بادام زمینی: 12 فواید تغذیه‌ای و عوارض جانبی احتمالی

بادام زمینی: 12 فواید تغذیه‌ای و عوارض جانبی احتمالی

03 اسفند 1401

چندین فواید بادام زمینی ممکن است شما را وادار کند که آن‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بادام زمینی مملو از مواد مغذی ضروری است. شما معمولاً آن‌ها را به صورت خام یا بو داده مصرف می‌کنید و آن‌ها را گوبر، بادام زمینی و آجیل زمینی می‌نامید. بادام زمینی تمام 20 اسید آمینه را برای بدن فراهم می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها حاوی بسیاری از مواد معدنی، ویتامین‌ها و ترکیبات گیاهی مفید برای بدن هستند. رژیم غذایی سرشار از بادام زمینی ممکن است سلامت قلب را تقویت کند، به کاهش وزن کمک کند، از سنگ کیسه‌ی صفرا جلوگیری کند و سطح قند خون را کنترل کند. این مقاله در مورد فواید بادام زمینی، مشخصات تغذیه‌ای آن و هر گونه عوارض جانبی احتمالی صحبت می‌کند. به خواندن ادامه دهید.


فواید بادام زمینی برای سلامتی چیست؟


1. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

خوردن بادام زمینی ممکن است به محافظت در برابر بیماری عروق کرونر قلب (CHD) کمک کند. مطالعه‌ای که توسط دانشکده‌ی بهداشت عمومی هاروارد انجام شد نشان داد که بادام زمینی ممکن است سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش دهد. کلسترول بد منجر به ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود و بادام زمینی ممکن است از این امر جلوگیری کند. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد همچنین بیان کرد که عصاره‌ی پوست بادام زمینی غنی از پلی فنل ممکن است التهابی را که باعث بیماری قلبی می‌شود کاهش دهد.
رسوراترول موجود در بادام زمینی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به مبارزه با بیماری قلبی کمک کند. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد بادام زمینی مانند سایر غذاهای حاوی رسوراترول اثرات محافظتی قلبی دارد.
مطالعه‌ای که توسط دانشگاه پردو انجام شد نشان داد که مصرف منظم بادام زمینی همچنین تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد و سلامت قلب را افزایش می‌دهد. این اثر را می‌توان به وجود اسیدهای چرب تک غیراشباع، فولات و منیزیم نسبت داد. 

2. ممکن است به کاهش وزن کمک کند

بادام زمینی کالری بسیار بالایی دارد، اما به جای افزایش وزن به کاهش وزن کمک می‌کند. بادام زمینی مواد غذایی پر انرژی هستند. به همین دلیل است که خوردن آن‌ها به عنوان میان وعده ممکن است باعث شود کالری کمتری در روز مصرف کنید. بادام زمینی هنگامی که به عنوان میان وعده مصرف می‌شود، احساس سیری قوی‌تری نسبت به یک وعده‌ی غذایی ایجاد می‌کند. این ممکن است در نهایت به کاهش وزن کمک کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر آجیل با افزایش وزن بیشتر مرتبط نیست و ممکن است به کنترل وزن کمک کند.
گنجاندن بادام زمینی در رژیم غذایی خود یکی از راه‌های افزایش مصرف مواد مغذی بدون ایجاد افزایش وزن است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی و کره‌ی بادام زمینی می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد. 

3. ممکن است از سنگ کیسه صفرا جلوگیری کند

مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا مرتبط است. مطالعه‌ای که توسط دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان زنان و بریگهام (بوستون) انجام شد، نشان داد که مصرف بادام زمینی ممکن است خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش دهد. مردانی که پنج واحد یا بیشتر از آجیل (از جمله بادام زمینی) در هفته مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.
زنانی که پنج واحد یا بیشتر آجیل در هفته مصرف می‌کنند در معرض خطر کاهش کوله سیستکتومی (برداشتن کیسه صفرا) هستند. با این حال، مطالعات طولانی مدت برای درک این مزیت بادام زمینی مورد نیاز است.

4. ممکن است به کنترل قند خون کمک کند

افزودن بادام زمینی یا کره بادام زمینی به یک وعده‌ی غذایی باعث افزایش سطح قند خون نمی‌شود. خوردن آن‌ها همراه با یک وعده غذایی با GL بالا (مانند شیرینی یا یک لیوان آب میوه) ممکن است سطح قند خون شما را تثبیت کند. بادام زمینی دارای نمره GI (شاخص گلیسمی) 14 است. در حالی که GI بادام زمینی 14 است (در مقیاس 100 درجه ای)، GL آن‌ها (بار گلیسمی، که نشان می‌دهد یک غذای خاص چه تأثیری بر سطح قند شما خواهد داشت) فقط 1 است.
علاوه بر این، مصرف روزانه‌ی یک رژیم غذایی غنی شده با بادام زمینی به مدت 24 هفته می‌تواند پارامترهای سلامتی را در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد. مشخصات غذایی غنی بادام زمینی مسئول این است که شامل چربی تک غیراشباع، فیبر، آرژنین، نیاسین، فولات و ویتامین E است.

5. ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد

مصرف زیاد بادام زمینی (از جمله سایر مغزها) با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ مرتبط است. ایزوفلاونزی، رسوراترول و اسید فنولیک موجود در بادام زمینی دارای خواص ضد سرطانی هستند که ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.
مطالعه‌ای که در هلند انجام شد نشان داد که مصرف بادام زمینی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه پس از یائسگی نیز مرتبط است. همچنین مشخص شد که بادام زمینی از سرطان معده و مری در میان افراد مسن آمریکایی جلوگیری می‌کند. زمانی که مقایسه‌ها انجام شد، افرادی که هیچ آجیل یا کره‌ی بادام زمینی مصرف نمی‌کردند در معرض بالاترین خطر ابتلا به این سرطان‌ها بودند.

6. ممکن است اختلال نعوظ را درمان کند

بادام زمینی سرشار از آرژنین است که یک اسید آمینه ضروری است. آرژنین به عنوان یک درمان احتمالی برای اختلال نعوظ به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است.
برای درک اینکه آیا آرژنین به تنهایی می‌تواند به درمان اختلال نعوظ کمک کند، تحقیقات بیشتری لازم است. اما، مطالعات تأیید می‌کنند که تجویز خوراکی این اسید آمینه در ترکیب با یک مکمل گیاهی (به نام پیکنوژنول) می‌تواند اختلال نعوظ را درمان کند.

7. ممکن است انرژی را افزایش دهد

بادام زمینی منبع غنی پروتئین و فیبر است که به تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی کمک می‌کند. محتوای پروتئین بادام زمینی حدود 25٪ از کل کالری است. ترکیب فیبر و پروتئین موجود در بادام زمینی، روند هضم را کند می‌کند تا آزادسازی مداوم انرژی در بدن را تسهیل کند.

8. ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را کاهش دهد

تحقیقات کمی در این زمینه وجود دارد. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که بادام زمینی ممکن است به درمان PCOS کمک کند زیرا حاوی چربی‌های تک غیراشباع است. برخی تحقیقات بیان می‌کنند که رژیم غذایی سرشار از این چربی‌ها می‌تواند به بهبود مشخصات متابولیک زنان مبتلا به PCOS کمک کند.

9. خاصیت آنتی اکسیدانی داشته باشد

بادام زمینی سرشار از ترکیبات گیاهی و آنتی اکسیدان‌های متعدد است. بیشتر این ترکیبات در پوست بادام زمینی موجود است که برای بهره‌مندی از تمام فواید آن باید به صورت خام مصرف شود. برخی از ترکیبات گیاهی که به راحتی در بادام زمینی در دسترس هستند عبارتند از رسوراترول، اسید کوماریک و فیتواسترول‌هایی که به اختلال در جذب کلسترول، ایزوفلاون‌ها و اسید فیتیک موجود در دانه‌های گیاهی کمک می‌کنند.

10. ممکن است به محافظت در برابر بیماری آلزایمر کمک کند

غذاهایی که سرشار از نیاسین هستند مانند بادام زمینی؛ ممکن است از بیماری آلزایمر و زوال شناختی مرتبط با افزایش سن محافظت کنند. بادام زمینی منبع عالی نیاسین و ویتامین E است که هر دوی آن‌ها در برابر بیماری آلزایمر محافظت می‌کنند. مطالعه‌ای که بر روی 4000 فرد 65 ساله و بالاتر انجام شد، نشان داد که نیاسین موجود در غذا سرعت زوال شناختی را کاهش می‌دهد.

11. ممکن است سلامت پوست را ارتقا دهد

طبق شواهد حکایتی، مصرف بادام زمینی ممکن است از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب محافظت کند. ویتامین E، منیزیم و روی موجود در بادام زمینی ممکن است با باکتری‌ها مبارزه کرده و پوست شما را درخشان کند. بتاکاروتنی، یک آنتی اکسیدان موجود در بادام زمینی، ممکن است به بهبود سلامت پوست نیز کمک کند. با این حال، تحقیقات در این زمینه محدود است.

12. ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد

فقدان تحقیقات علمی در رابطه با بادام زمینی و رشد مو وجود دارد. از آنجایی که بادام زمینی حاوی تمام اسیدهای آمینه و مقدار زیادی پروتئین است، ممکن است مکمل خوبی برای یک رژیم غذایی برای رشد مو باشد.
بادام زمینی سرشار از مواد مغذی است. آن‌ها از نظر تغذیه‌ای متراکم و سالم هستند.
بادام زمینی سرشار از چندین ویتامین و مواد معدنی است. آن‌ها منابع عالی ویتامین E، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B9 (فولات)، بیوتین، مس، منیزیم، منگنز و فسفر هستند. همه‌ی این‌ها برای حفظ متابولیسم بدن و کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری ضروری هستند.
بادام زمینی سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع است که خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین در پروتئین‌های ضروری گیاهی به وفور یافت می‌شوند. مقدار توصیه شده روزانه (RDA) برای پروتئین در بزرگسالان 56 گرم برای مردان و 46 گرم برای زنان است.


عوارض جانبی بادام زمینی چیست؟


1. مسمومیت با آفلاتوکسین

آلودگی احتمالی آفلاتوکسین باعث نگرانی است. مسمومیت شدید با آفلاتوکسین می‌تواند باعث سرطان کبد و نارسایی کبد شود. این در محصولات غذایی ذخیره شده در شرایطی که رشد قارچ را تقویت می‌کند، رخ می‌دهد. با نگهداری بادام زمینی در مکانی با رطوبت و دمای پایین می‌توانید از این امر جلوگیری کنید.

2. ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود

مطالعه‌ای که توسط مرکز پزشکی دانشگاه دوک انجام شد نشان داد که بادام زمینی ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک بالقوه در برخی افراد شود. در صورت بروز واکنش آلرژیک، لطفاً سریعاً به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

3. ممکن است جذب آهن را مهار کند

بادام زمینی حاوی فیتات است که ترکیباتی شناخته شده برای مهار جذب آهن است. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه Witwatersrand (آفریقای جنوبی) انجام شد نشان داد که بادام زمینی ممکن است جذب آهن را مهار کند.

 

بادام زمینی یکی از پرمصرف ترین تنقلات شناخته شده برای بشر است. آن‌ها به طرز دلپذیری ترد، آجیلی و خوشمزه هستند. مغزها سرشار از مواد مغذی قابل توجه متعددی
هستند که برای سلامتی و تندرستی کلی مفید هستند. ادغام بادام زمینی در رژیم غذایی می‌تواند مزایای رضایت بخشی داشته باشد، صرف نظر از اینکه هدف شما کاهش وزن یا بهبود سلامت عمومی باشد.

 بیشتر بخوانید: 9 درمان طبیعی برای بازگرداندن تعادل pH واژن

مطالب مرتبط