10 مزیت شگفت انگیز گلیسیرین برای پوست‌های چرب

10 مزیت شگفت انگیز گلیسیرین برای پوست‌های چرب

10 اسفند 1401

 

گلیسیرین فواید بسیار زیادی برای پوست دارد و یکی از بهترین مواد برای پوست‌های چرب است. یکی از مزایای کلیدی گلیسیرین برای پوست‌های چرب این است که رطوبت را از هوا جذب می‌کند، تا پوست را بدون ایجاد چربی مرطوب نگه دارد. به همین دلیل است که گلیسیرین را در اکثر محصولات پوستی بدون چربی خواهید یافت. این مرطوب کننده از از دست دادن رطوبت جلوگیری می‌کند و درخشندگی طبیعی به پوست شما می‌بخشد. به خواندن ادامه دهید تا بدانید گلیسیرین چگونه ممکن است برای پوست چرب مفید باشد.


آیا می‌توان از گلیسیرین برای پوست‌های چرب استفاده کرد؟


پاسخ بله است! اکنون، بسیاری از شما ممکن است فکر کنید که گلیسیرین یک مرطوب کننده است و فقط برای زیبایی پوست‌های خشک مناسب است. اما، به همان اندازه برای پوست‌های چرب نیز مناسب است.
گلیسیرین (یا گلیسرول) یک روغن گیاهی است که به طور تصادفی توسط یک شیمیدان سوئدی در سال 1779 هنگامی که مخلوطی از روغن زیتون را گرم می‌کرد، کشف شد.
گلیسیرین که یک محصول کاملاً طبیعی است، حتی برای پوست‌های حساس نیز بسیار ملایم است و به تسکین مشکلات پوستی مانند التهاب و قرمزی کمک می‌کند. و بهترین بخش این است که بدون چربی است و فواید بیشمار دیگری برای پوست دارد. در محصولات پوست و زیبایی بی شماری یافت می‌شود.


فواید گلیسیرین برای پوست‌های چرب


1. اثر ضد پیری دارد

اکنون این می‌تواند هر کسی را در مورد یک محصول هیجان زده کند! گلیسیرین (یا گلیسرول) یک عنصر کلیدی در محصولات ضد پیری به دلیل خواص مرطوب کنندگی آن است. کمبود رطوبت بر فعالیت پروتئاز در پوست شما تأثیر می‌گذارد و منجر به لایه برداری پوست و تسریع پیری پوست می‌شود. گلیسیرین رطوبت را از محیط جذب می‌کند و رطوبت پوست شما را افزایش می‌دهد و این روند پیری را کند می‌کند.

2. ضد تحریک است

گلیسیرین برای پوست بسیار ملایم است. از آنجایی که این ماده گیاهی است، به طور گسترده‌ای برای درمان تحریک پوست، بثورات و خارش استفاده می‌شود. مطالعه‌ای که روی موش‌های بدون مو انجام شد نشان داد که گلیسرول می‌تواند تحریکات پوستی ناشی از سدیم لوریل سولفات یا SLS (یک ماده‌ی فعال در بسیاری از محصولات زیبایی) را درمان کند و با خواص ضدالتهابی خود سد پوستی را ترمیم کند.
حتی می‌تواند تحریکات ناشی از سایر مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را تسکین دهد.

3. گلیسیرین نفوذپذیری پوست را بهبود می‌بخشد

پوست کم آب (به دلیل کمبود رطوبت در پوست شما یا آب و هوای خشک) می‌تواند نفوذپذیری خود را از دست بدهد. با این حال، استفاده از گلیسیرین می‌تواند این را معکوس کند و در نتیجه سطح جذب پوست شما را حفظ کند.

4. بلوغ سلولی را تقویت می‌کند

یک مطالعه نشان می دهد که گلیسیرین با افزایش بلوغ سلولی پوست را جوان می‌کند. پوست شما سلول‌های جوان را جایگزین سلول‌های قبلی می‌کند. لایه‌ی بالایی پوست شما حاوی سلول‌های بالغی است که لیپیدهایی تولید می‌کنند که سد محافظ پوست شما را تشکیل می‌دهند. گلیسیرین به بلوغ سلول‌های جوان کمک می‌کند. اگر این روند قطع شود، پوست شما کدر و خشک به نظر می‌رسد.

5. پوست صاف‌تری به شما می‌دهد

استفاده از گلیسیرین بدون اینکه پوست را چرب کند، ظاهری صاف‌تر به شما می‌دهد. گلیسیرین یک مرطوب کننده است؛ رطوبت را از محیط جذب می‌کند تا پوست شما را هیدراته و صاف نگه دارد.

6. خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند سطح کلاژنی پوست را کاهش داده و منجر به آسیب قابل توجه پوست شود. مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شد نشان داد که گلیسیرین همراه با سایر ترکیبات می‌تواند سطح کشسانی پوست را حفظ کرده و آن را جوان نگه دارد.

7. به بهبود زخم و کنترل عفونت کمک می‌کند

محلول‌هایی با محتوای گلیسیرین 85 درصد دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی هستند و باعث بهبود سریع زخم می‌شوند. یک مطالعه نشان داد که استفاده از گلیسیرین روی زخم‌ها به طور مؤثر التهاب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، محصولات مبتنی بر گلیسیرین نیز ضد میکروبی هستند.

8. این یک تونر عالی برای پوست‌های چرب است

گلیسیرین همچنین می‌تواند به عنوان یک تونر برای پوست‌های چرب استفاده شود. بدون چربی است، و از این رو، می‌تواند پوست شما را بدون تحریک تولید بیش از حد سبوم، شاداب و هیدراته نگه دارد.

9. می توان از آن به عنوان یک پاک کننده استفاده کرد

افراد دارای پوست چرب مستعد آکنه و جوش هستند. از آنجایی که گلیسیرین اثر خنثی بر روی پوست شما دارد، می‌توانید به راحتی از محصولات مبتنی بر گلیسیرین برای تمیز نگه داشتن پوست خود استفاده کنید و تمام آثار ناخالصی را بدون ایجاد خشکی و کشسانی بیش از حد از بین ببرید.

10. از پیری نور جلوگیری می‌کند

گلیسیرین یک عنصر رایج در اکثر ضد آفتاب‌های تجاری موجود است زیرا به جلوگیری از آسیب‌های گسترده ناشی از اشعه‌ی UV کمک می‌کند. استفاده منظم از چنین ضد آفتابی همچنین باعث بهبود رنگ ناهموار پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌شود.
اکنون می‌دانید که چرا گلیسیرین در زیبایی صورت شما ضروری است. در حالی که همیشه می‌توانید محصولات زیبایی حاوی گلیسیرین بخرید، حتی می‌توانید از آن به عنوان یک ماده‌ی جداگانه در داروهای روزانه استفاده کنید. و اگر می‌خواهید از قرار دادن مواد شیمیایی دیگر روی پوست خود اجتناب کنید، گلیسیرین بهترین گزینه است. من به شما خواهم گفت که چگونه.


نحوه‌ی استفاده از گلیسیرین برای پوست‌های چرب


در اینجا چند روش برای استفاده از گلیسیرین بر روی پوست خود آورده شده است:

1. به عنوان مرطوب کننده پس از شستشو

صورت خود را با آب بشویید و با حوله خشک کنید.
مطمئن شوید که کمی مرطوب است.
چند قطره گلیسیرین را روی یک تکه پنبه بریزید و روی تمام صورت خود بمالید.
از نواحی چشم و دهان خودداری کنید.
بگذارید 20-30 دقیقه بماند.
آن را بشویید.

2. به عنوان یک تونر

یک چهارم فنجان گلیسیرین را بگیرید و با نصف فنجان گلاب رقیق کنید.
آن را در یک بطری اسپری نگهداری کنید.
صورت خود را کاملاً بشویید و محلول را روی آن بپاشید.

3. به عنوان ماسک ضد پیری صورت

یک سفیده‌ی تخم‌مرغ را در ظرفی بریزید و با همزن بزنید تا کف کند.
یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین و عسل را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید.
با استفاده از نوک انگشتان به صورت خود بمالید و بگذارید خشک شود.
با آب گرم بشویید.

4. به عنوان یک مرطوب کننده

از هر کدام یک قاشق غذاخوری وازلین، روغن ویتامین E (کپسول‌ها را فشار دهید) و گلیسیرین بخورید.
خوب مخلوط کنید و در ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید.
قبل از رفتن به رختخواب روی پوست خود ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند.
توجه: در نسبت‌های کم استفاده شود.

5. برای کاهش لک

یک قاشق غذاخوری شیر و گلیسیرین را با هم مخلوط کنید.
روی پوست خود بمالید و بگذارید خشک شود.
با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

6. برای سوختگی‌های جزئی

گلیسیرین رقیق شده را مستقیماً روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند.
آن را با آب سرد بشویید.
در صورت نیاز فرآیند را تکرار کنید.

7. برای بثورات و التهاب

یک قاشق چای‌خوری موم زنبور عسل، نصف فنجان کره شی و یک چهارم فنجان روغن نارگیل مصرف کنید. آن‌ها را خوب مخلوط کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را ذوب کنید.
دو قاشق غذاخوری گلیسیرین اضافه کنید (وقتی مخلوط سرد شد) و کاملاً مخلوط کنید.
کل مخلوط را در مخلوط کن بزنید تا کرم رنگ شود.
در یک ظرف شیشه‌ای نگهداری کنید و روی بثورات بمالید.
اگرچه گلیسیرین برای استفاده روی پوست شما بسیار ملایم و نسبتاً ایمن است، اما چند احتیاط وجود دارد که باید رعایت کنید.


اقدامات احتیاطی قبل از استفاده از گلیسیرین


یک پچ تست انجام دهید. حتی اگر گلیسیرین غیر سمی است، هرگز نباید آن را روی پوست خود بدون آزمایش مناسب بودن آن استفاده کنید.
همیشه قبل از استفاده، گلیسیرین را با هر ماده‌ی دیگری مخلوط کنید. اگر فقط از گلیسیرین استفاده می‌کنید، آن را با گلاب یا آب مقطر رقیق کنید. هرگز بیش از حد نیاز استفاده نکنید.
گلیسیرین همیشه پوست را کمی حساس به آفتاب می کند. بنابراین، پس از استفاده از گلیسیرین روی صورت خود، قبل از بیرون رفتن در مقابل آفتاب، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
از مخلوط کردن گلیسیرین با هرگونه لوسیون و کرم چسبنده خودداری کنید زیرا ممکن است روی پوست شما سنگینی کند.
گلیسیرین یک مرطوب کننده‌ی محبوب است که در محصولات پوستی بدون چربی استفاده می‌شود تا رطوبت را در پوست شما حفظ کند بدون اینکه آن را چرب کند. برخی از مزایای گلیسیرین برای پوست چرب عبارتند از: کند کردن پیری پوست، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و کاهش التهاب. می‌توانید گلیسیرین را به عنوان تونر، پس از شستشو یا مرطوب کننده در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید. به خاطر داشته باشید که گلیسیرین باید قبل از استفاده با گلاب یا آب مقطر مخلوط شود. قبل از استفاده از آن یک پچ تست برای بررسی عوارض جانبی انجام دهید.

 بیشتر بخوانید: 10 روش روشن کردن پوست به طور طبیعی و فوری در خانه

مطالب مرتبط