چگونه هنگام شنا کردن از موهایمان محافظت کنیم؟

چگونه هنگام شنا کردن از موهایمان محافظت کنیم؟

21 دی 1401

 

شنا یک ورزش لذت بخش است که به بدن کمک می‌کند تا آرام و شاداب شود. با این حال، اگر به طور مکرر شنا می‌کنید، آب کلر می‌تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد و منجر به شکاف و شکستگی شود. روش‌های مناسب مراقبت از مو قبل و بعد از شنا برای جلوگیری از هر گونه آسیب حیاتی است. در این مقاله نکاتی در مورد نحوه‌ی ایمن نگه داشتن موهای خود در هنگام شنا به شما ارائه می‌شود.


مراقبت از مو قبل از شنا


1. موهایتان را چرب کنید

روغن کاری اولین و مهمترین مرحله برای محافظت از مو در برابر آب کلردار است. روغن به ساقه مو نفوذ می‌کند، از ورود آب به کوتیکول جلوگیری می‌کند و احتمال خستگی هیگرال (تورم و خشک شدن کوتیکول) را کاهش می‌دهد. روغن می‌تواند شکاف بین سلول‌های کوتیکول را پر کند و از ورود کلر به کوتیکول جلوگیری کند.
استفاده از روغن قبل از شنا یک لایه‌ی محافظ روی مو ایجاد می‌کند و مو را ضد آب می‌کند. همچنین از شسته شدن رنگ مو جلوگیری می‌کند و از سبز شدن رنگ بلوند جلوگیری می‌کند. از روغن نارگیل یا زیتون برای تغذیه و آبرسانی مو در طول و بعد از شنا استفاده کنید.
استفاده از روغن نارگیل (غنی از اسید لوریک) می‌تواند به جلوگیری از ریزش پروتئین ناشی از کلر در آب و کاهش آسیب بیشتر مو کمک کند. روغن نارگیل را به آرامی روی موهای مرطوب ماساژ دهید تا مو درمقابل آب کلردار محافظت شود.

2. بلافاصله بعد از شنا دوش بگیرید

دوش گرفتن بلافاصله بعد از شنا می‌تواند به جلوگیری از نفوذ آب کلر به مو کمک کند. خیس کردن مو با یک پوشش روغنی، کلر کمتری را از آب استخر جذب می‌کند و از آسیب مو جلوگیری می‌کند.

3. اسپری محافظ کننده از مو بزنید

قبل از شنا کردن یک اسپری محافظت کننده به موهای خود بزنید تا از موهایتان در برابر آب کلر محافظت کند. این نه تنها موهای شما را تغذیه می‌کند، بلکه یک لایه‌ی محافظ در برابر کلر و سایر مواد شیمیایی مضر در استخر ایجاد می‌کند.
یک اسپری محافظ با اضافه کردن بار مثبت بار منفی الکتریکی الیاف مو را خنثی می‌کند و کوتیکول‌های مو را روان می‌کند و آن‌ها را آبگریز (ضدآب) می‌کند. محتوای چربی طبیعی مو را تقلید می‌کند، کوتیکول را محکم می‌کند و وز و شکستگی را به حداقل می رساند.

4. استفاده از اسپری ضد آفتاب

اگر اهل شنا در فضای باز هستید، از اسپری موی ضد آفتاب استفاده کنید. اسپری مو با ترکیبات گیاهی مو را تغذیه می‌کند و از آن در برابر آسیب‌های UVA و UVB خورشید محافظت می‌کند. همچنین از محو شدن رنگ مو نیز جلوگیری می‌کند.

5. کلاه شنا بپوشید

پوشیدن کلاه شنا احتمالاً بهترین راه برای محافظت از مو در برابر آسیب‌های ناشی از کلر آب است. کل سر را می‌پوشاند، از تماس با آب جلوگیری می‌کند و موها را خشک نگه می‌دارد. شما می‌توانید از موها محافظت کنید و همچنین رنگ کلاه را با لباس شنای خود هماهنگ کنید.
توجه: اگر با پوشیدن کلاه شنا راحت نیستید، موهای خود را بالای سر ببندید و تا حد امکان از مرطوب کردن آن خودداری کنید.

6. موهای خود را کاملاً بشویید

بلافاصله بعد از شنا موهای خود را آبکشی کنید. این به پاکسازی تجمع کلر و سایر مواد شیمیایی مضر کمک می‌کند. یک دوش سریع آب نمک (در صورت شنا در فضای باز) و تمام مواد باقی مانده از پوست سر را از بین می‌برد.

7. موهای خود را شامپو بزنید

رسوب کلر یک فاجعه برای بافت و رنگ موهای شما است. حتی آب شور موهای بلوند را سفید می‌کند و باعث خشکی و وز می‌شود. بهترین راه برای شستشوی تجمعات، استفاده از شامپوی ضد کلر است. این نه تنها رسوبات اضافی مو و پوست سر را از بین می‌برد، بلکه باعث تغذیه‌ی موها نیز می‌شود.

8. از یک نرم کننده‌ی مو استفاده کنید

یک نرم کننده‌ی مو با خشکی مبارزه می‌کند، رطوبت را به موهای شما می‌بخشد و مو را تغذیه می‌کند. همچنین می‌توانید برای تغذیه و درخشندگی بیشتر از نرم کننده نیز استفاده کنید.

9. موهای خود را شانه کنید

شانه کردن با یک برس دندانه پهن، موخوره را کنترل می‌کند و راهی آسان برای باز کردن گره موهایتان بدون درد است. کشش ایجاد شده در مو را از بین می‌برد و شکستگی را کاهش می‌دهد.
موارد خاصی وجود دارد که باید در مراقبت از مو پس از شنا از آن‌ها اجتناب کنید. برای اطلاعات بیشتر بخش زیر را بررسی کنید!


مواردی که باید در مراقبت از مو پس از شنا اجتناب کنید


1. از خشک کن بعد از شنا خودداری کنید

سشوار کشیدن می‌تواند به مو آسیب برساند و باعث کم آبی بیشتر مو شود. بهتر است موهایتان را با حوله خشک کنید و بگذارید به طور طبیعی خشک شوند.

2. از شستن موها بیش از یک بار در روز خودداری کنید

اگرچه شامپو زدن به موها کمک می کند تا پوست سر سالم و بدون چربی بماند، اما انجام آن بیش از یک بار در روز ممکن است موهای شما را خشک و شکننده کند.


چگونه کلر و آب نمک به مو آسیب می‌رساند؟


آب کلر می‌تواند موها (و موهای بلوند) را سبز کند. این ماده با کراتین مو واکنش می‌دهد و مواد شیمیایی محلول در آب را تشکیل می‌دهد که با فیبر مو پیوند می‌یابد و در نتیجه باعث شکستن مو، خشکی و ریزش مو می‌شود.
کلر و سایر مواد شیمیایی موجود در استخر، روغن طبیعی پوست سر را از بین می‌برد و موها را خشک و وز می‌کند. قرار گرفتن منظم در معرض آب کلر، تخلخل مو را افزایش می‌دهد و باعث تورم پوست سر می‌شود که منجر به آسیب شدید می‌شود.
کلر و آب شور روی موهای رنگ شده تأثیر می‌گذارد. آن‌ها مو را خشک می‌کنند و روغن‌های طبیعی پوست سر را از بین می‌برند. یک مطالعه بر روی شناگران ژاپنی نشان می‌دهد که اسید هیدروکلریک موجود در آب استخر عمیقاً به قشر مو نفوذ می‌کند. این منجر به اکسیداسیون و تخریب ملانوزوم (رنگدانه مسئول رنگ مو) می‌شود. اگر پوست سر شما حساس است، کلر ممکن است باعث خارش و التهاب پوست سر شود.
اگرچه ممکن است شما عاشق شنا باشید، اما شنا ممکن است باعث آسیب به موهای شما شود. استخرهای شنا مملو از کلر هستند که می‌تواند به روش‌های ناخوشایندی به موهای شما آسیب برساند و باعث زبری، بی نظمی و حتی محو شدن رنگ موهای دوست داشتنی شما شود.

 بیشتر بخوانید: 12 نکته‌ی مهم مراقبت از مو در زمستان

مطالب مرتبط