می‌کنند، کمک کند.

آنچه شما نیاز دارید:

  • 3-4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • حوله
  • آب گرم

ژل آلوئه ورا را روی تمام پوست سر خود بمالید.

حوله را در آب داغ خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

این حوله گرم و مرطوب را دور سر خود بپیچید و بگذارید نیم ساعت بماند.

ژل آلوئه ورا را با یک شامپوی ملایم بشویید.

این روال را سه بار در هفته دنبال کنید.

2. سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان یک درمان عالی برای شوره سر عمل می‌کند. این می‌تواند به این دلیل باشد که ماهیت اسیدی سرکه سیب PH پوست سر را تغییر می‌دهد و رشد قارچ عامل شوره سر را دشوار می‌کند.

آنچه شما نیاز دارید:

  • ½ فنجان سرکه سیب

سرکه سیب را روی سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید.

بگذارید 10 دقیقه روی آن بماند.

آن را با یک شامپوی ملایم بشویید و موهای خود را به طور معمول حالت دهید.

این روال را یک بار در هفته دنبال کنید.

3. آب لیمو و آب آملا

آب لیمو و آب آملا

آب لیمو و آب آملا برای از بین بردن شوره مرطوب و روغن انباشته شده روی پوست سر شما هماهنگ هستند. علاوه‌بر این، محتوای اسید سیتریک آب لیمو به عنوان یک عامل ضد میکروبی عمل می‌کند و به خلاص شدن از شر قارچ‌های ایجاد کننده شوره سر کمک می‌کند.

آنچه شما نیاز دارید:

  • 2 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • 2 قاشق غذاخوری آب آملا
  • توپ پنبه

آب میوه‌ها را در یک کاسه ترکیب کنید.

از یک توپ پنبه‌ای استفاده کنید تا این مخلوط را روی تمام پوست سر خود بمالید.

بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با شامپوی ملایم بشویید.

این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: موی خشک: علل و ۹ ترفند حرفه‌ای برای نگهداری از آن

4. جوش شیرین

جوش شیرین

جوش شیرین ممکن است یک انتخاب عجیب برای درمان شوره سر مرطوب به نظر برسد، اما در واقع می‌تواند در این زمینه به خوبی عمل کند. مطالعه‌ای که در فرانسه انجام شد نشان داد که جوش شیرین می‌تواند قارچ‌های ایجاد کننده شوره سر را از بین ببرد.

آنچه شما نیاز دارید:

  • 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • آب

مقداری آب را با جوش شیرین مخلوط کنید.

این خمیر را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید 10 دقیقه بماند.

آن را با آب و شامپوی ملایم بشویید.

این روال را یک بار در هفته دنبال کنید.

5. دانه شنبلیله

دانه شنبلیله

دانه‌های شنبلیله دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی هستند که با عفونت‌هایی که می‌توانند باعث ایجاد و تشدید شوره سر شوند مبارزه می‌کنند.

آنچه شما نیاز دارید:

  • 2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله

دانه‌های شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید.

صبح روز بعد آن‌ها را به صورت خمیر صافی خرد کنید.

این خمیر را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید 30 دقیقه بماند.

آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

این روال را دو بار در هفته دنبال کنید.

شوره مرطوب در افرادی که پوست سرشان چرب است اتفاق می‌افتد. وقتی غدد چربی سبوم اضافی تولید می‌کنند، پوست سر شما چسبناک می‌شود و کثیفی و سلول‌های مرده پوست را جذب می‌کند و در نتیجه شوره سر ایجاد می‌کند. دو دلیل اصلی چرب شدن پوست سر، تغییرات هورمونی و شستشوی نامنظم مو است. این دو می‌توانند منجر به مشکلات شوره سر شوند. با این حال، شما می‌توانید آن را از طریق روش‌های مورد بحث در بالا درمان کنید. پیروی از درمان‌های موجود در این مقاله ممکن است به شما در درمان شوره سر و تمیز کردن پوست سر کمک کند. اگر این‌ها جواب نداد با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: انواع مختلف شوره سر و روش‌های جلوگیری از آن