13 فواید شگفت انگیز ذرت شیرین برای پوست و مو

13 فواید شگفت انگیز ذرت شیرین برای پوست و مو

09 مهر 1401

ذرت شیرین چه آب پز شده چه کبابی شده، میان وعده‌ی مورد علاقه‌ در میان تمام گروه‌های سنی است. اما اگر به شما بگوییم که ذرت شیرین به طرق مختلف برای شما مفید است، چه؟ بله، یک میان وعده‌ی خوشمزه است که اثرات مثبت زیادی بر سلامتی شما دارد. برای بسیاری از ما خوردن چند ذرت در روز یک عادت است. در این مقاله قرار است که فواید ذرت شیرین آشکار شود. ذرت مملو از مواد مغذی است که به طرق مختلف به بدن ما کمک می‌کند.

ذرت شیرین به رفع یبوست کمک می‌کند، عملکردهای داخلی ایده آل مانند تولید سلول را تضمین می‌کند و به طور مؤثر با بسیاری از مشکلات گوارشی مبارزه می‌کند. این یک میان وعده‌ی سالم برای افراد مبتلا به دیابت نیز مفید می‌باشد. این میان وعده‌ی نشاسته‌ای کم چرب و فاقد سدیم، کلسترول و چربی‌های اشباع شده‌است. سرشار از ویتامین C و سرشار از فیبر است. در این مقاله درباره‌ی ذرت شیرین و فواید آن بیشتر بدانید. به خواندن ادامه دهید!


فواید ذرت شیرین برای پوست


در لیست زیر فواید مختلف ذرت شیرین برای پوست ذکر شده‌است!

فواید ذرت شیرین برای پوست

1. روند پیری را به تاخیر می‌اندازد

اگر می‌خواهید جوان بمانید و ظاهری جوان داشته‌باشید، حتماً باید ذرت شیرین مصرف کنید. این یک نیروگاه از آنتی اکسیدان‌های مفید برای جلوگیری از روند پیری است.

2. بافت پوست را بهبود می‌بخشد

با ماساژ منظم روغن ذرت، بافت پوست شما به میزان قابل توجهی بهبود می‌یابد. مجموعه‌ای از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری، مصرف منظم ذرت شیرین باعث می‌شود پوستی درخشان و خوب داشته‌باشید.

3. اسکار آکنه صورت را از بین می‌برد

به دلیل محتوای بالای ویتامین E، خمیری که با ذرت شیرین ایجاد می‌شود، می‌تواند برای از بین بردن جای جوش صورت معجزه کند.


فواید ذرت شیرین برای مو


بیایید به برخی از فواید ذرت شیرین برای موهای سالم شما نگاه کنیم.

فواید ذرت شیرین برای مو

4. گردش خون را در پوست سر تقویت می‌کند

روغن ذرت گردش خون را در پوست سر تقویت می‌کند و در نتیجه فولیکول‌ها را برای تولید موهای سالم و قوی تقویت می‌کند.

5. تارهای مو را تقویت می‌کند

ویتامین C، محتوای لیکوپن و سایر آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ذرت شیرین به تقویت تارهای مو کمک می‌کند. در مقابله با ریزش مو مؤثر عمل می‌کند.


ذرت شیرین: فواید سلامتی


برخی از بهترین مزایای سلامتی ذرت شیرین را در اینجا بررسی کنید.

ذرت شیرین: فواید سلامتی

6. کم خونی

ذرت حاوی مقدار زیادی ویتامین B12، آهن و اسید فولیک است. کمبود این مواد مغذی می‌تواند باعث کم خونی شود. بنابراین، خوردن ذرت شیرین می‌تواند از کم خونی جلوگیری کند.

7. کلسترول خون را کاهش می‌دهد

ذرت شیرین همچنین حاوی فیبر محلول است که در جریان خون به ماده‌ای ژل مانند تبدیل می‌شود. این ژل به نوبه‌ی خود کلسترول بد (کلسترول LDL) را جذب می‌کند. ذرت شیرین همچنین حاوی کاروتنوئیدها و بیوفلاونوئیدها است. این‌ها سطح کلسترول خون را کنترل می‌کنند.

8. بینایی را بهبود می‌بخشد

دانه‌های ذرت شیرین حاوی بتاکاروتن است که ویتامین A تولید می‌کند که بینایی را تقویت می‌کند. کاروتنوئیدها همچنین دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهند که بینایی در مرکز خط دید را مختل می‌کند.

9. انرژی را افزایش می‌دهد

ذرت شیرین یک دانه‌ی نشاسته‌ای است که به عنوان ذخیره‌ی انرژی عمل می‌کند. نسبت به سایر سبزیجات انرژی بیشتری دارد! بنابراین، ورزشکارانی که می‌خواهند برای تقویت عملکرد خود کربوهیدرات بخورند، می‌توانند یک فنجان ذرت بخورند.

10. از دیابت جلوگیری می‌کند

ویتامین B موجود در ذرت شیرین متابولیسم پروتئین، چربی و کربوهیدرات را تنظیم می‌کند و فیتوکمیکال‌های موجود ترشح انسولین را تنظیم می‌کند. ذرت شیرین دارای شاخص گلیسمی 58 است که آن را به یک غذای فوق‌العاده برای افراد دیابتی تبدیل می‌کند. این‌ها با هم به کنترل دیابت کمک می‌کنند. به طور مشابه، فیتوکمیکال‌های فنلی موجود در ذرت شیرین نیز فشار خون را کنترل می‌کند.

11. سلامت قلب و عروق

مصرف مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. ذرت شیرین حاوی روغن است که ترکیب اسیدهای چرب بسیار خوبی دارد. در نتیجه، اسیدهای چرب امگا 3 را قادر می‌سازد تا اسیدهای چرب مضر (مانند LDL) را حذف کرده و خطر حمله قلبی را کاهش دهد. همچنین از تصلب شرایین (رسوب کلسترول بر روی دیواره رگ‌ها) جلوگیری می‌کند.

12. گوارش

ذرت شیرین حاوی مقدار زیادی فیبر غذایی است. فیبرهای نامحلول به هضم غذا کمک می‌کند و همچنین از یبوست جلوگیری می‌کند. افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر و اسهال نیز پس از خوردن ذرت شیرین تسکین پیدا می‌کنند.

13. در دوران بارداری

ذرت شیرین حاوی غلظت بالایی از اسید فولیک است که در واقع برای زنان در دوران بارداری تجویز می‌شود. بنابراین، ذرت شیرین غذای سالمی است که هر زن باردار باید از آن استفاده کند. با این حال، اگر پاهای شما ورم کرده‌است، قبل از تغییر این رژیم با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: فواید آب برنج برای پوست؛ نحوه‌ی استفاده از آن


نحوه‌ی انتخاب و نگهداری ذرت‌های شیرین


نحوه‌ی انتخاب و نگهداری ذرت‌های شیرین

یک انتخاب خوب در دسته‌بندی ذرت به بهره‌مندی از فواید عالی سلامتی ذرت شیرین همراه با فواید زیبایی کمک می‌کند. در اینجا چند نکته مفید برای انتخاب و ذخیره سازی صحیح آن آورده شده‌است:

انتخاب:

وقتی نوبت به خرید ذرت شیرین می‌رسد، همیشه به دنبال ذرت‌های صاف و پرتر با چوب طلایی باشید.

هرگز ذرت‌هایی را که پوسته آن برداشته شده یا آن‌هایی را که تمام روز زیر نور آفتاب بوده‌اند انتخاب نکنید.

همچنین از انتخاب ذرت با پوسته‌های تغییر رنگ خودداری کنید. پوسته‌ی زرد رنگ نشان دهنده‌ی سن یا آسیب است. بنابراین، همیشه حتما ذرت را با پوسته سبز انتخاب کنید.

نگهداری:

بهترین راه برای نگهداری ذرت شیرین این است که آن را بدون جدا کردن پوسته آن در یخچال قرار دهید.

همچنین می‌توانید ذرت را در یک کیسه‌ی پلاستیکی خشک بپیچید تا بیش از دو روز تازه بماند.


استفاده از ذرت شیرین (آشپزی و خوردن)


استفاده از ذرت شیرین (آشپزی و خوردن)

ذرت از معدود غلاتی است که می‌توان آن را به روش‌های مختلف پخت و خورد. می‌توانید ذرت شیرین را درست خارج از «بلال ذرت» مصرف کنید یا از دانه‌های ذرت در سس استفاده کنید. از آن برای سس کردن برنج سرخ شده به همراه پیاز و فلفل استفاده می‌شود تا یک میان وعده شگفت انگیز درست شود. در اینجا چند نکته مفید در مورد استفاده از ذرت شیرین آورده شده‌است:

آشپزی:

ذرت را در حالی که پوسته آن باقی مانده است کباب کنید. این به حفظ طعم کمک می‌کند.

ذرت‌ها را بلافاصله پس از جوشاندن در آب سرد قرار ندهید.

در حین جوشاندن ذرت، حتما به اندازه‌ی کافی آب اضافه کنید تا ذرت کاملاً در آن فرو برود.

ذرت را برای مدت طولانی نگهداری نکنید و همچنین از پخت بیش از حد آن خودداری کنید. پختن بیش از حد ذرت را یاقوتی و سفت می کند. فقط سه تا پنج دقیقه برای پختن ذرت کافی است.

در آخر، همچنین توصیه می‌شود در حین جوشیدن به ذرت نمک اضافه نکنید، زیرا باعث سفت شدن ذرت می‌شود.

غذا خوردن:

بلال ذرت پخته شده با فلفل و نمک، محبوب ترین دستور غذا است. یک میان وعده‌ی سالم و فوق‌العاده خوشمزه است. یا ممکن است به جای جوشاندن ذرت را کباب کنید.

دانه‌های ذرت یک سس شگفت انگیز و خوشمزه از سوپ‌ها، کاری و غذاهای مختلف درست می‌کند. علاوه بر این، می‌توان آن‌ها را به سالاد اضافه کرد تا میان‌وعده‌ای مفید برای آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: 9 فواید سلامتی آناناس، تغذیه و عوارض جانبی

مطالب مرتبط