12 نکته‌ی مهم مراقبت از مو در زمستان

12 نکته‌ی مهم مراقبت از مو در زمستان

13 دی 1401

سرما می‌تواند پوست سر شما را خشک و پوسته پوسته و موهای شما را خشک و شکننده کند! همانطور که از بدن خود در برابر سرما محافظت می‌کنیم، موهای ما نیز در زمستان نیاز به محافظت دارند. بنابراین، موهای خود را با وجود دمای سرد، قوی و هیدراته نگه دارید. به پایین بروید تا نکات مراقبت از موی ما را بخوانید که موها و پوست سر شما خود را سالم نگه دارید!


نکات مراقبت از مو برای زمستان


1. پوست سر خود را با روغن مو مرطوب کنید

در فصل زمستان به دلیل کمبود رطوبت در هوا، پوست سر شما خشک می‌شود. این ممکن است به شوره‌ی سر، تحریک پوست سر و پوسته پوسته شدن منجر شود و باعث ریزش مو شود. ماساژ روغن داغ با روغن‌های مغذی مو مانند روغن نارگیل و زیتون معجزه می‌کند. این روغن‌ها به ساقه‌ی مو نفوذ کرده و مو را مرطوب نگه می‌دارند. ماساژ گردش خون را در پوست سر بهبود می‌بخشد و فولیکول‌های مو را تغذیه می‌کند و رشد مو را تحریک می‌کند.

2. از شستشوی مکرر مو خودداری کنید

شستن مکرر مو با شامپو، روغن طبیعی آن را از بین می‌برد و باعث خشکی و سوزش بیشتر می‌شود. سعی کنید زمان بین شستشوی خود را افزایش دهید. موهای خود را بیش از دو بار در هفته شامپو نکنید. همیشه از یک شامپوی بدون سولفات و ملایم برای حفظ تعادل طبیعی رطوبت استفاده کنید.

3. حالت دادن به مو 

در طول زمستان هرگز از نرم‌کننده غافل نشوید. از یک نرم کننده‌ی غلیظ و خامه‌ای حاوی روغن‌های طبیعی مانند نارگیل، زیتون، روغن جوجوبا و کره شی برای آبرسانی و تغذیه‌ی عمیق استفاده کنید.

نحوه‌ی استفاده از نرم کننده:

  • موهایتان را شامپو بزنید و کاملاً آبکشی کنید.
  • نرم کننده را از قد وسط تا نوک موها بمالید.
  • روی انتهای موها تمرکز کنید تا از خشکی و شکاف انتهایی جلوگیری کنید.
  • اجازه دهید نرم کننده چند دقیقه روی موهایتان بماند و سپس با آب معمولی بشویید.
  • می‌توانید با آب معمولی بشویید تا رطوبت آن را نگه دارد و از موخوره جلوگیری کنید.

4. از ابزارهای حرارتی دوری کنید

موهای شما در طول زمستان مستعد شکسته شدن هستند و استفاده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی می‌تواند آن‌ها را شکننده کرده و باعث شکستگی بیشتر موها شود. موهایتان را تا حد امکان در هوا خشک کنید. از سشوار و اتومو کشیدن خودداری کنید زیرا رطوبت را از موهای شما خارج می‌کند.

5. هر هفته از ماسک موی حالت دهنده استفاده کنید

درمان هفتگی ماسک مو یک اقدام پیشگیرانه عالی برای تضمین سلامت کلی موهای شما است. ماسک مو با مواد مغذی و مرطوب کننده مانند تخم مرغ و عسل موها را بهبود می‌بخشد. این مواد موهای خشک را مرطوب می‌کنند، رشد مو را افزایش می‌دهند، به موها درخشندگی می‌بخشند و مو را نرم می‌کنند. زرده‌ی تخم مرغ دارای پپتیدهای محلول در آب است که رشد مو را حالت داده و تحریک می‌کند. عسل سرشار از اسیدهای آمینه و ویتامین است و دارای اثرات حالت دهنده‌ی مو می‌باشد. می‌توانید آن را با روغن یا سرم مو برای آبرسانی شبانه دنبال کنید.

6. با موهای خیس بیرون نروید

هوای سرد ساقه‌های مو را منبسط می‌کند و آن‌ها را مستعد شکستن می‌کند و ممکن است باعث محو شدن رنگ مویتان شود. همیشه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید موهای خود را خشک کنید. به موهایتان زمان بیشتری بدهید تا خشک شوند، یا بهتر از آن، روال مراقبت از موی زمستانی خود را بر این اساس اصلاح کنید.

7. موهای خود را بپوشانید

موهای شما وقتی در معرض باد سرد و خشک و برف قرار می‌گیرند دچار شوک می‌شوند. آن‌ها را با روسری یا کلاه پوشیده نگه دارید. می‌توانید کلاه خود را با پارچه ابریشمی یا ساتن بپوشانید تا از اصطکاک مواد پنبه‌ای و پشمی جلوگیری کنید. 

8. از مو در برابر استاتیک محافظت کنید

کمبود رطوبت، همراه با اصطکاک ناشی از ژاکت، روسری، هودی و برس مو، موهای شما را وز می‌کند. برای مقابله با این وضعیت، از یک برس موی چوبی استفاده کنید. برای جلوگیری از استاتیک شدن موها و صاف نگه داشتن موها از نرم کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک ورقه‌ی خشک کن ضد الکتریسیته ساکن یا دستمال مرطوب ضد وز مو همراه خود داشته باشید.

9. از دوش آب گرم خودداری کنید

دوش آب گرم در هوای سرد همیشه وسوسه انگیز است. اما آب داغ می‌تواند روغن‌های طبیعی و رطوبت را از موهای شما پاک کند و آن‌ها را خشک کند. همچنین ممکن است باعث خشکی پوست سر و ایجاد پوسته پوسته شود. همیشه موهای خود را با آب ولرم بشویید و انتهای آن را با آب سرد بشویید تا به بسته شدن کوتیکول‌های مو کمک کنید.

10. از حوله‌های میکروفایبر استفاده کنید

از استفاده از حوله‌های نخی برای خشک کردن موها خودداری کنید. در عوض از حوله‌های میکروفیبر استفاده کنید. آن‌ها روی موهای شما ملایم هستند، ظرفیت جذب آب بالایی دارند و به کاهش اصطکاک و زمان خشک شدن مو کمک می‌کنند. از طرف دیگر، پنبه یا هر ماده‌ی دیگری می‌تواند موهای شما را زبر کند و باعث گره خوردن، موخوره و وزی شود.

11. موهای خود را کوتاه کنید

هوای خشک و سرد در فصل زمستان باعث شکستگی و شکافتن موها می‌شود. اصطکاک ناشی از کلاه و روسری فشار بیشتری به موهای شما وارد می‌کند. برای جلوگیری از این امر، موهای خود را هر چهار تا هشت هفته یکبار کوتاه کنید. این کار باعث می‌شود موهای شما در زمستان شاداب به نظر برسد. موهای خود را نیم سانتی متر از قسمت پایین کوتاه کنید تا نوک‌های خشک و شکافته شده از بین برود.

12. برای حفظ سلامت موهای خود، سالم بخورید

غذاهای غنی از پروتئین برای سلامت مو مفید هستند. مصرف تمام غذاهای غنی از ویتامین ضروری مانند هویج، تخم مرغ، کدو تنبل و انواع توت‌ها را افزایش دهید. رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید که ترکیبی از سبزیجات، سبزیجات برگدار، محصولات لبنی، اسیدهای چرب امگا 3 و گوشت است تا بدن و موهای خود را سالم نگه دارد.

بیشتر بخوانید: آیا می‌توان موهای خیس را رنگ کرد؟

مطالب مرتبط