آیا کمبود ویتامین B12 منجر به افزایش وزن می‌شود؟

آیا کمبود ویتامین B12 منجر به افزایش وزن می‌شود؟

19 دی 1401

مردم اغلب فکر می‌کنند کمبود ویتامین B12 و افزایش وزن با هم مرتبط هستند. اما این فرض چقدر درست است؟ قبل از شروع، اجازه دهید با برخی از عملکردهای فیزیولوژیکی این ویتامین آشنا شویم که به آن کوبالامین نیز می‌گویند.
ویتامین B12 محلول در آب است و برای عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی ضروری است. این ریز مغذی همچنین در تشکیل سلول‌های خونی، تولید انرژی و سنتز DNA نقش دارد. کمبود آن می‌تواند به شکل اختلال عصبی، کم خونی و سطح انرژی ضعیف ظاهر شود. اما چه ارتباطی با افزایش وزن دارد؟ برای دانستن ادامه‌ی مقاله را بخوانید!


علائم کمبود ویتامین B12


هنگامی که کمبود ویتامین B12 وجود دارد، تقسیم سلولی کند می‌شود. به دلیل این تقسیم سلولی آهسته، گلبول‌های قرمز خون بزرگ شده و توسط سیستم ایمنی از بین می‌روند. چندین نشانه از کمبود ویتامین B12 وجود دارد آن‌ها را باهم بیاموزیم:

  • خستگی مزمن: کمبود ویتامین B12 می‌تواند باعث احساس خستگی مداوم شود.
  • بی اختیاری ادرار: به دلیل کمبود ویتامین B12، مثانه قادر به نگه داشتن ادرار نیست.
  • تنگی نفس: تنگی نفس یا تنفس آهسته عمدتاً به دلیل عدم جذب مناسب B12 توسط بدن ایجاد می‌شود.
  • فراموشی: فراموشی یک علامت رایج است که زمانی رخ می‌دهد که سیستم عصبی از ویتامین B12 محروم باشد.
  • توهم و روان پریشی: علائم شدیدی که می‌تواند به دلیل کمبود ویتامین B12 رخ دهد، توهم و شرایط روحی ضعیف است.

آیا ویتامین B12 منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می‌شود؟


شواهد بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد ویتامین B12 منجر به افزایش وزن یا کاهش وزن می‌شود.
مطالعات سطوح پایین ویتامین B12 را با چاقی مرتبط می‌دانند. با این حال، افراد با محدوده BMI نرمال همبستگی منفی با ویتامین B12 نشان دادند. مطالعه‌ی دیگری چاقی در کودکان و نوجوانان را با افزایش خطر کاهش سطح ویتامین B12 مرتبط کرد.
یک مطالعه‌ی اخیر بر روی جمعیت ایالات متحده نشان می‌دهد که سطوح بالای ویتامین B12 با وزن بدن نسبت معکوس دارد، اما مکانیسم اساسی نیاز به بررسی بیشتر دارد.
مطالعه‌ای در نیویورک بیان می‌کند که مصرف طولانی مدت مکمل ویتامین B12 می‌تواند منجر به افزایش وزن کمتر شود. با این حال، مطالعات بیشتری برای رسیدن به نتیجه مورد نیاز است.
یک پسر 15 ساله با کم خونی ماکروسیتیک و سایر شرایط بالینی، هنگامی که با کوبالامین وریدی مکمل شد، افزایش اشتها و وزن را نشان داد.
کاملاً واضح است که شواهد فعلی برای اثبات اینکه کمبود ویتامین B12 منجر به افزایش وزن می‌شود، قطعی نیست. با این حال، سطوح پایین ویتامین B12 در میان افراد مبتلا به مشکلات چاقی مشاهده می‌شود.
اگر هر یک از علائم کمبود ویتامین B12 و تغییرات وزن را تجربه می‌کنید، ادامه‌ی مقاله را بخوانید تا ببینید بهترین منابع ویتامین B12 که می‌توانید در وعده‌های غذایی خود بگنجانید کدامند.


چگونه ویتامین B12 بیشتری دریافت کنیم؟


بهترین و طبیعی‌ترین راه برای دریافت ویتامین B12 در بدن، خوردن غذاهای حاوی آن است. غذاهای غنی از ویتامین B12 عبارتند از:

  • گوشت و مرغ
  • غذای دریایی
  • تخم مرغ
  • لبنیات 
  • غلات صبحانه غنی شده

جدای از این منابع طبیعی، می‌توانید از کپسول‌ها، شربت‌ها و نوشیدنی‌های سلامتی ویتامین B12 نیز استفاده کنید که می‌توانند سطح ویتامین B12 خود را به حالت عادی برگردانند. اما قبل از مصرف هر گونه مکمل یا دارویی، حتما با پزشک مشورت کنید.
سیستم عصبی و گردش خون به ویتامین B12 بستگی دارد. از این رو، سطوح ناکافی این ویتامین حیاتی ممکن است منجر به خستگی مزمن، فراموشی یا توهم شود. گیاهخواران بیشتر در معرض کمبود ویتامین B12 هستند زیرا غذاهای گیاهی دارای سطوح پایینی از این ویتامین هستند. یک باور رایج در میان توده‌ها این است که سطوح پایین ویتامین B12 ممکن است منجر به افزایش وزن شود. با این حال، داده‌های بسیار کمی وجود دارد که نشان دهد ارتباطی بین کمبود ویتامین B12 و افزایش وزن وجود دارد. به طور کلی، افراد با BMI بالا ممکن است سطح ویتامین B12 پایینی داشته باشند. در صورت مشاهده افزایش وزن غیرمنتظره برای کشف علت، با متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنید.

 بیشتر بخوانید: 22 غذای غنی از ویتامین K