7 فواید روغن آفتابگردان و عوارض جانبی آن

7 فواید روغن آفتابگردان و عوارض جانبی آن

12 شهریور 1401

روغن آفتابگردان یا روغن تخمه‌ی آفتابگردان سرشار از ویتامین E است. رنگ آن طلایی روشن است و مزایای مهمی برای بدن ما دارد. چربی‌های اشباع کم و چربی‌های اشباع نشده‌ی (چربی‌های سالم) آن زیاد است. برخی منابع بیان می‌کنند که این روغن برای اولین بار در 3000 سال قبل از میلاد توسط قبایل سرخپوست آمریکایی مورد استفاده قرار گرفت.


روغن آفتابگردان چرا برای سلامتی مفید است؟


  • فراوان‌ترین ماده‌ی مغذی موجود در این روغن ویتامین E است. همچنین حاوی اسید لینولئیک، یک اسید چرب ضروری و اسید اولئیک است.
  • اسید لینولئیک موجود در روغن آفتابگردان همچنین از پاسخ ایمنی طبیعی بدن انسان پشتیبانی می‌کند.
  • جایگزینی چربی‌های حیوانی با روغن آفتابگردان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

این روغن در انواع مختلفی وجود دارد؛ لینولئیک، اولئیک میانی و اولئیک بالا. هر کدام در میزان چربی‌های اشباع شده و اشباع نشده متفاوت هستند، اما فواید تغذیه‌ای آن‌ها یکسان است. روغن آفتابگردان یکی از غذاهای طبیعی غنی از مواد مغذی است و به طریق مختلف به سلامت شما کمک می‌کند.


فواید روغن آفتابگردان برای سلامتی چیست؟


اسیدهای چرب غیراشباع موجود در این روغن باعث سلامت قلب می‌شود. روغن آفتابگردان همچنین حاوی ویتامین E است که فواید بسیار خوبی برای پوست دارد. مواد مغذی متنوع موجود در روغن فواید زیادی برای سلامتی دارند.

1.سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

فواید روغن آفتاب گردان

انجمن قلب آمریکا روغن آفتابگردان را در میان آن‌هایی که چربی اشباع کمتر و چربی‌های بهتری دارند فهرست می‌کند. می‌توانید روغن آفتابگردان را جایگزین چربی‌های جامد در رژیم غذایی خود (از جمله کره و غیره) کنید. این کار می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک کند.
روغن آفتابگردان همچنین ممکن است اثرات مفیدی بر میزان کلسترول خون شما داشته‌باشد. چربی‌های غیر اشباع موجود در آن به خوبی در کبد متابولیزه می‌شوند. این به بهبود کلسترول خون نیز کمک می‌کند.
روغن آفتابگردان سطح کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهد. همچنین سطح HDL (کلسترول خوب) را افزایش می‌دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

2. ممکن است هضم را تقویت کند

برخی منابع بیان می‌کنند که روغن آفتابگردان ممکن است خاصیت ملین داشته‌باشد و این ممکن است هضم را تسهیل کند. 

3. ممکن است سلامت دهان را افزایش دهد

روغن آفتابگردان برای روغن کشی بسیار مفید است. ژنژیویت مرتبط با پلاک را کاهش می‌دهد. این روغن فعالیت ضد باکتریایی در برابر کاندیدا آلبیکنس نشان می‌دهد که شایع‌ترین علت عفونت در افراد است.

4. ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

در مدل تومور پوست موش، روغن آفتابگردان 40 درصد محافظت در برابر سرطان ارائه کرده‌بود. 

5. ممکن است با التهاب مبارزه کند

روغن آفتابگردان ممکن است از آسیب معده‌ای که بیشتر NSAID‌ها (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی) ایجاد می‌کنند، جلوگیری کند. هنگامی که با ایندومتاسین (یک NSAID) مصرف شود، مشخص شد که این روغن عوارض جانبی این دارو را کاهش می‌دهد.
ما هنوز نمی‌دانیم که چگونه به طور مؤثر روغن آفتابگردان التهاب را کاهش می‌دهد زیرا تحقیقات در حال انجام است. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که ممکن است با کاهش التهاب به درمان آرتریت روماتوئید کمک کند. با این حال، ما نیاز به تحقیقات قطعی در این زمینه نیاز داریم.
همچنین روغن آفتابگردان سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است. مصرف بیش از حد این‌ها می‌تواند باعث تولید مواد شیمیایی پیش التهابی در بدن شود. رژیم غذایی استاندارد آمریکایی در حال حاضر سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است. بنابراین، قبل از افزودن روغن آفتابگردان به رژیم غذایی خود، به ویژه در این زمینه باید مراقب باشید.

6. با آکنه مبارزه می‌کند

استفاده‌ی موضعی از روغن آفتابگردان به تقویت سلامت پوست کمک می‌کند. این روغن سرشار از ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان قوی است. ممکن است به طور بالقوه با اعمال گونه‌های فعال اکسیژن که ممکن است نقشی در ایجاد آکنه داشته‌باشند مبارزه کند.
روغن آفتابگردان همچنین می‌تواند بازیابی سد پوستی را تسریع کند. این را می‌توان به اسید لینولئیک موجود در روغن نسبت داد.

7. به درمان اگزما کمک می‌کند

هنگامی که به صورت موضعی استفاده می‌شود، روغن آفتابگردان می‌تواند اثرات ضدالتهابی عالی داشته‌باشد. همانطور که گفته‌شد، روغن سد پوستی را نیز بهبود می‌بخشد. به این ترتیب سلامت پوست را بیشتر می‌کند.
ویتامین E موجود در روغن آفتابگردان به درمان درماتیت آتوپیک (اگزما) کمک می‌کند. درمان خوراکی ویتامین E در 96 درصد بیماران اگزما منجر به بهبودی نزدیک به این بیماری شد. این روغن همچنین ممکن است خشکی پوست را که یکی دیگر از علائم اگزما است، درمان کند.
همانطور که دیدیم، ویتامین E موجود در روغن تا حد زیادی به مزایای پوست کمک می‌کند. اسیدهای چرب غیر اشباع موجود در روغن باعث سلامت بهتر پوست می‌شود.
این روغن می‌تواند مملو از اسیدهای چرب غیراشباع سالم باشد و استفاده از آن در پخت و پز راهی مطمئن برای تقویت سلامتی شما است. اما قبل از انجام این کار، ممکن است بخواهید از عوارض احتمالی آن مطلع شوید.


اثرات جانبی روغن آفتابگردان چیست؟


1.مشکلات احتمالی در دوران بارداری و شیردهی

روغن آفتابگردان در دوران بارداری و شیردهی مفید است، ویتامین A را در شیر مادر حفظ می‌کند که می‌تواند برای کودک مفید باشد. اما باید مصرف آن را کاهش دهید؛ زیرا این روغن سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 است که ممکن است در مقادیر زیاد سالم نباشند.

2.ممکن است علائم دیابت را تشدید کند

روغن آفتابگردان به دلیل داشتن اسید لینولئیک ممکن است سطح انسولین ناشتا و گلوکز خون را افزایش دهد. همچنین ممکن است چربی خون بعد از خوردن غذا را افزایش دهد. اگر دیابت دارید، از خوردن روغن آفتابگردان دوری کنید.

3.ممکن است باعث آلرژی شود

اگر به گیاهانی مانند ابروسیا، گل همیشه بهار، بابونه و گل داوودی حساسیت دارید، ممکن است به روغن آفتابگردان آلرژی داشته‌باشید.
روغن آفتابگردان یک انتخاب محبوب برای روغن پخت و پز است. چه برای سرخ کردن و چه برای پخت، طعم خنثی به غذا می‌دهد و طیف گسترده‌ای از فواید را ارائه می‌دهد.

 بیشتر بخوانید: 5 روغن ضروری که باید در خانه خود داشته‌ باشید

مطالب مرتبط