16 فایده‌ی مفید برگ گواوا برای مو، پوست و سلامتی شما

16 فایده‌ی مفید برگ گواوا برای مو، پوست و سلامتی شما

31 اردیبهشت 1401

بسیاری از ما از خوردن گواوا لذت می‌بریم و از فواید طبیعی بسیار آن‌ها آگاه هستیم! با این حال، آیا تا به حال در مورد فواید برگ گواوا شنیده‌اید؟ بله درست متوجه شدید! بیشتر اوقات، ما فقط روی میوه‌ها و سبزیجات تمرکز می‌کنیم و برگ‌هایی که به آن‌ها چسبیده‌اند را دور می‌اندازیم! آگاهی از مزایای آن‌ها، در صورت وجود، به ما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از آن‌ها ببریم! به عنوان مثال، برگ‌های گواوا مملو از خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد التهابی هستند! برگ‌های گواوا که سرشار از پلی‌فنول‌ها، تانن‌ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و سایر ترکیبات گیاهی درمانی هستند، ممکن است در تسکین درد و درمان بیماری‌های شما مؤثر باشند. خواص دارویی آن‌ها به قدری عمیق است که اکنون می‌توانیم مکمل‌های برگ گواوا را نیز تولید کنیم! برای دانستن بیشتر در مورد تمام راه‌های کلیدی که می‌توانید از برگ گواوا بهره‌مند شوید، ادامه مطلب را بخوانید!


فواید برگ گواوا برای سلامتی


برگ‌های گواوا به دلیل خواص دارویی که دارند به عنوان درمان گیاهی برای بیماری‌های متعددی به کار می‌روند. فواید سلامتی برگ گواوا در زیر آورده شده‌است.

1. کمک به کاهش وزن

کمک به کاهش وزن

برگ‌های گواوا با جلوگیری از تبدیل نشاسته‌های پیچیده به قند به کاهش وزن کمک می‌کند. برای این منظور، کربوهیدرات‌ها باید در کبد برای استفاده بدن تجزیه شوند و برگ‌های گواوا از انتقال کربوهیدرات‌ها به ترکیبات قابل استفاده جلوگیری می‌کنند.

2. درمان دیابت

درمان دیابت

بر اساس تحقیقات، چای برگ گواوا می‌تواند به طور موثر گلوکز خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد. علاوه بر این، از جذب ساکاروز و مالتوز توسط بدن جلوگیری می‌کند و در نتیجه سطح قند خون را کاهش می‌دهد. نوشیدن چای برگ گواوا به مدت 12 هفته سطح قند خون را بدون افزایش تولید انسولین کاهش می‌دهد.

3. کاهش کلسترول

کاهش کلسترول

تحقیقات ثابت کرده‌است که نوشیدن چای برگ گواوا به مدت 3 ماه می‌تواند منجر به کاهش LDL یا کلسترول بد و تری گلیسیرید بدون هیچ گونه اثر نامطلوبی بر کلسترول خوب شود. علاوه بر این، برگ‌های گواوا یک داروی عالی برای درمان کبد هستند.

4. درمان اسهال و اسهال خونی

درمان اسهال و اسهال خونی

برگ گواوا داروی گیاهی برای اسهال و اسهال خونی است. طبق یک مطالعه حیوانی، عصاره برگ گواوا پتانسیل استفاده در درمان اسهال عفونی را دارد. برای درمان اسهال 30 گرم برگ گواوا را با یک مشت آرد برنج در 1 تا 2 لیوان آب بجوشانید و روزی دو بار از این معجون بنوشید. در صورت اسهال خونی، ریشه و برگ گیاه گواوا را ببرید و به مدت 20 دقیقه در دمای 90 درجه سانتیگراد بجوشانید. آب را صاف کرده و بنوشید تا رفع شود.

5. کمک به هضم

کمک به هضم

برگ گواوا به طور گسترده‌ای برای درمان اسهال و بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود. برگ‌های گواوا ممکن است به ویژه در صورت مسمومیت غذایی و همچنین تسکین دهنده، استفراغ و تهوع مفید باشد. برای تسکین معده درد 8 عدد برگ گواوا را در 1.5 لیتر آب بجوشانید و روزی سه بار بنوشید.

6. درمان برونشیت

درمان برونشیت

چای برگ گواوا با باز کردن ریه‌ها، شل شدن مخاط و تسکین سرفه در درمان برونشیت موثر است.

بیشتر بخوانید: 7 روغن ضروری: پیشنهادی شگفت انگیز برای درمان سرفه

7. درمان دندان درد، گلودرد و بیماری لثه

درمان دندان درد، گلودرد و بیماری لثه

برگ‌های گواوا‌ی تازه به دلیل خواص ضدالتهابی خود می‌توانند درد دندان را تسکین دهند، زخم‌های لثه و دهان را التیام بخشند و گلودرد را هنگام غرغره کردن درمان کنند. طبق یک مطالعه، دهانشویه حاوی عصاره برگ گواوا تأثیر عمیقی بر التهاب لثه داشت. عامل آنتی باکتریال موجود در این برگ‌ها از دندان‌ها و لثه‌ها محافظت می‌کند و به همین دلیل از برگ‌های گواوا به عنوان ماده ای در خمیردندان‌ها و خوشبو کننده‌های دهان استفاده می‌شود. برگ‌های گواوا را حتی می‌توان به خمیر طبیعی در خانه برای مسواک زدن دندان‌ها و لثه‌ها تبدیل کرد.

8. مفید در تب دنگی

مفید در تب دنگی

برگ‌های گواوا یک درمان طبیعی برای تب دنگی در نظر گرفته می‌شود. زیرا عصاره برگ گواوا می‌تواند تعداد پلاکت‌ها را در خون افزایش دهد و به هیچ وجه سمی نیست . برای این منظور 9 تکه برگ گواوا را باید در 5 فنجان آب بجوشانید تا 3 فنجان آب باقی بماند. پس از صاف کردن و سرد شدن، روزی سه بار یک فنجان از این معجون به بیمار داده‌شود.

9. کاهش آلرژی

کاهش آلرژی

برگ‌های گواوا دارای خواص ضد حساسیت هستند. علاوه بر این، ترکیبات موجود در برگ‌های گواوا در مسدود کردن تمام واکنش‌های آلرژیک مؤثر هستند.

10. تولید اسپرم

تولید اسپرم

ثابت شده‌است که مصرف چای برگ گواوا در افزایش تولید اسپرم موثر است و در نتیجه به بارداری کمک می‌کند.

11. درمان زخم‌ها و عفونت‌ها

درمان زخم‌ها و عفونت‌ها

برگ‌های گواوا دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند زخم‌هایی مانند بریدگی، ساییدگی ضربه و غیره را درمان کنند. عوامل ضد باکتری از عفونت جلوگیری می‌کنند و التهاب رحم را کاهش می‌دهند تا بهبود زخم‌ها را تسریع کنند. چای برگ گواوا همچنین ممکن است به درمان عفونت گوش نیز کمک کند.

فواید برگ گواوا برای پوست:

هنگامی که صحبت از مراقبت از پوست می‌شود، برگ‌های گواوا می‌توانند به بهبود پوست و درمان انواع اختلالات پوستی کمک زیادی کنند. در زیر فواید برگ گواوا برای پوست آورده شده‌است.

12. درمان آکنه و لکه‌های سیاه

درمان آکنه و لکه‌های سیاه

آکنه و لکه‌های سیاه بسیار آزاردهنده هستند زیرا بر ظاهر پوست شما تأثیر منفی می‌گذارند. برگ‌های گواوا در از بین بردن آکنه و لکه‌های سیاه پوست موثر است . آن‌ها حاوی یک ماده ضد عفونی کننده هستند که می‌تواند باکتری‌های عامل آکنه را از بین ببرد. برای این منظور مقداری برگ گواوا را له کرده و روی آکنه و لکه‌های تیره بمالید. بعد از مدتی با آب بشویید. این کار باید هر روز انجام شود تا زمانی که پوست شفاف شود.

13. رفع جوش‌های سر سیاه

رفع جوش‌های سر سیاه

برای درمان جوش‌های سرسیاه، برگ‌های گواوا را با آب کمی مخلوط کنید و از آن به عنوان اسکراب روی بینی خود برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: عوامل جوش های سر سیاه

14. فواید ضد پیری

فواید ضد پیری

برگ‌های گواوا حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد را که به پوست شما آسیب می‌رسانند از بین می‌برند. آن‌ها از پوست شما در برابر پیری محافظت می‌کنند و رنگ و بافت پوست را بهبود می‌بخشند. برای سفت شدن پوست می‌توان جوشانده برگ‌های بالغ گواوا را روی پوست مالید.

بیشتر بخوانید: این غذاها را بخورید تا دوران پیری سالم‌تری داشته باشید

15. رفع خارش

رفع خارش

خارش پوست در صورت عدم درمان فوری می‌تواند منجر به مشکلات جدی شود. برگ‌های گواوا یک درمان فوری برای خلاص شدن از خارش هستند زیرا حاوی ترکیبات مسدودکننده آلرژی هستند.

فواید برگ گواوا برای مو

برگ‌های گواوا از آنجایی که سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان هستند، به رشد موی سالم کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید: درمان خارش گلو، بدون دارو!

16. درمان طبیعی برای ریزش مو

درمان طبیعی برای ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش مو، یک مشت برگ گواوا را در یک لیتر آب حدود 20 دقیقه بجوشانید. پس از خنک شدن، آن را روی پوست سر خود بمالید و به شدت ماساژ دهید.

برگ‌های گواوا سرشار از پلی‌فنول‌ها هستند و حاوی بسیاری از ترکیبات گیاهی درمانی هستند. فواید برگ گواوا را می‌توان به خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی آن‌ها نسبت داد. خواص دارویی برگ گواوا ممکن است به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک کند. آن‌ها ممکن است به کاهش وزن، کاهش سطح قند و کلسترول خون، درمان اسهال و بهبود هضم کمک کنند. علاوه بر این در از بین بردن لکه‌های سیاه، آکنه و جوش‌های سرسیاه و جلوگیری از ریزش مو موثر هستند. بنابراین، به یاد داشته‌باشید که برگ‌های گواوا را دور نریزید. برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از عصاره آن‌ها استفاده کنید یا با آن‌ها چای درست کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه با رژیم غذایی موهای سالم داشته باشیم؟

مطالب مرتبط