نوشیدن آب چگونه روی رشد مو تأثیر می‌گذارد؟

نوشیدن آب چگونه روی رشد مو تأثیر می‌گذارد؟

29 دی 1401

حفظ رطوبت مناسب سلامت کلی را بهبود می‌بخشد و پوستی نرم به شما می‌دهد. اما آیا می‌دانید آب روی رشد مو نیز تأثیر می‌گذارد؟ گفته می‌شود که حفظ سطح هیدراتاسیون ممکن است سلامت مو را تقویت کند و رشد مو را نیز تحریک کند. برای بسیاری از ما نوشیدن حداقل 8 تا 9 لیوان آب در روز مانند یک مراسم است. بیشتر بخوانید تا بدانید چگونه آب می‌تواند بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد، آب چه فواید دیگری برای موهای شما دارد و علم در مورد آن چه می‌گوید. 


اگر به اندازه‌ی کافی آب ننوشید چه می‌شود؟


آیا برای رشد موهای خود از مکمل‌های ویتامینی استفاده می‌کنید اما به نتایج مطلوبی که انتظارش را داشتید نمی‌رسید؟ یکی از دلایل این امر می‌تواند این باشد که شما آب کافی برای تأمین نیاز روزانه‌ی بدن خود مصرف نمی‌کنید. بله، کمبود آب در بدن باعث کم آبی بدن می‌شود. اما، چند نفر از شما می‌دانید که این عارضه تأثیر مستقیمی بر رشد مو دارد؟ کم آبی بدن زمانی اتفاق ‌می‌افتد که بدن شما آب کافی در سیستم خود ندارد و برای متعادل کردن آن به مقدار کافی آب نیاز دارد.
توجه: بدن ما 55 تا 65 درصد از آب تشکیل شده است که دو سوم آن داخل سلولی است (آبی که در داخل سلول‌ها قرار دارد). کم آبی زمانی رخ می‌دهد که آب درون سلولی از دست برود.
کم آبی می‌تواند باعث ریزش مو شود، اگرچه بنظر بعید می‌آید. نوشیدن مقدار زیادی آب نیز برای حفظ سلامت پوست سر مهم است زیرا کم آبی می‌تواند پوست شما را خشک کند. نوشیدن آب کافی همچنین به دفع سموم، افزایش کاهش وزن و افزایش انرژی برای بهبود سلامت کلی شما کمک می‌کند، که به نوبه‌ی خود برای موهای شما مفید است.
همه‌ی ما می‌دانیم که موهای ما از سلول‌های مرده تشکیل شده است و قسمت زنده‌ی مو فولیکول مو است. هنگامی که فولیکول‌های مو سطح آب کافی ندارند، موهای شما خشک و شکننده می‌شوند و ممکن است رشدشان متوقف شود. همانطور که محصولات مو به تغذیه‌ی فولیکول‌ها کمک می‌کنند، به تغذیه از داخل بدن نیز نیاز دارند. به همین دلیل است که کمبود ویتامین و مواد معدنی می‌تواند بر رشد مو تأثیر بگذارد و باعث ریزش مو شود. موهای شما نیز مانند بدن شما برای سالم ماندن نیاز به آبرسانی دارند.
نوشیدن آب به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می‌کند و شما را هیدراته نگه می‌دارد. اما چگونه به رشد مو کمک می‌کند؟ بیایید در بخش بعدی بیشتر در مورد آن بدانیم.


آب چگونه روی رشد مو تأثیر می‌گذارد؟


  • نوشیدن آب کافی به رشد مو از ریشه تا نوک مو کمک می‌کند. همچنین به جلوگیری از شکنندگی موها نیز کمک می‌کند و همچنین باعث سلامت پوست سر شما می‌شود.
  • آب همچنین برای تنظیم سیستم گردش خون بسیار مهم است، که مواد مغذی مهمی را برای فولیکول‌های شما فراهم می‌کند و در نتیجه به رشد مو کمک می‌کند. علاوه بر این، آب تمام انتهای عصبی و سایر حسگرها را در ریشه‌ی مو فعال می‌کند که باعث افزایش شادابی طبیعی موهای شما می‌شود.
  • آب حاوی مواد معدنی است که برای حفظ سلامت مو مورد نیاز است، مانند آهن، روی، مس و کلسیم.
  • مس می‌تواند روی رنگدانه‌ی موهای شما تأثیر بگذارد. کمبود آن می‌تواند باعث ناهنجاری‌های مو شود. کلسیم موهای شما را سالم و درخشان نگه می‌دارد. کمبود آهن باعث ریزش مو و تلوژن افلوویوم (ریزش موی موقت) می‌شود.
  • روی یکی دیگر از عناصر کمیاب است که بر رشد مو تأثیر می‌گذارد. مطالعات نشان می‌دهد که کمبود روی باعث ریزش مو می‌شود و مکمل آن می‌تواند رشد مو را تحریک کند. همچنین بر تکثیر سلولی و اندازه‌ی غدد چربی که برای رشد مو مهم هستند، تأثیر می‌گذارد.
  • محتوای آب در موهای انسان برای رشد و سلامت آن مهم است. یک مطالعه نشان می‌دهد که کیفیت آبی که می‌نوشید بر کیفیت مو نیز تأثیر می‌گذارد. این نشان می‌دهد که آب آشامیدنی منبع اصلی عناصر کمیاب ذکر شده در بالا است که روی موهای شما تأثیر می‌گذارد. جدای از این، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که آب قطعاً بر رشد مو تأثیر می‌گذارد.

توجه: مو متخلخل است و مطالعات نشان می‌دهد که آب بیش از حد می‌تواند باعث آسیب مو مانند کشیدگی و شکستگی شود. آب اضافی می‌تواند باعث تورم ساقه‌ی مو و آسیب دیدن آن شود.
همانطور که می‌دانید نوشیدن آب برای انجام عملکردهای بدن و افزایش رشد مو ضروری است. اینکه چقدر آب باید بنوشید فاکتور مهمی است که باید در نظر بگیرید. این را در بخش زیر بررسی کنید.


چه مقدار آب در روز باید بنوشید؟


مصرف روزانه‌ی توصیه شده‌ی آب برای زنان حدود 9 فنجان (2 لیتر) در روز است و مردان می‌توانند حدود 13 فنجان (3 لیتر) در روز آب بنوشند. اما، مقادیر خاص با سن و سطح فعالیت متفاوت است.
در مورد آب، بهتر است به قانون 8 لیوان در روز پایبند باشید. بالاخره پیشگیری بهتر از درمان است. علاوه بر پوست و سلامت ما، آب همچنین باعث رشد مو می‌شود و با سایر مشکلات مو و پوست سر مبارزه می‌کند. حتی کم آبی خفیف می‌تواند باعث کاهش انرژی از ریشه‌ی مو و در نتیجه ریزش مو شود. بنابراین، خود را هیدراته نگه دارید تا موهایی سالم داشته‌باشید.
آب آشامیدنی مزایای بی شماری دارد. شما باید حداقل 8 لیوان آب در روز مصرف کنید. به هضم غذا کمک می‌کند، دمای بدن را کنترل می‌کند، تعادل مایعات را در بدن ما حفظ می‌کند و به دفع سموم بدن نیز کمک می‌کند. همه می‌دانند که هیدراته ماندن برای پوست مفید است، اما ممکن است متوجه نشوید که چقدر می‌تواند برای موهای شما مفید باشد.
نمی‌توان انکار کرد که آب برای همه‌ی ما یک نعمت است. زندگی ما را به طرق مختلف بهتر می‌کند. از رفع تشنگی گرفته تا حفظ سلامتی ما، آب چیزهای زیادی به ما ارائه می‌دهد. و اکنون که از تأثیر آب بر رشد مو آگاه هستید، همیشه مطمئن شوید که به خوبی بدن خود را هیدراته می‌کنید. شما باید 8 لیوان آب در روز بخورید. اگر فکر می‌کنید ممکن است فراموش کنید، میزان مصرف آب خود را پیگیری کنید. به یاد داشته باشید، ثبات داشتن رمز کلیدی است.

بیشتر بخوانید: چگونه هنگام شنا کردن از موهایمان محافظت کنیم؟

مطالب مرتبط