25 درمان خانگی برای بهبود بینایی

25 درمان خانگی برای بهبود بینایی

15 مرداد 1401

شما گزینه‌های زیادی برای حفظ سلامت چشم و محافظت از بینایی خود دارید، فقط باید برخی از نکات مراقبت از چشم را دنبال کنید. وقتی دید خوبی داشته باشید در خانه، محل کار یا پشت فرمان بهتر عمل می‌کنید. به همین دلیل ضروری است که چند اقدام اساسی برای اطمینان از اینکه بینایی شما در اوج خود باقی می‌ماند، انجام دهید. چین و چروک، خشکی، پف چشم، قرمزی و حلقه‌های تیره همگی ناشی از سبک زندگی و اضطراب مداوم شما هستند که ممکن است منجر به مشکلات بزرگی از جمله از دست دادن بینایی شود. خوشبختانه مراقبت از چشمان شما چندان سخت نیست. رعایت روزانه چند نکته ساده تا حد زیادی احتمال مشکلات و اختلالات چشمی را کاهش می‌دهد. برای یادگیری بیشتر خواندن را ادامه دهید!

روش‌های مراقبت از چشم

گنجاندن چند عادت در سبک زندگی روزانه تنها چیزی است که برای مراقبت از چشمانتان لازم دارید. این‌ها دست نیافتنی یا سخت نیستند، اما می‌توانند دید شما را به شدت بهبود بخشند. نگاهی بیاندازید:


نکاتی برای بهبود بینایی


1. تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را دریافت کنید

بهبود بینایی

سبزیجات و میوه‌های رنگارنگ مانند اسفناج، بروکلی، هویج و سیب زمینی شیرین را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید. این غذاها بهترین منابع ویتامین‌ها، مواد مغذی، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و از بسیاری از مشکلات چشمی و مشکلات مربوط به بینایی جلوگیری می‌کنند.

2. همیشه از عینک محافظ استفاده کنید

همیشه به یاد داشته باشید که از عینک محافظ استفاده کنید تا از خطر آسیب جلوگیری کنید. از عینک‌های ساخته شده از پلی‌کربنات استفاده کنید. این‌ها سخت هستند و چشمان شما را در برابر حوادث محافظت کنند.

3. عینک آفتابی مهم است

عینک آفتابی فقط برای استایل یا تیپ زدن جذاب نیست. آن‌ها نقش مهمی در محافظت از چشمان شما در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB دارند. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خورشید باعث بسیاری از مشکلات مربوط به بینایی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می‌شود. عینک آفتابی را انتخاب کنید که حداقل 99% اشعه UVA و UVB را مسدود کند.

4. از لمس مکرر چشمانتان خودداری کنید

بهبود بینایی

این کار چشمان شما را در برابر عفونت آسیب‌پذیر می‌کند. هر چیزی که چشم شما را تحریک کند، می‌تواند بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد.همیشه قبل از دست زدن به چشم‌ها باید دستانتان را تمیز کنید و آن‌ها را به شدت مالش ندهید زیرا ممکن است منجر به سایش قرنیه یا حتی خراشیدن قرنیه‌ شود. اگر چیزی به چشم شما نفوذ کرد آن‌ها را محلول نمکی استریل بشویید و اگر ادامه داشت سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

5. از تاریخچه سلامت چشم خانواده خود آگاه شوید

این مسئله مهمی است زیرا برخی از مشکلات چشم مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، گلوکوم، دژتراسیون شبکیه و آتروفی بینایی ارثی هستند. آگاهی از سابقه خانوادگی می‌تواند به شما در انجام اقدامات احتیاطی کمک می‌کند.

نکات ذکر شده در بالا به شما کمک می‌کند تا از بینایی و چشمان خود مراقبت کنید. با این حال، اطراف چشم خود را نباید نادیده گرفت. در اینجا چند نکته برای زیبا نگه داشتن چشم‌ها و ناحیه اطراف آن‌ها آورده شده است.

درمان‌های خانگی برای داشتن چشم‌هایی زیبا


درمان خانگی برای بهبود حلقه‌های تاریک


6. از چای کیسه‌ای استفاده کنید

چای کیسه‌ای خنک را روی چشم‌های بسته بمالید. از چای کیسه‌ای گیاهی استفاده نکنید زیرا اکثر آن‌ها به اندازه چای کیسه‌ای ساه موثر نیستند.

7. توپ‌های پنبه‌ای خنک

گلوله‌های پنبه را در آب سرد آغشته کنید و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی چشمان خود نگه‌دارید.

8. خیار خرد شده

درمان خانگی برای بهبود حلقه‌های تاریک

خیار برای چشم‌های خسته معجزه می‌کند. دو تکه خیار را روی چشمان خود قرار دهید و کمی استراحت دهید. آن‌ها نه تنها خاصیت خنک کنندگی دارند بلکه به روشن شدن حلقه‌های سیاه نیز کمک می‌کنند.

روش دیگر آن است که آب خیار را بیرون بیاورید و پدهای پنبه‌ای را در آن آغشته کنید و روی چشم‌هایتان بگذارید.

9. گوجه‌فرنگی، زردچوبه، آبلیمو

یک قاشق چای‌خوری تفاله گوجه‌فرنگی را با کمی زردچوبه و نصف قاشق چای‌خوری آبلیمو مخلوط کنید. روی پلک‌ها و اطراف حلقه‌های تیره بمالید. بگذارید خشک شود و سپس آن را بشویید.

10. روغن بادام و آب لیمو ترش برای چشمانی زیبا

کمپرس گرم و سرد متناوب را به مدت 10 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید و سپس مخلوطی از یک قاشق چای‌خوری روغن بادام و نصف قاشق چای‌خوری آبلیمو بمالید. بگذارید یک شب بماند.

11. گلاب 

عامل جوان کننده گلاب برای کاهش سیاهی دور چشم بسیار مفید است. پدهای پنبه‌ای را در گلاب آغشته کنید و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. این کار را هر روز انجام دهید تا از سیاهی دور چشم خلاص شوید.


درمان خانگی برای بهبود گودی زیر چشم


12. روغن بادام و عسل

درمان خانگی برای بهبود گودی زیر چشم

تنها چیزی که نیاز دارید ترکیبی از یک قاشق چای‌خوری عسل و نصف قاشق چای‌خوری روغن بادام است. قبل از رفتن به رختخواب، مخلوط را به ناحیه زیر چشم بمالید و بگذارید یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید.

13. آب سیب‌زمینی خام

آب سیب‌زمینی برای درمان چشم درد و سیاهی دور چشم موثر است. دو برش سیب زمینی را به مدت 10 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید یا آب سیب‌زمینی خام را روی ناحیه زیر چشم بمالید، در عرض چند روز متوجه تفاوت خواهید شد.


درمان خانگی برای چشم‌های پف کرده


14. چای خیار با ریحان

می‌دانم از بیدار شدن در صبح هر روز با چشم‌های پف کرده تا چه حد متنفری هستید، این مشکل با چای ریحان و آب خیار درمان می‌شود. این دو را با هم مخلوط کرده و مایع را در سینی یخ بریزید. تکه‌های یخ را روی چشمان خود بمالید.

15. کمپرس سرد

برای تهیه کمپرس سرد از آب سرد یا کیسه‌های یخ استفاده کنید. آن‌ها را روی چشمان خود قرار دهید و تا زمانی که پف آن از بین برود این کار را تکرار کنید.

16. چای کیسه‌ای

درمان خانگی برای چشم‌های پف کرده

دو عدد چای کیسه‌ای را در آب گرم خیس کنید و چند دقیقه در یخچال خنک کنید. آن‌ها را برای چند دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. چشمان خود قرار دهید. چشمان شما احساس طراوت خواهند داشت. این به این دلیل است که در کاهش پف بسیار عالی است.

بسیاری از ما زمانی که کار می‌کنیم مجبور هستیم 8 تا 9 ساعت به طور مداوم به صحفه کامپیوتر خیره شویم. این اغلب به چشم‌ها فشار وارد می‌کند. در پایان روز، اغلب چشمان شما احساس خستگی و خشکی می‌کنند. اگر چنین است، باید نکات زیر را برای مراقبت از چشم در نظر بگیرید تا آن‌ها سالم نگه‌دارید.


نکات مراقبت از چشم برای کاربران کامپیوتر


17. محیط را به خوبی روشن نگه‌دارید

هر زمان که با رایانه کار می‌کنید، مطمئن شوید که این ناحیه به خوبی روشن است و صفحه رایانه روشن‌تر از نور پس‌زمینه نیست. دور از پنجره بنشینید تا تابش نور را به حداقل برسانید زیرا باعث می‌شود چشمان شما سخت‌تر کار کنند و در  نتیجه آن‌ها را تحت فشار قرار دهید.

18. قانون 20-20-20 را رعایت کنید

به صفحه نمایش کامپیوتر طولانی مدت نگاه نکنید. از قانون 20-20-20 پیروی کنید. هر 20 دقیقه یک بار استراحت و به مدت 20 ثانیه به چیزی که حداقل 20 فوت فاصله فاصله دارد نگاه کنید. این به کاهش فشار چشم کمک می‌کند و توانایی چشم را برای تمرکز بهبود می‌بخشد.

بیشتر بخوانید: 13 فایده‌‌ی آب قلیایی و نحوه تهیه‌ی آن در خانه

19. پلک زدن

اغلب اوقات وقتی غرق در کار هستید، پلک زدن را فراموش می‌کنید. رطوبت روی سطح چشم که چشم شما را روان نگه می‌دارد تبخیر می‌شود و باعث خشکی چشم‌ می‌شود. این باعث سندروم خشکی چشم می‌شود. بنابراین، فراموش نکنید که اغلب پلک بزنید.

20. از عینک کامپیوتر استفاده کنید

نکات مراقبت از چشم برای کاربران کامپیوتر

یک عینک کامپیوتر سفارشی را از متخصص مراقبت چشم دریافت کنید. هنگام کار با کامپیوتر آن را بزنید. به خصوص اگر از عینک یا لنز استفاده می‌کنید.

 مراقبت از لنز برای سلامت چشم و جلوگیری از خطر عفونت چشم بسیار مهم است.


نکاتی برای مراقبت از چشم برای استفاده کنندگان از لنز

 


21. دست‌های  خود را بشویید

قبل از استفاده لنز همیشه دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. آن‌ها را کاملاً شسته و سپس خشک کنید. از این اطمینان حاصل کنید که هیچ میکروب و باکتری از انگشتان شما به لنز منتقل نمی‌شود.

22. از لنزها مطابق دستور‌العمل استفاده کنید

از خوابیدن با  لنز خودداری کنید. آن‌ها طبق دستو‌العملی که چشم پزشک به شما داده است، استفاده کنید و آن‌ها را در فواصل زمانی معین تعویض کنید.

23. آن‌ها را به درستی ذخیره کنید

نکاتی برای مراقبت از چشم برای استفاده کنندگان از لنز

همیشه از محلول استریل ارائه شده همراه لنز که برای نگهداری آن‌ها استفاده کنید و هرگز از آب لوله کشی برای شستن یا نگهداری در محلول نمکی استفاده نکنید، همینطور آن را با بزاق خود خیس نکنید. این کار میلیون‌ها باکتری را به لنز شما منتقل می‌کند که به راحتی می‌تواند چشم شما را آلوده کند.

24. سیگار را ترک کنید

در حالی که ترک سیگار برای سلامت بدن مفید است اما اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید حتماً باید سیگار را ترک کنید زیرا افراد سیگاری در مقایسه با افراد غیرسیگاری در برابر مشکلات چشم آسیب‌پذیرتر هستند.

25. از استفاده لنزهای رنگی و تزئینی خودداری کنید

می‌دانم که لنزهای رنگی مجذوب کننده هستند اما استفاده از آن‌ها می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به بینایی و چشم شما وارد کنند.


حرف آخر


چشمان شما به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارند جدا از پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی، مطمئن شوید که به چشمان خود استرس وارد نکنید. سعی کنید زمان نگاه کردن به صفحه نمایشگر خود را کاهش دهید تا از استرس چشم جلوگیری کنید و اقدامات محافظتی انجام دهید. برای روشن و هیدراته نگه داشتن پوست اطراف چشم، می‌توانید از داروهای خانگی که در این مقاله بحث شده است، پیروی کنید. این به بهبود ظاهر کلی چشم شما کمک می‌کند. و مهم‌تر از همه، از سابقه خانوادگی مشکلات چشم آگاه باشید. برای معاینات سه ماهه یا شش ماهه برای تشخیص مشکلات چشمی با چشم پزشک و متخصص چشم مشورت کنید و درمان تجویز شده را دنبال کنید.

سوالات متداول

کدام میوه برای چشم مفید است؟

میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C برای چشم مفید هستند. می‌توانید مرکبات، انواع توت‌ها، موز، انبه، پاپایا، گریپ فروت و زردآلو مصرف کنید.

آیا شیر برای چشم مفید است؟

بله. محصولات لبنی مانند شیر و ماست سرشار از ویتامین A و روی هستند که برای چشم مفید هستند.

بیشتر بخوانید: 11 فایده مهم اسفناج برای سلامتی