خوردن بیش از حد انگور چه عوارضی دارد؟

خوردن بیش از حد انگور چه عوارضی دارد؟

15 آذر 1401

انگور به دلیل فوایدی بسیاری که دارد، در بین مردم میوه پرطرفداری است، که می‌تواند به محتوای بالای آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی آن نسبت داده شود. اما آیا از عوارض انگور مرتبط با مصرف بیش از حد آن آگاه هستید؟
برخی از این عوارض جانبی عبارتند از افزایش وزن، ناراحتی معده و عوارض دوران بارداری. درباره سایر اثرات بالقوه منفی انگور بیشتر بدانید. همچنین بخوانید که کدام داروها می‌توانند با انگور تداخل داشته باشند.
حقیقت خنده‌دار
اعتقاد بر این است که انگور یکی از قدیمی‌ترین کشت‌هایی است که در 6500 سال قبل از میلاد در دوران نوسنگی رشد کرده است.


چگونه انگور می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند؟


انگورها کوچک هستند و ممکن است تعداد زیادی از آن‌ها بخورند. یک فنجان کامل (92 گرم) انگور حاوی بیش از 60 کالری است. اندازه کوچک انگور پرخوری را آسان‌تر می‌کند و این ممکن است کالری اضافه کند.
خوردن مقدار زیادی انگور به طور منظم ممکن است منجر به افزایش وزن شود. این امر مخصوصاً زمانی صادق است که فرد آگاهانه مراقب آنچه که هر روز می‌خورد نباشد. مانند بیشتر میوه‌ها، انگور نیز حاوی فیبر است. مصرف فیبر اضافی می‌تواند منجر به یبوست شود. بیشتر اثرات نامطلوب انگور مربوط به مصرف بیش از حد آن است. اگرچه عوارض جانبی رایج نیستند، اما مهم است که در مورد آن‌ها بدانید.


عوارض جانبی انگور چیست؟


اسید سالیسیلیک موجود در انگور می‌تواند باعث مشکلات گوارشی شود. اگر در خوردن انگور زیاده روی کنید این اتفاق می‌افتد. خوردن بیش از حد انگور در روز نیز ممکن است منجر به اسهال شود. افزایش وزن در طول زمان یکی دیگر از عوارض جانبی احتمالی مصرف بیش از حد انگور است.

1. باعث ناراحتی معده می‌شود

عوارض انگور

انگور حاوی اسید سالیسیلیک است. برخی تحقیقات عدم تحمل این اسید را برجسته می‌کند که با التهاب موضعی دستگاه گوارش، درد شکم، اسهال و نفخ مشخص می‌شود. انگور معمولاً در مورد رفلاکس اسید بی‌خطر است. با این حال، بهتر است از انگورهای ترش یا انگورهایی که خیلی رسیده نیستند خودداری کنید زیرا اسیدیته بالاتری دارند.
در برخی مطالعات، افرادی که دانه انگور خورده بودند، آپاندیسیت را تجربه کردند. دانه‌های هضم نشده یا باقی مانده میوه ها نیز ممکن است باعث درد حاد شکم شوند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است. در صورت ابتلاء به سندرم روده تحریک‌پذیر، انگور نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. آن‌ها حاوی فیبر نامحلول هستند که می‌تواند دستگاه گوارش را تحریک کند. اگر IBS دارید، مطمئن شوید که آن‌ها را با معده خالی نخورید. اگر سوء هاضمه یا ناراحتی معده دارید، مصرف آب زنجبیل می‌تواند کمک‌کننده باشد. زنجبیل همچنین به تسکین حالت تهوع کمک می‌کند، به خصوص در مورد بارداری یا سایر درمان‌ها مانند شیمی درمانی.

2. منجر به اسهال می‌شود

عوارض انگور

غذاهای سرشار از قند ممکن است باعث اسهال شوند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که الکل‌های قند، ترکیبات آلی موجود در شکر، ممکن است منجر به اسهال شوند. با این حال، شواهد کافی برای اثبات وجود الکل قند در انگور وجود ندارد.
آب انگور ممکن است باعث اسهال در افراد مستعد شود زیرا حاوی قندهای ساده است. برخی معتقدند انگور ممکن است باعث اسهال مسافرتی نیز شود. این شکل اسهالی است که هنگام بازدید از مکان دیگری که در آن غذا یا اقدامات بهداشتی با محل زندگی شما متفاوت است، دچار آن می‌شوید. میوه‌های بدون پوست معمولاً باعث ایجاد این شکل از اسهال می‌شوند. اسهال مسافرتی می‌تواند مشکل ساز باشد زیرا شما از خانه دور هستید. شما می‌توانید با مصرف داروهایی مانند لوپرامید که می‌تواند به درمان علائم اسهال کمک کند، این خطر را کاهش دهید. برای دوز ایده‌آل با داروساز یا پزشک خود مشورت کنید.
شواهد حکایتی نشان می‌دهد که این دارو ممکن است برای آن بی‌خطر نباشد.

3. منجر به افزایش وزن می‌شود

عوارض انگور

خوردن بیش از حد انگور در یک وعده می‌تواند باعث افزایش سریع کالری شود. انگور کالری بالایی دارد. اگرچه هیچ تحقیقی مبنی بر اینکه خوردن بیش از حد انگور می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، وجود ندارد، خوردن آن می‌تواند این خطر را افزایش دهد.
همچنین، ممکن است بخواهید مصرف انگور را به عنوان میان وعده کاهش دهید. انگور در مقایسه با کلوچه‌ها و گرانولا کالری کمتری دارد، اما خوردن بیش از حد آن ممکن است در دراز مدت منجر به افزایش وزن شود. به جای انواع کنسرو شده به سراغ انگور تازه بروید. کنسرو انگور حاوی دو برابر بیشتر قند است و می‌تواند به افزایش سریع وزن کمک کند. این ایده که انگور ممکن است باعث افزایش وزن شود هنوز توسط تحقیقات تأیید نشده است. با این حال، منطقی است که فرض کنیم ممکن است در خوردن انگور به دلیل کوچک بودن آن‌ها زیاده روی شود. انگور را بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید اما مراقب اندازه سهم باشید (8 تا 10 انگور در روز باید انجام شود).

4. باعث ایجاد عوارض در دوران بارداری می‌شود

عوارض انگور

این اثر نامطلوب را می‌توان به رسوراترول موجود در انگور نسبت داد که یک پلی‌فنول قوی است که در شراب قرمز نیز یافت می‌شود.
در یک مطالعه مشخص شد که مکمل‌های رسوراترول باعث ایجاد مشکلات پانکراس در جنین در حال رشد می‌شود. اگرچه این مطالعه چیزی علیه انگور بیان نمی‌کند، بهتر است احتیاط کنید. برخی از مطالعات اولیه نشان داده‌اند که مکمل رزوراترول می‌تواند در دوران بارداری مفید باشد. اما به طور کلی، مطالعات بی‌نتیجه هستند. لطفاً قبل از مصرف انگور در دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

5. باعث خفگی در کودکان می‌شود

عوارض انگور

خفگی در کودکان یک مشکل شایع است. میوه‌ها/سبزیجات برش نخورده معمولاً می‌توانند باعث خفگی در بچه‌ها شوند، به ویژه در کودکان بین 6 تا 12 ماهگی. همین امر می‌تواند در مورد انگور نیز صدق کند. این دوره زمانی است که بچه‌ها جویدن و قورت دادن غذا را یاد می‌گیرند. مشکل انگور نتراشیده است. اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از خفگی، انگور خرد شده را به کودک خود بدهید.
دلایلی که انگور یکی از معدود غذاهایی است که خطر بالایی دارد اندازه و شکل آن است. انگور دارای ابعاد تقریباً عالی برای مسدود کردن مجاری تنفسی کودک است. اگر کودکی در حال خفگی است، نکات زیر می‌تواند کمک کند:

  • اگر می‌توانید انگور را ببینید، سعی کنید آن را با انگشتان خود بردارید. کورکورانه انگشتان خود را فشار ندهید زیرا ممکن است انگور را بیشتر به داخل فشار دهید. این ممکن است اوضاع را بدتر کند.
  • اگر نمی‌توانید میوه را ببینید و کودک شما ساکت است یا به طور مؤثر سرفه نمی‌کند، لطفاً برای کمک تماس بگیرید.
  • اگر کودک شما هوشیار است اما هنوز در حال تقلا است، سعی کنید ضربات خود را جبران کنید. می‌توانید این کار را با قرار دادن کودک به صورت رو به پایین در امتداد ران‌های خود انجام دهید. سر آن‌ها را با دست خود نگه دارید. حدود پنج ضربه تند به پشت با پاشنه دست در وسط پشت (بین تیغه‌های شانه) وارد کنید.

6. باعث آلرژی می‌شود

عوارض انگور

اگرچه حساسیت به انگور نادر است، اما می‌تواند مشکل‌ساز باشد. پروتئین خاصی در انگور، به نام پروتئین انتقال لیپید انگور، باعث واکنش های آلرژیک شدید در افراد می‌شود. انگور همچنین می‌تواند باعث آنافیلاکسی شود که می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد. مطالعه دیگری موردی را گزارش می‌دهد که یک دختر 18 ساله پس از خوردن انگور دچار خارش، بثورات و تورم صورت شده است.
سالیسیلات‌ها ترکیباتی هستند که در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات از جمله انگور یافت می‌شوند. اکثر آلرژی‌های انگور، به جز آنافیلاکسی، تهدید‌کننده زندگی نیستند. آنافیلاکسی با آزاد شدن هیستامین و سایر مواد شیمیایی در بدن رخ می‌دهد. این منجر به نشت رگ‌های خونی می‌شود که در نهایت منجر به تورم بافت‌های دهان و راه‌های هوایی می‌شود (و همچنین سطوح خطرناک فشار خون پایین).

7. مشکلات کلیوی را تشدید می‌کند

مطالعات نارسایی حاد کلیه را در سگ‌ها پس از مصرف انگور نشان داده است. پس از مصرف انگور، سگ‌ها استفراغ کرده‌اند. آن‌ها همچنین بی‌اشتهایی (از دست دادن اشتها)، بی‌حالی و اسهال را تجربه کرده بودند. یک گزارش توسط مؤسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی نشان می‌دهد که افراد مبتلاء به بیماری مزمن کلیوی پیشرفته و دیابت، مصرف برخی غذاها از جمله انگور را محدود می‌کنند. اگرچه هیچ مطالعه‌ای مستقیماً انگور را با اثرات نامطلوب کلیه در انسان مرتبط نکرده است، اما باید احتیاط کنید. اگر هر نوع بیماری کلیوی دارید، لطفا از انگور دوری کنید و با پزشک خود صحبت کنید.
شناخته‌شده‌ترین درمان برای آنافیلاکسی تجویز اپی‌نفرین است. اپی‌نفرین یک ماده شیمیایی در بدن است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد و ممکن است فشار خون را افزایش دهد. همانطور که بحث شد، انگور به طور کلی بی‌خطر است. آن‌ها همچنین فوق‌العاده مغذی هستند. اما دانستن اثرات نامطلوب آن‌ها بسیار مهم است. این میوه‌ها همچنین می‌توانند با داروهای خاصی تداخل داشته باشند. اگر از هر نوع دارویی استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید.
شما می‌توانید اپی‌نفرین را از نزدیکترین داروخانه خود به عنوان یک سرنگ از پیش پر شده خریداری کنید. پس از شناسایی علائم آنافیلاکسی، می توان آن را بلافاصله به عضله ران تزریق کرد. اگر مستعد ابتلاء به چنین واکنش‌های آلرژیک هستید، نگه داشتن تزریق اپی‌نفرین می‌تواند کمک کننده باشد.
حقیقت خنده‌دار
در طول سقوط امپراتوری روم، انگور در شراب‌سازی تنها در صومعه‌ها استفاده می‌شد. با این حال، آن‌ها به سرعت به بخشی از فرهنگ اجتماعی تبدیل شدند و تا قرن شانزدهم، جزء اصلی اجتماعات اجتماعی بودند.

بیشتر بخوانید: فواید میوه اژدها یا دراگون برای سلامتی چیست؟


آیا انگور با هر دارویی تداخل دارد؟


انگور می‌تواند با داروهای زیر تداخل داشته باشد:
•    هالدول
•    فناستین
•    کومادین
این لیست شامل داروهایی است که توسط کبد تجزیه می‌شوند. افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند باید از مصرف بیش از حد انگور اجتناب کنند (مصرف گاه به گاه، در حد اعتدال، می‌تواند بی‌خطر باشد). اگر از چنین داروهایی استفاده می‌کنید، باید قبل از مصرف انگور با پزشک خود مشورت کنید.


عوارض غیرمنتظره خوردن بیش از حد انگور


انگورها به دلیل طعم و داشتن محتوای آنتی‌اکسیدانی غنی بیشتر شناخته شده‌اند. مصرف انگور اگر در حد اعتدال مصرف شود با فواید بسیاری همراه است. با این حال، خوردن بیش از حد ممکن است منجر به عوارض جانبی متعددی شود.
انگور میوه‌ای خوشمزه با مشخصات آنتی‌اکسیدانی بالاست. ترکیبات گیاهی قدرتمند موجود در انگور فواید متعددی برای سلامتی دارد. با این حال، مصرف بیش از حد انگور ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. این‌ها عبارتند از ناراحتی معده، اسهال، افزایش وزن، عوارض دوران بارداری، خفگی در کودکان و آلرژی. آن‌ها همچنین ممکن است مشکلات کلیوی را تشدید کنند و با برخی داروها تداخل داشته باشند. اگرچه آن‌ها یک مکمل سالم به رژیم غذایی شما هستند، آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید تا از هرگونه واکنش نامطلوب جلوگیری کنید.


سوالات متداول


آیا انگور باعث افزایش شیر مادر می‌شود؟
تحقیقات خاص در مورد انگور و شیردهی محدود است. با این حال، نشان داده شده است که مصرف میوه برای داشتن شیر مادر سالم برای کودک ضروری است.
آیا انگور برای بیماری‌های قلبی مفید است؟
انگور می‌تواند یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی سالم باشد و برای افراد مبتلاء به بیماری قلبی مفید است. آن‌ها سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان و همچنین ترکیبات خاصی هستند که تصور می‌شود کلسترول بد را کاهش می‌دهند. این می‌تواند به افراد کمک کند تا شانس خود را برای اثرات نامطلوب ناشی از بیماری قلبی کاهش دهند یا به طور کلی از آن جلوگیری کنند.
چند عدد انگور می‌توانید در روز بخورید؟
حدود 32 عدد انگور را می‌توان به عنوان یک وعده در نظر گرفت. اگر از قبل رژیم غذایی سالمی دارید و از نظر بدنی فعال هستید، خوردن یک وعده اشکالی ندارد. اما در غیر این صورت، به 8 تا 10 انگور در روز پایبند باشید.
آیا می توان در شب انگور خورد؟
بله، در واقع، خوردن انگور در شب ممکن است باعث خواب بهتر شود. انگور حاوی ملاتونین، هورمون خواب است.
آیا می‌توانم انگور را با معده خالی بخورم؟
ممکن است آن‌ها را با معده خالی بخورید. انگور سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است و شاخص گلیسمی پایینی دارد.

بیشتر بخوانید: 14 فایده شگفت انگیز شلیل برای سلامتی

مطالب مرتبط