6 غذای طبیعی که باعث کاهش تستوسترون در زنان می‌شود

6 غذای طبیعی که باعث کاهش تستوسترون در زنان می‌شود

08 شهریور 1401

هر زمان که به تستوسترون فکر می‌کنید، احتمالاً آن را به مردان مربوط می‌کنید. حتی اگر به عنوان یک هورمون جنسی مردانه در نظر گرفته می‌شود، زنان نیز در اندام‌های تناسلی خود تستوسترون تولید می‌کنند. در حالی که سطوح بهینه تستوسترون به عملکردهای اصلی بدن کمک می‌کند، زمانی که تستوسترون بیش از حد در بدن شما وجود داشته‌باشد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. تغییرات در سطح تستوسترون با شرایط سلامتی مانند دیابت نوع 2 و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط است. این مقاله علائم تستوسترون بالا را مورد بحث قرار می‌دهد و اینکه چگونه برخی غذاها ممکن است به طور طبیعی تستوسترون را در زنان کاهش دهند.


تستوسترون در بدن یک زن چه کارایی دارد؟


تحقیقات نشان می‌دهد که تستوسترون همراه با استروژن برای سلامت استخوان، سلامت روان و عملکرد شناختی بدن ضروری است. در مردان، سطح نرمال تستوسترون بین 264 تا 916 نانوگرم در دسی لیتر در نظر گرفته می‌شود، در حالی که در زنان بین 15 تا 46 نانوگرم در دسی لیتر است. حفظ سطح نرمال تستوسترون برای حفظ توده‌ی عضلانی، عملکرد جنسی و قدرت ضروری است. سطح بالای تستوسترون در زنان با مجموعه‌ای از علائم همراه است.
علائم تستوسترون بالا در زنان:

  • رشد بیش از حد موهای صورت
  • آکنه
  • پریودهای نامنظم
  • آلوپسی آندروژنیک - ریزش مو
  • آکانتوز نیگریکانس - لکه های تیره پوست
  • تشدید پرخاشگری

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علائم بالا، با پزشک خود مشورت کنید. سطوح بالای تستوسترون می‌تواند نشان دهنده‌ی یک بیماری زمینه‌ای باشد.


علل احتمالی سطح تستوسترون بالا در زنان


غذاهایی که باعث کاهش تستوسترون در زنان می شود

بیماری‌های هورمونی مختلف می‌تواند باعث تغییرات هورمونی در زنان شود. بعضی از آن‌ها عبارتند از:

سندرم تخمدان پلی کیستیک

مطالعات نشان می‌دهد که هیپرآندروژنیسم یا سطوح بالای تستوسترون یکی از علائم بارز PCOS است. PCOS یک اختلال هورمونی است که با تخمدان‌های بزرگ با کیست‌های کوچک و پریودهای نامنظم مشخص می‌شود.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH)

افزایش سطح تستوسترون و پروژسترون با هیپرپلازی مادرزادی آدرنال مرتبط است. این گروهی از اختلالات ژنتیکی است که بر غدد آدرنال شما تأثیر می‌گذارد که هورمون هایی مانند کورتیزول و تستوسترون ترشح می‌کنند. افراد مبتلا به CAH فاقد یکی از آنزیم‌های لازم برای تنظیم این هورمون‌ها هستند که می‌تواند منجر به تستوسترون بیش از حد شود.

هیرسوتیسم

مطالعات نشان می‌دهد که هیرسوتیسم یا موهای بیش از حد صورت در زنان می‌تواند باعث افزایش سطح تستوسترون در بدن شود. هیرسوتیسم وضعیتی است که منجر به رشد موهای زبر و تیره روی صورت، سینه و پشت یک زن می‌شود. این به دلیل تولید بیش از حد هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون رخ می‌دهد.
در حالی که عوامل متعددی در تنظیم تستوسترون دخیل هستند، یک رژیم غذایی سالم کلیدی برای کنترل سطح تستوسترون است.


بهترین غذا برای کاهش تستوسترون در زنان


در اینجا چند غذا وجود دارد که ممکن است به کاهش سطح تستوسترون شما کمک کند:

1.محصولات مبتنی بر سویا

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف محصولات سویا به طور منظم ممکن است باعث کاهش سطح تستوسترون شود. مطالعه‌ای برای مشاهده‌ی تاثیر پروتئین موجود در سویا بر روی هورمون‌های تولید مثل در مردان انجام شد. نتایج نشان داد که مصرف پروتئین سویا به مدت 54 روز شاهد کاهش تستوسترون بود. مطالعه‌ی دیگری نشان داد که سویا وزن پروستات و سطح تستوسترون را در موش‌ها کاهش می‌دهد. اگرچه نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما مطالعات بیشتری روی زنان برای درک ارتباط بین محصولات سویا و سطح تستوسترون ضروری است.

2.نعناع

از نعناع بیشتر برای تسکین بیماری‌های معده استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می دهد که نعناع ممکن است باعث کاهش سطح تستوسترون شما شود. مطالعه‌ای برای مشاهده‌ی تاثیر چای نعناع بر روی زنان مبتلا به PCOS انجام شد. پس از 30 روز، محققان دریافتند که کاهش قابل توجهی در سطح تستوسترون کل وجود دارد. به طور مشابه، در یک مطالعه‌ی حیوانی، تجویز چای نعناع به مدت 20 روز کاهش سطح تستوسترون و وزن بدن را در موش‌های مبتلا به PCOS نشان داد.

3.ریشه‌ی شیرین بیان

شیرین بیان سال‌ها به دلیل خواص دارویی آن به عنوان یک دارو در طب چینی استفاده می‌شود. اخیراً مطالعات نشان داده‌اند که ریشه‌ی شیرین بیان ممکن است اساساً بر سطح هورمون در بدن تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای برای مشاهده‌ی تاثیر شیرین بیان بر سطح تستوسترون سرم زنان سالم در طول دوره‌ی قاعدگی انجام شد. این مطالعه کاهش قابل توجهی در سطح تستوسترون سرم در خود ماه اول را نشان داد.

4.دانه‌ی کتان

چند مطالعه نشان می‌دهد که دانه‌ی کتان ممکن است در کاهش سطح تستوسترون بدن نقش داشته‌باشد. یک مطالعه‌ی مقدماتی بر روی مردان مبتلا به سرطان پروستات انجام شد که به آن‌ها دستور داده شد به مدت 34 روز از رژیم غذایی کم چرب و مکمل دانه‌ی کتان استفاده کنند. نتایج حاکی از کاهش معنی داری در سطح تستوسترون تام و سرمی بود. مطالعه‌ی موردی دیگری که بر روی یک زن مبتلا به PCOS انجام شد، کاهش سطح تستوسترون را پس از مصرف مکمل‌های بذر کتان به مدت 4 ماه گزارش کرد.

5.چای

برخی شواهد علمی وجود دارد که نشان می‌دهد نوشیدن چای ممکن است بر سطوح تستوسترون در بدن شما تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای برای مشاهده‌ی اثرات چای نعناع بر سطح تستوسترون زنان مبتلا به PCOS انجام شد. از شرکت کنندگان خواسته شد در مقایسه با یک چای گیاهی ، دو بار در روز به مدت یک ماه، چای بنوشند. پس از 30 روز، شرکت کنندگان کاهش قابل توجهی در سطح تستوسترون داشتند.

6.ماهی

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که با کاهش سطح آندروژن در زنان مرتبط است. مطالعه‌ای به منظور بررسی تاثیر مکمل‌های امگا 3 بر زنان دارای اضافه وزن مبتلا به PCOS انجام شد. به زنان 3 گرم مکمل امگا 3 یا دارونما به مدت 8 هفته داده‌شد. نتایج نشان داد که زنانی که مکمل‌های امگا 3 مصرف می‌کردند سطوح پایین‌تری از تستوسترون را نسبت به گروه دارونما نشان دادند. در حالی که نتایج امیدوارکننده هستند، مطالعات بیشتری برای درک ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 3 و سطح تستوسترون ضروری است.


نقش ها و اثرات تستوسترون


تستوسترون همراه با استروژن به بهبود عملکرد شناختی، سلامت استخوان و سلامت روان کمک می‌کند. بنابراین، حفظ سطوح بهینه این هورمون برای عملکرد جنسی و توده‌ی عضلانی زنان ضروری است. 
به طور خلاصه
تستوسترون که در درجه‌ی اول یک هورمون مردانه در نظر گرفته می‌شود، به مقدار کم در تخمدان‌ها و غدد فوق کلیوی زنان تولید می‌شود. در حالی که سطوح سالم تستوسترون برای عملکردهای بدن ضروری است، سطوح بالای تستوسترون با شرایط پزشکی مانند PCOS و هیپرپلازی آدرنال مرتبط است. خوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد غذایی مانند دانه کتان و محصولات مبتنی بر سویا ممکن است به کاهش تستوسترون در زنان کمک کند.

 بیشتر بخوانید: 7 درمان خانگی مؤثر برای سرماخوردگی در دوران بارداری

مطالب مرتبط