130 طرح ناخن که شاید بخواهید برای سال 2022 امتحان کنید (قسمت اول)

130 طرح ناخن که شاید بخواهید برای سال 2022 امتحان کنید (قسمت اول)

01 خرداد 1401

طراحی ناخن یک روش فوق‌العاده برای خوش‌گذراندن است که با استفاده از آن، می‌توانید شخصیت‌تان را به نمایش بگذارید. این امر بیشتر از طریق رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید و الگوهایی که به آن علاقه دارید اتفاق می‌افتد. شاید دوست داشته باشید که به دنیا نشان بدهید که یک زن مستقل و قوی و بااراده هستید که اعتماد به نفس خوبی دارد، و یا دوست داشته باشید که وجهه بازیگوش وجودتان را از طریق طرح‌های رنگارنگ و بامزه به نمایش بگذارید. حتی اگر شما از طرفداران سبک‌های بسیار مینیمال باید، مانیکور فرانسوی ساده از جمله طرح‌هایی است که می‌توانید در همه جا و همه وقتی از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از رنگ‌های ملایمی مانند آبی نوزادی، صورتی ملایم، سبز زیتونی و یا یاسی استفاده کنید که تقریباً با هر لباس و موقعیتی ست می‌شوند. داشتن ناخن‌های زیبا و جذاب، باعث می‌شود که حال بهتری داشته باشیم، بنابراین ادامه مطلب را دنبال کنید تا با یک مجموعه شگفت‌انگیز از طرح‌های متنوع آشنا شوید که می‌توانید از آنها الهام بگیرید.


1- طرح هنری گل بابونه


طرح هنری گل بابونه

استفاده از طرح گل بابونه یک روش آسان و زیبا برای استفاده از طرح‌های گل‌دار در طراحی ناخن‌تان است. این طرح، حالتی از عشق پاک و معصومانه را القا می‌کند. نکته‌ی بسیار خوب در مورد این طرح آن است که تمام این گل‌ها، با تکرار یک طرح ساده ایجاد می‌شوند، یعنی اگر شما طراحی یک گلبرگ را به درستی یاد بگیرید، می‌توانید این گل‌ها را به زیبایی پیاده‌سازی کنید. می‌توانید این طرح را بر روی هر فرم ناخنی پیاده‌سازی کنید و صرف‌نظر از بلند و یا کوتاه بودن ناخن‌تان، و براساس سلیقه‌ی شخصی‌تان، رنگ لاک زمینه‌ای را انتخاب کنید. با این حال اگر به دنبال یک طراحی ناخن هستید که بتوانید به طور روزمره از آن استفاده کنید و تقریباً برای هر موقعیتی مناسب باشد، بهتر است از یک رنگ بیس و ملایم به عنوان لاک پایه استفاده کنید که بتوانید به راحتی آن را با هر لباسی ست کنید. پیشنهاد ما رنگ‌های کرمی ساده، صورتی ملایم و یا استفاده از یک برق ناخن ساده است. اما اگر می‌خواهید ظاهرتان تابستانی‌تر باشد، بهتر است از یک رنگ پررنگ و لعاب‌تر به عنوان رنگ لاک زمینه‌ای استفاده کنید.


2- طرح‌های سفید و طلایی


طرح‌های سفید و طلایی

رنگ لاک سفید یک رنگ بسیار شیک و جذاب است که می‌توانید آن را در تمام طول سال و برای هر موقعیتی استفاده کنید. این رنگ با همه‌ی فرم‌های ناخن هم‌خوانی مناسبی داشته و روشنی و جسارت آن باعث جذابیت بیشترش می‌شود. بهترین چیز در مورد داشتن ناخن‌هایی با لاک سفید آن است که می‌توانید از اکسسوری‌ها و جزئیات تزئینی مختلفی استفاده کنید تا طرح‌های منحصر به فرد و جذابی ایجاد کنید. شاید دوست داشته باشید که در طرح‌های‌تان از رنگ طلایی استفاده کنید. رنگ طلایی باعث می‌شود طرح‌های ناخن‌تان لوکس‌تر و شیک‌تر به نظر برسند و دو رنگ طلایی و سفید هم‌خوانی بسیار زیادی با هم دارند. این که بخواهید در طراحی ناخن‌های سفیدتان از چه میزان تزئینات طلایی استفاده کنید به خودتان مربوط است، می‌توانید از مقدار بسیار کمی رنگ طلایی استفاده کنید تا کمی حال و هوای بی‌روح رنگ سفید را تغییر بدهید، یا از طرح‌های هندسی با استفاده از رنگ طلایی استفاده کنید تا توجه را به ویژگی‌های ناخن‌تان جلب کنید، یک مانیکور فرانسوی با استفاده از رنگ طلایی را پیاده‌سازی کنید و یا اگر به طرح‌های پرزرق و برق‌تر علاقه دارید، از طرح‌های شلوغ و پر از جزئیات استفاده کنید.


3- ناخن‌های خنجری با رنگ آبی نوزادی


ناخن‌های خنجری با رنگ آبی نوزادی

فرم ناخن خنجری یکی از تأثیرگذارترین شکل‌های ناخن است. این فرم ناخن بسیار بلند و زنانه است و باعث می‌شود انگشتان‌تان کشیده‌تر و ظریف‌تر به نظر برسند. مشخصه‌ی اصلی این ناخن‌ها بلندی بیش‌ از حد و نوک بسیار تیزشان است، که آنها را تبدیل به یک گزینه‌ی ایده‌آل برای لاک‌های ملایم و ساده می‌کند. و اگر به دنبال یک رنگ ملایم ترندی برای سال 2022 می‌گردید، گزینه‌ای مناسب‌تر از آبی نوزادی نخواهید داشت. این رنگ ملایم و جذاب که ظاهری بامزه و خیال‌انگیز دارد، با بیشتر تنالیته‌های رنگ پوست هم‌خوانی خوبی دارد. یک رنگ رویایی، که با القا کردن احساس سرما، یک گزینه‌ی ایده‌آل برای فصل تابستان است. این رنگ همچنین به شما یادآوری می‌کند که یک نفس عمیق بکشید و اندکی برای خودتان وقت بگذارید. باور کنید که عاشق نگاه کردن به دست‌هایتان می‌شوید!


4- ناخن‌های مربعی شکل با طرح‌های هندسی


ناخن‌های مربعی شکل با طرح‌های هندسی

وقتی که می‌خواهیم با کمترین میزان تلاش، یک طراحی مدرن و جذاب برای ناخن‌هایمان داشته باشیم، یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها استفاده از طرح‌های هندسی ساده است. این طرح‌ها با استفاده از اشکال پایه‌ی هندسی، زاویه‌های مختلف و الگوهای ساده طراحی می‌شوند و ظاهری مینیمال و جذاب دارند. در اینجا هم مانند بسیاری از طرح‌های دیگر، دست‌تان در انتخاب رنگ باز است و می‌توانید از رنگ‌های بیس و ساده گرفته تا رنگ‌های جسورانه و روشن، هر رنگی که دوست دارید را انتخاب کنید. حتی اگر دوست داشته باشید می‌توانید از ترکیب چند رنگ مختلف در طراحی انگشتان مختلف‌تان استفاده کنید. انتخاب رنگی شما به ویژگی‌های شخصیت‌تان بستگی دارد و این که می‌خواهید چه قدر ظاهر ناخن‌هایتان متفاوت باشد. یکی از بهترین انتخاب‌هایی که فارغ از زمان و مکان، همیشه می‌توانید آن را پیاده‌سازی کنید، استفاده از لاک ساده مشکی با طرح‌های ساده هندسی با استفاده از یک رنگ دیگر مانند سفید یا طلایی است. استفاده از این طرح ناخن علاوه بر جذابیت‌اش، این مزیت را هم دارد که به راحتی با هر تیپ و لباسی ست می‌شود. در زمان استفاده از طرح‌های هندسی برای طراحی ناخن‌تان، بهتر است که ناخن‌هایتان را به شکل مربعی دربیاورید. این فرم ناخن با طراحی‌های مختلفی هم‌خوانی دارد و هم برای ناخن‌های بلند جذاب است و هم ناخن‌های کوتاه. علاوه بر آن، فرم ناخن مربعی یکی از تأثیرگذارترین و قوی‌ترین فرم‌های ناخن است، که باعث می‌شود طرح‌های مینیمال پیاده‌سازی شده روی لاک زمینه‌ای، اثرگذاری بیشتری داشته باشند.


5- ناخن‌های زیباشناختی


ناخن‌های زیباشناختی

رنگ یاسی یکی از رنگ‌های خانواده‌ی بنفش است که حتی اگر هر روز سال از آن استفاده کنید، خسته‌کننده نمی‌شود. ویژگی دیگر این رنگ، تنوع بسیار زیاد موقعیت‌هایی است که می‌توانید از ان استفاده کنید، از یک جشن و پارتی شبانه گرفته تا یک موقعیت رسمی و جلسه کاری. علاوه بر این، این رنگ به نوعی نمایان‌گر صداقت، پاکی و احساسات معصومانه است. می‌توانید این رنگ را با هر رنگ ملایم دیگری همراه کنید و در طراحی‌هایتان، از تضادهای ملایم رنگی استفاده کنید. علاوه بر این، می‌توانید از طرح‌های مختلفی مانند قلب و گل بر روی ناخن‌های مختلف‌تان استفاده کنید. در آخر در نظر داشته باشید که استفاده از یک لاک مات باعث می‌شود که طرح‌هایتان رمانتیک‌تر و معصومانه‌تر باشند، در حالی که استفاده از برق ناخن معمولی باعث براق شدن و جلب توجه بیشتر می‌شود.


6- ناخن‌های آمبره خاکستری مات


ناخن‌های آمبره خاکستری مات

رنگ خاکستری هم یکی از آن رنگ‌هایی است که به دلیل تنوع و جذابیت‌اش در صنایع مد و فشن، طرفداران بسیار زیادی در طراحی ناخن دارد. از آنجایی که این رنگ گستره‌ی بسیار وسیعی دارد، شما می‌توانید از بین طیف‌های مختلف خاکستری انتخابی داشته باشید که بیشترین میزان سازگاری را با شخصیت شما و موقعیت مورد نظرتان داشته باشد، از خاکستری بسیار روشن گرفته تا خاکستری بسیار تیره. علاوه بر این، می‌توانید از رنگ‌های مختلف خاکستری برای انگشتان مختلف‌تان استفاده کنید و یا با استفاده از تکنیک آمبره، ناخن‌هایتان را تنها با یک رنگ خاکستری طراحی کنید. تکنیک آمبره دو رنگ لاک را با هم ترکیب و در هم محو می‌کند، یک رنگ روشن و یک رنگ تیره. اگر به دنبال یک طراحی ناخن باکلاس و امروزی‌تر می‌گردید، توصیه‌ی ما استفاده از لاک‌های مات است. این لاک‌ها علاوه بر آن که ماندگاری بیشتری دارند، شیک‌تر هم هستند.


7- مانیکور پلنگی


مانیکور پلنگی

طرح‌های پلنگی که برای سال‌ها، صنعت مد و فشن را دراختیار گرفته بود، این روزها دوباره به عرصه مد برگشته‌ است و نظر طراحان ناخن بسیاری را به خود جلب کرده است. با این وجود انتخاب این طرح یک ریسک دارد: اگر بیش از حد از طرح پلنگی استفاده کنیم، زیادی شلوغ می‌شود و دیگر چندان جذاب نیست. به همین دلیل پیشنهاد ما آن است که از این طرح‌ها خیلی خلوت‌تر و نصفه‌نیمه استفاده کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار و نشان دادن جذابیت وحشی درونی‌تان آن است که از این طرح‌های پلنگی تنها برای مانیکور انتهای ناخن‌هایتان استفاده کنید و بقیه‌ی ناخن‌تان را، بدون لاک یا با یک لاک ساده رها کنید. یک روش دیگر برای پیاده‌سازی این ایده آن است که تنها بر روی بعضی از ناخن‌هایتان از طرح‌های پلنگی استفاده کنید و برای بقیه‌ی ناخن‌هایتان، از یک لاک ساده با رنگ کرمی یا قهوه‌ای استفاده کنید.


8- استفاده از طرح‌های ترکیبی


استفاده از طرح‌های ترکیبی

اگر نمی‌توانید بین طرح‌های مختلف یکی را انتخاب کنید، چرا از همه‌ی این طرح‌ها در کنار هم استفاده نمی‌کنید؟ ترکیب کردن طرح‌های مختلف کاری جسورانه و بامزه است. این کار به شما اجازه می‌دهد که علاوه بر استفاده از طرح‌های مختلف، از رنگ‌های متفاوتی هم استفاده کنید. شما می‌توانید در این طرح‌ها از طرح‌های حیوانی مانند طرح‌های پلنگی استفاده کنید و یا از میوه یا گل مورد علاقه‌تان الهام بگیرید. علاوه بر این، استفاده از رنگ‌های مختلف به شما امکان آن را می‌دهد که یک ظاهر کاملاً جسورانه و متفاوت داشته باشید. خوبی طرح‌های ترکیبی این است که می‌توانید آن را برای هر فرم ناخن و هر بلندی ناخنی پیاده‌سازی کنید. اما باید در نظر داشته باشید که طرح‌های ترکیبی هنوز چندان جا نیفتاده‌اند و به نظر بسیاری از افراد، این طرح‌ها ممکن است غیرعادی به نظر برسند.


9- ناخن‌های ساده گرد


ناخن‌های ساده گرد

ناخن‌های گرد مناسب‌ترین فرم ناخن برای کسانی است که کارهای دستی انجام می‌دهند. داشتن لبه‌های منحنی این فرم ناخن باعث می‌شود که کمتر از فرم‌هایی مانند تابوتی و یا خنجری، در معرض آسیب‌های مختلف قرار داشته باشند و در نتیجه شما می‌توانید با راحتی بیشتری از دستانتان استفاده کنید. این فرم ناخن هم برای ناخن‌های کوتاه مناسب است و هم ناخن‌های بلند. ناخن‌های گرد به ندرت می‌شکنند و برای هر جایی مناسب هستند، از محل کار گرفته تا موقعیت‌های رسمی. یک طرح ایده‌آل برای طراحی ناخن‌های گرد استفاده از مانیکور فرانسوی کلاسیک است که آن هم یک گزینه‌ی فارغ از زمان و همیشگی محسوب می‌شود. گزینه‌ی دیگر استفاده از یک لاک بسیار ملایم صورتی پاستلی یا یک رنگ خنثی و ملایم دیگر است که به رنگ طبیعی ناخن‌ها شباهت داشته باشد.


10- طرح‌های آسمانی ناخن


طرح‌های آسمانی ناخن

اگر شما هم به ستاره‌شناسی علاقه‌مند هستید، چرا این علاقه را در طراحی ناخن‌تان به نمایش نمی‌گذارید؟ استفاده از طرح‌های آسمانی و ستاره‌گان همیشه جذاب بوده است، و شما می‌توانید با استفاده از طراحی‌های واقعی از ستاره‌گان و صورت‌های فلکی، طرح‌های آسمانی را یک مرحله ارتقا بدهید. از آنجایی که از گذشته‌های دور ستاره‌ها نماد راهنمایی و روشنایی شناخته می‌شوند، طرح‌های ستاره‌ای یک معنای سمبلیک هم دارند. اگر می‌خواهید به خودتان یادآوری کنید که چرخ روزگار همیشه بر یک روال ثابت نمی‌چرخد و زندگی از دوران‌های خوب و بد متفاوتی ساخته شده است، استفاده از طرح‌های الگو گرفته شده از آسمان می‌تواند در این مورد به شما کمک کند. با آن که می‌توانید از هر رنگ لاکی به عنوان لاک زمینه‌ای استفاده کنید، اما استفاده از لاک مشکی یا آبی بسیار تیره باعث می‌شود که طرح شما، واقعی‌تر به نظر برسد. استفاده از این رنگ‌ها همچنین باعث می‌شود که به دلیل تضاد رنگ زمینه و رنگ روشن ستاره‌ها و الگوهای الهام گرفته شده از آسمان، این طرح‌ها واضح‌تر و روشن‌تر دیده شوند.

بیشتر بخوانید: 45 طرح ناخن برای تابستان 2022 که شما را وسوسه می‌کنند.


11- ناخن‌های هنری قهوه‌ای


ناخن‌های هنری قهوه‌ای

رنگ لاک قهوه‌ای جذابیتی همراه با احساس سنگینی دارد و استفاده از این رنگ، برای کسانی بسیار مناسب است که به لاک‌های تیره علاقه دارند، اما احساس می‌کنند که رنگ سیاه زیاده از حد تیره و خشن است. از رنگ شکلاتی تیره گرفته تا رنگ کاراملی روشن، رنگ‌های مختلفی در طیف خانواده‌ی قهوه‌ای وجود دارند که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید، و یا آنها را در کنار هم قرار دهید. شما می‌توانید دو یا سه رنگ مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید و ناخن‌های مختلف‌تان را با استفاده از آنها لاک بزنید. همچنین می‌توانید با استفاده از الگوها، طرح‌ها، منحنی‌ها و زاویه‌های مختلف، از رنگ‌های مختلف طیف قهوه‌ای در کنار هم بر روی یک ناخن استفاده کنید.


12- طراحی حروف بر روی ناخن‌ها


طراحی حروف بر روی ناخن‌ها

طراحی حروف مختلف بر روی ناخن‌ها به خودی خود کاری جذاب و بازیگوشانه است، اما نکته آنجاست که شما می‌توانید با استفاده از این حروف، کلمات معناداری بسازید که برای شما اهمیت خاصی دارند. در واقع شما می‌توانید از کلمات همگانی و پرکاربردی مانند «عشق» و یا «شادی» استفاده کنید و یا در طراحی‌تان، از کلمات شخصی‌تری استفاده کنید مانند اسم خودتان، سال تولدتان و یا اسم شخصی که به او علاقه‌مند هستید. شما می‌توانید در طراحی ناخن‌تان از رنگ و فونت مورد علاقه‌تان استفاده کنید. می‌توانید از رنگ‌های روشن و جسورانه استفاده کنید که باعث می‌شوند حروف به خوبی دیده شوند، و یا از رنگ‌های ملایم‌تر و محوتری استفاده کنید که باعث می‌شوند طراحی ناخن‌هایتان برای حضور در هر موقعیت رسمی و غیررسمی مناسب باشد. برای مثال، ترکیب رنگ لاک زمینه‌ای بیس و یا قهوه‌ای بسیار روشن در کنار حروف بزرگ مشکی، یک اثر بصری فوق‌العاده ایجاد می‌کند که بسیار جالب توجه و جسورانه است.


13- ناخن‌های سفید مرمری


ناخن‌های سفید مرمری

از آن جایی که لاک سفید یک رنگ کلاسیک و بدون زمان است، یک گزینه‌ی ایده‌آل برای زمینه‌سازی طرح‌های ناخن به شمار می‌رود. علاوه بر آن، با اضافه کردن مقدار بسیار کمی از رنگ‌های مختلف به رنگ زمینه‌ای لاک سفید، می‌توانید یک‌نواختی آن را از بین برده و آن را مدرن‌تر و امروزی‌تر کنید. یکی از جدیدترین و ترندی‌ترین انتخاب‌هایی که می‌توانید برای تزئین لاک سفید داشته باشید، استفاده از طرح‌های مرمری است. طرح‌های مرمری چندین سال است که بسیار پرطرفدار هستند و بر روی رنگ‌های زمینه‌ی مختلفی پیاده‌سازی می‌شوند. با این وجود این طرح‌ها بر روی هیچ رنگ زمینه‌ای دیگری مانند رنگ لاک سفید، زیبا و همه‌پسند نمی شوند. با این وجود پیاده کردن طرح‌های مرمری بر روی همه‌ی ناخن‌هایتان باعث می‌شود که نتیجه‌ی نهایی کمی بیش از حد شلوغ شود، بنابراین بهتر است که ناخن‌هایتان را با لاک ساده سفید لاک بزنید، و طرح‌های مرمری را تنها برای تزئین یک یا دو تا از ناخن‌هایتان استفاده کنید. معمولاً بهترین انتخاب برای پیاده‌سازی طرح مرمری بر روی لاک ناخن، ناخن انگشت حلقه است.


14- ناخن‌های فرشته‌ای سه‌بعدی


ناخن‌های فرشته‌ای سه‌بعدی

آیا فکر می‌کنید یک فرشته بر روی زمین هستید؟ خب، چرا این را با یک طرح فرشته‌ای بر روی ناخن‌هایتان به همه دنیا نشان نمی‌دهید؟! فرشته نماد معصومیت و خوبی است و علاوه بر معنای سمبولیکی که دارد، می‌تواند موضوع یک طراحی ناخن چشم‌نواز باشد. اگر می‌خواهید طراحی ناخن متفاوتی داشته باشید که واقعاً جلب توجه کند، یکی از گزینه‌های پیش روی‌تان استفاده از طرح‌های سه‌بعدی است. در این طراحی‌ها می‌توانید از انواع نگین، برچسب، جواهرات بدلی یا هر چیز کوچک دیگری که دوست داشته باشید استفاده کنید. این طرح‌ها به شما اجازه‌ی آن را می‌دهد که از خلاقیت‌تان استفاده کنید و رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوع‌تری را طراحی کنید. اما طرح‌های سه‌بعدی یک نقطه‌ضعف بزرگ دارند و آن این است که بسیار آسیب‌پذیرند و به راحتی از ناخن‌تان جدا می‌شوند. علاوه بر این با داشتن ناخن‌هایی با مانیکور سه‌بعدی، کارهایی که می‌توانید با دستان‌تان انجام دهید محدودتر می‌شوند، برای مثال حتی نمی‌توان تصور آن را کرد که با یک مانیکور ناخن سه‌بعدی، والیبال بازی کنید! توصیه ما آن است که این مانیکور را برای موقعیت‌های خاص بگذارید. مطمئناً عاشق آن می‌شوید!


15- ناخن‌های قهوه‌ای با تم زمستانی


ناخن‌های قهوه‌ای با تم زمستانی

این روزها که به فصل گرم سال نزدیک می‌شویم، یکی از راه‌های یادآوری سرمای دلچسب زمستان آن است که از یک مانیکور جذاب با تم زمستانی استفاده کنیم. مانیکورهای زمستانی معمولاً با استفاده از ترسیم شکل دانه‌های برف بر روی زمینه‌ی آبی طراحی می‌شوند، اما اگر می‌خواهید یک تفاوت اساسی ایجاد کنید، می‌توانید این بار رنگ لاک زمینه‌ای قهوه‌ای مات را انتخاب کنید. رنگ قهوه‌ای به دلیل ملایمت و سازگاری‌اش با تیپ‌های مختلف، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و یک رنگ بسیار مدرن و شیک محسوب می‌شود. طیف رنگی خانواده قهوه‌ای بسیار گسترده است و انتخاب‌های فراوانی به شما می‌دهد. علاوه بر آن، اگر دوست داشته باشید می‌توانید ظرف‌های مختلف این خانواده را در کنار هم بگذارید و مانیکور جسورانه‌تری خلق کنید. پیشنهاد ما آن است که در طراحی زمستانی ناخن‌هایتان، از لاک مات استفاده کنید، زیرا این لاک‌ها حالتی رویاگونه و ملایم دارند که جذابیت طرح ناخن‌تان را دوبرابر می‌کند.


16- ناخن‌های قرمز، صورتی و سفید


ناخن‌های قرمز، صورتی و سفید

اگر به دنبال یک ترکیب رنگی بامزه برای طراحی ناخن‌تان می‌گردید، بعید است ترکیبی بانمک‌تر از ترکیب رنگ‌های قرمز، صورتی و سفید پیدا کنید! این ترکیب سه‌گانه سال‌هاست که در طراحی ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند و ظاهری بسیار زنانه و جذاب دارند. از آنجایی که این رنگ‌ها هم‌خوانی بسیار مناسبی با همدیگر دارند، دست‌تان در طراحی ناخن‌هایتان بسیار باز است و می‌توانید با کنار هم قرار دادن این رنگ‌ها و یا مخلوط کردن‌شان، طرح‌های بی‌پایانی خلق کنید. یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از این رنگ‌های لاک در مانیکور ناخن‌تان آن است که یکی از این رنگ‌ها را به عنوان رنگ لاک پایه استفاده کنید و همه ناخن‌هایتان را با آن لاک بزنید، سپس با استفاده از ترکیب رنگی و طرح‌های هنری مختلف، ناخن‌هایتان را تزئین کنید. و یا می‌توانید تنها ناخن انگشت حلقه‌تان را تزئین کنید و بگذارید بقیه‌ی ناخن‌هایتان لاک ساده داشته باشند. خوبی این طراحی‌ها آن است که می‌توانید برای هر موقعیتی، طرح خاص آن موقعیت را پیاده کنید، مثلاً برای کریسمس از طرح‌های آبنباتی و برای ولنتاین از طرح‌های قلبی استفاده کنید.


17- مانیکور فرانسوی مدرن‌


مانیکور فرانسوی مدرن‌

دوران انتظار تمام شد و به روزرسانی مانیکور فرانسوی کلاسیک، ترند شد! این ترند جدید به شما اجازه می‌دهد در عین حال که با رنگ‌های مختلف بازی می‌کنید، یک مانیکور ساده داشته باشید که بتوانید همه جا و در هر موقعیتی با آن ظاهر شوید. در این ترند جدید، به جای مانیکور فرانسوی کلاسیک که در آن نوک همه ناخن‌ها به رنگ سفید درمی‌آمد، می‌توانید از رنگ‌های مختلف برای تزئین نوک ناخن‌های مختلف‌تان استفاده کنید. در این جا هم مانند مانیکور فرانسوی کلاسیک، محدودیتی در زمینه ضخامت طرح نوک ناخن‌ها وجود ندارد و شما می‌توانید بر اساس فرم ناخن‌هایتان، منحنی‌ای که بیشترین میزان سازگاری را با آن دارد انتخاب کنید. یک روش دیگر برای مدرن‌تر کردن این طراحی کلاسیک آن است که در مانیکور فرانسوی نوک ناخن‌تان، از فضای منفی استفاده کنید. این مانیکور فرانسوی مدرن رنگارنگ، بسیار بازیگوشانه و بامزه است.

بیشتر بخوانید: تاثیر ناخن روی استایل بانوان


18- طرح ابرهای رویایی


طرح ابرهای رویایی

اگر به دنبال یک مانیکور رویایی می‌گردید، استفاده از طرح ابر ایده خوبی است. ابرها معمولاً معنای سبمولیکی از امید و خوبی دارند و استفاده از این طرح‌ها در طراحی ناخن‌تان، به نوعی نشان‌دهنده خوش‌بینی شما نسبت به آینده‌ی زندگی‌تان است. علاوه بر آن، روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی طرح ابر وجود دارد که می‌توانید از آن ها در طراحی ناخن‌تان استفاده کنید. همچنین می‌توانید از رنگ لاک‌های مختلفی برای رنگ زمینه و رنگ ابرها استفاده کنید. با این حال، اگر می‌خواهید طرح‌تان یک طرح واقع‌گرایانه باشد، بهترین گزینه استفاده از رنگ آبی نوزادی برای زمینه‌ی آسمان، و طراحی ابرها با استفاده از لاک سفید است. به این ترتیب، طرح شما ملایم‌تر و ساده‌تر می‌شود و بیشتر برای استفاده روزمره مناسب است.


19- طراحی ناخن با استفاده از پروانه و لوگوهای فشن


طراحی ناخن با استفاده از پروانه و لوگوهای فشن

استفاده از پروانه در طراحی ناخن باعث می‌شود که ظاهر کلی ناخن‌هایتان بسیار ظریف و زنانه شود. شما می‌توانید طرح پروانه را بر روی ناخن‌های کوتاه و یا بلند، و بر روی هر رنگ لاک زمینه‌ای اجرا کنید. نداشتن محدودیت در رابطه با رنگ لاک زمینه‌ای به آن معنی است که هم می‌توانید یک رنگ متضاد با رنگ پروانه‌ی انتخابی‌تان را داشته باشید، و هم می‌توانید برای لاک زمینه از رنگی شبیه به رنگ پروانه‌ی انتخابی‌تان استفاده کنید، برای مثال پروانه یاسی رنگ بر روی لاک زمینه‌ای بنفش. بهترین نکته در رابطه با طرح‌های پروانه‌ای آن است که دست‌تان در طراحی کاملاً باز است و می‌توانید طرح‌های منحصر به فرد خودتان را داشته باشید. همچنین می‌توانین المان‌های طراحی دیگری را به طراحی اصلی‌تان اضافه کنید تا ویژگی‌های شخصیتی و علایق‌تان را بهتر بروز دهید. یک نمونه‌ی عالی از این المان‌ها، لوگوهای مختلف است. شما می‌توانید از لوگوهای فشن مورد علاقه‌تان استفاده کنید و یا حتی لوگوی شرکتی که در آن کار می‌کنید را به طراحی ناخن‌هایتان اضافه کنید.


20- طراحی هنری ناخن با رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای


طراحی هنری ناخن با رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای

طرح‌هایی که با استفاده از رنگ‌های مشکی و قهوه‌ای اجرا می‌شوند این روزها بسیار ترندی شده‌اند و ظاهر جذابی دارند. روش‌های مختلفی برای استفاده از این دو رنگ در طراحی ناخن وجود دارد، از جمله طرح‌های حیوانات، الگوهای مختلف و شکل‌های هندسی. همچنین می‌توانید در طراحی‌هایتان از رنگ‌های مختلف طیف قهوه‌ای استفاده کنید تا رنگی که بیشترین میزان سازگاری را با علایق شما دارد پیدا کنید. همچنین می‌توانید از رنگ‌های سفید یا نقره‌ای برای ایجاد تضاد بیشتر استفاده کنید. برای یک طراحی مدرن‌تر می‌توانید از فضاهای منفی و زاویه‌های تیز استفاده کنید. همچنین می‌توانید از زاویه‌ها و اشکال هندسی استفاده کنید که طرح‌هایی مختصر و بسیار امروزی هستند. به هر حال این طرح‌ها می‌توانند برای بیان احساسات و افکار شما مورد استفاده قرار بگیرند و خلاقیت‌تان را فعال کنند.


21- طرح‌های درهم ناخن


طرح‌های درهم ناخن

اگر به دنبال یک طراحی ساده و تأثیرگذار برای ناخن‌هایتان می‌گردید، یکی از بهترین ایده‌ها ایده‌ی طرح‌های درهم است. پیاده‌سازی این طرح‌ها آسان است و از آنجایی که در هر یک از این طرح‌ها از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود، یک روش عالی برای بازی با رنگ‌ها به شمار می‌رود. شما می‌توانید از هر رنگی که دوست دارید در این طراحی استفاده کنید، اما اگر از طرفداران طرح‌های مینیمال هستید، بهتر است از یک لاک بیس ملایم و طرح‌های ساده‌ی سفید یا نقره‌ای استفاده کنید. اما اگر خواهان طرح جسورانه‌تری هستید، می‌توانید به سراغ رنگ‌های متضاد بروید مانند بنفش و زرد یا قرمز و سبز. زاویه و میزان انحنای طرح‌های درهم نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌توانید با آن بازی کنید. با آنکه هیچ لزومی ندارد برای استفاده از این طرح‌ها، ناخن‌های بلندی داشته باشید، اما داشتن ناخن‌های بلند به معنای آن است که فضای بیشتری برای طراحی در اختیار دارید و می‌توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید.


22- لاک ناخن بورگاندی


لاک ناخن بورگاندی

بورگاندی یک رنگ تیره و غنی است که به عنوان یک لاک ناخن، یک انتخاب ایده‌آل به شمار می‌رود. این رنگ که یک تنالیته‌ی قرمز-قهوه‌ای دارد، یادآور عشق و قدرت است و با تنالیته‌های مختلف رنگ پوست هم‌خوانی بسیار خوبی دارد. با آن که معمولاً رنگ بورگاندی یک انتخاب زمستانی است، اما شما می‌توانید از این رنگ در تمام ماه‌های سال استفاده کنید و از آن جایی که به راحتی با بقیه‌ی رنگ‌ها ترکیب می‌شود، با هر لباس و آرایشی به راحتی ست می‌شود. اگر دوست دارید که رنگ دیگری را با بورگاندی همراه کنید بدون آن که بیش از حد جلب توجه کند، یک انتخاب بسیار عالی همراه کردن رنگ خاکستری است. اما اگر به دنبال تضاد بیشتر هستید می‌توانید رنگ بورگاندی را با رنگ‌های سیاه، قرمز تیره و یا حتی سفید همراه کنید. لاک بورگاندی به هر فرم ناخن و هر بلندی ناخنی می‌آید و از آنجایی که لاک ساده آن به اندازه کافی زیبایی و جذابیت دارد، می‌توانید برای هر موقعیتی خودتان در خانه از آن استفاده کنید.


23- چهارخانه پاستلی


چهارخانه پاستلی

این روزها رنگ لاک‌های پاستلی بسیار محبوب شده‌اند، زیرا رنگ‌های آنها بسیار ملایم است و به نوعی یادآور سادگی و معصومیت هستند. این لاک‌ها تنوع بسیار خوبی دارند و با انواع فرم ناخن و بلندی مختلف ناخن سازگاری دارند و با تنالیته‌های رنگ پوست مختلف نیز هم‌خوانی خوبی دارند. اگر می‌خواهید یک مانیکور زیبا و ساده داشته باشید، می‌توانید رنگ‌های پاستلی مختلف را در کنار هم قرار دهید. همچنین می‌توانید به جای داشتن یک لاک ساده‌ی پاستلی، با شکل‌ها و الگوهای مختلف بازی کنید و لذت ببرید. یکی از بهترین الگوها، الگوی چهارخانه است. با این که الگوی چهارخانه محدود به هیچ زمان و موقعیت خاصی نیست، اما اغلب یک حال و هوای رترو دارد. شما می‌توانید چهارخانه‌های مختلفی را امتحان کنید که در آن ها مربع‌های کوچک و بزرگ و یا لوزی‌های مختلفی استفاده شده باشند. کافی است این طراحی ناخن را با اکسسوری‌های چانکی همراه کنید تا یک ظاهر دهه هفتادی کامل داشته باشید!


24- ناخن‌های قدرت زنانه


ناخن‌های قدرت زنانه

اگر به دنبال آن هستید که قدرت زنانه را تشویق کنید و آن را در وجود خودتان تقویت کنید، یکی از راه‌هایی که می‌توانید این خواسته را به نمایش بگذارید، استفاده از آن در طراحی ناخن‌هایتان است. این یک روش بسیار عالی برای آن است که به دنیا نشان دهید که یک زن بااعتماد به نفس و قدرتمند هستید و این صفات برای شما اهمیت دارند. پیشتر هم گفتیم که استفاده از حروف الفبا در طراحی ناخن یک روش تأثیرگذار برای بیان افکار و ایده‌های شما است. اجرای این مانیکور بیش از اندازه ساده است: کافی است دو رنگ را انتخاب کنید تا یکی را به عنوان رنگ زمینه و از دیگری برای نوشتن حروف بر روی آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید طرح نهایی ظاهر دراماتیک‌تری داشته باشد، می‌توانید از انواع جواهرات تزئینی، نگین‌ها، برچسب‌ها و برچسب‌های سه‌بعدی استفاده کنید و یا بر روی ناخن‌های انگشت‌های اول و آخرتان، از طرح‌های متفاوتی با حروف الفبا استفاده کنید. این طرح‌ها می‌توانند هر چیزی که شما دوست دارید باشند، از طرح‌های گل گرفته تا قلب‌های فانتزی.

بیشتر بخوانید: ده روش برای محافظت از ناخن


25- ناخن‌های آبی مرمری


ناخن‌های آبی مرمری

استفاده از رنگ آبی در لاک ناخن یک روش عالی برای اضافه کردن رنگ آبی به استایل روزمره‌تان است که توجه بسیار زیادی را به دستان‌تان جلب می‌کند. آبی شامل رنگ‌های مختلفی است که از آبی ملایم نوزادی تا آبی تیره سلطنتی تغییر می‌کند. این تنوع رنگی باعث می‌شود که برای هر تنالیته‌ی رنگ پوست و هر استایل لباس پوشیدنی، بتوانید رنگ آبی مناسبی پیدا کنید. علاوه بر این، می‌توانید از یک الگو یا طرح اضافی برای تنوع دادن به لاک آبی‌تان استفاده کنید و یکی از بهترین گزینه‌ها، طرح‌های مرمری هستند. برای پیاده‌سازی تکنیک مرمری، ابتدا یک قطره از لاک مورد علاقه‌تان را بر روی یک کاسه‌ی کوچک آب بیندازید و سپس با یک وسیله‌ی نوک‌تیز، سطح آب را به هم بزنید تا رنگ‌ها در هم بپیچند. می‌توانید به جای استفاده از یک رنگ، از دو یا سه رنگ استفاده کنید و یا طرح‌های مرمری را تنها با استفاده از رنگ سفید یا رنگ نقره‌ای پیاده‌سازی کنید. با اجرای این تکنیک، طرح هر یک از ناخن‌ها تفاوت اندکی با ناخن‌های دیگر دارد که همین امر باعث منحصر به فرد شدن طراحی شما می‌شود.


26- طرح‌های فرشته‌ای بامزه


طرح‌های فرشته‌ای بامزه

خوبی طراحی ناخن آن است که شما می‌توانید از هر چیزی که دوست دارید در آن استفاده کنید. بنابراین کافی است ببینید که از چه چیزی خوشتان می‌آید و همان را در طراحی ناخن‌تان استفاده کنید، برای مثال می‌توانید از طرح‌های سمبولیکی استفاده کنید که برای شما معنی خاصی دارند، مثلاً طرح‌های فرشته‌ای. از گذشته‌های بسیار دور، مفهوم فرشته معنای سمبولیکی از خوبی، عشق و بی‌گناهی دارد و با اضافه کردن طرح‌های فرشته به مانیکور ناخن‌تان، می‌توانید یک طراحی جذاب و در عین حال بامعنی داشته باشید. علاوه بر این، الگوهای بسیار مختلفی از طرح فرشته وجود دارند که می‌توانید بین آنها انتخاب کنید، از طرح فرشته‌های مذهبی گرفته تا فرشته‌هایی که قلب و کمان در دست دارند و نماد ولنتاین هستند. در زمان استفاده از طرح‌های فرشته‌ای، بهتر آن است که رنگ لاک زمینه‌ای یک رنگ بسیار ساده و ملایم باشد. بهترین انتخاب‌ها، رنگ‌های سفید، صورتی ملایم و کرمی ساده هستند.


27- طرح‌های ستاره و جرقه


طرح‌های ستاره و جرقه

اگر تنها یک طرح مانیکور وجود داشته باشد که نشان‌دهنده اعتماد به نفس و رویاپردازی باشد، آن طرح چیزی نیست به جز طرح ستاره و جرقه. انتخاب طرح‌های پرزرق و برق یک انتخاب ریسکی است، زیرا استفاده‌ی بیش از حد از طرح‌های و تزئینات پرزرق و برق باعث می‌شود که طرح بیش از حد شلوغ و در هم و برهم شود، به همین دلیل بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند که از تزئینات براق و پولک‌ها و اکلیل‌ها، فقط در موقعیت‌های خاص و جشن‌های مشخص استفاده کنند. اما ما این جاییم که به شما آموزش دهیم که چطور از این طرح‌های جذاب و جالب توجه، به شکلی استفاده کنید که بتوانید در همه‌ی سال این مانیکورهای جذاب را داشته باشید. نکته‌ی اول آن است که بهتر است در طراحی ناخن‌هایتان از دو یا نهایتاً سه رنگ لاک استفاده کنید. به این ترتیب هم تنوع رنگی ناخن‌هایتان حفظ می‌شود و هم زیاده‌ از حد شلوغ نمی‌شوند. نکته‌ی دوم آن که روی هر یک از ناخن‌هایتان از یک یا نهایتاً دو طرح ستاره‌ای یا جرقه‌ای استفاده کنید. و در آخر، برای داشتن یک مانیکور شیک و قابل استفاده در همه‌ جا، بهتر است از رنگ‌های ملایم و ساده به عنوان رنگ زمینه‌ای استفاده کنید و اجازه بدهید که رنگ طلایی یا نقره‌ای ستاره‌ها بدرخشند!


28- ناخن‌های سیاه و سفید مدرن


ناخن‌های سیاه و سفید مدرن

کلاسیک‌ترین ترکیب ممکن، ترکیب رنگی سیاه و سفید است که به راحتی می‌توانید آن را با هر تیپ و ظاهری همراه کنید. این ترکیب با همه‌ی تنالیته‌های رنگی هم‌خوانی دارد و برای هر فرم و بلندی ناخنی مناسب است. استفاده از این ترکیب رنگی گزینه‌های بیشماری را در اختیار شما قرار می‌دهد که از بین آنها انتخاب کنید، از طرح‌های کلاسیک و مدرن گرفته تا اجرای مانیکور فرانسوی. برای استفاده از این ترکیب رنگی، می‌توانید ناخن‌هایتان را لاک سیاه بزنید و بر روی آن طرح‌های سفید پیاده‌سازی کنید، و یا برعکس. همچنین می‌توانید از طرح‌های بسیار متنوعی استفاده کنید، مانند طرح‌های گل‌دار، دانه‌های برف، الگوهای مختلف و برچسب‌های گوناگون. برای یک مانیکور مدرن‌تر می‌توانید از طرح‌های هندسی استفاده کنید.


29- طراحی ناخن با رنگ بنفش


طراحی ناخن با رنگ بنفش

اگر از استفاده از رنگ‌های تکراری صورتی ملایم و کرمی خسته شده‌اید، رنگ بنفش می‌تواند یک گزینه‌ی ایده‌آل باشد تا با استفاده از آن، به مانیکورهای همیشگی‌تان تنوع بدهید. این رنگ یادآور تجمل و لوکس‌گرایی است و شما می‌توانید از این ویژگی‌ها در طراحی ناخن‌تان استفاده کنید. طیف رنگی خانواده بنفش بسیار گسترده و متنوع است و شما می‌توانید تنالیته‌ای را انتخاب کنید که بیشترین میزان سازگاری را با رنگ پوست‌تان دارد. از یاسی روشن و ملایم گرفته تا بنفش بادمجانی، گزینه‌های بسیار متنوعی در اختیار دارید. همچنین می‌توانید برای از بین بردن یکنواختی مانیکور ناخن‌هایتان، از الگوهای مختلفی برای تزئین آن استفاده کنید، مانند طرح‌های گل‌دار، طرح‌های حیوانی، شکل‌های هندسی، طرح‌های مدرن. علاوه بر این، رنگ بنفش هم‌خوانی بسیار مناسبی با رنگ‌های مختلف دارد اما اگر خواهان آن هستید که مانیکور ناخن‌هایتان واقعاً منحصر به فرد و جذاب باشد، می‌توانید ترکیب بنفش و زرد یا بنفش و سبز را انتخاب کنید!


30- طرح نقطه‌ای کوچک


طرح نقطه‌ای کوچک

هیچ نیازی نیست که طراحی ناخن‌هایتان حتماً پیچیده باشد، در بعضی موارد طرح‌های ساده هم می‌توانند به همان اندازه تأثیرگذار و جذاب باشند. طرح‌های ساده‌تر علاوه بر آن که راحت‌تر پیاده‌سازی می‌شوند، برای موقعیت‌های مختلف هم مناسب‌تر هستند و به خصوص در موقعیت‌های رسمی، راحت‌تر می‌توانید آن‌ ها را با ظاهرتان هماهنگ کنید. اگر به دنبال یک ایده برای طراحی مینیمال ناخن‌هایتان می‌گردید، بهتر است یک بار هم که شده طراحی نقطه‌ای را امتحان کنید. این طرح‌ها بسیار آسان هستند و می‌توانید آن ها را بر روی هر فرم و بلندی ناخنی اجرا کنید. همچنین می‌توانید در این طرح‌ها از ترکیبات رنگی مختلفی استفاده کنید، به عنوان مثال از طرح‌های سیاه و سفید کلاسیک و یا طرح‌های با استفاده از رنگ‌های صورتی ملایم و کرمی پایه. این طرح‌ها بسیار بامزه هستند و بدون آن که ظاهر زیاده از حد دراماتیکی داشته باشند، یک روش عالی برای خوشگذراندن با ناخن‌هایتان هستند.


31- طرح‌های قلبی


طرح‌های قلبی

طرح‌های قلبی فوق‌العاده‌اند! با اضافه کردن قلب‌های رنگارنگ و کوچک به مانیکور ناخن‌تان، می‌توانید یک طرح جذاب و متفاوت ایجاد کنید. این طرح‌ها همچنین می‌توانند روشی برای قدردانی از اتفاقات خوب زندگی و کسانی باشند که دوست‌شان دارید. طراحی شکل قلب بسیار آسان است، اما شما می‌توانید از طرح‌های مختلف قلب با رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف برای تزئین ناخن‌تان استفاده کنید. می‌توانید از چندین طرح قلب در کنار هم استفاده کنید و یا فقط یک قلب بزرگ در وسط ناخن‌تان طراحی کنید. همچنین می‌توانید یک لاک زمینه‌ای داشته باشید و یا طرح قلبی را مستقیماً روی ناخن‌های ساده‌تان پیاده‌سازی کنید. اگر می‌خواهید قلب‌های رنگی رنگی را در کنار هم طراحی کنید، پیشنهاد ما آن است که از رنگ‌های پالت پاستلی استفاده کنید، زیرا این رنگ‌ها بسیار ملایمند و در کنار هم ظاهر بسیار دلپسندی پیدا می‌کنند.


32- ناخن‌های نقره‌ای براق


ناخن‌های نقره‌ای براق

رنگ نقره‌ای یکی از پرزرق و برق‌ترین رنگ‌های لاک است و به مانیکور ناخن شما یک حال و هوای تجملاتی و امروزی می‌دهد. شما می‌توانید به روش‌های گوناگونی از این رنگ در مانیکور ناخن‌تان استفاده کنید، از یک مانیکور فرانسوی کلاسیک با رنگ نقره‌ای گرفته تا لاک زدن بعضی از ناخن‌هایتان به این رنگ جذاب. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای استفاده از رنگ نقره‌ای در مانیکورتان آن است که از این رنگ در کنار یک رنگ دیگر استفاده کنید، به این ترتیب که ناخن‌هایتان را با یک رنگ دیگر مانند رنگ سیاه لاک بزنید و از رنگ نقره‌ای تنها برای یک یا دو انگشت‌تان استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که جذابیت رنگ نقره‌ای دو برابر شود و توجه را به آن انگشت خاص جلب کند، به عنوان مثال می‌توانید ناخن انگشت حلقه‌تان را با رنگ نقره‌ای لاک بزنید که باعث می‌شود توجه بیشتری به انگشترتان هم جلب شود. رنگ‌های خنثی و رنگ صورتی ملایم هم به خوبی با رنگ لاک نقره‌ای ست می‌شوند.


33- ناخن‌های هنری بانمک


ناخن‌های هنری بانمک

بهترین چیز در مورد طراحی ناخن آن است که شما می‌توانید از هر طرحی برای بیان احساسات‌تان استفاده کنید. در حالی که بسیاری از زنان ترجیح می‌دهند از الگوهای قابل تشخیص و شناخته شده در طراحی ناخن‌هایشان استفاده کنند، مانند طرح‌های گل‌دار، الگوهای حیوانی، زاویه‌ها و اشکال هندسی، زنان بسیاری هم هستند که دوست دارند طرح‌های ناخن‌شان منحصر به فرد و خلاقانه باشد. شما می‌توانید با استفاده از منحنی‌های مختلف، اشکال هندسی و زاویه‌های مختلف، و با استفاده از خلاقیت خودتان، طرح‌هایی ایجاد کنید که فقط و فقط منحصر به شما باشند. همچنین می‌توانید از رنگ‌های مختلفی در کنار هم استفاده کنید، از رنگ‌های هم‌خانواده و نزدیک به هم که یک طراحی ملایم و روزمره ایجاد می‌کنند گرفته تا رنگ‌های متضاد که در طراحی‌های جسورانه‌تر کاربرد دارند. یک ترکیب مدرن و متناسب از رنگ‌های سبز نوزادی، سفید و سیاه تشکیل می‌شود. ترکیب رنگ‌های سیاه و سفید که کلاسیک‌ترین ترکیب رنگی دنیا است و اضافه کردن رنگ سبز ملایم، این ترکیب را از یکنواختی درمی‌آورد. اعتماد به نفس داشته باشید و با طراحی ناخن‌هایتان خوش بگذرانید!

بیشتر بخوانید: 130 طرح ناخن که شاید بخواهید برای سال 2022 امتحان کنید (قسمت دوم)

 

مطالب مرتبط