8 مزایای سلامتی ثابت شده آب لیمو برای زنان باردار

8 مزایای سلامتی ثابت شده آب لیمو برای زنان باردار

12 مهر 1401

میوه‌ها جزء ضروری رژیم غذایی زنان باردار هستند زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. با این حال، با وجود فواید کلی سلامتی، باید از مصرف برخی میوه‌ها در دوران بارداری اجتناب کرد. یکی از رایج ترین سردرگمی‌ها در مورد مصرف آبلیمو در دوران بارداری است. آیا نوشیدن آبلیمو در دوران بارداری بی خطر است؟ این سوالی است که مادران بارها می‌پرسند. پاسخ کوتاه بله است.

در طول بارداری، نیازهای غذایی بدن شما متفاوت است و همچنین اکنون باید برای تغذیه دو زندگی غذا بخورید. اما پرخوری راه حل مناسبی نیست. شما باید بسیار مراقب باشید که نیازهای غذایی خود و کودکتان را بدون زیاده‌روی برآورده کنید. این کار آسانی نیست، اما از این نگران نباشید! تنها چیزی که نیاز دارید کمی اطلاعات و تحقیق برای ایمن و سالم نگه داشتن بارداری است. به خواندن ادامه دهید تا در مورد مصرف آبلیمو در دوران بارداری و اینکه چگونه می‌تواند در این دوران هیجان انگیز برای شما مفید باشد، بیشتر بدانید. به پایین بروید!

آیا نوشیدن آبلیمو در دوران بارداری بی‌خطر است؟

زنان باردار اغلب از کم آبی رنج می‌برند. آب میوه‌ها مایعات سالمی هستند که علاوه بر فواید تغذیه‌ای بی‌شمار می‌توانند بدن باردار را هیدراته نگه‌دارند. وقتی صحبت از آبمیوه می‌شود، اولین کلمه‌ای که به ذهن خطور می‌کند آب لیمو است! مانند اکثر مرکبات، لیموترش منبع عالی ویتامین C است. اما آب لیموترش چقدر برای زنان باردار بی‌خطر است؟ بسیاری از زنان در دوران بارداری خود هوس آبلیمو می‌کنند. این ممکن است به دلیل کمبود ویتامین C در بدن باشد. بنابراین، آب لیموترش در دوران بارداری کاملا بی‌خطر است! این شما را خوشحال کرد، اینطور نیست؟ اکنون می‌توانید با خیال راحت آن لیوان آب میوه را بنوشید!


فواید آبلیمو در دوران بارداری


فواید آبلیمو در دوران بارداری

نوشیدن آبلیمو در دوران بارداری توسط پزشکان بی‌خطر تلقی می‌شود و هیچ عارضه‌ی جانبی گزارش نشده‌است. در واقع، این آبمیوه‌ی خوشمزه می‌تواند مزایای سلامتی بیشتری در دوران بارداری داشته‌باشد:

1. منبع ویتامین C

زنان باردار اغلب از کمبود ویتامین C رنج می‌برند. مرکبات مانند لیموترش منابع عالی ویتامین C هستند. از این رو، مصرف منظم آب لیموترش می‌تواند دوز اضافی ویتامین C را برای بدن فراهم کند و نیاز به مکمل‌های ویتامین را کاهش دهد.

2. یبوست و سوء‌هاضمه را درمان می‌کند

یبوست و سوء‌هاضمه جزئی از بارداری هستند. آب لیمو به عنوان یک محرک کبد، حرکات روده‌ی تحریک پذیر را کنترل می‌کند، بنابراین از یبوست و اسهال جلوگیری می‌کند. مصرف منظم آب لیمو ممکن است حرکات روده را آسان کند و علاوه بر هیدراته نگه‌داشتن شما، سوء‌هاضمه را نیز درمان کند.

آب لیمو یبوست و سوء‌هاضمه را درمان می‌کند

3. سرشار از آنتی اکسیدان

محتوای ویتامین C موجود در لیموترش یک آنتی اکسیدان قوی است. بنابراین، آب لیمو به عنوان یک پاک کننده‌ی عالی برای دفع سموم و رادیکال‌های آزاد از سیستم شما عمل می‌کند. همانطور که هر خانمی که بارداری را تجربه کرده‌است به شما خواهد گفت: سرماخوردگی در دوران بارداری جالب نیست! آب لیموترش قطعا از شما در برابر سرماخوردگی وحشتناک و چندین عفونت دیگر محافظت می‌کند.

4. مفید برای کودک متولد نشده

نه تنها شما، بلکه حتی فرزند متولد نشده‌ی شما نیز ممکن است از آب لیمویی که مصرف می‌کنید، فوایدی کسب کند! لیموترش حاوی سطح بالایی از پتاسیم است که تصور می‌شود به ساخت استخوان در جنین کمک می‌کند و رشد سلول‌های مغز و عصبی را تسهیل می‌کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

آب لیمو مفید برای کودک متولد نشده

 

5. به مدیریت فشار خون بالا کمک می‌کند

فشار خون بالا خبر خوبی برای بدن شما نیست، به ویژه زمانی که باردار هستید. فشار خون بالا می‌تواند منجر به پره اکلامپسی شود، یک وضعیت تهدید کننده زندگی که می‌تواند زن را مجبور به زایمان زودرس کند. دلیلی وجود دارد که پزشک شما هر بار که به او مراجعه می‌کنید، BP شما را چک می‌کند! مطالعات نشان می دهد که عصاره برگ مرکبات ممکن است به کاهش فشار خون شما کمک کند. آب لیمو حاوی منیزیم و پتاسیم است که ممکن است به کاهش فشار خون نیز کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است. همراه با آب لیمو، پیروی از یک رژیم غذایی غنی از پتاسیم و فیبر می‌تواند برای جلوگیری از پره اکلامپسی مفید باشد. می‌توانید نصف لیموترش را در یک فنجان آب فشار دهید و دو قاشق غذاخوری کرم تارتار را به محلول اضافه کنید. نوشیدن یک بار در روز در هر سه روز به عادی سازی فشار خون کمک می‌کند.

6. درمان ورم پا

ادم سالم نیست و زیبا هم نیست! اگرچه پاهای متورم رایج است، اما ممکن است دست و پا گیر و دردناک باشد. در اینجا نیز آب لیموترش می‌تواند به کمک شما بیاید! نوشیدن یک قاشق چای‌خوری آبلیمو با یک لیوان آب ولرم می‌تواند به کاهش ادم در دوران بارداری کمک کند. همچنین می‌توانید برای تسکین درد و تورم، حمام آب گرم با نمک اپسوم و آب لیموترش بگیرید.

آب لیمو و درمان ورم پا زنان باردار

7. زایمان را آسان می‌کند

بارداری یک چیز است، زایمان چیز دیگری! بیشتر زنان از عمل زایمان می‌ترسند. و چه کسی می‌تواند آن‌ها را سرزنش کند؟ بنابراین، چگونه آب لیمو می‌تواند کمک کننده باشد؟ آب لیموترش مخلوط با عسل ممکن است زایمان را آسان‌تر کند. از ماه پنجم بارداری تا زمان زایمان باید این معجون را مصرف کنید.

8. سایر فواید

مصرف منظم آب لیموترش در دوران بارداری از ناراحتی‌های مختلف مرتبط با بارداری مانند سوزش سر دل و نفخ جلوگیری می‌کند. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را به 250 میلی‌لیتر آب اضافه کنید. رقیق کردن آب میوه با آب به کاهش تولید اسید معده و سوزش سر دل کمک می‌کند. اطمینان حاصل کنید که آب میوه را 20 تا 30 دقیقه قبل از غذا بنوشید تا از رفلاکس اسید جلوگیری کنید.

سایر فواید آب لیمو

آب لیمو به عنوان منبع خوبی از کلسیم و منیزیم به درمان بیماری‌هایی مانند آسم، سرماخوردگی، اسکوربوت و تب کمک می‌کند. همچنین جذب مناسب آهن را تسهیل می‌کند و در نتیجه از کم خونی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند.

نوشیدن آب لیموترش در دوران بارداری در حد اعتدال ممکن است مفید باشد. این یک نوشیدنی با طراوت است که وقتی خسته هستید به شما آبرسانی می‌کند. سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C، ترکیبات زیست فعال مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که از بارداری حمایت می‌کنند. آب لیموترش با کاهش یبوست، کنترل فشار خون بالا و کاهش زایمان به بدن شما کمک می‌کند. علاوه بر این، ممکن است به کاهش رادیکال‌های آزاد مضر موجود در بدن شما و کاهش التهاب کمک کند. با این وجود، استفاده‌ی بیش از حد ممکن است عوارض جانبی داشته‌باشد. در صورت مشاهده‌ی هر گونه عوارض جانبی، مصرف آن را محدود کرده و به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

بیشتر بخوانید: 6 غذای طبیعی که باعث کاهش تستوسترون در زنان می‌شود