آیا با وجود ماسک به ضدآفتاب نیاز است؟

آیا با وجود ماسک به ضدآفتاب نیاز است؟

15 شهریور 1399

هنگامی که ماسک نیمی از صورت شما را پوشانده است، آرایش کردن بیشتر ممکن است مانند اتلاف وقتی بزرگ یا محیطی مناسب برای ماسکنه به نظر برسد. اما تنها یک محصول پوستی است که شما هنوز باید برای استفاده از آن قبل از بیرون رفتن برای یک پیاده‌روی ساده یا مغازه خوار و بار فروشی خود را به دردسر بیندازید و آن چیزی نیست جز ضدآفتاب. بله هنوز هم مهم است که هر روز ضدآفتاب بزنید حتی وقتی نصف صورت شما پوشیده شده است. درست است که ماسک پارچه‌ای با آن فاصله یک و نیم متری از دیگران از شما در مقابل خطر بالقوه پخش ویرویس گوید 19 محافظ می‌کند اما از پوست صورت شما در مقابل آسیب‌های آفتاب یا سرطان پوست محافظت نمی‌کند. دکتر ماریا هایاگ، متخصص پوست معتبر و بنیانگذار مرکز زیبایی فیفت اَوِنیو آستِتِکس در شهر نیویورک، می‌گوید: «ماسک پارچه‌ای به شما محافظت کافی نمی‌دهد مخصوصاً اگر رنگ آن روشن باشد. مگر اینکه ماسک پارچه‌ای شما محافظت در برابر اشعه فرابنفش (UPF) داشته باشد. اگر محافظت در برابر اشعه فرابنفش یک پارچه پایین‌تر از 15 باشد، شما نمی‌توانید آن را یک محافظت کننده در برابر آفتاب در نظر بگیرید. پوشیدن ماسک دارای UPF نسبت به ماسک‌های صورت پارچه‌ای رایج به شما محافظت بیشتری در مقابل اشعه UV می‌دهد.» مانند SPF برای ضدآفتاب، UPF نیز برای پارچه‌ها واحد اندازه گیری محافظت در برابر آفتاب است و مشخص می‌کند که چه بخشی از اشعه‌های UV می‌توانند از میان پارچه نفوذ کنند. دکتر هایاگ اضافه می‌کند: «برای مثال UPF با درجه 25 به این معنی است که پارچه به یک بیست و پنجم (4 درصد) اشعه‌های UV و UPF 50 پارچه به یک پنجاهم (2 درصد) آن اجازه نفوذ می‌دهد.»

با این حال، حتی اگر شما ماسکی با UPF 50 بپوشید، بازهم برای اطمینان بیشتر باید یک لایه ضدآفتاب قبل از پوشیدن ماسک به پوست صورت خود بزنید. دکتر هایاگ می‌گوید: «همچنین راحت‌تر است که همه پوست صورت خود را به عنوان روتین روزانه مراقبت از پوست ضدآفتاب بزنید و بیشتر مردم هنگامی که در فضای بیرون در فاصله یک و نیم متری از یکدیگر ایستادند، ماسک را روی صورت خود نگه نمی‌دارند. بنابراین اگر شما ماسک را هم از روی صورت خود بردارید، هنوز محافظت برای پوست خود در برابر اشعه UV دارید. اگر به مدت طولانی بیرون از خانه باشید، ممکن است باقی صورت شما که بیرون از ماسک است به دلیل نور آفتاب تیره‌تر شود، چه کسی همچین چیزی را برای صورتش می‌خواهد؟!» صحبت از تیره شدن پوست شد، معمولاً تمدید کردن ضدآفتاب نه تنها از شما در برابر این مشکل محافظت می‌کند بلکه به میزان کافی از پوست شما در برابر آسیب‌های نور آفتاب محافظت می‌کند.

دکتر ونسا جانسون، متخصص پوست مستفر در مرکز هلث فرست، می‌گوید: «اگر شما عادت کنید که مراقبت خوب به پوست صورت خود بدهید، مثلاً به صورت روزانه از ضدآفتاب استفاده کرده و اغلب اوقات آن را ترمیم کنید، می‌توانید از برنزه شدن نصفه نیمه صورت خود جلوگیری کند. شما همچنین می‌توانید به همراه ماسک خود از کلاه نقاب‌دار یا عینک آفتابی UV جهت مراقبت از دیگر قسمت‌های صورت خود استفاده کنید.» دکتر جانسون همچنین اشاره می‌کند که ماسک می‌تواند گوش‌ها شما را به سمت بیرون آورده و آن قسمت را بیشتر در معرض تابش آفتاب قرار دهد، بنابراین ضدآفتاب زدن به آنها نیز اهمیت دارد. او می‌گوید: «از آنجایی که سرطان پوست در گوش یکی از پرریسک‌ترین ناحیه‌ها برای گرفتن سرطان پوست سپس پخش شدن آن است، مهم است که ضدآفتاب زدن به گوش‌هایتان را در هنگام استفاده از ماسک در اولویت قرار دهید.» همچنین اگر شما نگران هستید که ضدآفتاب جوش‌های ناشی از ماسک زدن را تشدید کند، انتخاب محصولی که  فاقد مواد نان کمودوژنیک و مواد تحریک کننده پوست مانند رایحه، سدیم لوریل سولفات، سیلیکون و همچنین نرم کننده‌ها باشد، مناسب‌ترین انتخاب خواهد بود. علاوه بر این، هر دو متخصص پوست ما برخلاف ضدآفتاب‌های شیمیایی، ضدآفتاب‌ها حاوی مواد معدنی را توصیه می‌کنند. دکتر جانسون توضیح می‌دهد: «من آن دسته از ضدآفتاب‌های حاوی مواد معدنی را ترجیح می‌دهم که دارای اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم باشد زیرا آنها نان کمودوژنیک هستند و هچنین خاصیت ضد التهابی دارند. برای گرفتن مزایای اضافی از کرم ضدآفتاب خود به دنبال کرم ضدآفتاب حاوی نیکوتین آمید، که فرمولاسیون موضعی ویتامین B3 است، باشید زیرا باعث افزایش خاصیت ضد التهابی برای از بین بردن قرمزی پوست، التهاب یا پوست‌های مستعد آکنه می‌شود.» این متخصص پوست طرفدار ضد آفتاب برند ام دی التا با مدل EltaMD's UV Clear Broad-Spectrum SPF 46 است. صرف نظر از هر نوع ضدآفتابی که انتخاب می‌کنید، حتماً مطمئن شوید که SPF آن حداقل 30 باشد.

بیشتر بخوانید: با ماسک‌ پارچه‌ای از عبور ذرات معلق در هوا جلوگیری کنید

مطالب مرتبط