10 مزیت اصلی پوست پرتقال

10 مزیت اصلی پوست پرتقال

20 آذر 1401

1.چرا پوست پرتقال برای شما مفید است؟
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پوست پرتقال در واقع سالم‌ترین قسمت کل میوه است. همانطور که ممکن است تعجب‌آور به نظر برسد، تحقیقات به ما می‌گوید که پوست پرتقال سرشار از فلاونوئیدها و چندین ماده‌ی شیمیایی گیاهی مهم است که فواید سلامتی مختلفی را به شما ارائه می‌دهد. فقط برای اینکه به شما ایده بدهم می‌توانیم بگوییم که گوشت پرتقال حاوی حدود 71 میلی‌گرم ویتامین C است، پوست آن حاوی بیش از 136 میلی‌گرم ویتامین C است.
این پوست همچنین مملو از مس، کلسیم، منیزیم، فولات، ویتامین A و سایر ویتامین‌های B و فیبر غذایی است.
همه‌ی این مواد مغذی به روش‌های شگفت انگیزی به سلامت انسان کمک می‌کنند. 


فواید پوست پرتقال چیست؟


1. پوست پرتقال به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

طبق مطالعات، فلاونوئیدهای موجود در پوست پرتقال پروتئینی (به نام RLIP76) را که با سرطان مرتبط است، مهار می‌کند. این لایه‌برداری همچنین حاوی ترکیب دیگری به نام لیمونن است که می‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد.
مطالعات دیگر از اثربخشی پوست مرکبات به طور کلی در پیشگیری از فعالیت‌های سرطانی به روش‌های قابل توجهی صحبت می‌کنند.

2. بهبود سلامت ریه

به علت فواید زیاد ویتامین C، پوست پرتقال به از بین بردن احتقان و پاکسازی ریه‌ها کمک می‌کند. ویتامین C همچنین ایمنی را تقویت می‌کند و این به دفع و پیشگیری از عفونت ریه کمک می‌کند.
تقویت ایمنی همچنین از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری می‌کند.

3. به درمان دیابت کمک می‌کند

پوست‌ پرتقال سرشار از پکتین هستند، فیبری که سطح قند خون را تنظیم می‌کند. این مطمئناً می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت کمک کند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که چگونه درمان با عصاره‌ی پوست پرتقال می‌تواند به پیشگیری از نفروپاتی دیابتی کمک کند و سپس، ما پروتئینی را داریم که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم(RLIP76). حذف این پروتئین از سیستم از دیابت جلوگیری می‌کند و این کاری است که پوست پرتقال انجام می‌دهد.
همچنین، بار گلیسمی پرتقال فقط 5 است و این به این معنی است که پوست پرتقال فقط باعث افزایش کمی در قند خون می‌شود.

4. تقویت قلب

پوست پرتقال سرشار از فلاونوئیدی به نام هسپریدین است که نشان داده است سطح کلسترول خون و فشار خون را کاهش می‌دهد. پوسته‌ی پرتقال دارای خواص ضد التهابی نیز می‌باشد و از آنجایی که بیماری قلبی ناشی از التهاب است، می‌توانند در این زمینه کمک کنند.
مجموعه‌ی دیگری از ترکیبات موجود در پوست پرتقال فلاون‌های پلی متوکسیله هستند که سطح کلسترول را بهتر از برخی داروهای تجویزی را کاهش می‌دهند.

5. کمک به کاهش وزن

پرتقال کالری کمی دارد، که یکی از دلایل آن است که مکملی عالی برای رژیم کاهش وزن است. و پر از فیبر غذایی هستند که اشتهای شما را کنترل می‌کند و از پرخوری جلوگیری می‌کند.
پوست پرتقال همچنین حاوی ویتامین C است که به چربی سوزی کمک می ‌کند.

6. افزایش سلامت چشم

اگرچه اطلاعات کمتری در این مورد وجود دارد، اما برخی منابع می‌گویند که ترکیباتی مانند لیمونن، دکانال و سیترال موجود در پوست پرتقال می‌تواند به تقویت سلامت چشم کمک کند. آن‌ها دارای خواص ضد التهابی هستند که با عفونت‌ها مبارزه می‌کنند و بینایی را بهبود می‌بخشند.

7. افزایش سلامت دستگاه گوارش

فیبر موجود در پوست پرتقال به هضم غذا کمک می‌کند و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که چگونه پوست مرکبات به طور کلی از زمان‌های قدیم برای درمان اختلالات گوارشی استفاده می‌شده است.

8. به مبارزه با التهاب کمک می‌کند

یک مطالعه در نیویورک نشان می‌دهد که چگونه پوست پرتقال خواص ضدالتهابی عالی از خود نشان می‌دهد. تحقیقات بیشتر به ما می‌گوید که چگونه پوست پرتقال می‌تواند التهاب را به روشی مشابه ایندومتاسین، یک داروی ضد التهاب، سرکوب کند.
همچنین، فلاونوئیدهای موجود در پوست پرتقال برای نفوذ به غشاها و التیام التهاب شناخته شده است.

9. از دندان‌ها محافظت کنید

به لطف خواص ضد باکتریایی پوست پرتقال، از شما در برابر پوسیدگی دندان محافظت می‌کند.
علاوه بر این، می‌توانید دندان‌های خود را با استفاده از پوست پرتقال سفید کنید. لیمونن موجود در پوست پرتقال نیز به عنوان یک رایحه و حلال طبیعی عمل می‌کند. این به سفید شدن دندان‌ها به روش طبیعی کمک می‌کند.

10. پوست را درخشان کنید

پوست پرتقال به عنوان یک موهبت برای پوست در نظر گرفته می‌شود زیرا جوش‌های سرسیاه، سلول‌های مرده، آکنه و لک‌ها را درمان می‌کند. همچنین صورت شما را درخشان می‌کند. همچنین می‌توانید شیر یا کشک را اضافه کنید تا درخشندگی بیشتری برای پوست شما داشته باشد.


کاربردهای دیگر پوست پرتقال چیست؟


راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید از باقی مانده‌ی پوست پرتقال استفاده کنید. نگاهی بیاندازید:

1. می‌توانید چای درست کنید

پوست پرتقال تازه را در یک قابلمه آب بریزید و بگذارید بجوشد. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید پوست‌ها به مدت یک ساعت دم بکشد. آب را صاف کرده و چای شما آماده است.

2. شما می‌توانید یک خوشبو کننده‌ی هوا درست کنید

به سادگی اضافه کردن پوست در آب جوش می‌تواند هوای اطراف شما را تازه کند. در واقع برای تسکین سردرد می‌توانید هوا (بخار) را استنشاق کنید.

3.شما می‌توانید آب نبات درست کنید

پوست‌ها را به ¼ نوار برش دهید و در یک قابلمه بزرگ قرار دهید. سپس روی آن را با آب سرد بپوشانید و روی حرارت زیاد بجوشانید. آب را خالی کنید و این کار را دو بار تکرار کنید. در یک کاسه‌ی کوچک دیگر، 1 ½ فنجان شکر و ¾ فنجان آب را با همزن بزنید. این مخلوط را به یک قابلمه اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید. اجازه دهید حدود 10 دقیقه بپزد. حالا پوست‌ها را به آن اضافه کنید و اجازه دهید یک ساعت بپزد. شربت را آبکش کرده و پوست‌ها را به مدت حدود 5 ساعت روی توری خشک کن پهن کنید. می‌توانید آن‌ها را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید.

4. می‌توانید سطوح چوبی یا فولادی ضد زنگ را جلا دهید

می‌توانید سطوح را با استفاده از لایه بردارها به تنهایی یا با سرکه جلا دهید. یک یا دو قطره سرکه روی پوست‌ها مفید است.

5. از پوست پرتقال برای تهیه‌ی مارمالاد، سبزیجات معطر و برنج، مرغ پرتقال، چاشنی و به عنوان طعم دهنده‌ی سس نیز استفاده می‌شود.

ممکن است زمانی که فواید پوست پرتقال را برای سلامتی بیاموزید شگفت زده شوید. آن‌ها سالم‌ترین اجزای میوه هستند که نمی‌توان نادیده گرفت و مملو از چندین فیتوکمیکال ضروری هستند که فواید مختلفی را ارائه می‌دهند. فواید پوست پرتقال را می‌توان به خواص تغذیه‌ای بالای آن نسبت داد. منبع خوبی از فیبر غذایی، مواد معدنی و ویتامین‌های A، B و C است. این مواد مغذی به سلامت ریه، قلب، چشم و روده کمک می‌کنند. به لطف خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی غنی خود، ممکن است به تقویت سلامت پوست نیز کمک کند. پوست پرتقال می‌تواند برای آماده سازی آشپزی و برای تهیه‌ی چای، آب نبات و حتی خوشبو کننده‌ی هوا مفید باشد. با این وجود، استفاده بیش از حد از پوست پرتقال ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. در صورت مشاهده هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را محدود کرده و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

 بیشتر بخوانید: 18 فواید گوجه‌فرنگی برای سلامتی

مطالب مرتبط