13 فایده‌‌ی آب قلیایی و نحوه تهیه‌ی آن در خانه

13 فایده‌‌ی آب قلیایی و نحوه تهیه‌ی آن در خانه

12 تیر 1401

افراد بیشتری نسبت به قبل از فواید آب قلیایی مطلع هستند. این آب PH کمی بالاتر از آب آشامیدنی معمولی دارد. بسیاری از پزشکان این آب را با روند پیری کندتر و پیشگیری از سرطان مرتبط می‌دانند. اما این ادعاها چقدر صحت دارند؟ آیا آب قلیایی می‌تواند مزایای دیگری داشته‌باشد؟ در این مقاله درباره آب قلیایی بیشتر بدانید.


آب قلیایی چیست؟ آیا این آب برای بدن شما خوب است؟


آب آشامیدنی معمولی دارای pH 7 است که خنثی است. آب قلیایی می‌تواند PH 8 یا 9 نیز داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که نوشیدن آب قلیایی با pH 8.8 می‌تواند پپسین را غیرفعال کند، که عامل رفلاکس اسید است. مطالعه‌ی دیگری نشان داد که آب قلیایی می‌تواند برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا یا دیابت مفید باشد. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که چگونه آب قلیایی می‌تواند جریان خون را بهبود بخشد.

آب قلیایی حاوی کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم است که همه‌ی این‌ها ممکن است فواید خاصی داشته‌باشند.


فواید آب قلیایی چیست؟


از آنجایی که نسبت به آب معمولی قلیایی‌تر است، می‌تواند با اسیدیته اضافی بدن ما مقابله کند. آب قلیایی همچنین ممکن است به درمان دیابت و سرطان کمک کند و سلامت استخوان را نیز تقویت کند. حمام کردن در آب قلیایی ممکن است اثرات مفیدی بر روی پوست داشته‌باشد.

1. ممکن است به درمان دیابت کمک کند

یک مطالعه کره‌ای که بر روی موش‌ها انجام شد بیان می‌کند که آب قلیایی می‌تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد. همچنین ممکن است کلسترول بالا را که اغلب با دیابت مرتبط است، درمان کند.

مطالعه‌ی دیگری بیان می‌کند که آب قلیایی ممکن است ویسکوزیته خون را در بیماران دیابتی بهبود بخشد که به نوبه خود می‌تواند سلامت کلی آن‌ها را افزایش دهد.

منابع دیگر همچنین ادعا می‌کنند که چگونه آب قلیایی می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

2. می‌تواند سلامت استخوان را تقویت کند

فواید آب قلیایی چیست

افزایش سطح اسید می‌تواند استخوان‌ها را در طول زمان ضعیف کند و خطر شکستگی را افزایش دهد. از آنجایی که آب قلیایی می تواند سطح اسید را کاهش دهد، ممکن است به جلوگیری از این امر کمک کند.

برخی از مطالعات نشان دادند که قلیایی بودن، به طور کلی (و نه آب قلیایی به تنهایی)، می‌تواند برای سلامت استخوان مفید باشد. این مطالعه رژیم غذایی کلی جمعیت را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که یک رژیم غذایی قلیایی‌تر می‌تواند از استخوان‌ها محافظت کند.

مشخص شد افرادی که آب قلیایی مصرف می‌کردند تجزیه استخوان کمتر و کاهش قابل توجهی در از دست دادن استخوان از طریق ادرار را تجربه می‌کردند. با این حال، تحقیقات کمتری در مورد مفید بودن آب قلیایی برای آرتریت یا نقرس انجام شده‌ است.

3. ممکن است فشار خون را تنظیم کند

فواید آب قلیایی چیست

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن آب قلیایی ممکن است اثرات مثبتی بر فشار خون داشته‌ باشد. این ممکن است مربوط به مواد معدنی موجود در آب باشد. اما برای رسیدن به نتیجه مطالعات بیشتری نیاز داریم. تا آن زمان، توصیه می‌کنیم توصیه‌های پزشک خود را رعایت کنید.

4. می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

فواید آب قلیایی چیست

در یک مطالعه‌ی حیوانی، موش‌هایی که آب قلیایی مصرف کردند، در نهایت وزن بدنشان پایین‌تر بود. در واقع موش‌هایی با کمترین وزن بدن، موش‌هایی بودند که در معرض بالاترین مقدار pH (قلیایی‌ترین) قرار داشتند.

مطالعات دیگر همچنین بیان می‌کنند که مکمل آب قلیایی می‌تواند اثرات مثبتی بر وزن بدن فرد داشته‌ باشد. یکی از دلایل این امر، همانطور که برخی از کارشناسان می‌گویند، افزایش متابولیسم است.

5. ممکن است به درمان سرطان کمک کند

برخی منابع می‌گویند که سلول‌های سرطانی در محیط‌های اسیدی رشد می‌کنند و از آنجایی که آب قلیایی می‌تواند اسیدیته را خنثی کند، ممکن است به درمان سرطان کمک کند. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند از یک رژیم غذایی قلیایی پیروی کنید که شامل آب قلیایی است.

چند مطالعه همچنین نشان داده‌اند که یک محیط قلیایی می‌تواند داروهای شیمی درمانی خاصی را موثرتر و کمتر مضر کند. منابع دیگر می‌گویند که رژیم غذایی قلیایی می‌تواند به کاهش التهاب، که یکی از علل اصلی سرطان است، کمک کند.

6. ممکن است رفلاکس اسید را درمان کند

آب قلیایی ممکن است اسید معده را خنثی کند و علائم رفلاکس اسید و سوزش سر دل را تسکین دهد. می‌تواند اثر بافری در برابر اسید هیدروکلریک، اسید معده که به هضم غذا کمک می‌کند، داشته ‌باشد و بیش از حد آن می‌تواند باعث رفلاکس اسید شود.

با این حال، به گفته پزشکان، قبل از شروع استفاده از آب قلیایی به عنوان یک درمان موثر برای رفلاکس اسید و بیماری‌های مرتبط مانند GERD، تحقیقات بیشتری لازم است.

7. می‌تواند در دوران بارداری خوب باشد


فواید آب قلیایی در دوران بارداری


منابع نشان می‌دهد که زنان باردار با مصرف آب قلیایی می‌توانند زایمان آرام و افزایش شیردهی را تجربه کنند. همچنین موارد زردی در نوزادان نیز کاهش یافته است.

مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که مصرف آب قلیایی اثرات بیولوژیکی قابل توجهی بر رشد پس از زایمان دارد. این ممکن است مربوط به مواد معدنی موجود در آب باشد. هنوز تحقیقات زیادی که در مورد آب قلیایی انجام نشده است در حال انجام است.

8. به سم زدایی کمک می‌کند

اگرچه هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که به طور مستقیم فواید آب قلیایی را در کمک به سم زدایی بیان کند، یک مطالعه از اهمیت محیط قلیایی برای همین موضوع صحبت می‌کند. این مطالعه بیان می‌کند که تنظیم قلیایی بافت می‌تواند منجر به دفع موثرتر سموم از بدن شود.

9. ممکن است خشکی چشم را درمان کند

فواید آب قلیایی چیست

اگرچه ما تحقیقات قابل توجهی نداریم، اما برخی منابع می‌گویند که آب قلیایی (به ویژه هنگامی که برای خشکی چشم استفاده می‌شود.) می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. اگرچه آب ممکن است به چشم آسیب نرساند، اما هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که بگوید این آب نیز مفید خواهد بود. از این رو برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

10. ممکن است فیبرومیالژیا را درمان کند

فیبرومیالژیا یک اختلال مزمن است که با درد و خستگی شدید اسکلتی عضلانی مشخص می‌شود. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که نوشیدن آب قلیایی می‌تواند درد را کاهش دهد و سطح انرژی را بهبود بخشد.

11. می‌تواند به درمان کیست تخمدان کمک کند

برخی شواهد حکایتی نشان می‌دهند که نوشیدن آب قلیایی می‌تواند کیست‌ها را حل کرده و این بیماری را درمان کند. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که آب قلیایی می‌تواند عدم تعادل بدن ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را بهبود بخشد و در نتیجه حتی باروری بیماران را بهبود بخشد.

12. ممکن است به درمان بیماری‌های پوستی کمک کند

فواید آب قلیایی چیست

نوشیدن آب قلیایی ممکن است به درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک کند. همچنین می‌تواند به آکنه کمک کند. حتی حمام کردن با آب (به هر حال ممکن است یک امر گران قیمت باشد) می‌تواند پوست را تغذیه کند و فواید ضد پیری ارائه دهد.

اما شواهد بسیار کمی وجود دارد که این را نشان دهد. استفاده از آب قلیایی برای این منظور هیچ ضرری ندارد.

13. ممکن است رشد مو را تقویت کند

هیچ تحقیق مشخصی وجود ندارد. اما درست مانند آب معمولی، آب قلیایی می‌تواند گردش خون را تقویت کند که به نوبه خود می‌تواند سلامت مو را افزایش داده و رشد مو را تقویت کند.

این‌ها مزایای ادعا شده (و برخی تحقیقات شده) آب قلیایی است. اما نگران نباشید لازم نیست همیشه آن را خریداری کنید. راه‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید آب قلیایی را درست در خانه تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: روغن آواکادو: سالم‌ترین روغنِ روی کره زمین!


طرز تهیه آب قلیایی در خانه


فواید آب قلیایی چیست

ابتدا باید سطح pH آب خود را بدانید. راهی برای تست آن وجود دارد. یک کیت pH (که با نوارهای pH و نمودار رنگ ارائه می شود) تهیه کنید. نواری را در آبی که می‌خواهید قلیایی کنید آغشته کنید، بگذارید لحظه‌ای بماند و سپس آن را با نمودار رنگ مقایسه کنید. آب بالاتر از PH 7 بازی است و زیر 7 اسیدی است. شما در حالت ایده آل می‌خواهید بین 7 تا 9 باشد.

استفاده از جوش شیرین

1/8 قاشق غذاخوری سودا را به 8 لیوان آب اضافه کنید. سودا دارای محتوای قلیایی بالایی است. و در صورت مخلوط شدن با آب، خاصیت قلیایی آن را افزایش می‌دهد. اما اطمینان حاصل کنید که اگر رژیم غذایی کم سدیم دارید، از سودا استفاده نکنید زیرا سرشار از سدیم است.

استفاده از لیمو

یک لیمو را به 8 قاچ برش دهید و در 2 لیتر آب قرار دهید آن‌ها را فشار ندهید. آب را برای حدود 8 تا 12 ساعت در دمای اتاق نگه‌دارید. در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری نمک دریایی هیمالیا صورتی نیز اضافه کنید. لیموها آنیونی هستند و هنگامی که آب لیمو می‌نوشید، بدن شما با خواص آنیونی خود واکنش نشان می‌دهد و در حالی که بدن شما آن را هضم می‌کند، آب را قلیایی می‌کند.

استفاده از قطره‌های pH

می‌توانید یک بطری pH را از نزدیکترین داروخانه یا فروشگاه مواد غذایی بهداشتی تهیه کنید (آن را به صورت آنلاین نیز می‌توانید تهیه کنید). دستورالعمل‌ها را دنبال کنید که چند قطره می‌توانید به آب اضافه کنید. این قطره حاوی مواد معدنی قلیایی است که می‌تواند آب شما را قلیایی کند.


آیا آب قلیایی موجود در بازار واقعا طبیعی است؟


آب قلیایی به طور طبیعی زمانی ایجاد می‌شود که از روی سنگ‌ها عبور می‌کند و مواد معدنی را درخود حل می‌کند که آن را قلیایی می‌کند. این معمولا در چشمه‌های طبیعی اتفاق می‌افتد.

اما اکثر مردم آب قلیایی مصرف می‌کنند که از طریق الکترولیز انجام شده است، که از یک یونیزر برای افزایش PH آب استفاده می‌کند. با این حال، واکنش‌های متفاوتی در میان پزشکان و دانشمندان در رابطه با مصرف آب قلیایی شده مصنوعی وجود داشته‌ است.

اگر به طور دقیق صحبت کنیم، آب قلیایی طبیعی به سادگی آب قلیایی نامیده می‌شود. اما آب قلیایی مصنوعی را آب یونیزه قلیایی می‌نامند.

اجازه دهید در اینجا در مورد رژیم قلیایی نیز صحبت کنیم. هدف آب قلیایی اصلاح یا معکوس کردن حالت بیش از حد اسیدی است که بدن خود را در آن قرار داده‌ایم (به دلیل سبک زندگی ناسالم و عادات غذایی). رژیم قلیایی نیز به همین منظور عمل می‌کند. بیشتر شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه است که سرشار از مواد مغذی هستند (حتی مکمل‌ها می‌توانند کمک کنند کافی است یک بار با متخصص تغذیه خود مشورت کنید).

حالا به مهمترین سوال میرسیم.

آیا آب قلیایی‌ای که از بازار می‌خرید بی‌خطر است؟

به طور واضح، مشکلی که اکثر کارشناسان بهداشت با آب قلیایی دارند، ایمنی نیست، بلکه ادعای سلامتی است. تحقیقات کمی در مورد بسیاری از ادعاهای بهداشتی مطرح شده در مورد آب قلیایی و اینکه چگونه می‌تواند تقریباً هر بیماری سلامتی را درمان کند، وجود ندارد. در واقعیت، ممکن است اینطور نباشد.

نگرانی در مورد آب قلیایی مصنوعی این است که ممکن است در طول فرآیند قلیایی شدن غیر معدنی شود، که می‌تواند در دراز مدت خبر بدی باشد.

از کجا آب قلیایی بخریم ؟

شما می‌توانید آب قلیایی خود را از هر خواربار فروشی یا فروشگاه مواد غذایی بهداشتی تهیه کنید. یا حتی می‌توانید آن را به صورت آنلاین خریداری کنید.

عوارض جانبی آب قلیایی چیست؟

هنگامی که شروع به نوشیدن آب قلیایی می‌کنید، عوارض جانبی طبیعی شامل سردرد، خستگی، آبریزش بینی و مدفوع تیره‌تر و نرم‌تر است. این می‌تواند ناشی از کاهش اسیدیته معده باشد که به کشتن باکتری‌ها و دفع سایر پاتوژن‌های نامطلوب کمک می‌کند. این عوارض جانبی زمانی که بدن شما به آب قلیایی عادت کند فروکش می‌کند  که می‌تواند بین چند روز تا 2 تا 3 هفته طول بکشد. اگر هر گونه نگرانی دارید، لطفا با پزشک خود مشورت کنید.

به غیر از آن‌ها، یک عارضه جانبی جدی قلیایی بودن بیش از حد است. آب قلیایی بیش از حد می‌تواند PH طبیعی بدن شما را مختل کند و منجر به وضعیتی به نام آلکالوز متابولیک شود. این امر باعث گیجی، حالت تهوع، استفراغ، لرزش دست و گزگز در دست‌ها و پاها می‌شود.

آب قلیایی PH بالاتری (8 یا 9) نسبت به آب معمولی دارد. حاوی بسیاری از مواد معدنی ضروری است که به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. ممکن است با اسیدیته بدن شما مقابله کند و ممکن است به درمان دیابت، تقویت سلامت استخوان، تنظیم فشار خون، کاهش وزن بدن، مقابله با سلول‌های سرطانی و درمان رفلاکس اسید کمک کند. علاوه بر این، ممکن است به درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس کمک کند و رشد مو را تقویت کند. می‌توانید آب قلیایی را به راحتی در خانه تهیه کنید. با این حال، ممکن است در ابتدا باعث سردرد، آبریزش و خستگی شود هر چند که معمولاً زمانی که بدن شما به آن عادت کرد، کاهش می یابد. اما توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آب قلیایی ممکن است باعث گیجی، استفراغ و حالت تهوع شود. بنابراین، مصرف آن را محدود کنید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

بیشتر بخوانید: 7 فایده‌ی شیر بادام هندی