چگونه عینک بلوکات، نور آبی را مسدود می‌کند؟

چگونه عینک بلوکات، نور آبی را مسدود می‌کند؟

08 آبان 1401

تبلیغات زیادی در مورد عینک‌های مسدود‌کننده نور آبی و میلیون‌ها برند برای انتخاب وجود دارد، اما چگونه می‌توانید تشخیص دهید که عینک شما واقعاً نور آبی را مسدود می‌کند؟ خوشبختانه، لازم نیست اپتومتریست باشید تا متوجه شوید، زیرا تعدادی آزمایش وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید تا کیفیت لنزهای خود را قضاوت کنید. ما فهرستی مفید از راه‌هایی برای تعیین اینکه آیا عینک شما واقعاً نور آبی را مسدود می‌کند گردآوری کرده‌ایم، خواه عینک‌های شفاف کامپیوتر باشند یا لنزهای نارنجی تیره‌تر برای شب. اگر آماده‌اید نور آبی را به حاشیه بفرستید، ادامه دهید!


1. بازتاب نور از لنزهای شفاف را بررسی کنید


عینک بلوکات

نوری که از لنزهای شما منعکس می‌شود نشان می‌دهد که کدام رنگ‌ها مسدود شده‌اند. لنزهای خود را روی یک منبع نور نگه دارید و رنگ‌های بازتاب شده از آن‌ها را بررسی کنید. اگر رنگ آبی را می‌بینید، می‌دانید که عینک شما حداقل مقداری نور آبی را مسدود می‌کند.

  • این تست برای لنزهای روشن روز و عینک‌های کامپیوتری کار می‌کند.
  • این ساده‌ترین آزمایشی است که می‌توانید در خانه انجام دهید، اما نشان نمی‌دهد که چه مقدار نور آبی مسدود شده است (در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید 30٪ نور آبی را مسدود کنید).

2.لنزهای شفاف خود را رو به آسمان نگه دارید


عینک بلوکات

آبی آسمان باید از لنزهای شفاف شما زرد به نظر برسد. لنزهای شفاف رنگ زرد کمی دارند که زمانی که عینک خود را روی صورت خود می‌زنید، چندان قابل توجه نیست. برای بررسی اینکه آیا آن‌ها رنگی هستند، به بیرون بروید و در یک روز روشن و روشن عینک خود را به سمت آسمان آبی بگیرید. اگر آسمان از عدسی‌ها گرمتر یا زردتر به نظر برسد، حداقل مقداری نور آبی را مسدود می‌کنند.


3. از طریق لنزهای شفاف خود به پس زمینه سفید نگاه کنید


عینک بلوکات

اگر لنزها نور آبی را مسدود کنند، رنگ سفید باید زرد به نظر برسد. تنها چیزی که برای این آزمایش نیاز دارید عینک و یک پس زمینه سفید است (صفحه نمایش کامپیوتر یا ورق کاغذ به خوبی کار می‌کند). عینک خود را روی پس زمینه نگه دارید و از طریق لنزها نگاه کنید تا رنگ زرد را بررسی کنید.

  • رنگ گرم می‌شود زیرا رنگدانه‌های خاصی در لنزها وجود دارد که برای جذب نور آبی عبوری طراحی شده‌اند.
  • اگر لنز شفاف است و رنگ پس‌زمینه گرم نمی‌شود، به این معنی است که فقط یک پوشش ضدانعکاس اولیه وجود دارد که حدود 5 تا 20 درصد حداکثر نور آبی را فیلتر می‌کند.

4. لنزهای نارنجی را با تنظیمات «حالت شب» صفحه نمایش مقایسه کنید


عینک بلوکات

"حالت شب" باید مانند نمای شما از طریق لنزهای نارنجی باشد. بسیاری از دستگاه ها دارای یک "حالت شب" هستند که نور آبی را از نمایشگر آن‌ها مسدود می‌کند. ابتدا بدون عینک به گوشی یا کامپیوتری با حالت شب روشن نگاه کنید. سپس حالت شب را خاموش کنید و با عینک به صفحه نمایش نگاه کنید. بسته

  • به شدت تنظیم حالت شب، تصاویر باید تقریباً به رنگ گرم یا زرد-نارنجی به نظر برسند.
  • در دستگاه‌های اپل، این تنظیم شیفت شب نامیده می‌شود. در اندروید به آن فیلتر نور آبی می‌گویند.
  • تنظیمات حالت شب اساساً کار مشابه عینک‌های مسدودکننده نور آبی را انجام می‌دهند، اما همه دستگاه‌ها نرم‌افزاری برای این کار ندارند.
  • انواع نرم افزارهای رایگان مسدود کننده نور آبی برای رایانه‌ها و سایر دستگاه‌هایی که حالت شب داخلی ندارند موجود است.

5. تست مربع سیاه و آبی را انجام دهید


از طریق لنزهای نارنجی یا قرمز تیره، رنگ آبی باید سیاه به نظر برسد. لنزهای تیره‌تر شبانه بیشتر (اگر نه همه) نور آبی را مسدود می‌کنند. «آزمون مربع سیاه و آبی» را به صورت آنلاین جستجو کنید تا تصویری از یک مربع سیاه در کنار مربع آبی بکشید. عینک خود را بزنید و ببینید که چگونه مربع آبی برای آزمایش لنزهای شما تغییر می‌کند.

  • اگر لنزهای شما نور آبی را فیلتر می‌کنند، مربع آبی باید سیاه یا خاکستری تیره به نظر برسد.
  • اگر مربع آبی هنوز آبی به نظر می‌رسد، لنزهای شما به اندازه کافی نور آبی را مسدود نمی‌کنند.

6. به نمودار رنگی RGB نگاه کنید


لنزهای نارنجی یا قرمز باید قسمت آبی نمودار رنگ را تیره کنند. "RGB" مخفف "قرمز، سبز، آبی" است و این نمودار تمام رنگ‌هایی را که انسان می‌تواند ببیند را به شما نشان می‌دهد. «نمودار رنگ RGB» یا «چرخ رنگ RGB» را به صورت آنلاین جستجو کنید و با عینک خود به نمودار نگاه کنید تا توانایی مسدود کردن نور آبی آنها را بررسی کنید.
اگر لنزهای شما نور آبی را مسدود می‌کنند، قسمت آبی نمودار یا چرخ باید خاکستری یا سیاه شود. قسمت سبز نیز باید تیره شود.
هرچه قسمت سبز تیره‌تر باشد، بهتر است (مخصوصاً برای لنزهای نارنجی یا قرمز که برای استفاده در شب طراحی شده‌اند).


7. از سازنده گزارش طیف بخواهید


عینک بلوکات

یک گزارش طیف، طیف کامل نور مسدود شده توسط لنزهای شما را نشان می‌دهد. اگر سازنده معتبر باشد، در ارسال گزارش برای شما تردیدی نخواهد داشت (اگر اصرار کنند که فقط حرف آن‌ها را بپذیرید، علامت قرمز است). برای عینک‌های کامپیوتری شفاف، قبل از خرید یک جفت، مطمئن شوید که لنزها حداقل 30 درصد نور آبی را فیلتر می‌کنند.

  • لنزهای زرد عصر یا رانندگی باید حدود 65 تا 70 درصد نور آبی را مسدود کنند.
  • لنزهای نارنجی و قرمز شبانه که برای خواب طراحی شده‌اند باید 95 تا 100 درصد نور آبی را مسدود کنند.
  • گزارش‌های طیف بدون توجه به رنگ لنزهای شما مفید هستند شفاف، زرد، نارنجی یا قرمز

8. آن‌ها را برای چند روز امتحان کنید


چند روز عینک خود را به چشم بزنید تا متوجه بهبود خواب خود شوید. اگر لنزهای شما نور آبی کافی را مسدود می‌کنند، متوجه خواهید شد که کمیت و کیفیت خواب شما بهتر می‌شود و انرژی بیشتری در طول روز به شما می‌دهد و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. پوشیدن مسدود کننده‌های نور آبی هیچ ضرری ندارد، حتی اگر نور آبی را منعکس نکنند.

  • بسیاری از تولید کنندگان یک دوره آزمایشی ارائه می‌دهند تا بتوانید عینک را امتحان کنید و ببینید که آیا برای شما کار می‌کند یا خیر.
  • آزمایش‌ها برای هر رنگ عدسی کار می‌کنند، اما لنزهای نارنجی یا قرمز تأثیر بیشتری نسبت به لنزهای شفاف بر خواب خواهند داشت.
  • این اثرات به ویژه برای "شب جغدها" که دیرتر در شب به رختخواب می‌روند، قابل توجه است.
  • مسدود‌کننده‌های نور آبی به خستگی چشم کمک نمی‌کنند. آن‌ها فقط از خواب بهتر پشتیبانی می‌کنند زیرا نور آبی ریتم شبانه روزی شما را مختل می‌کند (احساس شما از زمان رفتن به رختخواب)

بیشتر بخوانید: 25 درمان خانگی برای بهبود بینایی