12 فواید پوست انار برای مو، پوست و سلامت

12 فواید پوست انار برای مو، پوست و سلامت

08 آبان 1401

فواید پوست انار ممکن است الهام بخش شما برای شروع خوردن آن باشد. خواص دارویی آن چندین فواید سلامتی دارد که بیشتر به خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد قارچی و ضد ویروسی آن مربوط می‌شود. پوست انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است و ممکن است آکنه را درمان کند، به سم زدایی پوست کمک کند، از علائم اولیه‌ی پیری جلوگیری کند و گلودرد و سرفه را کاهش دهد. بنابراین، به جای دور انداختن آن‌ها، آن‌ها را ذخیره کنید تا از این فواید بهره‌مند شوید. در این مقاله به فواید پوست انار، طرز تهیه‌ی پودر پوست و نحوه‌ی استفاده از آن می‌پردازیم.


فواید پوست انار برای سلامتی


1. ممکن است با آکنه، جوش و بثورات پوستی مبارزه کند

گفته می‌شود که پوست انار دارای خواص ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی است که می‌تواند به طور مؤثر با مشکلات پوستی مانند آکنه، جوش و بثورات مقابله کند. این پوست سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به جلوگیری از باکتری‌ها و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند. شواهد حکایتی حاکی از آن است که پوست انار همچنین می‌تواند به از بین بردن سلول‌های مرده پوست در صورت استفاده از آن به صورت پک صورت یا اسکراب صورت کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک این مزیت پوست انار مورد نیاز است.

2. ممکن است در سم زدایی از بدن کمک کند

آنتی‌اکسیدان‌ها به طور فعال با عوامل سمی در بدن مبارزه می‌کنند. از این رو، محتوای آنتی اکسیدانی بالای پوست انار وقتی برای سم زدایی بدن استفاده می‌شود، ابزاری توانا است. مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد نشان داد که عصاره‌ی آبی پوست انار ممکن است سم زدایی را افزایش دهد. گفته می‌شود برای مبارزه با سموم موجود در بدن بسیار مفید است. با این حال، داده‌های محدودی در این زمینه در دسترس است.

3. ممکن است از چین و چروک و سایر علائم پیری جلوگیری کند

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید و آلودگی دو عامل اصلی پیری زودرس هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که عصاره‌ی پوست انار (زمانی که با روغن دانه استفاده می‌شود) سنتز پروکلاژن را تقویت می‌کند، با آنزیم‌هایی که کلاژن را تجزیه می‌کنند مبارزه می‌کند و به طور مؤثر رشد سلول‌های پوست را تقویت می‌کند. بنابراین به طور طبیعی و مؤثر پیری و چین و چروک پوست را به تأخیر می‌اندازد.
مطالعه‌ای که توسط دانشگاه هالیم (کره) روی سلول‌های پوست انسان و موش‌های بدون مو انجام شد، نشان داد که اسید الاژیک موجود در عصاره‌ی پوست انار ممکن است چین و چروک‌ها را کاهش دهد. بنابراین، ممکن است به جوان‌تر شدن پوست شما کمک کند.

4. ممکن است گلودرد و سرفه را درمان کند

طبق روش‌های طب سنتی، پوست انار به تسکین سرفه کمک می‌کند و به صورت پودر شده همراه با آب به عنوان غرغره برای کمک به رفع گلودرد استفاده می‌شود. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که عصاره‌ی هیدروالکلی پوست انار دارای خواص ضد باکتریایی است که ممکن است به درمان گلودرد و سرفه کمک کند.

5. ممکن است به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی و ضد آفتاب عمل کند

اطلاعات محدودی در این مورد در دسترس است. با این حال، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که اسید الاژیک موجود در پوست انار ممکن است از خشک شدن رطوبت سلول‌های پوست جلوگیری کند و در نتیجه پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد. علاوه بر این، گفته می‌شود که پوست انار باعث آبرسانی و محافظت از پوست شما در برابر سموم محیطی می‌شود و تعادل pH آن را بازیابی می‌کند. به همین دلیل است که از آن‌ها در محصولات مراقبت از پوست به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی استفاده می‌شود.
پوست انار حاوی عوامل ضد آفتاب مؤثر است و به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی برای جلوگیری و ترمیم آسیب‌های ناشی از اشعه‌های UVA و UVB به پوست عمل می‌کند.

6. ممکن است با سرطان پوست مبارزه کند

تحقیقات جدید شگفت انگیز نشان داده‌است که عصاره‌ی انار حاوی یک عامل پیشگیری کننده است که با شروع سرطان پوست مبارزه می‌کند. خواص ضد التهابی و ضد سرطانی پوست انار در پیشگیری و درمان سرطان پوست مؤثر است. پوست انار از فرآیند تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهد. با این حال، مطالعات تحقیقاتی بسیار کمی در این زمینه در دسترس است و تحقیقات طولانی مدت بیشتری برای درک این مزیت پوست انار در انسان مورد نیاز است.

7. منبع غنی ویتامین C

ویتامین C، یکی دیگر از مواد مغذی ضروری که ما اغلب مکمل‌های گران قیمت را برای آن خریداری می‌کنیم، به وفور در پوست انار یافت می‌شود. ویتامین C یک عامل رشد گسترده است که به بهبود زخم‌ها و تشکیل بافت اسکار کمک می‌کند. پروتئین‌ها را برای ساختن توده‌ی بدن تشکیل می‌دهد و نقش مهمی در ترمیم و نگهداری غضروف، استخوان‌ها و دندان‌ها دارد.

8. ممکن است در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کند

پوست انار سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که توانایی بالایی در محافظت از کلسترول LDL در برابر اکسیداسیون دارند. همچنین گفته می‌شود که دارای اثرات محافظتی عروقی است که از مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند. این مفید است زیرا اکسیداسیون کلسترول LDL در بدن شما می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود، که عامل اصلی کمک کننده به بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها است.

9. ممکن است بهداشت دندان را بهبود بخشد

پوست انار اغلب در پودر دندان و خمیر دندان استفاده می‌شود. گفته می‌شود که این لایه بردارها دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد پوسیدگی هستند که می‌تواند به مقابله با بسیاری از مشکلات دندان مانند التهاب لثه، پلاک دندان، پوسیدگی و زخم‌های دهان کمک کند. با این حال، مطالعات طولانی مدت بیشتری برای درک این مزیت پوست انار مورد نیاز است.

10. ممکن است سلامت استخوان را تقویت کند

پوست انار در کاهش تراکم استخوان مؤثر است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف معجون‌های ساخته شده از پوست انار می‌تواند به تقویت سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از شروع پوکی استخوان بعد از یائسگی کمک کند. یک مطالعه حاکی از آن است که پوست انار سرشار از تانن، پلی فنل و فلاونوئید است و مصرف عصاره‌ی آن به عنوان مکمل غذایی تأثیر مفیدی بر سلامت استخوان دارد.

11. ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد

پوست انار حاوی تانن است که با خواص ضد التهابی خود به کاهش التهاب روده کمک می‌کند. علاوه بر این، پوست این میوه به کاهش تورم هموروئید کمک می‌کند. برخی شواهد حکایتی نشان می‌دهد که پوست انار همچنین به توقف خونریزی در هنگام اسهال کمک می‌کند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.

12. ممکن است از ریزش مو و شوره‌ی سر جلوگیری کند

عصاره‌ی پوست انار به طور مؤثر برای مبارزه با ریزش مو و کنترل فعال شوره سر استفاده شده‌است. فعالیت ضد قارچی پوست انار به کاهش ریزش مو ناشی از فعالیت قارچی کمک می‌کند و از شوره‌ی سر جلوگیری می‌کند. با این حال، تحقیقات محدودی در این زمینه در دسترس است.
اکنون که همه چیز را در مورد فواید پوست انار برای سلامتی می‌دانید، بیایید نحوه‌ی کندن پوست انار را بررسی کنیم.


نحوه‌ی پوست کندن انار


با یک چاقوی تیز سر و ته انار را ببرید.
پوست انار را از بالا به پایین بکشید. در مجموع 4 برش ایجاد کنید تا 4 برش مساوی ایجاد شود. فقط پوست را برش دهید، وقتی به قسمت سفید ضربه زدید متوقف شود.
انار را در آب قرار دهید و شروع به شکستن آن در امتداد برش‌هایی که قبلا ایجاد کرده‌اید کنید تا 4 قسمت از هم جدا شوند.
دانه‌ها را از پوست دور کنید. دانه‌ها به پایین کاسه فرو می‌روند و پوست / گودال به سمت بالا شناور می‌شود.
قبل از صاف کردن، سطح آب را بمالید و پوست و پالپ اضافی را جدا کنید.


طرز تهیه‌ی پودر انار


این مراحل را دنبال کنید تا پودر انار را در خانه‌ی خود درست کنید.
چهار تا پنج میوه‌ی انار را بردارید و هر میوه را به صورت طولی به چهار قسمت برش دهید.
تمام دانه‌ها را بردارید و پوست آن را جدا کنید.
علاوه بر این، هر پوست را به دو نیم تقسیم کنید.
اگر می‌خواهید از لایه بردارها برای مقاصد درمانی استفاده کنید، با یک چاقو، قسمت زرد رنگ زیر پوست قرمز را جدا کنید. زیرا قسمت زرد آن وقتی خشک و پودر شود می‌تواند طعم تلخی به معجون شما بدهد. با این حال، اگر از لایه برداری برای کاربرد خارجی استفاده می‌کنید، می‌توانید قسمت زرد را دست نخورده نگه‌دارید.
پوست‌ها را روی یک بشقاب یا پارچه‌ی خشک قرار دهید و زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. اجازه دهید خشک شوند.
پوست‌ها را زیر آفتاب بگذارید تا سفت شوند و رطوبت خود را از دست بدهند.
تمام پوست‌های خشک شده را به یک غذاساز تمیز و خشک اضافه کنید و به مدت دو دقیقه آسیاب کنید تا پودر ریز به دست آید.
پودر را در یک ظرف شیشه‌ای تمیز و بدون هوا نگهداری کنید.

 بیشتر بخوانید: 14 فایده شگفت انگیز شلیل برای سلامتی

مطالب مرتبط