12 اثر جانبی جدی قارچ بر سلامتی شما

12 اثر جانبی جدی قارچ بر سلامتی شما

23 شهریور 1401

قارچ مورد علاقه‌ی بسیاری از افراد است! آن‌ها در اشکال، اندازه‌ها و انواع مختلفی نیز وجود دارند! و باید بدانیم که قارچ‌های خوراکی را شناسایی کنیم تا از عوارض جانبی قارچ غیرخوراکی یا مضر در صورت مصرف زیاد جلوگیری کنیم. قارچ‌ها اساساً یک نوع هستند و در طبیعت، در شرایط گرم و مرطوب رشد می‌کنند. انواع زیادی وجود دارد که ممکن است آشنا به نظر برسند اما ممکن است برای مصرف انسان مناسب نباشند. بنابراین در حالی که ممکن است بافت گوشتی نرم و لطیف قارچ را دوست داشته‌باشید، باید مراقب باشید که نوع مناسب آن را انتخاب کنید. همچنین حتماً آن‌ها را به درستی تمیز کرده و بپزید تا از عوارض گوارشی آن جلوگیری شود.


10 عوارض جانبی قارچ


نکات زیر 10 عارضه‌ی جانبی ناشی از مصرف قارچ را نشان می‌دهد:

1. خستگی

برخی از افراد ممکن است پس از مصرف قارچ دچار خستگی شوند. همچنین ممکن است احساس ناراحتی و بی‌انرژی بودن کنید. این عارضه‌ی جانبی در بین بسیاری از افراد رایج بوده‌است. این عارضه‌ی جانبی ممکن است باعث شود افراد از گنجاندن قارچ در برنامه‌ی غذایی خود صرف نظر کنند.

2. ناراحتی معده

برخی از عوارض جانبی قارچ‌ها نیز باعث ایجاد مشکلات معده در بسیاری از افراد می‌شود. در برخی افراد اسهال در خوردن قارچ مشکل ساز بوده‌است. سایر مشکلات معده که ممکن است فرد تجربه کند، استفراغ و گرفتگی عضلات است.

3. حالت تهوع

یکی دیگر از عوارض جانبی رایج مصرف قارچ حالت تهوع است. این بیماری توسط یک ماده‌ی شیمیایی به نام psilocybin ایجاد می‌شود که در اکثر گونه های قارچ وجود دارد. سیلوسایبین دارای خواص توهم زایی نیز است و همچنین ممکن است باعث شود افراد احساس سرخوشی غیر قابل توضیحی را تجربه کنند.

4. توهم زدگی

یک فرد ممکن است در حالت توهم نیز باشد. توهم حالتی است که در آن فرد دچار غیبت می‌شود. قارچ‌ها بعد از مصرف برای مدتی درک واقعیت را تغییر می‌دهند. این اثرات توهم با اثر ناشی از داروهای LSD مقایسه می‌شود. افراد این اثر را در عرض بیست دقیقه پس از مصرف تجربه می‌کنند. بعد از نیم ساعت تا چهل دقیقه اثر به اوج خود می‌رسد. برخی نیز ممکن است صداهایی بلندتر از حد معمول را در معده‌ی خود بشنوند.

5. آلرژی‌های پوستی

قارچ‌ها سیستم ایمنی بدن را قوی می‌کنند. در حالی که برای برخی از افراد، قارچ‌ها همچنین منجر به بثورات پوستی و تحریکات پوستی می‌شوند. برخی نیز در صورت مصرف زیاد دچار خونریزی بینی، خشکی بینی و خشکی گلو و مشکلات دیگر می‌شوند.

6. احساس سوزن سوزن شدن

بعد از 20 تا 30 دقیقه مصرف قارچ، برخی افراد احساس شادی و هیجان می‌کنند. سپس همراه با احساس هیجان، احساس سوزن سوزن شدن را نیز در تمام بدن خود تجربه می‌کنند. پس از مدتی افراد نیز دچار افسردگی می‌شوند.

7. اجتناب در دوران بارداری

برخی از پزشکان به زنان توصیه می‌کنند در دوران شیردهی و بارداری از مصرف قارچ خودداری کنند. اگرچه هیچ عارضه‌ی جانبی جدی گزارش نشده‌است، اما بهتر است احتیاط کنید.

8. سردرد

برخی از داروها به عنوان عوارض جانبی باعث سردرد می‌شوند که پس از مدتی از بین می‌روند. اما برخی افراد بیش از یک روز پس از مصرف قارچ چنین سردردهایی را تجربه کردند.

9. اضطراب

قارچ همچنین در افراد خاصی باعث ایجاد اضطراب می‌شود که از سطوح خفیف تا شدید متغیر است. این عوارض جانبی زمانی بدتر می‌شود که قارچ‌ در دوزهای بالا مصرف شود.

10. بیماری روانی

بیماری روانی جدی‌ترین عارضه‌ی جانبی ناشی از قارچ در افراد خاص است. اختلالات روانی مانند ترس شدید، حملات پانیک پس از مصرف قارچ تجربه می‌شود.

11. سرگیجه

برخی افراد نیز پس از چند ساعت مصرف قارچ سرگیجه‌ می‌گیرند. قارچ‌ها همچنین در صورت مصرف در دوز بالا باعث سردرگمی می‌شوند. آن‌ها همچنین برای کسانی که فشار خون پایین دارند باعث هوشیاری می‌شوند.

قارچ ممکن است بعد از مصرف باعث احساس گرسنگی در فرد شود. آن‌ها حاوی تریپتامین هستند. این‌ها مواد شیمیایی هستند که مانند آمفتامین‌ها (یک داروی اعتیادآور) عمل می‌کنند و ممکن است اشتهای فرد را تحریک کنند. قارچ همچنین حاوی آلکالوئیدهای ارگوت است. در برخی از مطالعات حیوانی، این مواد باعث انقباض عروق (تنگ شدن عروق خونی) شده‌اند. این ممکن است در نهایت منجر به افزایش سطح فشار خون و افزایش وزن بالقوه شود.

نکته: اگرچه قارچ‌ها سرشار از آهن، روی و سایر مواد مغذی هستند، اما باید به مقدار محدود در برنامه‌ی روزانه مصرف شوند. از 140000 گونه قارچ موجود در جهان امروز، تنها 10 درصد آن‌ها بی‌خطر و خوراکی هستند. برخی از قارچ‌های سمی آمانیتا پانترینا، آنتولوما و مولیبدیت‌های کلروفیلوم هستند.همچنین مهم است که نوع قارچ‌ها را درست انتخاب کنید و آن‌ها را خوب بپزید.
قارچ‌ها مواد مغذی را برای ما فراهم می‌کنند و می‌توانند به سلامت کلی ما کمک کنند. با این حال، زیاده روی در مصرف آن‌ها ممکن است منجر به چند مشکل سلامتی شود. عوارض جانبی قارچ از ناراحتی‌های معده تا ایجاد احساس سوزن سوزن شدن متغیر است. ممکن است سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار دهد و حملات پانیک ممکن است بیشتر رخ دهد. اضطراب شما ممکن است تشدید شود و ممکن است احساس سرگیجه یا سردرد داشته‌باشید. قارچ‌ها ممکن است باعث تحریک پوست یا واکنش‌های آلرژیک نیز شوند. محدود کردن یا اجتناب از مصرف آن می‌تواند به جلوگیری از این عوارض کمک کند.

 بیشتر بخوانید: فواید سلامتی کلم قرمز

مطالب مرتبط