شامپو شفاف‌کننده مو چیست؟

شامپو شفاف‌کننده مو چیست؟

08 مرداد 1401

شامپوهای شفاف‌کننده نوعی پاک‌کننده عمیق هستند که پوست سر شما را تقویت کرده و موهای شما را روشن و درخشان می‌کند. آن‌ها پوست سر را عمیقاً تمیز می‌کنند و چربی اضافی، سبوم، تجمع، کثیفی، آلودگی، کثیفی و باقی‌مانده محصول را از بین می‌برند. این ناخالصی‌ها می‌توانند بر سلامت پوست سر تأثیر بگذارند و منجر به مشکلات جدی مو و پوست کف سر شوند.

برخی از انواع مو خیلی سریع چرب می‌شوند و باعث سنگینی تارهای مو می‌گردند. یک شامپو شفاف‌کننده پوست سر را شاداب می‌کند و موهایی تمیز و زیبا برای شما به ارمغان می‌آورد. در اینجا با فواید شستن موهای خود با شامپوی شفاف‌کننده و نحوه اضافه کردن آن به روتین مراقبت از مو آشنا شوید.


شامپوهای شفاف‌کننده مو چیست؟


شامپوهای شفاف‌کننده حاوی درصد بالایی از عوامل پاک‌کننده قوی هستند که آلودگی، سبوم، رسوبات معدنی و باقیمانده محصولات مو را بر روی پوست سر را تمیز می‌کنند. عمدتاً حاوی سولفات (هر دو لوریل و لورت) هستند.

شامپوهای معمولی نمی توانند تمام آثار کثیفی و باقی‌مانده را از بین ببرند. استفاده از شامپوهای شفاف‌کننده هر چند وقت یکبار باعث شادابی پوست سر و موهای شما می‌شود. اگر شنا می‌کنید یا در منطقه‌ای هستید که آب سختی بالایی دارد بهتر است از شامپو شفاف‌کننده استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای شفاف‌کننده از جهات مختلفی به موهای شما کمک می‌کند. بیایید نگاهی به مزایای استفاده از این شامپوها بیندازیم.


مزایای استفاده از شامپوهای شفاف کننده مو


مزایای استفاده از شامپوهای شفاف کننده

 

1. Product Buildup را حذف کنید

شامپوهای معمولی نمی‌توانند پاکسازی کاملی را ارائه دهند. قرار گرفتن روزانه در معرض کثیفی، گرد و غبار و محصولات مراقبت از مو باعث تجمع بیشتر روی پوست سر و خارش آن می‌شود. استفاده از شامپوی شفاف‌کننده مانند سم‌زدایی مو است که به شما یک بوم تمیز برای شروع دوباره می‌دهد. این تجمع مواد معدنی و کلر ناشی از آب سخت و آب استخر را از بین می‌برد.

2. موهای خود را جوان کنید

تجمع بیش از حد محصول موها را سنگین می‌کند و باعث می‌شود موها بی‌روح  و کدر به نظر برسند. شامپوهای شفاف‌کننده درخشندگی را به موهای شما باز می‌گرداند، موهای شما را درخشان می‌کند و همچنین به موهای نازک حجم می‌بخشند.

3. مو را برای رنگ کردن آماده کنید

استفاده از شامپوی شفاف‌کننده قبل از رنگ کردن موها، نفوذ بهتر رنگ روی تارهای مو را تضمین می‌کند. مو عاری از هرگونه تجمع چربی و پوست سر است که ممکن است یک سپر بین رشته‌ها و رنگ ایجاد کند. با این حال، یک یا دو روز قبل از رنگ کردن، پوست سر خود را شفاف کنید.

استفاده زیاد از شامپوهای شفاف‌کننده برای سلامت مو و پوست سر مضر است. در بخش بعدی، به چند دلیل برای احتیاط در مورد شامپوهای شفاف‌کننده پرداخته‌ایم.


معایب استفاده از شامپوهای شفاف‌کننده مو


1. ممکن است رنگ موهای شما را از بین ببرد

سورفکتانت‌های موجود در شامپوهای شفاف‌کننده می‌توانند رنگ تارهای مو را از بین ببرند. اگر به تازگی موهای خود را رنگ کرده‌اید، از استفاده‌ شامپوهای شفاف کننده خودداری کنید.

2. روغن‌های طبیعی را پاک کنید

استفاده بیش از حد از شامپوهای شفاف‌کننده، روغن‌های طبیعی پوست سر را از بین می‌برد. در نتیجه، غدد چربی روی پوست سر برای پوشاندن ضایعات، چربی بیش از حد تولید می‌کنند که منجر به چربی می‌شود.

3. شکستگی مو و مشکلات پوست سر

بدون روغن‌های طبیعی، موها خشک، وز، زبر، غیرقابل‌ کنترل و شکننده می‌شوند. این ممکن است منجر به شکستن و ریزش مو شود. احتمال دارد که شفاف‌کننده‌ها شرایط پوست سر مانند اگزما و پسوریازیس پوست سر را تشدید کنند.

اگر مشکل پوست سر یا موهای رنگ شده دارید، از شامپوهای شفاف‌کننده استفاده نکنید. با این حال، اگر پوست سرتان چرب است یا از بسیاری از محصولات مراقبت از مو استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد پوست سرتان را شفاف کنید. برای اطلاع از نحوه استفاده از شامپوی شفاف‌کننده به ادامه مطلب مراجعه کنید.


نحوه استفاده از شامپوهای شفاف‌کننده مو


نحوه استفاده از شامپوهای شفاف‌کننده

 

  • موهای خود را بشویید و آب اضافی آن را با دست بگیرید.
  • کمی از شامپو را در کف دست خود بریزید و آن را روی پوست سر خود بمالید.
  • قبل از شستوشو موها، چند دقیقه پوست سر خود را به طور کامل ماساژ دهید.
  • آن را بیش از 30 ثانیه روی پوست سر و موهای خود بگذارید.
  • خوب با آب بشویید و با یک نرم کننده ادامه دهید.

از شامپو زدن دوباره خودداری کنید زیرا ممکن است پوست سر و مو را خشک کند. برای اطلاع از اینکه چند بار باید از شامپوی شفاف‌کننده استفاده کنید، ادامه مطلب را بخوانید.

چند بار باید از شامپوهای شفاف‌کننده استفاده کرد؟

هرگز بیش از یک یا دو بار در هفته از شامپوهای شفاف‌کننده استفاده نکنید.

یک بار در هفته از آن استفاده کنید اگر:

  • اگر پوست سرتان چرب است و از محصولات آرایش مو استفاده نمی‌کنید.
  • باید ساعت‌های طولانی بیرون بمانید و به شدت عرق کنید.

دو بار در هفته از آن استفاده کنید اگر:

  • شما به طور مرتب از محصولات آرایش مو استفاده می‌کنید و پوست سرتان چرب است.

اگر موهای طبیعی دارید، بهتر است هر دو هفته یک بار از شامپوی شفاف‌کننده استفاده کنید. قبل از خرید شامپوهای شفاف‌کننده، مواد زیر را بررسی کنید.


مواد لازم در یک شامپو شفاف‌کننده مو


شامپوهای شفاف‌کننده ممکن است حاوی مواد شوینده آنیونی باشند:

لوریل سولفات‌ها: این‌ها هم در آب سخت و نرم و هم در کف کار می‌کنند. لوریل سولفات‌ها پاک‌کننده‌های عالی هستند و به راحتی شسته می‌شوند. لوریل‌سولفات‌های محبوب مورد استفاده در شامپوها عبارتند از:

  • سدیم لوریل‌ سولفات
  • آمونیوم لوریل سولفات
  • تری اتانول آمین لوریل سولفات

سولفات‌های لورت: این‌ها نسبت به لوریل سولفات‌ها ملایم‌تر هستند، اما هنوز هم پاک‌کننده‌های عالی هستند و خاصیت کف‌کنندگی دارند. سولفات‌های لورت که معمولاً در شامپوها استفاده می‌شود عبارتند از:

  • سدیم لورت سولفات
  • آمونیوم لورت سولفات
  • تری اتانول آمین لورت سولفات

همچنین ممکن است به دنبال موادی مانند آلفا‌‌الفین‌سولفونات و استئارات‌سدیم باشید. این مواد کثیفی و رسوب را از پوست سر پاک می‌‌کنند.

علاوه‌بر شامپوهای شفاف‌کننده، می‌توانید از سایر محصولات شفاف‌کننده پوست سر نیز استفاده کنید. نگاهی بیاندازید.

بیشتر بخوانید: نحوه صحیح مراقبت از موها


انواع شامپوها و محصولات شفاف‌کننده مو


نحوه استفاده از شامپوهای شفاف‌کننده

1. اسکراب پاک‌کننده پوست سر

اسکراب‌های پوست سر مانند اسکراب‌های صورت عمل می‌کنند. آن‌ها پوست سر را لایه‌برداری کرده و کثیفی و باقی‌مانده محصول را از بین می‌برند. هنگام خرید اسکراب پوست سر، مواد شفاف‌کننده و آبرسان مانند آلوئه‌ورا، سرکه سیب، روغن‌های ضروری و نمک دریا را بررسی کنید.

2. شامپوهای سم‌زدا

شامپوهای دتاکس شامپوهای شفاف‌کننده‌ای هستند که برای افرادی که از محصولات موی زیادی استفاده می‌کنند کاربرد دارد. آن‌ها ممکن است حاوی موادی مانند روغن درخت چای، سرکه سیب، منتول باشند و به پاکسازی پوست سر و مدیریت مشکلاتی مانند شوره سر کمک کنند.

شامپوی شفاف‌کننده برای از بین بردن تجمع محصول و سبوم اضافی از مو طراحی شده است. این برای استفاده گاه به گاه برای تمیز کردن عمیق موهای شما در نظر گرفته شده است. برخلاف شامپوهای معمولی، شامپوهای شفاف‌کننده تمام کثیفی‌ها و باقی‌مانده‌های پوست سر را پاک می‌کنند. استفاده از شامپوی شفاف‌کننده باعث پاکسازی کامل موها و شادابی موهای شما می‌شود و آن را برای رنگ کردن آماده می‌کند. با این حال، ممکن است به دلیل وجود سورفکتانت‌ها، رنگ موها را از بین ببرد. همچنین باعث از بین رفتن روغن‌های طبیعی موها شده و منجر به شکستگی موها شود. بنابراین، بیش از یک بار در هفته از آن استفاده نکنید.


سوالات متداول درباره شامپو شفاف‌کننده مو


آیا شامپو شفاف‌کننده موها را روشن می کند؟

خیر، شامپوی شفاف‌کننده نمی‌تواند رنگ طبیعی موهای شما را روشن کند. با این حال، ممکن است رنگ مو را محو کند زیرا دارای فرمولاسیون قوی برای پاکسازی عمیق است.

شامپو شفاف‌کننده با موهای سفید چه می‌کند؟

شامپوهای شفاف‌کننده مواد شیمیایی باقی‌مانده از درمان سفیدی مو را که تعادل pH مو و پوست سر را مختل کرده، خنثی کنند.

آیا بعد از شامپوی شفاف‌کننده از شامپوی معمولی استفاده کنم؟

بله، می‌توانید بعد از شامپوی شفاف‌کننده از شامپوی دارویی یا مغذی استفاده کنید تا پوست سرتان سالم بماند و تغذیه شود.

بیشتر بخوانید: 15 ماده غذایی مفید برای رشد مو

مطالب مرتبط