13 فواید بادام خیس شده برای پوست، مو و سلامت

13 فواید بادام خیس شده برای پوست، مو و سلامت

10 آبان 1401

فواید بادام خیسانده نسبت به بادام خام قابل توجه است. بادام  سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است و فواید بسیاری برای سلامتی دارد.
می‌توانید بادام خام و بو داده مصرف کنید. با این حال، بیشتر مردم مصرف بادام خیسانده را به هر شکل دیگری ترجیح می‌دهند. فواید سلامتی بادام خیس خورده بسیار زیاد است. آن‌ها ممکن است به کاهش خطر سرطان و بهبود هضم کمک کنند.
این مقاله فواید خیساندن بادام را نسبت به بادام خام، اینکه چگونه می‌تواند برای سلامت، مو و پوست شما مفید باشد و بهترین راه برای نگهداری آن بحث می‌کند.


چرا بادام خیس خورده بهتر از بادام خام است؟


بادام خیس خورده از نظر بافت، طعم و مواد مغذی بهتر از بادام خام است. خیساندن لایه‌ی بیرونی بادام را نرم می‌کند که منجر به هضم سالم مواد مغذی می‌شود. همچنین دو ماده‌ی ضد مغذی (تانن و اسید فیتیک) را که در پوشش قهوه‌ای این آجیل وجود دارد، مهار می‌کند.
جدا کردن لایه‌ی بیرونی به بادام اجازه می‌دهد تا تمام مواد مغذی را آزاد کند. بادام خام ترد و سفت است و به دلیل داشتن مواد ضد مغذی طعمی تلخ دارد. بادام خیس خورده نرم‌تر و خوشمزه‌تر است.
بنابراین، جای تعجب نیست که بادام خیسانده فوایدی برای سلامتی دارد که بادام خام فاقد آن است. آن‌ها را در زیر بررسی کنید.


13 فواید سلامتی بادام خیس شده


بادام خیس شده برای دستگاه گوارش، مغز و سایر اندام‌ها عالی است. در اینجا، برخی از مهم‌ترین ارزش‌های دارویی این «غذای شگفت انگیز» را گردآوری کرده‌ایم.

1. بهبود سلامت گوارش

بادام خیس خورده می‌تواند هضم غذای شما را با تسهیل کل فرآیند هضم راحت‌تر و سریع‌تر کند. لایه‌ی خارجی بادام که بافت سفت دارد هضم آن را مشکل می‌کند. با این حال، خیساندن مواد مغذی موجود در بادام را فعال می‌کند، آن‌ها را قابل هضم‌تر می‌کند و سطح ضد مغذی آن‌ها را کاهش می‌دهد. بادام خیس شده همچنین لیپاز (آنزیم شکستن چربی) را آزاد می‌کند که روی چربی موجود در غذا کار می‌کند و به هضم کمک می‌کند.
مطالعه‌ای که در دانشگاه کالیفرنیا (دیویس) انجام شد نشان داد که خیساندن بادام در دمای اتاق به مدت 24 ساعت ممکن است فراهمی زیستی مواد مغذی آن‌ها را از طریق تخریب اسید فیتیک (یک بازدارنده‌ی مواد مغذی) افزایش دهد.

2. کمک به کاهش وزن

مصرف منظم بادام‌های خیس شده و پوست کنده در صبح به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی کم کالری فواید متعددی مانند کاهش سطح کلسترول بد (LDL) و کاهش وزن دارد. علاوه بر این، با کاهش دور کمر، توده‌ی چربی و وزن آب همراه است.
مصرف آجیل در سطوح متوسط نیز با مصرف انرژی در بدن مرتبط است که منجر به کاهش وزن می‌شود.

3. ممکن است در دوران بارداری مفید باشد

بادام منبع غنی فولات است. مکمل فولات به زایمان کمک می‌کند و از نقص لوله‌ی عصبی و قلب مادرزادی در نوزاد جلوگیری می‌کند. خیساندن بادام باعث افزایش فراهمی زیستی این ماده‌ی مغذی می‌شود.

4. ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد

گفته می‌شود که بادام دارای ال کارنیتین است، اگرچه هیچ مدرک علمی برای اثبات آن وجود ندارد. ال-کارنیتین ممکن است به تولید و رشد سلول‌های جدید مغز کمک کند.
بادام همچنین حاوی فنیل آلانین است که می‌تواند عملکرد شناختی و حافظه را بهبود بخشد.
این آجیل سرشار از ویتامین‌های E و B6 است که به حفظ حافظه، کاهش زوال شناختی مرتبط با بیماری آلزایمر و افزایش فراهمی زیستی پروتئین‌ها برای سلول‌های مغز معروف است.
بادام همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 است. تحقیقات می‌گوید که این اسیدهای چرب ممکن است در تقویت رشد مغز کمک کنند. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که بادام باعث افزایش سطح استیل کولین در مغز می‌شود. این می‌تواند حافظه را تقویت کرده و شروع اختلالات شناختی مرتبط با سن را به تأخیر بیاندازد.
با این حال، تحقیقات بیشتری برای مطالعه تأثیر بادام خیس شده بر عملکرد مغز مورد نیاز است.

5. ممکن است سلامت قلب را ارتقا دهد

با این حال، تحقیقات بیشتری برای ایجاد رابطه‌ی مستقیم بین مصرف بادام خیس خورده و پیشگیری از بیماری قلبی مورد نیاز است.

6. ممکن است سطح کلسترول را کاهش دهد

بادام خیس شده سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) است که میزان لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یا کلسترول "بد" را در جریان خون شما کاهش می‌دهد.
محتوای ویتامین E این آجیل ممکن است به مبارزه با LDL و افزایش سطح لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول "خوب" در بدن کمک کند. 

7. ممکن است انرژی را افزایش دهد

مصرف بادام خیسانده ممکن است به افزایش متابولیسم کمک کند و در نتیجه سطح انرژی را افزایش دهد. بادام حاوی ریبوفلاوین و پتاسیم است که به افزایش متابولیسم انرژی کمک می‌کند.

8. ممکن است سطح فشار خون را بهبود بخشد

محتوای کم سدیم و پتاسیم بالای بادام ممکن است به جلوگیری از افزایش فشار خون شما کمک کند.
فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی سکته‌ی مغزی، حملات قلبی و ایست قلبی است. منیزیم موجود در بادام ممکن است به کاهش خطر گرفتگی عروق کمک کند‌‌‌.

9. ممکن است دیابتی‌ها را درمان کند

بادام خیسانده به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. مطالعه‌ای که بر روی 20 فرد چینی مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد نشان داد که مصرف بادام باعث افزایش پروفایل چربی و بهبود کنترل قند خون می‌شود.

10. ممکن است یبوست را درمان کند

فیبر نامحلول موجود در بادام خیسانده ممکن است به درمان یبوست کمک کند. حرکات روده را تنظیم می‌کند و در نتیجه علائم یبوست را کاهش می‌دهد.

11. ممکن است با سرطان مبارزه کند

گفته می‌شود بادام حاوی اسید فیتیک است که نشان داده شده‌است خواص آنتی اکسیدانی دارد که ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. آن‌ها همچنین سرشار از تانن‌ها (به ویژه پروآنتوسیانیدین‌ها) هستند که خواص ضد سرطانی دارند.

12. فواید بادام خیسانده برای پوست

مصرف منظم و کاربرد خارجی مناسب بادام خیسانده ممکن است برای پوست شما مفید باشد، اگرچه اطلاعات کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. با این حال، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که بادام خیس شده ممکن است به سلامت پوست کمک کند. در زیر به برخی از مزایای آن‌ها اشاره شده‌است:
با بادام خیس خورده می‌توان از پیری جلوگیری کرد. ویتامین E و سایر آنتی اکسیدان‌های موجود در این آجیل می‌تواند رادیکال‌های آزاد مضر را از بدن شما حذف کند. در نتیجه، روند پیری به تأخیر می‌افتد و پوست شما برای مدت طولانی‌تری جوان‌تر به نظر می‌رسد.
خمیر بادام خیس شده ممکن است به درمان التهاب پوست کمک کند. پلی فنول‌های موجود در پوست بادام خطر ابتلا به بیماری‌های التهابی را کاهش می‌دهد. این می‌تواند خارش و تحریک بثورات یا پوست ترک خورده را تسکین دهد.

13. فواید بادام خیسانده برای مو

تحقیقات در مورد فواید بادام برای مو محدود است. با این حال، در زیر فواید احتمالی بادام برای مراقبت از مو ذکر شده است:
چند عدد بادام را یک شب در آب خیس کنید، صبح روز بعد آن‌ها را له کنید و در نهایت با مخلوط کردن مقدار مناسبی روغن زیتون با آن، ماسک مو را تهیه کنید. ممکن است به عنوان یک حالت دهنده‌ی طبیعی عمل کند. با این حال، برای اثبات این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که خمیر بادام خیس شده ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کند.
گفته می‌شود خوردن بادام خیس خورده یا استفاده از خمیر آن روی پوست سر، موهای شما را تغذیه کرده و آن را قوی‌تر می‌کند. همچنین ادعا می‌شود که آسیب شدید مو را ترمیم می‌کند، ریزش مکرر مو را کاهش می‌دهد و به رشد فولیکول‌های موی جدید کمک می‌کند.
بنابراین، دیگر روی بادام خیس خورده نخوابید! نحوه‌ی خیس کردن بادام را در زیر بررسی کنید.
 


چگونه بادام را در آب خیس کنیم؟


خیساندن بادام ساده است. در اینجا یک راه ساده برای خیس کردن آن‌ها در طول شب وجود دارد:

  • بادام‌ها را در ظرفی بریزید.
  • به اندازه‌ای آب اضافه کنید که روی آن‌ها را کاملاً بپوشاند.
  • بگذارید کاسه یک شب یا 12-8 ساعت روی میز شما بماند.
  • بادام‌ها را آبکشی کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید پوست بادام را جدا کنید تا بافت نرم‌تری داشته‌باشد.
  • بادام‌ها را قبل از خوردن با یک حوله‌ی کاغذی تمیز خشک کنید.
  • برای جذب بهتر مواد مغذی، آجیل خیس شده را می‌توان در صبحانه یا با معده‌ی خالی مصرف کرد.

در اینجا نحوه‌ی نگهداری بادام خیس شده برای مصرف سریع‌تر آمده‌است.


چگونه بادام خیس خورده را نگهداری کنیم؟


بادام‌های خیس شده را می‌توانید تا پنج روز در یخچال در ظرف در بسته نگهداری کنید. پس از آن شاهد تغییر رنگ این آجیل خواهید بود. می‌توانید بادام‌های خیس‌شده را قبل از نگهداری، با تفت دادن یا آب‌گیری آن‌ها خشک کنید.
برای تفت دادن بادام‌های خیس خورده فر را از قبل با دمای 79 درجه سانتی گراد گرم کنید و تفت دهید تا خشک شوند. بادام خیس شده را در دمای 68 درجه سانتیگراد به مدت 12 ساعت آبگیری کنید.


روزی چند بادام خیس خورده بخورم؟


توصیه می‌شود روزانه 10-12 بادام خیس خورده بخورید زیرا مواد مغذی ارزشمندی را به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند.
بادام خیس شده گزینه‌های سالم‌تری نسبت به انواع خام یا بو داده‌است. فرآیند خیساندن باعث افزایش قابلیت هضم و همچنین افزایش جذب مواد مغذی می‌شود. بادام خیسانده طعم و بافت بهتری دارد. آن‌ها همچنین با مهار مواد ضد مغذی مانند تانن و اسید فیتیک برای سلامتی شما مفید هستند. مصرف بادام خیسانده ممکن است سلامت گوارش را بهبود بخشد، به کاهش وزن کمک کند، از نقایص مادرزادی در نوزادان جلوگیری کند، عملکرد مغز را بهبود بخشد و سلامت قلب را تقویت کند. علاوه بر این، مصرف منظم بادام خیسانده برای پوست و مو مفید است. از این رو، بادام‌های خیس شده را به طور منظم مصرف کنید تا از فواید فوق‌العاده‌ی آن بهره‌مند شوید.

 بیشتر بخوانید: درمان‌های خانگی مؤثر برای درد لثه

مطالب مرتبط