12 گیاه دارویی برای کنترل دیابت

12 گیاه دارویی برای کنترل دیابت

17 آبان 1401

سطوح بالای قند می‌تواند منجر به دیابت شود. خوشبختانه، داروهای طبیعی نیز برای کنترل سطح قند شما عالی عمل می‌کنند. استفاده از برخی گیاهان برای کنترل دیابت یکی از داروهایی است که می‌توانید استفاده کنید. البته، شما همچنین باید مصرف غذاهای حاوی قند یا با شاخص گلیسمی بالا را نیز کاهش دهید. همچنین باید 4-5 بار در هفته ورزش کنید. در حالی که دیابت نوع 1 ممکن است نیاز به تزریق انسولین همراه با این داروهای گیاهی داشته باشد، دیابت نوع 2 را می‌توان با تغییر سبک زندگی و مصرف این گیاهان دارویی معکوس کرد. همچنین اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی روزانه می‌تواند کمک زیادی به بهبود سلامت شما کند.
 


انواع گیاهان دارویی برای کنترل دیابت


1. جینسینگ

جینسینگ از دیرباز به عنوان یک گیاه تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی و مبارزه با بیماری شناخته شده است، اما محققان اخیراً دریافته‌اند که حاوی خواص ضد دیابتی نیز می‌باشد. وقتی جینسینگ مصرف می‌کنید، جذب کربوهیدرات‌ها کند می‌شود و سلول‌ها گلوکز بیشتری می‌گیرند و استفاده می‌کنند. علاوه بر این، تولید انسولین در پانکراس نیز افزایش می‌یابد. همه‌ی این‌ها به داشتن بدن سالم‌تری کمک می‌کند که کمتر مستعد ابتلا به دیابت است. اگر قبلاً دیابت دارید، همانطور که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه تورنتو نشان داده شده است، این می‌تواند به کاهش سطح گلوکز خون 15 تا 20 درصد بهتر از دارونما کمک کند.
نحوه‌ و مقدار مصرف جینسینگ: 
می‌توانید ریشه یا پودر جینسینگ داشته باشید. ریشه را خرد کرده و به آب جوش اضافه کنید. بگذارید 5-6 دقیقه دم بکشد. همچنین می‌توانید پودر جینسینگ را در آب گرم مخلوط کرده و میل کنید.
دوز مصرف به شرح زیر است:
پودر: 1 قاشق چای‌خوری
ریشه: 2-3 گرم یا 7-8 برش
زمان مصرف :
جینسینگ را صبح زود و قبل از شام مصرف کنید.

2. مریم گلی

مصرف مریم گلی با معده‌ی خالی می‌تواند به کاهش قابل توجه سطح گلوکز خون کمک کند. ترشح و فعالیت انسولین را افزایش می‌دهد که به کاهش قند خون در افراد پیش دیابتی و مدیریت آن در بیماران دیابتی نوع 2 کمک می‌کند. جدای از آن، عملکرد کبد را نیز به طور مثبت تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین ایمنی را بهبود می‌بخشد. اگرچه این گیاه به عنوان افزودنی به غذاهای گوشتی مورد علاقه است، اما وقتی به عنوان چای مصرف می‌شود بهترین حالت دارویی خود را دارد. 
نحوه و مقدار مصرف مریم گلی: 
بهترین راه برای مصرف مریم گلی به صورت چای است. همچنین می‌توانید برگ‌های مریم گلی را بجوید یا به غذای خود اضافه کنید یا از مکمل‌های مریم گلی استفاده کنید. برای تهیه دمنوش مریم گلی را در فنجانی حاوی ۱ تا ۲ برگ مریم گلی آب جوش بریزید. بگذارید 5 دقیقه دم بکشد.
مقدار مصرف به شرح زیر است:
برگ: 4-6 گرم در روز
برگ‌های خشک شده: ⅙-½ قاشق چای‌خوری
چای: 2-3 فنجان در روز
چه زمانی باید مریم گلی مصرف کرد؟
چای مریم گلی را صبح زود با معده‌ی خالی بخورید یا برگ مریم گلی را بجوید. برای ناهار و شام می‌توانید برگ مریم گلی را در غذای خود بریزید.

3. زغال اخته

این یکی دیگر از گیاهان مؤثر برای درمان دیابت است که پتانسیل دارویی زیادی را نشان داده است. نه تنها به بیماران دیابتی نوع 2 که از سطح قند خون بالا رنج می‌برند کمک می‌کند، بلکه در درمان دیابت شیرین نیز بسیار مؤثر است. زغال اخته حاوی ترکیبی به نام گلوکوکینین است که مسئول اصلی کاهش سطح قند خون است. دم کرده‌ی زغال اخته همچنین می‌تواند به افرادی که بینایی آن‌ها به دلیل این بیماری آسیب دیده است کمک کند. با این حال، اگر از دم کرده‌ی زغال اخته همراه با داروهای دیابت استفاده می‌کنید، باید مراقب باشید زیرا ممکن است باعث کاهش قند خون شما به سطوح خطرناک شود. بنابراین، سطح قند خون خود را به طور منظم کنترل کنید.
نحوه و مقدار مصرف زغال اخته: 
عصاره‌ی زغال اخته به طور گسترده‌ای در دسترس است و ایمن‌ترین راه برای کنترل سطح قند خون است.
عصاره‌ی زغال اخته: 100-10 میلی گرم با 25 درصد آنتوسیانوسید
زمان مصرف زغال اخته:
عصاره را می‌توانید یک بار صبح و یک بار عصر یک ساعت قبل از شام مصرف کنید.

4. پونه کوهی

این گیاه عجیب و غریب با منشاء اسپانیایی و مدیترانه‌ای که به نام مرزنجوش نیز شناخته می‌شود، حاوی گلیکوزیدهایی است که سطح قند خون را در بدن کاهش می‌دهد. عصاره‌های آبی پونه‌ی کوهی فعالیت مهاری گلیکوزیداز را در شرایط آزمایشگاهی نشان می‌دهند. اسید رزمارینیک جدا شده از این عصاره‌ نشان داده شده است که فعالیت آمیلاز پانکراس را افزایش می‌دهد. همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به افزایش فعالیت انسولین کمک می‌کند و گلوکز را در سلول‌ها بسیج می‌کند، بنابراین سرعت تشکیل کربوهیدرات را کاهش می‌دهد.
نحوه‌ و مقدار مصرف پونه‌ی کوهی: 
پونه‌ی کوهی به طور منظم در غذاهای مختلف استفاده می‌شود. می‌توانید از پونه‌ی کوهی تازه یا خشک در غذا استفاده کنید، برگ‌های آن را بجوید، چای پونه کوهی درست کنید، روغن پونه کوهی یا کپسول‌های رقیق شده مصرف کنید. با افزودن یک قاشق چای‌خوری پونه‌ی کوهی خشک یا تازه به یک فنجان آب جوشیده، چای پونه کوهی درست کنید، سپس بگذارید 5 دقیقه دم بکشد. 
کپسول پونه کوهی: 600 میلی گرم در روز
روغن پونه کوهی: 4-6 قطره در روز (رقیق شده)
برگ‌های پونه کوهی خشک: 1 قاشق چای‌خوری، دو بار در روز
برگ پونه کوهی تازه: 4-5 برگ، دو بار در روز
زمان مصرف پونه کوهی:
بهتر است چای پونه کوهی را صبح زود بنوشید. می‌توانید صبح‌ها نیز برگ‌های تازه را بجوید. برای ناهار و شام از پونه‌ی کوهی خشک استفاده کنید.

5. آلوئه ورا

این گیاه برگ گوشتی به طور گسترده در هند، آفریقای جنوبی، مکزیک، استرالیا و چین رشد می‌کند. بیشتر در صنایع آرایشی و بهداشتی و دارویی استفاده می‌شود. آلوئه ورا برای درمان التهاب، بهبود هضم، جلوگیری از آکنه و کاهش ریزش مو مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات علمی اخیر نشان داده است که ژل آلوئه ورا دارای خواص کاهش دهنده‌ی چربی و قند خون است.
نحوه‌ و مقدار مصرف آلوئه ورا: 
آب و عصاره‌ی آلوئه ورا در بازار موجود است. می‌توانید آن‌ها را طبق دستورالعمل روی بطری مصرف کنید. همچنین می‌توانید آب آلوئه ورا را در خانه تهیه کنید. یک برگ آلوئه ورا به اندازه 3 سانتی متر بردارید، ژل را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید، سپس آب و آب لیمو را اضافه کنید تا رقیق شود. می‌توانید از کپسول آلوئه ورا نیز استفاده کنید.
کپسول آلوئه ورا: 300 میلی گرم در روز
آب یا عصاره آلوئه ورا: طبق دستورالعمل روی بطری
آب آلوئه ورا خانگی: 100 گرم ژل آلوئه ورا
زمان مصرف آلوئه ورا:
آب یا عصاره‌ی آلوئه ورا را صبح زود مصرف کنید. می‌توانید قبل از ناهار یک کپسول میل کنید.

6. زنجبیل

زنجبیل به طور گسترده در غذاهای آسیایی استفاده می‌شود و در چین، هند، استرالیا، آفریقا و جامائیکا رشد می‌کند. مانند آلوئه ورا، زنجبیل نیز از زمان‌های قدیم در داروهای گیاهی استفاده می‌شده است. این ادویه معطر می‌تواند به کاهش سطح گلوکز خون نیز کمک کند. بسیاری از مطالعات علمی تأیید کرده‌اند که زنجبیل با افزایش ترشح انسولین و حساسیت به انسولین به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.
نحوه‌ و مقدار مصرف زنجبیل:
می‌توانید زنجبیل خام بجوید، در غذای خود استفاده کنید، چای زنجبیل بنوشید، پودر زنجبیل مصرف کنید، از روغن آن استفاده کنید و به عنوان یکی از مواد در یک لیوان آب میوه اضافه کنید. در اینجا مقدار زنجبیل باید در روز مصرف کنید.
ریشه‌ی زنجبیل: 1-2 اینچ
روغن زنجبیل: 3-4 قطره
زنجبیل در آب: 1 اینچ
پودر زنجبیل: ½-1 قاشق چایخوری
زمان مصرف زنجبیل:
چای زنجبیل برای شروع روزتان عالی است. سعی کنید بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر از مصرف زنجبیل خودداری کنید. قبل از ناهار یک آب میوه به همراه کمی آب زنجبیل میل کنید.

7. شنبلیله

دانه و برگ شنبلیله برای درمان اختلالات متابولیک و مشکلات گوارشی فوق‌العاده مفید است. این گیاه بومی اسپانیا، هند، پاکستان، بنگلادش، ترکیه، فرانسه، مصر، آرژانتین و مراکش است. از قدیم الایام برای درمان ریزش مو، مشکلات پوستی و متابولیسم کند استفاده شده است. از این ادویه در غذاهای مختلف نیز استفاده می‌شود. یک مطالعه تایید کرد که دانه‌های شنبلیله اثرات کاهش دهنده‌ی گلوکز خون دارند و می‌توانند برای درمان دیابت نوع 2 استفاده شوند.
نحوه و مقدار مصرف شنبلیله: 
بهترین راه برای مصرف شنبلیله این است که دانه‌ها را یک شبه خیس کنید. همچنین می‌توانید دانه‌ها و برگ‌ها را برای آماده‌سازی غذا استفاده کنید. در اینجا مقدار شنبلیله را باید در روز مصرف کنید.
دانه‌ی شنبلیله: 2 قاشق چای‌خوری
پودر شنبلیله: 1 قاشق چای‌خوری
برگ شنبلیله: 200 گرم
زمان مصرف شنبلیله:
اول صبح آب خیس شده‌ی شنبلیله بنوشید. می‌توانید دانه یا برگ شنبلیله را در هنگام ناهار یا شام بخورید.

8. دارچین

این ادویه با بوی قوی که از پوست درخت دارچین به دست می‌آید، به طور مرتب در غذاهای جنوب آسیا و دسرها استفاده می‌شود. این یک مکمل گیاهی شگفت انگیز برای دیابت است و چاقی، اسپاسم عضلانی، اسهال و سرماخوردگی را درمان می‌کند. بسیاری از مطالعات تأیید کرده‌اند که مصرف منظم دارچین می‌تواند به کنترل قند خون بالا کمک کند و از این رو، می‌تواند به عنوان یک داروی جایگزین برای درمان دیابت استفاده شود.
نحوه و مقدار مصرف دارچین: 
می‌توانید پوست دارچین، پودر یا کپسول مصرف کنید. مقدار مصرف به شرح زیر است:
چوب دارچین: 2 تکه‌ی کوچک
پودر دارچین: ½ قاشق چایخوری
کپسول دارچین: 500 میلی گرم در روز
زمان مصرف دارچین:
می‌توانید صبح و عصر چای دارچین میل کنید. پودر دارچین را به اسموتی یا آبمیوه‌ی خود برای صبحانه اضافه کنید. کپسول را هر دو روز یک بار مصرف کنید.

9. میخک

میخک یک جوانه‌ی گل است که در غذاهای هندی، پاکستانی، بنگلادشی، سریلانکا و تانزانیا استفاده می‌شود. این ادویه معطر دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و گوارشی است. تحقیقات تأیید کرده‌اند که میخک به بهبود حساسیت به انسولین کمک می‌کند و سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد.
نحوه و مقدار مصرف میخک:
میخک را می‌توانید با جویدن خام مصرف کنید. همچنین می‌توانید از میخک کامل یا پودر شده در تهیه‌ی غذا استفاده کنید یا از کپسول میخک استفاده کنید. در اینجا چند عدد میخک باید مصرف کنید.
میخک: 2 عدد برای جویدن، 6-5 عدد در تهیه‌ی غذا
پودر میخک: ½ قاشق چای‌خوری
کپسول میخک: 500 میلی گرم در روز
زمان مصرف:
3 تا 4 میخک را یک شب در یک فنجان آب خیس کنید و صبح آن را بنوشید. برای ناهار یا شام از میخک کامل یا پودر شده در غذا استفاده کنید. 2-3 کپسول میخک را یک هفته قبل از شام مصرف کنید.

10. زردچوبه

زردچوبه معمولاً در غذاهای هندی، بنگلادشی، پاکستانی و ایرانی استفاده می‌شود. این ادویه رنگ و طعمی متمایز به غذا می‌بخشد. زردچوبه همچنین یک داروی آیورودا است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی، زخم‌ها، مشکلات پوستی و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است که یک ماده‌ی شیمیایی گیاهی به نام کورکومین مسئول رنگ زرد زردچوبه و خواص دارویی آن است. کورکومین همچنین مسئول کاهش گلوکز خون است. در واقع، یک مطالعه تأیید کرد که بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می‌توانند سطح گلوکز خون خود را با مصرف زردچوبه کاهش دهند.
نحوه‌ و مقدار مصرف زردچوبه:
می‌توانید کمی زردچوبه خام بجوید، کپسول مصرف کنید یا به صورت پودر مصرف کنید. در اینجا میزان زردچوبه را باید در روز مصرف کنید.
ریشه‌ی زردچوبه‌ی خام: ½ سانتی متر
خمیر ریشه‌ی زردچوبه: 1-2 قاشق چای‌خوری
پودر زردچوبه: 1-2 قاشق چای‌خوری
کپسول زردچوبه: 500 میلی گرم، دو بار در روز
زمان مصرف زردچوبه:
می‌توانید زردچوبه را با معده‌ی خالی بجوید و از خمیر یا پودر آن در آشپزی یا اسموتی‌ها/آبمیوه‌ها استفاده کنید. کپسول‌ها را قبل از ناهار یا شام مصرف کنید.

11. کروم

وقتی صحبت از کاهش قند خون می‌شود، کروم یکی از بهترین مکمل‌ها است. اخیراً به عنوان یک مکمل غذایی محبوبیت پیدا کرده‌است. کروم به کاهش هوس به کربوهیدرات کمک می‌کند، سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد، چربی‌ها را بسیج می‌کند و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.
نحوه‌ و مقدار مصرف کروم:
مکمل‌های کروم مانند پیکولینات کروم، پلی نیکوتینات کروم و کلرید کروم در بازار موجود است. در اینجا دوزهایی توصیه شده است.
100-200 میکروگرم، دو بار در روز
زمان مصرف کروم:
می‌توانید مکمل‌های کروم را قبل از ناهار و شام مصرف کنید.

12. آلفا لیپوئیک اسید

آلفا لیپوئیک اسید (ALA) یک آنتی اکسیدان است که عمدتاً در سیب زمینی، اسفناج، بروکلی، جگر و مخمر یافت می‌شود. معمولاً برای درمان خستگی، از دست دادن حافظه، بیماری کلیوی، بیماری کبد، نوروپاتی و بیماری لایم استفاده می‌شود. مشخص شده است که مکمل‌های اسید آلفا لیپوئیک می‌توانند به کاهش سطح گلوکز خون کمک کنند و از این رو، یک مکمل قوی برای درمان دیابت نوع 2 است.
نحوه‌ و مقدار مصرف آلفا لیپوئیک اسید:
کپسول‌های مکمل ALA بهترین راه برای تأمین مقدار اضافی ALA بدن شما هستند. مقدار مصرف به شرح زیر است.
کپسول ALA: 600 میلی گرم در روز به مدت سه هفته
زمان مصرف:
قبل از ناهار.
افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که مراقب سطح قند خون خود هستند اهمیت مصرف غذاهای مناسب را درک می‌کنند. با توجه به این نکته، استفاده از گیاهان دارویی برای درمان دیابت در زمان‌های اخیر رواج یافته است. این‌ها ممکن است به کاهش یا کنترل سطح قند خون کمک کنند. این گیاهان شامل جینسینگ، مریم گلی و پونه کوهی هستند. این مواد طبیعی مؤثر هستند زیرا حاوی آنتی اکسیدان‌ها، مواد مغذی و ترکیبات زیست فعال مفیدی هستند که ممکن است سطح قند را کنترل کرده یا عملکرد انسولین را بهبود بخشند. علاوه بر این گیاهان، اجتناب از غذاهای با محتوای قند بالا، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می تواند به شما در دستیابی به بهترین نتایج کمک کند.

 بیشتر بخوانید: 12 فواید پوست انار برای مو، پوست و سلامت

مطالب مرتبط