آیا شامپوهای ریزش مو واقعاً مؤثر هستند؟

آیا شامپوهای ریزش مو واقعاً مؤثر هستند؟

02 اسفند 1401

معمولاً شامپوهای ریزش مو ادعاهای قابل توجهی در مورد اثربخشی خود دارند. به عنوان مثال، برخی از محصولات وعده‌ی افزایش رشد مو و جلوگیری از نازک شدن مو را می‌دهند. ما به شما خواهیم گفت که آیا این درست است یا یک ترفند بازاریابی برای جلب توجه شماست.
در این مقاله مروری بر انواع شامپوهای موجود برای درمان ریزش مو و نحوه‌ی عملکرد آن‌ها ارائه شده است. تمام جزئیات را در مقاله‌ی زیر بررسی کنید.


شامپو ریزش مو چیست؟


شامپوهایی که ریزش مو را متوقف کرده و باعث رشد مجدد مو می‌شوند، شامپوهای ریزش مو نامیده می‌شوند. آن‌ها معمولاً حاوی مسدود کننده‌های DHT، کتوکونازول، هیدروکورتیزونی یا پروتئین‌های حجم دهنده هستند.
DHT (دی هیدروتستوسترون) هورمونی است که فولیکول‌های مو را کوچک می‌کند و در نتیجه باعث نازک شدن موها می‌شود. یکی دیگر از اجزای رایج مورد استفاده در شامپوهای ریزش مو پانتنول است که به دلیل خاصیت تقویت کنندگی آن شناخته شده است.
موادی مانند کافئین که گردش خون را تقویت می‌کنند نیز در شامپوهای ریزش مو برای تقویت رشد مو استفاده می‌شوند.
به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید که آیا این شامپوها واقعاً کار می‌کنند یا خیر!


آیا شامپوی ریزش مو واقعاً برای جلوگیری از ریزش مو مؤثر است؟


خیر، شامپوهای ریزش مو نمی‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. با این حال، آن‌ها ممکن است به تقویت رشد مو و افزایش ضخامت و حجم کمک کنند.
اگر ریزش موی شما با بیماری پوست سر مانند درماتیت سبورئیک یا پسوریازیس همراه باشد، استفاده از شامپوهای حاوی عوامل ضد قارچ یا ضد التهاب ممکن است به رفع آن کمک کند. بر اساس شواهد حکایتی، کتوکونازول و هیدروکورتیزون هر دو تا حدی به افزایش رشد مو کمک می‌کنند. شما می‌توانید بهترین شامپوهای کتوکونازول را در اینجا پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که کتوکونازول توسط FDA برای درمان ریزش مو تایید نشده است.
به طور مشابه، شامپوهای حاوی مسدود کننده‌های DHT، هورمونی را که فولیکول‌های مو را کوچک می‌کند، سرکوب می‌کنند. بنابراین، احتمال کمی وجود دارد که استفاده از این شامپوها به کاهش ریزش مو کمک کند.
در نهایت، ادعا می‌شود که شامپوهای حاوی پانتنول به ضخامت مو می‌افزایند. بنابراین، آن‌ها به عنوان شامپوهای ضخیم کننده‌ی مو شناخته می‌شوند. این مشتق از ویتامین B2 به جذب رطوبت به تارهای مو کمک می‌کند که باعث می‌شود موها ضخیم‌تر، سالم‌تر و درخشان‌تر به نظر برسند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای اثبات همین موضوع وجود ندارد.
بنابراین، هیچ مدرک قطعی در مورد اثربخشی شامپوهای ریزش مو وجود ندارد. درمان‌های جایگزین برای مبارزه با ریزش مو را در بخش بعدی بیابید.


گزینه‌های درمانی  موجود برای ریزش مو


داروها

محبوب‌ترین داروهایی که برای درمان ریزش مو، به ویژه طاسی با الگوی مردانه استفاده می‌شود، فیناستراید و ماینوکسیدیل هستند. این داروها نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایشات بالینی نشان داده‌اند.

کاشت مو

کاشت مو بهترین نتایج درازمدت را علی‌رغم اینکه گران‌تر است ارائه می‌دهد. در بیشتر موارد، کاشت مو می‌تواند به مدیریت موفقیت آمیز ریزش مو بدون نیاز به مراقبت کمک کند. جدا از هزینه و زمان بهبودی، کاشت مو یک گزینه‌ی عالی برای درمان ریزش موی مزمن است.
ریزش مو به دلیل عوامل زمینه‌ای مختلفی است که ممکن است به موهای شما جدید یا قدیمی اجازه رشد ندهد. آن‌ها موهای شما را شکننده و مستعد شکستگی می‌کنند. بنابراین، شما باید با احتیاط و ملایمت بیشتری نسبت به موهای خود رفتار کنید. 
ذکر این نکته‌ مهم است که در حالی که بسیاری از شامپوهای ریزش مو اعلام می‌کنند که می‌توانند از ریزش مو جلوگیری کنند، یک شبه نتیجه‌ای را نخواهید دید. شامپوهای ریزش مو، اکسیرهای معجزه آسایی نیستند که بتوانند شرور داستان، یعنی ریزش شدید را شکست دهند. بهترین راه برای درمان ریزش مو، پی بردن به ریشه موضوع و علت آن است. هنگامی که علت ریزش موهای خود را فهمیدید، شامپویی را انتخاب کنید که آن مشکل خاص را برطرف کند. به عنوان مثال، اگر ریزش موهای شما ناشی از التهاب یا عفونت قارچی است، شامپوی ضد التهاب یا ضد قارچ را انتخاب کنید. اگر ریزش مو به دلیل مسائل هورمونی ایجاد شده است، باید به دنبال شامپویی باشید که دارای مسدود کننده‌های DHT باشد، مانند شامپوی کافئین‌دار. به خاطر داشته باشید که برای تشخیص علت واقعی ریزش مو با پزشک مشورت کنید.


چه شامپوهایی باعث ریزش موهای شما می شوند؟


شامپوهای حاوی SLES، SLS، پارابن، فتالات و روغن معدنی ممکن است باعث ریزش مو شوند. اگر سطح pH شامپوی شما بالا باشد، می‌تواند به آسیب مو و ریزش مو نیز منجر شود. استفاده از شامپوی نامناسب برای نوع موی شما ممکن است باعث ریزش مو نیز شود.


آیا شامپو بیوتین برای ریزش مو مفید است؟


شواهد حکایتی نشان می‌دهد که استفاده از شامپو بیوتین ممکن است سلامت مو را بهبود بخشد و در نتیجه ریزش مو را کاهش دهد. اما بهتر است مکمل بیوتین را به جای شامپوی بیوتین امتحان کنید.
خوراکی‌های کلیدی
شامپوهای ریزش مو حاوی کافئین، مسدود کننده‌های DHT، کتوکونازول و پانتنول هستند که به تقویت موهای شما و بررسی نازک شدن مو کمک می‌کنند.
شما نمی‌توانید به همه‌ی ادعاهای تولید کنندگان اعتماد کنید. در این مورد، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این شامپوها ریزش مو را متوقف می‌کنند.
در عوض، می‌توانید برای نتایج امیدوارکننده به سراغ داروهایی مانند فیناستراید و ماینوکسیدیل بروید.

 بیشتر بخوانید: 52 ترند رنگ مو برای سال 2023

مطالب مرتبط