درمان پی‌آر‌پی برای زیر چشم؛ مزایا و عوارض جانبی

درمان پی‌آر‌پی برای زیر چشم؛ مزایا و عوارض جانبی

16 آبان 1401

اگر در هر نقطه از زمان سیاهی زیر چشم را تجربه کرده‌اید، می‌دانید که این موضوع چقدر آزاردهنده است. ممکن است درمان‌های خانگی مختلفی را امتحان کرده‌باشید و از اینترنت برای راه‌حل‌های مؤثر برای کاهش آن استفاده کرده باشید؛ و ممکن است شما فقط به پنهان کردن حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم خود در پشت لایه‌های آرایش متوسل شده‌باشید.
راه حل چیست؟ درمان پی‌آر‌پی زیر چشم که ممکن است به کاهش سیاهی دور چشم شما کمک کند و ظاهری شاداب و جوان به شما بدهد.


پی‌آر‌پی (پلاسمای غنی از پلاکت) چیست؟


پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) یک جزء غلیظ خون با سطوح بالای پلاکت بسیار بالاتر از سطح پایه است. پی‌آر‌پی حاوی حداقل هفت فاکتور رشد است و در بسیاری از درمان‌های پزشکی و روش‌های زیبایی استفاده می‌شود.
پی‌آر‌پی با جداسازی پلاسما از خون و تغلیظ آن تولید می‌شود. سیتوکین‌ها و فاکتورهای رشد موجود در پی‌آر‌پی روند بهبودی را بهبود می‌بخشد و به ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند.
شواهد حکایتی حاکی از آن است که تزریق پی‌آر‌پی به سلول‌ها و بافت‌های آسیب دیده‌ی پوست به بازسازی سلول‌های جدید، مبارزه با چین و چروک و جوان سازی پوست کمک می‌کند.


چرا پی‌آر‌پی کار می‌کند؟


پی‌آر‌پی نوع خاصی از درمان است که در زیر مجموعه‌ی طب ترمیمی قرار می‌گیرد.
پی‌آر‌پی یک محلول اتولوگ بسیار غلیظ (به دست آمده از همان فرد) از پلاسما است. این محلول حاوی پلاکت‌هایی است که اعتقاد بر این است که فاکتورهای رشد متعدد و سایر مولکول‌های فعال زیستی را با مزایای پوستی متعدد آزاد می‌کنند. درمان‌های پی‌آر‌پی چند دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و همچنان محبوبیت خود را افزایش می‌دهند.
پلاکت‌ها نقش کلیدی در روند بهبود زخم دارند. آن‌ها با فعال شدن آنزیم‌ها را آزاد می‌کنند. این آنزیم‌ها تشکیل لخته را آغاز می‌کنند، تولید کلاژن را تقویت می‌کنند و محیطی مساعد برای بهبودی ایجاد می‌کنند. پی‌آر‌پی همچنین حاوی گلبول‌های سفید خونی است که باعث ایجاد پاسخ درمانی در بدن می‌شود.
پی‌آر‌پی هنگامی که به عنوان درمان زیر چشم استفاده می‌شود ممکن است پوست را جوان کند. تولید پوست جدید و سالم زیر چشم ممکن است سیاهی زیر چشم را از بین ببرد. با این حال، مطالعات گسترده‌تری در این زمینه ضروری است.
گفته می‌شود، درمان زیر چشم پی‌آر‌پی مزایای خاصی را ارائه می‌دهد.


مزایای پی‌آر‌پی چیست؟


توجه داشته‌باشید که مزایای زیبایی درمان پی‌آر‌پی هنوز از نظر علمی ثابت نشده‌است. با این حال، طبق شواهد حکایتی، ممکن است پوست شما را صاف کرده و آن را انعطاف پذیر کند. در اینجا چند مزیت بالقوه این درمان وجود دارد:

1. از پلاسمای خود شما استفاده می‌شود

از خون خودتان برای ساخت پی‌آر‌پی استفاده می‌شود که در درمان برای شما استفاده می‌شود. بنابراین، لازم نیست نگران تزریق عناصر خارجی یا مواد شیمیایی مضر به پوست خود باشید.

2. ممکن است تولید کلاژن را تقویت کند

مردم اغلب در اواخر دهه‌ی 20 و اوایل 30 سالگی کاهش در میزان تولید کلاژن بدن خود را تجربه می‌کنند. اعتقاد بر این است که پی‌آر‌پی باعث افزایش سطح کلاژن پوستی می‌شود. ممکن است ظاهر خطوط ریز، چین و چروک و سایر علائم پیری را به تأخیر بیندازد.

3. نیاز به جراحی ندارد

وارد کردن پی‌آر‌پی به بدن نیازی به عمل جراحی ندارد و خیلی بی دردسر انجام می‌شود.

4. ممکن است رنگ پوست شما را بهبود بخشد

آیا جای زخم روی صورت خود دارید که رنگ پوست شما را ناهموار می‌کند؟ پی‌آر‌پی ممکن است به بازسازی پوست و تولید سلول‌های پوستی سالم‌تر کمک کند. ممکن است آسیب‌های ناشی از ترک‌های پوستی، آسیب دیدگی و پرپیگمانتاسیون را ترمیم کند. پی‌آر‌پی ممکن است ظاهر کلی پوست شما را بهبود بخشد. با این حال، اطلاعات بیشتر در این زمینه تضمین می‌شود.

5. یک روش بدون درد است

درمان‌های زیر چشم با پی‌آر‌پی روش‌هایی کم تهاجمی و بدون درد هستند. در حالی که می‌توانید سوزن را احساس کنید، ممکن است درد را تجربه نکنید. ممکن است چند روز قبل از عمل، استفاده از داروهای ضد التهابی و ضد پلاکتی را متوقف کنید تا بهبودی بعد از عمل را بهتر انجام دهید.

6. خطرات کمتری دارد

پی‌آر‌پی یک روش غیر تهاجمی است و خطر عوارض جانبی بسیار پایینی دارد. هیچ جراحی درگیر نیست. زمان بهبودی حداقل است. خطر رد پلاسما نیز وجود ندارد زیرا پلاسما از خون خود شما درست می‌شود.

7. نتایج طولانی مدت ارائه می‌دهد

اثرات برخی از درمان‌های مراقبت از پوست تنها چند هفته باقی می‌ماند. با این حال، پی‌آر‌پی نتایجی را به شما ارائه می‌دهد که می‌تواند چندین ماه طول بکشد. تولید کلاژن چند مدت طول می‌کشد و حتی پس از چندین ماه داشتن پوست بهتری را تجربه خواهید کرد. تزریق پی‌آر‌پی هر چند ماه یکبار می‌تواند نتایج پایداری به شما بدهد.
این مزایای درمان پی‌آر‌پی ممکن است شما را هیجان زده کرده‌باشد. آیا می‌خواهید بدانید در طول درمان زیر چشم پی‌آر‌پی چه اتفاقی می‌افتد؟


چه اتفاقی در طول تزریق پی‌آر‌پی، زیر چشم می‌افتد؟


درمان‌های پی‌آر‌پی چشم می‌تواند سیاهی دور چشم شما را درمان کند، پوست آسیب دیده در اثر آفتاب را جوان کند، چین و چروک‌های شما را صاف کند و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر را از بین ببرد. این همان چیزی است که در صورت انتخاب برای درمان پی‌آر‌پی می‌توانید انتظار داشته‌ باشید.

مرحله 1:

پزشک ابتدا یک ویال از خون شما را می‌گیرد تا پی‌آر‌پی شما را تشکیل دهد. سپس یک کرم موضعی بی‌حس‌کننده را زیر چشم‌های شما می‌زنند تا این عمل بدون درد باشد.

گام 2:

نمونه خون پس از فعال سازی به سانتریفیوژ منتقل می‌شود. برای جدا کردن اجزای خون شما به سرعت چرخانده می‌شود. این فرآیند حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. سانتریفیوژ پلاکت‌ها را غلیظ می‌کند تا مایعی طلایی رنگ به دست آید که همان پی‌آر‌پی شما است.

مرحله 3:

سپس پی‌آر‌پی در حدود 6 تا 7 نقطه‌ی مختلف زیر هر چشم تزریق می‌شود. این فرآیند تولید کلاژن و بهبود سلول‌های پوست را آغاز می‌کند.
شما می‌توانید بلافاصله پس از انجام این روش غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی به فعالیت‌های روزانه‌ی خود بازگردید. اکثر مردم در عرض چند روز شروع به دیدن نتایج مثبت می‌کنند. با این حال، توجه به تأثیر کامل درمان پی‌آر‌پی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد.
تولید کلاژن زمان می‌برد. ممکن است حتی چند ماه پس از درمان شاهد بهبود در بافت پوست خود باشید. اثرات اولین درمان پی‌آر‌پی شما معمولاً بین چهار تا شش ماه طول می‌کشد.
قبل از اقدام به روش پی‌آر‌پی زیر چشم، مطمئن شوید که به خوبی آماده شده‌اید.


چگونه برای درمان پی‌آر‌پی آماده شویم؟


درمان پی‌آر‌پی غیر تهاجمی و بدون درد است. با این حال، برای دستیابی به بهترین نتایج باید به درستی آماده‌باشید. به شما توصیه می‌شود قبل از مراجعه به پی‌آر‌پی از سایر درمان‌های صورت در ناحیه‌ی زیر چشم خودداری کنید.
در روز درمان از مصرف هر گونه رقیق کننده خون یا داروهایی مانند پلاویکس یا آسپرین خودداری کنید. همچنین از مصرف الکل قبل از جلسات درمانی خود خودداری کنید. با صورت تازه تمیز شده و بدون هیچ گونه آرایشی بروید.
پی‌آر‌پی از خون خود شما گرفته می‌شود. بنابراین، مطمئن شوید که به موقع به مطب پزشک خود رسیده‌اید. درمان زیر چشم پی‌آر‌پی یک فرآیند میکرونیدلینگ است. چند دقیقه قبل از عمل، یک محلول یا کرم موضعی زیر چشمانتان بمالید تا ناراحتی را به حداقل برسانید. به افرادی که عدم تحمل درد کم دارند ممکن است بی حسی موضعی داده‌شود.


عوارض جانبی بالقوه درمان پی‌آر‌پی چیست؟


درمان پی‌آر‌پی یک روش ایمن با حداقل عوارض جانبی است. با این حال، افرادی که پوست بسیار حساس دارند ممکن است عوارض جانبی کمی را تجربه کنند. این شامل:

  • سرخی
  • کبودی
  • درد خفیف
  • خارش
  • تورم
  • برجستگی‌های ریز

این عوارض معمولا در بیشتر موارد ظرف چند روز فروکش می‌کنند.


بهبودی چقدر طول می‌کشد؟


 

در بیشتر موارد، شما می‌توانید بلافاصله پس از انجام درمان پی‌آر‌پی زیر چشم به فعالیت‌های روزانه‌ی خود بازگردید. معمولاً حدود 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد تا بتوانید به کار عادی خود بازگردید. در صورت بروز هرگونه التهاب، کمپرس یخ را روی نواحی تحت درمان قرار دهید.
هر گونه تورم، کبودی یا قرمزی معمولاً در عرض چند روز فروکش می‌کند.


آیا نتایج درمان‌های پی‌آر‌پی دائمی است؟


نتایج درمان‌های پی‌آر‌پی بیشتر از بسیاری از درمان‌های زیبایی صورت دیگر ماندگار است. اما به خاطر داشته‌باشید که این اثرات برای همیشه باقی نمی‌مانند. شما می‌توانید انتظار داشته‌باشید که تا 6 تا 12 ماه پس از تزریق پی‌آر‌پی شاهد بهبود مستمر بافت پوست خود باشید. با این حال، شما باید هر سال درمان خود را تکرار کنید تا از نتایج مداوم برای مدت طولانی لذت ببرید.
درمان زیر چشم با پی‌آر‌پی به بازسازی سلول‌های جدید پوست و ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند. به تولید سلول‌های جدید زیر چشم و از بین بردن سیاهی زیر چشم کمک می‌کند. اگرچه شواهد حکایتی زیادی برای حمایت از مزایای این درمان وجود دارد، اما مطالعات علمی کافی برای ادعای کارایی آن وجود ندارد. مزایای آن شامل به تأخیر انداختن علائم پیری، بهبود رنگ پوست و ارائه‌ی نتایج طولانی مدت است. این یک فرآیند بدون درد با خطر بسیار کم عوارض جانبی است. همچنین می‌توانید ظرف چند ساعت پس از درمان به کار خود بازگردید.

 بیشتر بخوانید: ماسک صورت زردچوبه، مزایا و نحوه‌ی استفاده

مطالب مرتبط