20 نکته برای داشتن موهایی درخشان، حجیم و سالم

20 نکته برای داشتن موهایی درخشان، حجیم و سالم

02 خرداد 1401

تقریباً هر خانمی داشتن موهای پرپشت و بلند را دوست دارد. با این حال، آلودگی و استفاده از محصولات حالت دهنده و رنگ دهنده‌ها به طور منظم به مو آسیب می‌رساند و آن را نازک، خشک و شکننده می‌کند . به همین دلیل است که ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم چگونه موهای خود را سالم نگه‌دارید. چند نکته اساسی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ سلامت موهای خود رعایت کنید. در اینجا نحوه‌ی داشتن موهای سالم تر و پرپشت تر آمده است. به خواندن ادامه دهید!


20 نکته موثر برای موهای سالم


نکته 1: از موهای خود محافظت کنید

از موهای خود محافظت کنید

همیشه از موهای خود در برابر آفتاب، باد و باران محافظت کنید. قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب، گرما، کثیفی، و آلودگی به مشکلات موی ما می‌افزاید. این می‌تواند منجر به تجمع کثیفی، خشک شدن مو و پوست سر و افزایش حساسیت به عفونت در پوست سر شود. موهای خود را با یک چتر یا کلاه بپوشانید.

نکته 2: با موهای خیس با احتیاط برخورد کنید

با موهای خیس با احتیاط برخورد کنید

موهای خیس بسیار شکننده هستند و به راحتی می‌شکنند. وقتی خیس می‌شود، ساقه و ریشه موهای شما بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. هنگام شامپو زدن خیلی تند نباشید زیرا ممکن است منجر به شکستگی شود.

نکته 3: جلوگیری از خشک شدن مو

جلوگیری از خشک شدن مو

بعد از هر شستشو از نرم کننده یا مرطوب کننده استفاده کنید. از دست دادن این مرحله می‌تواند دلیل وز شدن موهای شما باشد.

نکته 4: رسیدگی را به روش درست انجام دهید

رسیدگی را به روش درست انجام دهید

نرم کننده‌ها به گونه‌ای فرموله شده‌اند که رطوبت ساقه مو را مسدود کنند. آن‌ها برای پوست سر در نظر گرفته نشده‌اند. نرم کردن را در فاصله 2 اینچی از پوست سر خود شروع کنید. نرم کننده بیش از حد روی پوست سر فقط آن را بیش از حد چرب می‌کند.

نکته 5: شامپو و نرم کننده را از یک مارک استفاده کنید

شامپو و نرم کننده را از یک مارک استفاده کنید

شامپو و نرم کننده را از یک مارک انتخاب کنید زیرا فرمولاسیون مشابهی دارند. اینها برای یک نوع موی خاص و یک هدف خاص ساخته شده‌اند. وقتی از یک مارک محصول مجزا استفاده می‌کنید، نتایج بهتری نشان می‌دهد.

نکته 6: حرارت را بیش از حد روی موها قرار ندهید

حرارت را بیش از حد روی موها قرار ندهید

استفاده از گرمای مستقیم روی موهای خود خودداری کنید. گرما رطوبت موهای شما را از بین می‌برد و آن را خشک و وز می‌کند. در صورت استفاده بیش از حد، می‌تواند موهای شما را نیز بسوزاند. فقط در صورت لزوم از صاف کننده یا فر کننده استفاده کنید و به یاد داشته‌باشید که از محافظ مو استفاده کنید.

نکته 7: از سفت بستن موها خودداری کنید

از سفت بستن موها خودداری کنید

استفاده از کش‌های موی بسیار سفت خودداری کنید. در عوض، اسکراچ‌هایی را انتخاب کنید که پارچه‌ای در اطراف آن‌ها قرار دارد. گره‌های موی سفت معمولاً موهای شما را محکم به عقب می‌کشد، که اصطکاک را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث شکستگی شود.

نکته 8: در زمان خواب موهایتان را محکم نبافید

در زمان خواب موهایتان را محکم نبافید

وقتی شب‌ها به رختخواب می‌روید، موهای خود را شل ببافید تا از حالت وز نشوید. باز گذاشتن موها باعث ایجاد گره می‌شود، به این معنی که باید صبح آن‌ها را بکشید و برس بزنید. شانه زدن بیش از حد می‌تواند منجر به وز شدن موها شود.

نکته 9: روکش بالش ساتن را انتخاب کنید

روکش بالش ساتن را انتخاب کنید

خوابیدن روی روکش‌های ساتن باعث کاهش شکستگی مو به دلیل اصطکاک می‌شود. پنبه و سایر مواد از نظر بافت کاملاً زبر هستند و به همین دلیل باعث اصطکاک بیشتر موهای شما می‌شوند.

نکته 10: موها را با احتیاط خشک کنید

موها را با احتیاط خشک کنید

موهای خود را خشک کنید. به شدت با حوله مالش ندهید. ممکن است موهای خود را سریعتر خشک کنید، اما میزان موهایی که می‌شکند و می‌ریزند نیز دو برابر می‌شود.

نکته 11: پوست سر خود را مرتب چرب کنید

پوست سر خود را مرتب چرب کنید

تا جایی که می‌توانید موهای خود را چرب کنید و از یک شامپوی ملایم برای از بین بردن چربی استفاده کنید. چرب کردن پوست سر برای موهای شما مفید است. اما در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا در نهایت از شامپوی بیشتری استفاده خواهید کرد که هر چقدر هم که ملایم باشد، چربی طبیعی پوست سر را از بین می‌برد.

ماساژ با روغن قدیمی‌ترین درمان برای موهای براق و نرم است. این نیز بهترین درمان خانگی برای موهای سالم است. می‌توانید از روغن زیتون، روغن نارگیل یا روغن بادام استفاده کنید. روغن را کمی گرم کنید و پوست سر خود را کاملا ماساژ دهید. بگذارید یک ساعت قبل از شستن موهایتان بماند. همچنین می‌توانید برای حالت‌دهی بهتر آن را یک شبه روی پوست بگذارید.

نکته 12: ماسک موی مناسب

ماسک موی مناسب

از ماسک‌های مناسب مو استفاده کنید. نیازهای مو بسته به نوع مو و مشکلات شما متفاوت است. استفاده از ماسک‌های مناسب ضروری است، در غیر این صورت می‌تواند مشکل شما را تشدید کند.

بیشتر بخوانید: مدل موهای ترند تابستان سال 2022

نکته 13: از اذیت کردن موها خودداری کنید

از اذیت کردن موها خودداری کنید

از اذیت کردن موهای خود بپرهیزید. حتی اگر حجم زیادی ایجاد کند، بافت مو را خراب می کند

نکته 14: آب سرد برای مو مفید است

آب سرد برای مو مفید است

هنگام شستن موها، آب گرم یا سرد را به آب داغ ترجیح دهید. سرما دقیقاً به معنای یخ زدن نیست بلکه می‌توانید از آب در دمای اتاق استفاده کنید. آب گرم کوتیکول‌های مو و منافذ روی اپیدرم را باز می‌کند. اگر آب خیلی داغ باشد، می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. برای شامپو کردن از آب گرم استفاده کنید. بعد از اینکه موهای خود را نرم کردید، آن‌ها را با آب سرد بشویید.

نکته 15: از شامپوی شفاف کننده ماهی یک بار استفاده کنید

از شامپوی شفاف کننده ماهی یک بار استفاده کنید

استفاده از یک شامپوی شفاف کننده یک بار در ماه ایده‌ی خوبی است. این کار مشکل انباشته شدن محصول را که به دلیل آن شامپو و نرم کننده‌ها اثر خود را از دست می‌دهند، از بین می‌برد.

نکته 16: به طور موثر شانه بزنید

به طور موثر شانه بزنید

شانه زدن یک راه مطمئن برای افزایش درخشندگی موهای شماست. روغن‌های طبیعی را در طول موهای شما پخش می‌کند. اما در این مورد زیاده روی نکنید. از شانه‌های پلاستیکی استفاده نکنید زیرا باعث شکستگی بیشتر می‌شوند.

نکته 17: تغذیه سالم

تغذیه سالم

رژیم غذایی بر سلامت مو تاثیر می‌گذارد. هر چه سالم‌تر باشید، موهایتان بهتر به نظر می‌رسد. برخی مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، آهن و پروتئین‌ها برای رشد و سلامت مو ضروری هستند. اگر نمی‌توانید به اندازه کافی از رژیم غذایی خوب استفاده کنید، باید پس از مشورت با پزشک مکمل‌ها را در نظر بگیرید. یک رژیم غذایی خوب برای مو نیز اعتماد به نفس شما را برای سالم ماندن و باهوش بودن افزایش می‌دهد. رژیم غذایی شما نیز بر سلامت مو تاثیر می‌گذارد. بنابراین مهم است که مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غذاهای پر پروتئین مصرف کنید تا موهای خود را به طور طبیعی حالت دهید.

نکته 18: از محصولات مراقبتی زیاد استفاده نکنید

از محصولات مراقبتی زیاد استفاده نکنید

از استفاده بیش از حد محصولات روی موهای خود خودداری کنید. در حالی که ممکن است نیاز به استفاده از محصولات خاصی مانند شامپو، نرم کننده و سرم داشته‌باشید، سعی کنید تا حد امکان از محصولات موی مصنوعی خودداری کنید.

نکته 19: از استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی خودداری کنید

از استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی خودداری کنید

استفاده بیش از حد از شامپوها و نرم کننده‌های شیمیایی می‌تواند موها را کدر و خشک کند. مواد شیمیایی، جدا از اینکه هیچ فایده‌ای برای موهای شما ندارند، برای محیط زیست نیز مفید نیستند. از این رو بهتر است از محصولاتی استفاده کنید که به طور طبیعی یا گیاهی هستند.

نکته 20: شانه و برس

شانه و برس

مهم است که بدانید از چه نوع شانه‌ها و برس‌هایی برای مدیریت مو استفاده می‌شود. شانه‌ها و برس‌های باکیفیت نسبت به محصولات بی‌کیفیت قابل استفاده هستند، زیرا به ماساژ و آرامش پوست سر کمک می‌کنند. اگر موهای مجعد دارید، یک برس نایلونی به رام کردن آن کمک می‌کند. مطمئن شوید که شانه‌ها و برس‌هایی که استفاده می‌کنید تمیز و مرتب باشند. از اشتراک گذاری آن‌ها خودداری کنید زیرا احتمال انتقال شوره سر و سایر عفونت‌های پوستی را افزایش می‌دهد.


درمان‌های خانگی برای موهای سالم


درمان‌های خانگی برای موهای سالم

به رخ کشیدن موهای زیبا و سالم لزوماً به معنای استفاده از محصولات مراقبت از موی پیشرفته یا درمان‌های گران قیمت مراقبت از مو در سالن‌های خاص نیست. برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند به شما موهای سالمی بدهد.

1. موز

موز به سادگی برای موهای سالم عالی است. از آنجایی که آن‌ها سرشار از پتاسیم هستند، به بهبود خاصیت ارتجاعی و سلامت طبیعی موهای شما کمک می‌کنند. یک موز را در یک کاسه له کنید و آن را از ریشه تا نوک موهایتان بمالید. بگذارید حدود 15 دقیقه بماند و سپس با یک شامپو خوب بشویید. این درمان به درمان موهای آسیب دیده و خشک کمک می‌کند.

2. تخم مرغ

تخم مرغ یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای داشتن موهایی نرم و ابریشمی است. زرده تخم مرغ می‌تواند به بهبود رشد مو کمک کند. می‌توانید مستقیماً سر خود را با زرده ماساژ دهید. همچنین می‌توانید مخلوطی از 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون، 3 زرده تخم مرغ و 2 تا 3 قطره روغن ویتامین E درست کنید. بگذارید 10 تا 12 دقیقه بماند و سپس موهای خود را با شامپو کاملاً بشویید. هر هفته یک بار این کار را تکرار کنید تا موهای خود را به طور طبیعی حالت دهید.

3. سس مایونز

سس مایونز می‌تواند به حالت دادن عمیق موهای شما کمک کند. موهایتان را خیس کنید و سس مایونز بزنید. آن را بیش از یک ساعت نگذارید. خوب بشویید و شامپو بزنید.

4. عسل

عسل خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی دارد و موهای شما را حالت می‌دهد. این یک درمان خانگی عالی برای ترمیم موهای آسیب دیده و جلوگیری از ریزش مو است. 2-3 قطره عسل را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید و از آن برای شستن موهای خود استفاده کنید.

5. دانه شنبلیله

شنبلیله دارای خواص ضد قارچی و اثرات تسکین دهنده پوست است. از این رو، ممکن است به تسکین پوست سر و کاهش شوره سر کمک کند. دو قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را یک شب در آب خیس کنید. صبح روز بعد، دانه‌ها را آسیاب کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. آن را روی تمام پوست سر خود بمالید و بگذارید نیم ساعت بماند. پوست سر خود را کاملا بشویید.

6. آبجو درمانی

آبجو اغلب برای درخشندگی مو استفاده می‌شود. موهای خود را با آبجو کمی بشویید. شما همچنین می‌توانید آبجو را در یک بطری اسپری نگهداری کنید. این را به آرامی روی موهای شامپو شده و با حوله خشک شده اسپری کنید تا درخشش فوری داشته‌باشید.

7. آملا

آملا می‌تواند به شما کمک کند موهای قوی‌تر و سالم‌تری داشته‌ باشید. مخلوط خوبی از آب لیمو و پودر آملا درست کنید. این کار را به آرامی از ریشه تا نوک موها ماساژ دهید و بگذارید 20 دقیقه بماند. خوب بشویید و شامپو بزنید.

8. سرکه سیب

این یکی دیگر از درمان‌های خانگی محبوب برای موهای براق است. مخلوطی از سرکه سیب و آب گرم را به موهای خود بمالید تا جهش باورنکردنی به آن‌ها بدهید.

9. توت فرنگی

این توت‌های آبدار حالت دهنده طبیعی مو هستند. 8 عدد توت فرنگی له شده را با 1 قاشق غذاخوری سس مایونز مخلوط کنید. این مخلوط را روی موهای خود ماساژ دهید و بگذارید مدتی بماند. با یک شامپو و نرم کننده خوب بشویید.

بیشتر بخوانید: 10 مدل مو که شما را وسوسه می‌کند موهایتان را کوتاه کنید.


مراقبت از مو برای انواع مختلف مو


مراقبت از مو برای انواع مختلف مو

موهای چرب

نشاسته ذرت یک شامپوی خشک عالی برای موهای چرب است. آن را روی پوست سر خود بپاشید، اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند و آن را با برس خارج کنید.

1. شستشو با سرکه سیب

نصف فنجان سرکه سیب را با نصف سطل آب مخلوط کنید و از آن به عنوان آخرین آبکشی برای موهای درخشان استفاده کنید.

2. روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند به درمان شوره سر، کاهش خارش و بهبود چربی کمک کند. می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به شامپوی معمولی خود اضافه کنید و موهای خود را با آن آبکشی کنید.

3. آب لیمو

موهای خود را با آب یک لیموترش مخلوط شده در یک فنجان کوچک آب بشویید.

برای موی خشک

1. زیتون + عسل

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف فنجان عسل مخلوط کرده و به موهای خود بمالید. آن را به مدت یک ساعت نگه‌دارید و سپس طبق معمول بشویید. هم روغن زیتون و هم عسل موهای شما را مرطوب می‌کنند.

2. زرده تخم مرغ + عسل + ماست

زرده تخم مرغ را با عسل و ماست مخلوط کنید تا یک بسته پروتئینی برای موهای خشک خود داشته‌باشید.


درمان‌های خانگی برای خلاص شدن از شر شوره سر و انباشته شدن بقایای سر


 

1. آب لیمو + روغن زیتون

مخلوط آب لیمو و روغن زیتون به از بین بردن شوره سر کمک می‌کند و احساس خارش روی پوست سر را کاهش می‌دهد.

2. جوش شیرین

 جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. آن را روی پوست سر ماساژ دهید و با یک شامپوی ملایم بشویید تا رسوبات آن به راحتی پاک شود. جوش شیرین خواص ضد قارچی دارد. این‌ها می‌توانند به از بین بردن شوره سر کمک کنند.

ماسک موی اضافی

شنبلیله + ماست

یک بسته شنبلیله خیس شده را با ماست بمالید. شب قبل آن را آسیاب کنید و صبح روز بعد از آن استفاده کنید. آن را با یک شامپوی ملایم بشویید. حالت دادن به موهای خود را فراموش نکنید.

عسل + موز

خمیر عسل و موز رسیده موهای شما را نرم می‌کند.

ماست ساده

ماسک ماست ساده موها را نرم کرده و ظاهری براق به موها می‌دهد.

هیبیسکوس

خمیر یا پودر برگ هیبیسکوس را با آب مخلوط کنید. می‌تواند به رشد مو کمک کند.

حنا

از حنا به عنوان رنگ مو استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به رشد مو کمک کند.

ماسک مو تنها محصول مراقبت از مو نیست که می‌توانید در خانه تهیه کنید! شامپوها، نرم کننده‌ها و شستشوی نهایی نیز بسیار ساده هستند!

بیشتر بخوانید: 9 روش مختلف برای فر کردن موهای خود بدون حرارت


شامپوها، نرم کننده‌ها و شستشو دهنده‌های خانگی


شامپوها، نرم کننده‌ها و شستشو دهنده‌های خانگی

1. شامپو از بین برنده شوره سر

شما به 1/4 فنجان آب مقطر، 1/4 فنجان صابون مایع کاستیل، 1/2 قاشق چایخوری روغن گیاهی سبک یا روغن جوجوبا، 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب، 3 قاشق غذاخوری آب سیب و 6 میخک ریز آسیاب شده نیاز دارید. . تمام مواد را در مخلوط کن مخلوط کنید و مانند شامپوی معمولی خود از آن استفاده کنید. مازاد آن را در دیسپنسر نگهداری کنید. باقی مانده را در یخچال بگذارید و بیش از 3 روز نگهداری نکنید.

2. شامپو براق کننده

به 1/4 فنجان آب مقطر، 1/4 فنجان صابون مایع کاستیل، 2 قاشق غذاخوری رزماری خشک، 2 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و 1/4 فنجان اسانس لیمو نیاز دارید. ابتدا رزماری و آب مقطر را بجوشانید تا بوی عطر به مشام برسد. برگ‌ها را صاف کنید. به این مواد باقی مانده را اضافه کنید و ذخیره کنید.

3. تقویت کننده حالت دهنده

شما به 4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل خالص و 2 قاشق غذاخوری عسل خالص نیاز دارید. با قرار دادن فنجان با مواد در آب جوش هر دو را ذوب کنید. مخلوط را روی موهای شسته شده بریزید و به مدت 20 دقیقه در حوله بپیچید. 80-90 درصد نرم کننده را بشویید.

4. Style Setting Conditioner

1 قاشق چایخوری ژلاتین را طوری در آب مخلوط کنید که گلوله نباشد. موهای خود را با آن آبکشی کنید.

5. Rinse For Shine

4 قاشق چایخوری آب، 2 قاشق چایخوری سرکه سیب و 3 قطره اسانس لیمو را با هم مخلوط کنید. بعد از اینکه موهایتان را شامپو زدید و حالت دهید، از این به عنوان آبکشی نهایی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: 12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو

 

مطالب مرتبط