تفاوت بین آمبره و بالیاژ چیست؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

تفاوت بین آمبره و بالیاژ چیست؟ کدام یک برای شما بهتر است؟

24 بهمن 1401

اگر به دنبال تغییر رنگ موی خود هستید و نمی‌توانید بین آمبره و بالیاژ تصمیم بگیرید و یا تفاوت بین این دو را نمی‌دانید، شما تنها نیستید. وقتی صحبت از هایلایت کردن رنگ مو و تکنیک‌های بالیاژ و آمبره به میان می‌آید، گاهی اوقات تفاوت‌های بین آنها به قدری ظریف است که تشخیص بین آن دو دشوار می‌شود. ما اینجا هستیم تا به شما تفاوت میان رنگ موی آمبره و بالیاژ را بگوییم و به همراه عکس به شما در انتخاب رنگ مو جدید خود کمک کنیم.


بالیاژ چیست؟


بالیاژ یک تکنیک حرفه‌ای رنگ مو است که جلوه هایلایت طبیعی و ظریف ایجاد می‌کند. بالیاژ که از واژه فرانسوی "sweep" به معنی "جارو کردن" یا "نقاشی" نشات گرفته است و به نحوه اعمال رنگ اشاره می‌کند. بالیاژ را می‌توانیم روش هایلایت با ظاهری طبیعی‌تر بنامیم. روشن بودن اطراف صورت، ترکیب در ریشه، انتهای روشن‌تر و طبیعی بودن همگی توصیف کننده موهای بالیاژ هستند. بالیاژ هایلایت‌ها را روی موها ایجاد و یک درجه‌بندی روشن و طبیعی از به سمت انتهای مو ایجاد می‌کند تا جلوه‌ای مدرج و طبیعی با همان ابعاد و رنگ نسبت به روش هایلایت‌های سنتی ایجاد ‌کند. تفاوت رنگ بین تناژ تیره و روشن در بالیاژ بسیار طبیعی‌تر و آرام تر از هایلایت است.  این تکنیک از حدود چند میلیمتر یا حتی چند سانت بعد از ریشه شروع می‌شود (بستگی به سلیقه دارد) و با حرکت به سمت پایین تارها به تدریج روشن‌تر می‌شود. برخلاف روش فویل سنتی، هایلایت‌های بالیاژ بیشتر به انتهای موها متمرکز هستند و با بالا‌رفتن موها هایلایت‌ها پخش‌تر می‌شوند.  خطوط روشن شده در بالیاژ در مقایسه با هایلایت‌های فویلی قدیمی  خطی نیستند و بیشتر در موها بخش هستند.

 

 


آیا بالیاژ برای شما مناسب است؟



اگر عاشق رنگ موی طبیعی هستید، بالیاژ  بهترین انتخاب است. رنگ موی بالیاژ تقریباً هر مدل مویی را زنده می‌کند و روی موهای بلند و موهای متوسط زیباست. بالییاژ را می‌توان روی هر رنگ مو، از موهای بلوند گرفته تا موهای قرمز و قهوه ای انجام داد. 


 آمبره چیست؟



آمبره(آمره) یک افکت رنگی دراماتیک است که در آن مو به دو رنگ متضاد تقسیم می‌شود و به تدریج از یک رنگ به رنگ دیگر ترکیب می‌شود. ریشه فرانسوی، کلمه آمبره به معنای "سایه دادن" است. به طور معمول، سایه تیره‌تر در بالای ریشه و سایه روشن‌تر در پایین است، اما برخی اثر مخالف را ترجیح می‌دهند (به این حالت آمبره معکوس می‌گویند!). در تکنیک آمبره بیشتر انتهای مو درگیر است و کمتر نزدیک ریشه می‌شود. آمبره آسیب کمتری به موها وارد می‌کند زیرا رنگ مو فقط روی نیمه پایینی مو اعمال می‌شود و نه روی تمام مو یا نزدیک ریشه. اغلب قسمت تیره و بالا رنگ موی طبیعی شماست و قسمت پایینی به صورت متراکم یا کامل با روشن‌کننده مو روشن می‌شود. مدل موی امبره همچنین می تواند هر ترکیب رنگی باشد – بلوند طبیعی، قهوه ای یا قرمز، یا حتی رنگ هایی مانند صورتی، آبی، سبز یا بنفش.

 


انواع مختلف امبره:

نسخه ظریف‌تر آمبره، سامره(سامبره) نامیده می‌شود. در  این مدل کنتراست بین دو رنگ ملایم‌تر است. اساسا یک نسخه ظریف تر و طبیعی تر از آمبره که در آن به تدریج موها را از ریشه تا نوک روشن می‌کند، اما به روشی تدریجی‌تر و طبیعی‌تر نسبت به آمبره.


آیا آمبره برای مناسب است؟



اگر موهای شما خیلی ظریف و فوق العاده صاف است، می تواند غیر جذاب یا صاف به نظر برسد. این رنگ مو برای افرادی که موهای موج دار یا مجعد دارند بهترین است. مسی، قهوه ای کاراملی و قرمزهای تیره برای افراد با رنگ پوست تیره ایده‌آل هستند. تافی و قهوه ای برای افرادی با رنگ پوست متوسط و رنگ‌های بلوند و خاکستری برای افرادی که پوست روشن دارند انتخاب‌های مناسبی هستند.


 تفاوت بین بالیاژ و آمبره 


به طور خلاصه، بالیاژ نام تکنیکی است که برای اعمال رنگ استفاده می‌شود و آمبره به یک سبک اشاره دارد. آمبره معمولاً با روشن کننده به صورت افقی با اشباع کامل پایین مو انجام می‌شود و سپس به سمت بالا مخلوط و پخش می‌شود. بالیاژ هایلایت‌ها یا دسته تارهای کوچک‌تری از روی سطح مو می‌گیرد، و انهارا رنگ یا روشن می‌کند. هایلایت های بالیاژبیشتر حالت پخش دارد و تراکم رنگ کمتری در پایین مو وجود دارد نسبت به آمبره. بنابراین در حالی که آمبره بیشتر افقی است، بالیاژ بیشتر عمودی است. برای زیبایی بیشتر، حتی می‌توان این دو تکنیک را با هم مخلوط کرد تا موهای خیره کننده ای داشته باشید. به یاد داشته باشید که بالیاژ و آمبره هر دو تخصصی هستند، و سعی کنید که در خانه آن را انجام ندهید و برای انجام آن به سالن‌های زیبایی و متخصصین مو مراجعه کنید تا از آسیب های احتمالی که ممکن است به موهایتان وارد شود جلوگیری کنید.  


کدام یک برای من بهتر است، آمبره یا بالیاژ؟



خبر خوب این است که هر کسی می‌تواند بسته به نتیجه دلخواه خود، هر یک از این دو ظاهر را امتحان کند. هر دو در انواع موها، بافت‌ها و رنگ‌ها عالی به نظر می‌رسند. انتخاب اینکه کدام یک برای شما مناسب است واقعاً به ظاهری که می‌خواهید به آن برسید بستگی دارد. فرقی نمی‌کند به دنبال رنگ‌های بلوند، سبزه، قرمز، رزگلد یا رنگ‌های زنده باشید، آرایشگر شما باید بتواند با شما روی هر کدام از این تکنیک‌ها کار کند تا افکت رنگی را که می‌خواهید ایجاد کند. در کل ،برای ظاهری طبیعی‌تر و ظریف‌تر، ممکن است بالیاژ را ترجیح دهید و اگر به دنبال تضاد بیشتر یا رنگ‌های خاص‌تری هستید آمبره می‌تونه برای شما گزینه ی بهتری باشد.


به طور کلی، بعد از انجام هر دو شما با موهای رنگ شده سر و کار دارید! حتما از شامپوی بی رنگ استفاده کنید و نکات مربوطه را برای افزایش عمر رنگ خود دنبال کنید.

بیشتربخوانید: 52 ترند رنگ مو برای سال 2023

مطالب مرتبط