درمان سریع جوش سرسیاه

درمان سریع جوش سرسیاه

22 تیر 1399

همه‌ی ما با جوش‌های سرسیاه وحشتناک مواجه شدیم: جوش‌هایی که نقطه‌های ناخوشایندی روی بینی، پیشانی و گونه هستند. شاید بخواهید آن‌ها را فشار بدهید تا از بین بروند اما بهتر است این کار را امتحان نکنید زیرا جوش خای سرسیاه زیادتر وجود دارد که با چشم قابل‌مشاهده نیست و راهکارهای دیگری هم برای درمان آن‌ها وجود دارد که مانع از قرمزی و زخم شدن پوست می‌شود. در ادامه راهکارهای ساده‌ای برای رفع جوش سرسیاه و داشتن پوستی صاف بیان‌شده است.


جوش سرسیاه چیست؟


جوش سرسیاه درواقع منافذ پوست هستند که به خاطر چربی، سلول‌های مرده و باکتری بسته‌شده و اکسیژن باعث سرسیاه شدن آن می‌شود. اگر این جوش‌ها روی صورت زیاد شوند، به جوش سرسفید تبدیل می‌شود. اسم علمی این دو نوع جوش کامادون است. شما معمولا جوش‌های سرسیاه را روی بینی می‌بینید زیرا منافذ بینی روغنی‌تر و بزرگ‌تر هستند؛ مانند جوش‌های سرسفید، پوست کثیف علت جوش سرسیاه نیست. جوش‌های سرسیاه بخشی از بخش طبیعی منافذ پوستی هستند و متخصصان پوستی معتقدند ژنتیک هم در این مورد نقش دارد. درمان جوش‌های سرسیاه ساده‌تر نیست و شما نمی‌توانید به‌طور کامل آن را رفع کنید.


راهکارهای رفع جوش سرسیاه


1. روتین پوستی درستی داشته باشید

اگرچه علت جوش سرسیاه آلودگی نیست، روتین پوستی باعث کاهش آن‌ها می‌شود. ابتدا باید با پاک‌سازی و لایه‌برداری شروع کنید تا پوست‌های مرده از بین بروند. با استفاده از مرطوب‌کننده و ماسک‌های متعادل‌کننده چربی پوست مانع از چربی بیش‌ازحد پوست شوید و درنهایت از محلول اسیدی ویژه برای اطمینان از آلوده نکردن پوست توسط باکتری استفاده کنید. استفاده از محصولات ضد جوش هم مفید است. اگر محصولی ترکیب کامدوژنیک داشته باشد، می‌تواند منافذ را مسدود کند. محصولات سبک با پایه آب و ژل‌مانند معمولا برای پوست با منافذ باز و جوش‌دار توصیه می‌شود.

پوست صاف و شفاف آقایان- مدلینگ آقا

2. محصولات با ترکیب اسید سالیسیلیک را به‌جای بنزوئیل پراکسید استفاده کنید

اسید سالیسیلک به‌عنوان لایه‌بردار شیمیایی شناخته می‌شود. این مواد شیمیایی برای رفع سلول‌های مرده پوست نیز به کار می‌روند. در مقابل، لایه‌بردارهای فیزیکی اسکراب با پایه شکر هستند که برای از بین بردن سلول‌های مرده باید روی پوست خود بمالید. لایه‌بردارهای فیزیکی برخلاف اسم ترسناک خود، از فیزیکی ملایم‌تر هستند. متخصصین پوست استفاده از اسید سالیسیلک را برای درمان جوش‌های سرسیاه توصیه می‌کنند زیرا می‌توانند به عمق منافذ پوستی نفوذ کنند و چربی اضافه را از بین ببرند. بنزوئیل پراکسید محصول ضد باکتری است که برای جوش‌های سرسفید مفیدتر است زیرا مانع از ایجاد لکه روی پوست می‌شود.

3. پاکسازی

پاک‌سازی اولین گام مراقبت از پوست است. از شونده بدون چربی همراه با ترکیب اسید سالیسیلیک استفاده کنید، هر بعدازظهر به پوست خود بزنید و با آب گرم بشویید. برای خشک‌کردن از لیف استفاده نکنید زیرا معمولا جنس آن برای پوست بسیار خشن است، به‌جای آن از انگشت استفاده کنید. برای پاک کردن عمیق‌تر هفته‌ای یک یا دو بار از فیس واش استفاده کنید. اگر مستعد جوش‌های سرسیاه هستید، این ابزار بسیار عالی است اما در صورت استفاده بیش‌ازحد باعث بیشتر شدن جوش می‌شود.

پاکسازی پوست آقایان

4. لایه‌برداری با محصولات دارای آ اچ آ یا بی اچ آ

همان‌طور که قبلاً گفته شد، لایه‌برداری گام مهمی برای رهایی از سلول‌های مرده پوست است که منافذ را مسدود می‌کند و باعث جوش‌های سرسیاه می‌شود. دو لایه‌بردار شیمیایی اصلی آ اچ آ (آلفا هیدروکسی اسید) و بی اچ آ (بتا هیدروکسی اسید) است که هر دو برای رفع جوش‌های سرسیاه مفید هستند. اسید سالیسیلک بی اچ آ یعنی محلول در روغن است. به همین دلیل در بستن منافذ و از بین بردن روغن اضافه بسیار مؤثر است. آ اچ آ در مقابل محلول در آب است و از طریق سست کردن پیوندهایی که لایه‌های بالایی پوست را در خود نگه می‌دارد، تأثیر می‌گذارد. رایج‌ترین نوع آ اچ آ در پوست گلیکولیک اسید است که به‌طور طبیعی در نیشکر اتفاق وجود دارد. این ماده با اجازه دادن رشد سریع‌تر پوست باعث کاهش چروک و رنگ‌پریدگی می‌شود. با این پوست شما را در برابر آفتاب آسیب‌پذیرتر می‌کند به‌طوری‌که همیشه باید از ضد آفتاب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: از بین بردن جوش سرسیاه صورت به روش خانگی

5. مرطوب‌سازی

مرطوب‌سازی پوست از چندراه به کاهش جوش‌های سرسیاه منجر می‌شود. اول با آب‌رسانی به پوست مانع از چربی بیش‌ازحد منافذ می‌شود. با ایجاد لایه‌نازکی روی پوست مانع از ورود باکتری و آلودگی به منافذ می‌شود. مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که مخصوص پوست مستعد آکنه باشد و بافت سبکی داشته باشد. باید دو بار در روز، بعد از شستشوی صورت از مرطوب‌کننده استفاده کنید. صبح مرطوب‌کننده با ترکیب SPF استفاده کنید تا پوستتان در برابر اشعه UV آسیب نبیند.

مرطوب ‌کردن پوست آقایان

6. استفاده از رتینوید

رتینوید حاوی ترکیباتی است که از ویتامین آ گرفته‌شده و در مراقبت از پوست اهمیت زیادی دارد. این امی به این دلیل است که رتینوید منافذ بسته‌ی پوست را بازکرده و به بازسازی سریع‌تر پوست کمک می‌کند و به همین طریق نشانه‌های پیری و آسیب ناشی از آفتاب را از بین می‌برد. می‌توانید سرم و کرم‌های رتینول را از فروشگاه بخرید اما نکته مهم میزان غلظت آن‌هاست. با رتینول با فرمول 0.1 درصد شروع کنید و فقط شب‌ها، دو بار در هفته استفاده کنید زیرا استفاده بیش‌ازحد از رتینوئید ها پوست شما را در برابر آفتاب آسیب‌پذیر می‌کند. بعد از چند هفته اگر پوست شما بهبود پیدا کرد می‌توانید رتینول درصد بالاتری را امتحان کنید اما در صورت هرگونه سوزش مصرف آن را متوقف کنید. برای جوش‌های سرسیاه بزرگ و ناخوشایند از متخصص پوست برای تجویز موارد قوی‌تر مشورت بخواهید. رتینوید های سنگین‌تر معمولا اسامی مانند tretinoin یا Retin دارند.

7. استفاده از ماسک به‌طور هفتگی

یک‌بار در هفته بعد از پاک کردن صورت از ماسک استفاده کنید. به دنبال ماسک‌های پاک‌کننده منافذ با ترکیباتی مانند روغن درخت چای، زغال فعال و خاک رس باشید. این‌گونه ماسک‌ها پوست را از آلودگی پاک‌کرده و چربی پوست را نیز کنترل می‌کنند، معمولا بوی طبیعی و ملایمی دارند. لایه‌نازک تا متوسطی از ماسک را روی صورت بمالید و 10 تا 20 دقیقه صبر کنید که ماسک خشک شود. ممکن است پوست شما احساس داشته باشد و این یعنی زمان شستن آن در دوش آب گرم رسیده است. استفاده ماسک یک‌بار در هفته برای انواع پوست مفید است اما اگر پوست کم‌آبی دارید، ممکن است ماسک را فقط به بینی، پیشانی و گونه که منافذ بیشتر مشخص هستند بزنید.

8. درمان‌های حرفه‌ای و لایه‌برداری شیمیایی

اگر هیچ‌کدام از راهکارهای بالا مفید نبود، باید از متخصص کمک بگیرید. درمان پوستی که همراه با لایه‌برداری باشد مفید است. این‌گونه درمان‌ها معمولا شامل پاک‌سازی دومرحله‌ای توسط متخصص، لایه‌برداری با اسید گلیکولیک و استفاده از ابزار ویژه اطراف منافذ برای خارج کردن بافت روغنی است. درمان عمیق‌تر، استفاده از لایه‌بردارهای شیمیایی است. این کار شامل استفاده از یک لایه‌بردار قوی- معمولا آ اچ آ، بی اچ آ یا رتینوید- برای از بین بردن لایه سطحی پوست است. این کار نه‌تنها باعث از بین بردن جوش‌های سرسیاه تا پاک‌سازی کامل می‌شود بلکه باعث کاهش چشمگیر چروک پوست می‌شود. همان‌طور که از نام آن پیدا است، چند روز پس از درمان متوجه لایه‌برداری و تغییر رنگ پوست می‌شوید. قبل از انجام این راهکار با متخصص مشورت کنید زیرا مراقبت‌های زیادی بعدازاین درمان وجود دارد و در بعضی از افراد باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

ماسک و لایه‌بردار آقایان


راهکار رفع جوش سرسیاه بینی


ممکن است وسوسه شوید جوش‌های سرسیاه بینی را فشار دهید اما درواقع این کار اصلاً خوب نیست. در عین رضایت‌بخش بودن، این کار باعث کشیدگی منافذ و پوشاندن آن می‌شود که باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه بزرگ‌تر می‌شود. به‌جای این کار، می‌توانید به‌صورت موضعی جوش‌های سرسیاه را درمان کنید یعنی محصولات مناسب را فقط روی بینی یا منطقه T شکل (بینی و اطراف آن) استفاده کنید. از ژل‌های اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک اسید روی بینی به همراه پاک‌کننده معمول برای کل صورت استفاده کنید یا پدهای لایه‌بردار را فقط درجاهایی که نیاز هست استفاده کنید. لایه‌برداری فیزیکی هم که فقط روی بینی انجام می‌شود، گزینه مناسبی است. استفاده از روبالشی تمیز که به‌طور مرتب تعویض شود، راهکار ساده‌ای برای جلوگیری از جوش‌های سرسیاه بینی است. راه‌حل سریع استفاده از چسب پاک‌کننده منافذ بینی است. این چسب‌ها باعث آسیب نمی‌شوند اما فقط جوش‌های سرسیاه سطحی را از بین می‌برند.


راهکار رفع جوش سرسیاه گوش


جوش‌های سرسیاه گوش در صورت عدم درمان می‌توانند آزاردهنده یا دردناک باشند. علت جوش سرسیاه گوش مانند صورت است؛ بسته شدن منافذ به خاطر چربی و سلول‌های مرده. می‌توانید با شستن گوش با ژل شستشو صورت در حمام مانع از جوش در گوش شوید. با زدن تونر قابض مانع از چربی بیش‌ازحد گوش شوید. اگر در حال حاضر جوش سرسیاهی در گوش دارید، می‌توانید با ابزار مخصوص استریلیزه آن را خارج کنید. این وسیله را می‌توانید از داروخانه یا آنلاین خریداری کنید، شبیه مداد فلزی با حلقه‌ای کوچک در انتهای آن است. فشار دادن حلقه دور جوش سرسیاه فشار کافی برای آزاد شدن آلودگی و از بین بردن جوش سرسیاه است.


راهکار سریع رهایی از جوش سرسیاه


برای یک راهکار گام‌به‌گام ساده از بین بردن جوش سرسیاه، ویدیوی جیمز ولز را ببینید. او توصیه می‌کند بلافاصله بعد از حمام به پاک‌سازی جوش‌های سرسیاه بپردازید زیرا بخار باعث باز شدن منافذ و نرم شدن پوست می‌شود. او از طرفداران چسب پاک‌کننده منافذ برای بینی، ابزار فلزی گرد برای پیشانی، بینی و گونه و ماسک صورت برای پاک‌سازی همه‌جانبه است. جیمز پیشنهاد می‌کند بعد از هر بار درمان از یک تونر با ترکیب درخت چای استفاده کنید تا پوستتان تمیز و متعادل باشد.

بیشتر بخوانید: 13 روش برای خلاص شدن از جوش‌های سر سیاه بینی

مطالب مرتبط