نحوه استفاده از روغن پونه کوهی (اورگانو) برای سلامتی

نحوه استفاده از روغن پونه کوهی (اورگانو) برای سلامتی

06 اسفند 1398

برخی تحقیقات علمی وجود دارد که حاکی از خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد قارچی و ضد انگلی روغن پونه کوهی است. گرچه هنوز آزمایش‌های انسانی قابل اعتمادی برای تاثیر روغن پونه کوهی در درمان شرایطی مانند درمان قارچ، از بین بردن انگل‌ها و باکتری‌ها و یا کاهش عفونت‌های سینوسی یا سرماخوردگی وجود ندارد، اما روغن پونه کوهی از خواص درمانی قابل توجهی برخوردار است.


بخش اول استفاده از روغن پونه کوهی به صورت خوراکی


1. با یک پزشک یا متخصص مشورت کنید

مکمل‌های روغن پونه کوهی برای همه افراد توصیه نمی‌شود. قبل از شروع مصرف روغن پونه کوهی برای درمان علائم داخلی، با یک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچگونه منع مصرفی (مانند بارداری یا کم خونی) را ندارید.

  • یک متخصص بهداشت و درمان می‌تواند یک دوز (مقدار) توصیه شده، برای استفاده از روغن پونه کوهی را تجویز کند.

صحبت کردن با پزشک

2. یک کپسول ژله‌ای پونه کوهی را انتخاب کنید

شما باید در طول درمان، 600 میلی‌گرم روغن امولسیفاید را که به شکل کپسول است و سریع در دهان باز می‌شود را هر روز با حداکثر دوز لازم (برای درمان کوتاه مدت) برای تسکین علائم روده و کاهش التهاب مصرف کنید.

  • دوزهای کمتر از 100 تا 150 میلی‌گرم در روز به شکل کپسول، برای علائم یا مشکلات جدی‌تر از قبیل عدم تعادل مخمر، التهاب عمومی، مشکلات سینوسی و ناراحتی معده کافی است.

 کپسول ژله‌ای

3. مکمل روغن پونه کوهی را روزانه مصرف کنید تا علائم‌تان برطرف شود

 برای ایجاد تاثیر و کاهش علائم، باید روغن پونه کوهی به طور مداوم مصرف شود. برای اینکه بتوانید از بیشترین فواید درمانی روغن پونه کوهی بهره‌مند شوید، توصیه می‌شود از دوز‌های زیاد خودداری کنید، چرا که دوزها می‌توانند در طول روز پخش شوند.

خوردن کپسول ژله ای

4. قبل از مصرف مکمل روغن پونه کوهی، آن را با آب یا شیر مخلوط کنید

 از آنجا که مصرف روغن پونه کوهی به شکل نامحلول، می‌تواند خطرناک باشد، توصیه می‌شود مکمل‌های کپسولی را با یک لیوان کوچک آب یا شیر قبل از مصرف مخلوط کنید.

  • روغن پونه کوهی (3 الی 6 قطره) مخلوط با آب می‌تواند به گلودرد، سرماخوردگی یا سینوس کمک کند.
  • هنگام خرید یک مکمل، به دنبال غلظت کارواکرول 70٪ یا بیشتر باشید.

نوشیدن مکمل روغن پونه کوهی با آب

5. برای رفع گلو درد یا عفونت سینوسی، روغن پونه کوهی رقیق شده را غرغره کنید

 برای تسکین التهاب و مبارزه با عفونت، دو یا سه قطره روغن پونه کوهی را درون آب پرتقال یا آب گرم ریخته و آن‌ها را مخلوط کرده و چندین بار، در صبح و شب غرغره کنید.

غرغره کردن


بخش دوم استفاده از روغن پونه کوهی به صورت پماد موضعی


1. بیماری‌های پوستی را با روغن پونه کوهی درمان کنید

 روغن پونه کوهی برای درمان آکنه، التیام زخم پا، پوست چرب، شوره سر، روزاسه، زگیل و نیش حشرات موثر است.

زدن روغن پونه کوهی روی پوست

2. دستورالعمل‌های روی بطری روغن پونه کوهی را دنبال کنید

بسته به غلظت روغن پونه کوهی که خریداری کرده‌اید، ممکن است لازم باشد روغن را قبل از مصرف  با مقادیر مختلف سایر روغن‌ها مخلوط کنید.

خواندن برچسب روی بطری

3. روغن پونه کوهی را با روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید

 اگر مقدار زیادی روغن پونه کوهی خریداری کرده‌اید، می‌توانید 1 قطره روغن پونه کوهی را با یک قاشق چایخوری روغن ملایم و غذایی مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل مخلوط کنید.

  • اگر به روغن بیشتری برای پوشاندن یک ناحیه بزرگ‌تر نیاز دارید، 1 قطره روغن پونه کوهی را با 1 قاشق چایخوری روغن ضروری مخلوط کنید.

روغن پونه کوهی و روغن نارگیل

4. روز خود را با یک برنامه مراقبت از پوست شروع کنید

 اگر عفونت یا مشکل شما همچنان ادامه دارد و فقط شاهد بهبودی خفیفی هستید، مصرف روغن پونه کوهی رقیق شده را به 2 یا 3 بار در روز افزایش دهید.

  • اگر پس از 2 هفته بهبودی حاصل نشده باشد یا علائم بدتر شده باشد، مصرف روغن را قطع کنید و با یک متخصص پوست مشورت کنید. ماهیت مشکل پوستی شما ممکن است نتواند به طور موثر با روغن پونه کوهی درمان شود.

زدن روغن پونه کوهی روی پوست


بخش سوم استفاده از روغن پونه کوهی به عنوان یک دارو


1. از آلرژی‌های احتمالی آگاه باشید

 از آنجا که پونه کوهی از خانواده گیاهان نعنا، آویشن، ریحان و مریم گلی است. بنابراین افراد مبتلا به آلرژی به هر یک از این گیاهان ممکن است واکنشی مشابه با پونه کوهی را نیز تجربه کنند.

  • اگر به هر یک از اعضای این خانواده از گیاهان حساسیت دارید، با احتیاط از روغن پونه کوهی استفاده کنید. توصیه می‌شود با یک غلظت بسیار کم شروع کنید تا اینکه بدانید بدن شما چه واکنشی به آن نشان می‌دهد.

خارش پوست دست - آلرژی

2. برای درمان طولانی مدت از روغن پونه کوهی استفاده نکنید

 از آنجا که روغن پونه کوهی ممکن است در جذب آهن اختلال ایجاد کند و می‌تواند در لخته شدن خون تأثیر بگذارد، روغن گیاه پونه کوهی فقط باید برای درمان‌های کوتاه مدت استفاده شود.

  • روغن پونه کوهی یک مکمل روزانه توصیه شده نیست، حتی برای افرادی که از التهاب مزمن روده یا مشکلات طولانی مدت دستگاه گوارش رنج می‌برند، مگر اینکه توسط متخصص تجویز شده باشد.

زمان طولانی

3. در صورت مشاهده واکنش‌های خاص، بلافاصله مصرف آن را قطع کنید و به دنبال درمان پزشکی باشید

 اگر استفاده از روغن پونه کوهی باعث استفراغ، خارش پوستی، تورم، سوزش یا مشکل در تنفس‌تان می‌شود، با یک متخصص مشورت کنید. حتی روغن‌های طبیعی که دارای خواص دارویی قابل توجهی هستند می‌توانند در صورت عدم استفاده صحیح و یا عدم تحمل ترکیبات موجود در گیاه، عارضه‌های جدی را برای سلامتی ایجاد کنند.

دل درد

بیشتر بخوانید: چگونه علائم آسم را با رژیم غذایی درمان کنید

مطالب مرتبط