فواید میوه اژدها یا دراگون برای سلامتی چیست؟

فواید میوه اژدها یا دراگون برای سلامتی چیست؟

17 آبان 1401

اگرچه ممکن است به نظر برسد که به جای اینکه در بشقاب شما متعلق به یک کتاب افسانه یا داستان باشد، میوه اژدها یک میوه مغذی و سرشار از فواید سلامتی است. میوه اژدها که به آن دراگون فروت، میوه مروارید اژدها، میوه‌های کاکتوس، پیتاهایا یا پیتایا نیز می‌گویند، یک ابر غذای استوایی و خوشمزه است که برای سلامتی شما بسیار مفید است. در واقع، چند مورد از فواید بالقوه میوه اژدها برای سلامتی شامل کند شدن علائم پیری، تقویت عملکرد سیستم ایمنی و بهبود سطح قند خون است که همگی برای سلامت کلی بدن مهم هستند.
در سال‌های اخیر، این ماده خوش‌طعم همچنان در میان افراد ماجراجو و دوستداران میوه محبوبیت پیدا کرده است. در واقع، حتی از نوشیدنی استارباکس الهام گرفته است که میوه را با عصاره دانه قهوه سبز، انبه و آب انگور سفید ترکیب می‌کند. با اینکه اژدها یک موجود افسانه‌ای است و واقعی نیست اما میوه همنام آن مطمئناً واقعی است. بیایید نگاهی به چند مورد بیاندازیم که نشان می‌دهد میوه دراگون برای بدن چقدر مفید است. 


میوه اژدها چیست؟


دراگون فروت که در مناطق گرمسیری در سراسر قاره آمریکا سرچشمه می گیرد، در واقع بخشی از خانواده کاکتوس است که با توجه به لایه بیرونی سیخ‌دار آن منطقی است. از یک گیاه میوه اژدها می‌آید که شبیه درخت انگور کوهی است و در مناطق خشک بهترین رشد را دارد.
این میوه در نگاه اول می‌تواند ترسناک باشد، اما به راحتی پوستش کنده می‌شود. معمولاً بیضی یا گلابی شکل است و طعمی شیرین و گاهی ترش دارد. داخل آن معمولاً سفید یا قرمز با دانه‌های کوچکی است که شباهت زیادی به دانه‌های کنجد دارد و تردی مشابه دانه‌های موجود در کیوی دارد.
امروزه عمدتاً از مناطقی مانند فلوریدا جنوبی، کارائیب، هاوایی، تایوان و مالزی کشت می‌شود. میوه اژدها در مکزیک به پیتاهایا و در آمریکای جنوبی و مرکزی به نام پیتاهایا روزا معروف است. پیتاهایا نام اسپانیایی انگورهای میوه‌دار آمریکای مرکزی است.
به خاطر داشته باشید که میوه اژدها بسیار متفاوت از میوه چشم اژدها است که با نام لانگان نیز شناخته می‌شود، میوه‌ای استوایی است که نزدیک به گونه‌های دیگر مانند لیچی، رامبوتان و آکی است.
انواع مختلفی از پیتایا موجود است که هر کدام از نظر طعم و ظاهر کمی متفاوت هستند. در اینجا چند مورد از رایج‌ترین انواع آن آورده شده است:

  • پیتایا آماریلا (Hylocereus megalanthus): این نوع میوه زرد اژدها دارای گوشت سفید و دانه های سیاه مشخص است.
  • پیتایا بلانکا (Hylocereus undatus): این گونه که به میوه اژدهای سفید نیز معروف است، دارای پوست صورتی پر جنب و جوش، گوشت سفید و دانه های سیاه در داخل است.
  • پیتایا روزا (Hylocereus costaricensis): این میوه اژدهای قرمز دارای پوست صورتی مایل به قرمز با گوشت قرمز و دانه‌های سیاه است.

مواد مغذی


به حقایق مواد مغذی میوه اژدها نگاهی بیندازید و به راحتی می‌توانید بگویید که چرا این میوه استوایی برای سلامتی شما بسیار درخشان است. نه تنها کالری کمی دارد، بلکه منبع خوبی از فیبر رژیمی، منیزیم و ریبوفلاوین است. سایر اجزای میوه نیز دارای مواد مغذی دیگری هستند. به عنوان مثال، دانه‌ها سرشار از چربی‌های سالم هستند در حالی که پوست منبع عالی فیبر است.
100 گرم دراگون فروت حاوی مواد مغذی زیر است:

  • 60 کالری
  • 13 گرم کربوهیدرات
  • 1.2 گرم پروتئین
  • 3 گرم فیبر غذایی
  • 40 میلی‌گرم منیزیم (10 درصد DV)
  • 0.1 میلی‌گرم ریبوفلاوین (8 درصد DV)
  • 0.7 میلی‌گرم آهن (4 درصد DV)
  • 2.5 میلی‌گرم ویتامین C (3 درصد DV)
  •  0.4 میلی‌گرم نیاسین (2 درصد DV)
  • 18 میلی‌گرم کلسیم (1 درصد DV)

همچنین حاوی فسفر و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی است.


فواید میوه اژدها


1. تقویت کننده بالقوه ایمنی

میوه اژدها مملو از فلاونوئیدها و ویتامین C ضد‌آنفولانزا است که برای سیستم ایمنی بدن عالی است. در واقع، حاوی ویتامین C بیشتری نسبت به هویج است و دراگون فروت را به یکی از بهترین غذاهای ویتامین C در اطراف تبدیل می‌کند. میوه اژدها همچنین در لیست آنتی‌اکسیدان‌ها در رتبه بالایی قرار دارد، که به دفع رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کند. حمایت بیشتر از ویتامین‌های B1، B2 و B3، و همچنین کلسیم، فسفر، آهن، پروتئین، نیاسین و فیبر انجام می‌شود که همگی با هم ترکیب می‌شوند تا سیستم ایمنی شما را در بهترین حالت حفظ کنند.

بیشتر بخوانید: 19 روشی که ویتامین C بدنتان را افزایش می‌دهد

2. کمک کننده هضم

ما می‌دانیم که فیبر به هضم غذا کمک می‌کند و بهترین راه برای دریافت فیبر از طریق میوه‌ها و سبزیجات است. دراگون فروت حاوی مقدار زیادی فیبر است که می‌تواند به منظم نگه داشتن شما کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست و رفلاکس اسید را از بین ببرد. میوه اژدها تازه حاوی حدود یک گرم فیبر در هر 100 گرم است، در حالی که میوه اژدها خشک شده در حدود 10 گرم در هر 100 گرم بسته‌بندی می‌شود و آن را به یک غذای پرفیبر عالی تبدیل می‌کند. برای دریافت فیبر بیشتر، حتی می‌توانید پوست و دانه‌های دراگون را بخورید.
یکی دیگر از دلایلی که میوه اژدها برای هضم مفید است به دلیل الیگوساکاریدهای موجود در آن است. این الیگوساکاریدها به عنوان پری‌بیوتیک عمل می‌کنند که به نوبه خود سلامت روده و هضم را بهبود می‌بخشد. طبق تحقیقات منتشر شده در مجله 3 Biotech، "به نظر می‌رسد معرفی ترکیبات کاربردی مانند پری‌بیوتیک‌ها در رژیم غذایی جایگزین جذابی برای بهبود کیفیت زندگی مبتلاء به چاقی، سرطان، حساسیت مفرط، بیماری‌های عروقی و بیماری‌های دژنراتیو باشد."

3. مدیریت و پیشگیری از دیابت

علاوه بر تقویت هضم بهتر، فیبر موجود در دراگون فروت به تثبیت سطح قند خون برای کنترل بهتر قند خون کمک می‌کند.
یک مدل حیوانی منتشر شده در مجله تحقیقات Pharmacognosy اشاره کرد که دراگون فروت به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند و نشان می‌دهد که مصرف آن می‌تواند به پیشگیری از برخی مشکلات مرتبط با دیابت کمک کند. نه تنها این، بلکه تحقیقات بیشتر در مورد اینکه چگونه میوه اژدها برای مقاومت به انسولین در موش های چاق مفید است، نشان داد که خوردن میوه اژدها می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت را نیز کاهش دهد.

4. سلامت قلب

مدل حیوانی ذکر شده در بالا در مجله تحقیقات Pharmacognosy نشان داد که میوه اژدها ممکن است به کاهش سطح کلسترول بد LDL کمک کند و در عین حال کلسترول خوب HDL را بهبود بخشد و میوه اژدها را به یک غذای عالی برای کاهش کلسترول تبدیل کند.

5. ظاهر شما را جوان نگه می‌دارد

آنتی‌اکسیدان‌ها نه تنها در حفظ نظم و ترتیب درونی بدن بسیار عالی هستند، بلکه در مورد سلامت پوست نیز تأثیر بسیار خوبی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای سفت و محکم نگه داشتن پوست کار بسیار خوبی انجام می‌دهند که می‌تواند به حفظ ظاهر جوان کمک کند.
علاوه بر این، فسفر موجود در میوه باعث تقویت بخش ضد‌پیری می‌شود. فسفر، یک ماده معدنی مهم که در هر سلول بدن یافت می‌شود، حدود 1 درصد از کل وزن بدن شما را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که در هر سلولی یافت می‌شود، تأثیر آن در ترمیم آن سلول‌ها برای جوانی پوست و جلوگیری از پیری زودرس مهم است.

6. پیشگیری بالقوه سرطان

میوه اژدها حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان از جمله فیتوآلبومین، ویتامین C و لیکوپن است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر کمک کنند و حتی ممکن است در برابر سرطان محافظت کنند.
مشخص شده است که لیکوپن به ویژه در برابر سلول‌های سرطانی مؤثر است. در واقع، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیشتر غذاهای غنی از لیکوپن می‌تواند با کاهش خطر ابتلاء به سرطان پروستات مرتبط باشد. علاوه بر این، یک مطالعه آزمایشگاهی منتشر شده در Nutrition and Cancer همچنین نشان داد که درمان سلول‌های سرطانی تخمدان با لیکوپن مانع از رشد و گسترش سلول‌های سرطانی و کاهش زنده ماندن سلول‌ها می‌شود.


چگونه میوه اژدها را بخوریم


فهمیدن اینکه کجا این میوه خوشمزه را بخرید می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد و ممکن است شما را مجبور کند که فراتر از سوپرمارکت محلی خود جستجو کنید. با این حال، اغلب در بسیاری از بازارهای کشاورزان، فروشگاه‌های مواد غذایی بهداشتی و فروشگاه‌های تخصصی موجود است. چند روش برای تشخیص رسیده بودن میوه اژدها وجود دارد، اما ساده‌ترین راه این است که به دنبال میوه‌ای با رنگ یکنواخت و بدون لکه‌های نرم یا علائم فساد باشید. وقتی فشرده می‌شود، باید کمی بدهد، که نشان می‌دهد کاملاً رسیده و آماده برای لذت بردن است.
آیا نمی‌دانید چگونه میوه اژدها را بخورید، و میوه اژدها چه طعمی دارد؟ دراگون فروت با طعم شیرین و کمی ترش خود یک افزودنی عالی به سالاد، لیوان اسموتی و شیک می‌کند. همچنین می‌توان آن را با میوه‌های دیگر ترکیب کرد و به عنوان رویه ماست و بلغور جو دوسر استفاده کرد و حتی در دستور‌العمل‌های سالسا، محصولات پخته شده و شربت‌ها به خوبی کار می‌کند. سریع‌ترین روش برای برش میوه اژدها شامل برش دادن آن از وسط و جدا کردن آن به دو نیمه است. میوه را می‌توانید با قاشق میل کنید، یا می‌توانید پوست آن را جدا کرده و به تکه‌ها یا مکعب‌ها برش دهید تا در دستور غذای مورد علاقه‌تان استفاده کنید.


خطرات و عوارض جانبی


برای اکثر مردم، این میوه خوش طعم را می‌توان با خیال راحت به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل میل کرد.
با این حال، در موارد نادر، برخی از افراد پس از مصرف میوه، واکنش آلرژیک را گزارش کرده‌اند. اگر هر گونه عوارض جانبی میوه اژدها مانند کهیر، خارش و تورم را تجربه کردید، فوراً مصرف را قطع کنید و با پزشک خود مشورت کنید. از آنجایی که فیبر نسبتاً بالایی نیز دارد، افزایش ناگهانی مصرف می‌تواند باعث مشکلاتی مانند نفخ، یبوست و درد معده شود. مطمئن شوید که مصرف فیبر را به آرامی افزایش دهید و برای جلوگیری از عوارض جانبی منفی، مقدار زیادی آب مصرف کنید.


جمع بندی


  • میوه‌های اژدها نوعی از میوه‌های استوایی هستند که به دلیل ظاهر منحصر‌به‌فرد و مواد مغذی چشمگیر خود قابل توجه هستند.
  • تصور می‌شود که منشاء میوه اژدها در مناطق گرمسیری در قاره آمریکا باشد، اما اکنون به طور گسترده در مناطق دیگر از جمله آسیای جنوب شرقی، فلوریدا و کارائیب کشت می‌شود.
  • درخت انگور کوهی که میوه روی آن رشد می‌کند، شبیه درخت میوه اژدها است، اما در واقع نوعی کاکتوس میوه اژدها است که در مناطق خشک بهترین رشد را دارد.
  • مزایای بالقوه میوه اژدها شامل بهبود سلامت قلب، بهبود هضم، افزایش ایمنی، کنترل بهتر قند خون و محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان است.
  • گزینه‌های زیادی برای طرز تهیه میوه اژدها وجود دارد و علاوه بر بسیاری از دستور‌العمل‌های دیگر به سالاد، ظرف اسموتی و شیک اضافه می‌شود. ایده‌های دیگر برای نحوه خوردن میوه اژدها شامل افزودن آن به محصولات پخته شده، ماست، بلغور جو دوسر یا حتی سالسا است.

بیشتر بخوانید: 17 مورد از فواید مارچوبه برای سلامت بدن

مطالب مرتبط