بهترین روش‌ برای رشد ریش روی گونه‌ها

بهترین روش‌ برای رشد ریش روی گونه‌ها

11 مرداد 1401

یک مشکل رایج برای ریش گذاشتن در بین مردان، رشد پراکنده آن‌ها روی گونه‌ها است. اگر می‌خواهید ریش کامل بگذارید حتماً به دنبال راهکاری مناسب برای  برای پر کردن قسمت‌های کم‌پشت موهای صورت خواهید بود.
متأسفانه، کارهای زیادی برای تحریک رشد موهای جدید صورت وجود ندارد. زیرا عامل اصلی و تعیین کننده اینکه چقدر ریش‌ها ضخیم شوند ژنتیک است. با این حال، راه‌هایی وجود دارد که بتوانید ریش خود را پرتر نشان دهید و پتانسیل ژنتیکی خود را به حداکثر برسانید.
در این مقاله، نگاهی علمی به نحوه رشد ریش‌ها می‌اندازیم. و بهترین راه‌های غلبه بر موهای نازک روی گونه‌ها را بررسی خواهیم کرد با ما همراه باشید.


چه‌ چیزی رشد ریش را کنترل می‌کند؟


چه چیزی رشد ریش را کنترل می کند؟

رشد موهای صورت تا حد زیادی به ژنتیک شما بستگی دارد. بسیاری بر این باورند که میزان بالای تستوسترون موجب رشد ضخیم‌تر ریش‌ها می‌شود با این حال اگر سطح تستوسترون از بالینی در شما پایین نباشد، احتمالاً  علت رشد پراکنده موهای صورت سطح پایین هورمون نیست. 
بدن برای تبدیل تستوسترون به DHT از آنزیمی به نام 5 آلفاردوکتاز استفاده می‌کند. برای تحریک رشد مو‌های صورت  DHT روی گیرنده‌های فولیکول مو متصل می‌شود. حساسیت موی صورت به DHT، میزان رشد ریش را در شما مشخص می‌کند. این چیزی است که توسط ژنتیک تعیین می‌شود و از هر فرد با فرد دیگری متفاوت است.


برای تقویت رشد ریش روی گونه‌ها چه کاری باید انجام داد؟


در ابتدا باید به صراحت گفت کار زیادی برای ضخیم‌ شدن و سرعت بیشتر رشد ریش‌ها نمی‌توان انجام داد با این حال استراتژی‌های زیر تا حدی به شما برای ریش‌های پرپشت‌تر کمک می‌دهد.

  • ریش خود را بلند کنید: اجازه دهید که ریش‌هایتان بلند شوند روی نقاط پراکنده و پرپشت را بپوشانند.
  • از روگین استفاده کنید: روگین نام تجاری ماینوکسیدیل است که برای رفع ریزش مو در پوست سر استفاده می‌شود.
  • مدل ریش خود را تغییر دهید: می‌توانید به جای ریش کامل از مدل‌های دیگر مثل ریش بزی یا سبیل را امتحان کنید.
  • میکرونیدلینگ را امتحان کنید: میکرونیدلینگ به روشی گفته می‌شود که با استفاده از یک سری سوزن‌های ریز پوست را برای افزایش خون می‌زنند. براساس تحقیقات به عمل آمده می‌تواند برای رشد مو سر مؤثر باشد اما مشخص نیست که چقدر برای رشد ریش کمک دهنده است.
  • مراقبت سلامتی خود باشید: داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، پرهیز از سیگار و الکل به بهبود سلامت پوست و مو کمک می‌کند.

چه مدت زمان می‌برد تا ریش بلند شود؟


چه مدت زمان لازم است تا ریش رشد کند؟

سرعت رشد ریش از هر فرد تا فرد دیگر بسیار متفاوت است و توسط ژنتیک تعیین می‌گردد. اما به طور متوسط ریش ماهانه حدود 3  cmرشد می‌کند و برای گذاشتن ریش کوتاه حداقل یک ماه زمان می‌برد.


چه چیزی باعث می شود تا ریش پراکنده و پرپشت می‌شود؟


ژنتیک عامل محدود کننده رشد ریش در بین مردان است اما موارد زیر نیز تا حدی در رشد موهای صورت مؤثر هستند.

  • آلوپسی آره آتا: این بیماری یک اختلال خود ایمنی است که در آن گلبول‌های سفید به فولیکول مو حمله کرده و منجر به ریزش موی سر و ریش می‌شود. این اختلال به طور کامل درمان نمی‌شود اما گزینه‌های درمانی مانند ماینوکسیدیل (Rogaine)، دیترانول (Dritho-Scalp)، یا کرم‌های کورتیکواستروئیدی مؤثر هستند.
  • تستوسترون بدن از لحاظ بالینی پایین است: سطوح پایین تستوسترون از رشد ریش جلوگیری می‌کند. علائم دیگری چون تحریک‌پذیری، کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ زمانی که سطح تستوسترون در بدن پایین است مشاهده می‌شود.
  • سن: اگر در بیست سال هستید نگران ریش‌ کمپشت صورت نباشید، با افزایش سن ریش‌هایتان پرپشت‌تر خواهند شد.
  • کمبود مواد مغذی: مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری در رشد ریش تأثیر بسزایی دارند. سطوح پایین پروتئین تولید تستوسترون بدن را کاهش می‌دهد و در رشد ریش اختلال ایجاد می‌کند. 
  • نژاد و ژنتیک: اصلی‌ترین عامل رشد ریش ژنتیک است. تحقیقات نشان می‌دهد مردان چینی نسبت به قفقازی‌ها رو صورت و گردن موهای کمتری دارند.

افسانه‌های که در ارتباط با رشد ریش وجود دارند که در اینترنت نشر داده می‌شود. بسیاری از این اطلاعات هیچ منبع موثقی ندارند و برای فروش محصولات پرپشت‌کننده ریش هستند.


چند افسانه رایج در مورد ریش که ممکن است شنیده باشید


افسانه غلط درباره رشد ریش

تراشیدن ریش را پرپشت می‌کند.
شاید این افسانه را بارها شنیده باشید که شیو کردن صورت موهای آن را ضخیم‌تر می‌کند اما در واقع تراشیدن ریش هیچ تأثیری در  ریشه مو و رشد ریش شما ندارد.
در حقیقت وقتی شیو می‌کنید نوک موهای خود را صاف کرده‌اید که همین کار باعث درشت‌تر و ضخیم‌تر به نظر آمدن آن می‌کند.
سطح بالای تستوسترون منجر به پرپشت‌تر شدن ریش می‌کند.
تستوسترون هورمون اصلی مردانه است و سطح بسیار پایین آن رشد ریشه را مهار می‌کند اما اینکه افزایش سطح آن روی رشد ریش شما تأثیری ندارد مگر آن که از لحاظ بالینی سطح تستوسترون در بدنتان پایین باشد.
حساسیت فولیکول‌های مو به DHT بیشتر بر رشد موهای صورت شما تأثیر می‌گذارد.
روغن ریش موهای صورت شما را پرپشت‌تر می‌کند.
این باور غلط در بین مردم وجود دارد که روغن ریش بر پرپشت شدن آن مؤثر است. در حالی که روغن‌های ریش رشد موها را تغییر نمی‌دهند. روغن‌های ریش برای مرطوب کردن مو و پوست زیر آن طراحی شده‌اند تا از خشکی جلوگیری کند با این حال یک کاور براق روی ریش آن را ضخیم‌تر نشان می‌دهد.
مکمل‌ها رشد ریش را افزایش می‌دهند.
بسیاری از شرکت‌های مکمل محصولات خود را به طور خاص برای رشد ریش به بازار عرضه می‌کنند. این احتمال وجود دارد که کمبود ویتامین و مواد معدنی در بدن شما را جبران کند و در رشد موهای شما تأثیر بگذارد. با این حال اگر رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد که در آن طیف کامل ریزمغذی‌ها دریافت شود نیازی به مکمل‌ها نخواهید داشت.
جمع‌بندی:
رشد موهای صورت شما تا حد زیادی به ژنتیک شما مرتبط است که احتمالاً به صورت وراثتی از پدر و پدربزرگتان به شما ارث رسیده است.
بیشتر آقایان عاشق ریش کامل هستند اما ریش نداشتن هیچ مشکل سلامتی برای شما ایجاد نمی‌کند.
اگر نمی‌توانید روی گونه‌های خود ریش داشته باشید مدل‌های بسیار جذابی هستند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: 12 ترفند برای نگهداری ریش و تقویت آن

مطالب مرتبط