چگونه یک روال مراقبت روزانه از موی سالم را حفظ کنیم؟

چگونه یک روال مراقبت روزانه از موی سالم را حفظ کنیم؟

04 خرداد 1401

اگر موهای شما با وجود تمام مراقبت‌هایی که انجام می‌دهید سالم به نظر نمی‌رسند، وقت آن است که روتین مراقبت روزانه خود را تغییر دهید. شما نمی‌توانید یک روال را فقط به این دلیل اتخاذ کنید که برای شخص دیگری کارآمد بوده است بلکه باید متناسب با نوع موی شما تنظیم شود.

خوب، همه چیز در مورد روتین این است که چه چیزی برای موهای شما بهترین کار را انجام می‌دهد. این مقاله به شما کمک می‌کند تا یک رژیم مراقبت از مو را طراحی کنید و بهترین غذاها را برای بهبود کیفیت موهای خود بررسی کنید. به خواندن ادامه‌دهید.

چرا باید روتین مراقبت از مو داشته باشیم؟

روتین صحیح مراقبت از مو تضمین می‌کند که موهای شما سالم به نظر می‌رسد یا که اشکالی در آن‌ها وجود دارد. نداشتن یک رژیم مناسب مراقبت از مو ممکن است به موهای شما آسیب برساند یا وضعیت آن را بدتر کند.

شما باید بافت موی خود را بشناسید تا روش مراقبت از موی ایده آل برای موهای شما جواب بدهد. چهار نوع مو وجود دارد : مجعد، صاف، موج دار و گره خورده. بیایید به هر یک از آن‌ها با جزئیات نگاه کنیم.


انواع مختلف مو


انواع مختلف مو

موهای صاف در بین چهار نوع مو قوی‌ترین هستند و ظاهری براق دارند.

موهای موج‌دار به سمت انتهای مو کمی فر می‌شوند، در حالی که بقیه‌ی ساقه صاف است.

موهای مجعد ضخیم و مستعد وز و خشکی هستند.

موهای گره خورده محکم‌ترین فرها را با بافت ظریف یا درشت دارند. این نوع مو در بین این چهار مو شکننده‌ترین است.

اکنون که ایده‌ای در مورد انواع مو دارید، چند نکته مراقبت از مو را در بخش زیر بررسی کنید.

1. موهای صاف

موهای صاف

مراقبت از موهای صاف آسان است، اما این بدان معنا نیست که از آن‌ها مراقبت نکنید. در موهای صاف، روغن‌های طبیعی پوست سر به طور مساوی در طول موهای شما حرکت می‌کنند.

نحوه‌ی شستشو :

ترجیحاً موهای خود را با شامپوی بدون سولفات بشویید تا از چرب شدن آن جلوگیری کنید. شامپوهای حاوی سولفات معمولاً برای موهای چرب استفاده می‌شوند.

شستن موهای خود را به یک بار در 2-3 روز محدود کنید.

چگونه مراقبت کنیم:

از یک نرم کننده با روغن نارگیل و آرگان استفاده کنید که موهای شما را آبرسانی و تغذیه می‌کند.

نرم کننده را روی پوست سر خود قرار ندهید زیرا ممکن است باعث ایجاد انباشتگی شود و موهای شما را چرب و صاف کند . درعوض، آن را از پشت سر تا انتهای موها بمالید.

نکات کاربردی:

از موس حجم دهنده استفاده کنید تا از ریزش و سفت شدن موهای صاف جلوگیری کنید. یک موس حجم دهنده را روی موهای مرطوب بمالید یا با سشوار خشک کنید.

نگرانی دیگر این است که موها بیش از حد صاف و لغزنده شوند که نمی‌توانند به درستی حالت داده شوند؛ بافته‌ها باز می‌شوند و دم اسبی به سمت پایین می‌روند. برای مبارزه با این موضوع، یک اسپری بافت‌دهنده بپاشید تا بافتی به موهایتان بدهد و موهایتان را نگه دارد.

2. موهای موج دار

موهای موج دار

حالت دادن به موهای موج‌دار می‌تواند آسان یا دشوار باشد، بسته به اینکه چگونه از آن مراقبت می‌کنید. این نوع موی نه مجعد و نه صاف به TLC خاصی نیاز دارد زیرا ممکن است در پوست سر چرب و در انتهای آن خشک شود.

نحوه شستشو:

موهای موج‌دار را هر ۳ تا ۴ روز یکبار بشویید تا تمیز و سالم بماند.

موهای خود را با یک حوله میکروفایبر خشک کنید تا از موخوره جلوگیری کنید.

چگونه مراقبت کنیم:

موهای خود را پس از شستن حالت دهید تا به موج‌های خود بیافزایید.

یک ساعت قبل از شستن موها، موهای خود را با روغن نارگیل، زیتون یا تخم کدو ماساژ دهید یا بگذارید یک شب بماند. روغن کدو تنبل برای درمان آلوپسی آندروژنتیک خفیف تا متوسط مفید است. روغن نارگیل هنگام استفاده قبل و بعد از شستشوی مو، به مو نفوذ می‌کند و ریزش پروتئین را کاهش می‌دهد. روغن زیتون به درمان مشکلات مختلف مو و پوست سر کمک می‌کند.

آفتاب و باد تند ممکن است به موهای موج‌دار شما آسیب بزند و باعث شکاف در موهای شما شود. روغن جوجوبا را روی نوک موها بمالید و بگذارید یک شب بماند تا رطوبت آن گرفته شود و موهای شما سالم شود.

نکات کاربردی:

قبل از رفتن به رختخواب موهای خود را ببافید. هرچه بافت‌های شما بیشتر باشد، امواج شما محکم‌تر و واضح‌تر خواهد بود.

خراشیدن مو یکی از اجزای اساسی در حالت دادن به موهای موج‌دار است. بعد از شامپو کردن موهایتان از نرم کننده باقی‌مانده استفاده کنید. سپس خم شوید و موهای خود را به سمت جلو برگردانید. مشت‌های خود را با مشت‌های مو به سمت بالا جمع کنید و به سمت پوست سر خود بمالید. بعد از این کار موهای خود را برس نزنید. هنگامی که موهای شما به این ترتیب خشک می‌شود، موج‌های شما وضوح بیشتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: 20 نکته برای داشتن موهایی درخشان، حجیم و سالم

3. موهای مجعد

موهای مجعد

موهای مجعد زیبا هستند اما مراقبت از آن‌ها دشوار است. این نوع مو معمولاً خشک و وز می‌شود و حالت فر خود را از دست می‌دهد.

نحوه شستشو:

موهای مجعد تمایل به خشک شدن دارند زیرا فر به عنوان مانعی برای حرکت روغن‌های طبیعی از پوست سر به طول مو عمل می‌کند. برای حفظ روغن طبیعی مو از شامپوی ملایم و بدون سولفات استفاده کنید. از شامپوهای قوی خودداری کنید زیرا می‌توانند روغن موهای شما را بیشتر از بین ببرند.

موهای خود را فقط دو بار در هفته بشویید تا از خشکی و آسیب جلوگیری کنید.

می‌توانید هر روز به طور همزمان (شستشوی موها با نرم کننده) موهای خود را بدون خشک کردن تمیز کنید.

چگونه مراقبت کنیم:

موهای مجعد نیاز به رطوبت رسانی منظم دارند. بنابراین هر بار بعد از شستن موها و همچنین در روزهایی که شامپو نمی‌زنید (یعنی شستشوی مشترک) موهای خود را حالت دهید.

یک نرم کننده ضخیم کننده ساقه مو را به طور کامل می‌پوشاند و فرهای شما را هیدراته می‌کند. حداقل هر دو هفته یکبار موهای خود را حالت دهید.

موهای مجعد شکننده هستند و به راحتی می‌شکنند. بهترین راه برای شانه کردن موهایتان زیر حمام با نرم کننده است. یک شانه دندانه پهن را روی موهای خود بکشید تا تمام گره‌ها از بین برود. این نه تنها شکستگی مو را کاهش می‌دهد، بلکه حالت فر شما را نیز حفظ می‌کند.

نکات کاربردی:

از خشک کن با ضمیمه پخش کننده استفاده کنید. پره‌های دیفیوزر تضمین می کند که فرهای شما با الگوی مشخص خشک می‌شوند و از موخوره جلوگیری می‌کنند.

بعد از شامپو کردن، یک کرم مشخص کننده فر بمالید تا به فرهای شما شفافیت بیشتری بدهد.

با استفاده از نرم کننده موهای خود را در حمام باز کنید.

بیشتر بخوانید: 12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو

4. موهای گره خورده

موهای گره خورده

موهای پیچ خورده یا گره خورده دارای فرهای بسیار سفت با بافت بسیار زیاد هستند. این شکننده‌ترین نوع مو است زیرا روغن طبیعی مو به راحتی خشک می‌شود. از این رو، تمرکز اصلی روتین مراقبت از موهای مجعد باید روی مرطوب کردن موها باشد.

اکثر شامپوها حاوی سولفات‌هایی هستند که رطوبت و روغن‌های طبیعی مو را از بین می‌برند. از یک شامپوی ملایم بدون سولفات برای شستن موهای پر زرق و برق خود استفاده کنید.

موهای خود را فقط یک بار در هفته بشویید. برای افزایش رطوبت می‌توانید آن را چند بار در هفته خیس کنید.

چگونه مراقبت کنیم:

موهای پیچ خورده برای حفظ سلامت و حالت فر خود نیاز به آبرسانی دارند. بنابراین، حداقل هر دو هفته یک بار موهای خود را به صورت عمیق نرم کنید تا آن‌ها را مرطوب و تغذیه کنید.

یک نرم‌کننده، روغن کرچک (نرم‌کننده) و آب را در یک بطری اسپری مخلوط کنید و روزانه آن را روی موهایتان بپاشید تا موهایتان هیدراته بماند.

20 دقیقه قبل از شستن مو‌هایتان را با روغن داغ درمان کنید (روغن‌های نارگیل و زیتون انتخاب‌های خوبی هستند) تا رطوبت بیشتری را ایجاد کنید.

روبالشی‌های نخی ممکن است رطوبت را از موهای شما خارج کنند. برای جلوگیری از شکستگی و گره خوردن، از روبالشی ساتن استفاده کنید یا یک روسری ساتن دور موهای خود ببندید.

نکات کاربردی:

باز کردن گره موهای فرفری مشکل است. وقتی موهایتان خشک است این کار را نکنید، زیرا در نهایت با ریزش موی زیادی مواجه خواهید شد. هنگامی که زیر دوش هستید، موهای خود را با نرم کننده و شانه‌های دندانه پهن باز کنید.

پس از شستن موها، از یک نرم کننده و کرم مشخص کننده فر استفاده کنید تا حالت فرهای خود را افزایش دهید و الگوی فر آن‌ها را حفظ کنید.

این مدل موها را امتحان کنید تا شیک به نظر برسید و در عین حال از موهای شکننده و پیچ‌دار در برابر آلودگی و آسیب محافظت کنید.

رژیم غذایی شما نیز می‌تواند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد.

می‌خواهید بدانید کدام غذا برای موهای شما مفید است؟


بهترین غذا برای مو


بهترین غذا برای مو

تخم مرغ: موی ما از پروتئین ساختاری به نام کراتین ساخته شده است. کمبود پروتئین ممکن است باعث ریزش مو و نازک شدن موها شود. تخم مرغ سرشار از پروتئین، ویتامین B و مواد معدنی است. این مواد مغذی سلامت مو را بهبود می‌بخشد و به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. تخم مرغ همچنین حاوی پپتیدهایی است که رشد مو را تحریک می‌کند.

اسفناج: روغن موجود در پوست سر ما یک عامل ضروری برای داشتن موهای سالم است. سبوم اضافی ممکن است باعث چرب شدن پوست سر شود و کمبود آن ممکن است باعث خشکی پوست سر شود. در چنین مواردی اسفناج حاوی ویتامین A مصرف کنید. ویتامین A به تولید سبوم کمک می‌کند .

ماست: ماست منبع عالی پروبیوتیک‌ها و ویتامین B5 است. پروبیوتیک‌ها به بهبود کیفیت مو و تقویت رشد مو کمک می‌کنند. ویتامین B5 ممکن است به رفع مشکلات ریزش مو کمک کند.

گوشت: گوشت قرمز سرشار از آهن است که کمبود آن ممکن است منجر به سفیدی زودرس و ریزش مو در زنان شود. بنابراین، گوشت قرمز را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا موهای خود را سالم نگه‌دارید و از تیرگی آن جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: 16 فایده‌ی مفید برگ گواوا برای مو، پوست و سلامتی شما

برای حفظ سلامت موهای خود این نکات کلی را دنبال کنید:

دو شاخه شدن موها می‌تواند موهای شما را کدر، خشک و آسیب دیده کند. موهای خود را هر دو ماه یکبار کوتاه کنید تا سالم بمانید.

موهای خود را روزانه نشویید، زیرا چربی طبیعی آن را از بین می‌برد و آن را خشک می‌کند. موهای خود را فقط یک یا دو بار در هفته بشویید. اگر پوست سرتان چرب است، می‌توانید آن را سه بار در هفته بشویید.

موهای خود را به صورت دم اسبی، کش یا بافته نبندید، زیرا ممکن است در دراز مدت منجر به شکستگی مو و ایجاد لکه‌های طاسی شود.

برای محافظت از موهایتان در برابر نور خورشید، قبل از بیرون آمدن از سر خود کلاه بپوشید یا روسری ببندید.

موهای خود را با آب خنک یا ولرم بشویید، زیرا آب داغ می‌تواند باعث خشکی و آسیب مو شود.

ایجاد یک روال مراقبت از مو به تعیین نوع مو و نیازهای خاص آن بستگی دارد، و مستلزم زمان، تلاش و تمرین است. پس از تصمیم گیری در مورد یک روتین، نکات ذکر شده در این مقاله را دنبال کنید و هر روز موهای سالمی داشته باشید!

 

مطالب مرتبط