چگونه رشد ناخن‌ها را تقویت کنیم؟

چگونه رشد ناخن‌ها را تقویت کنیم؟

06 مرداد 1401

همه ما عاشق ناخن‌های بلند، محکم و قوی هستیم اما همیشه آن‌ها با کوچک‌ترین فشاری می‌شکنند. اما الان زمان آن است که برای یافتن راه حلی اساسی دست به کار شویم.
اگر می‌خواهید بدانید چرا ناخن‌هایتان رشد سریعی ندارند و برای اصلاح این وضعیت چه کاری باید انجام دهید. اسکرول را ادامه دهید!
 


دلایل اصلی رشد کند ناخن‌ها


ممکن است دلایل زیادی وجود داشته باشد که رشد ناخن‌های شما متوقف شده است. ما به اصلی‌ترین دلایل آن را بررسی می‌کنیم ببینید کدام یک را انجام می‌دهید و از تکرار آن بپرهیزید.

  1. جویدن ناخن‌ها 
    اگر عادت دارید که همیشه ناخن‌هایتان را می‌جوید، وقت آن است که از این کار دست بکشید. این عادت مخرب منجر به عفونت‌های باکتریایی می‌شود و رشد پوست و ناخن را در آن ناحیه کند می‌کند.
  2.  از بیس کت استفاده نمی‌کنید
    وقتی ناخن‌هایتان را لاک می‌زنید حتماً از بیس کت استفاده کنید. زیرا به عنوان یک لایه محافظ بین لاک ناخن و ناخن واقعی شما عمل می‌کند.
  3. لاک ناخن را پاک می‌کنید
    از این که لاک ناخن‌ها را با هر چیزی که دستتان آمد پاک کنید جداً خوداری کنید زیرا در حین این کار لایه رویی ناخن را خراشیده می‌کنید، این کار فقط ناخن‌های شما را ضعیف و شکننده می‌کند.
  4. استفاده بیش از حد از کاشت ناخن
    اگر برای مانیکور  و کاشت ناخن زیاد به سالن مراجعه می‌کنید و به ناخن‌های طبیعی خود فرصت نمی‌دهید تا دوباره قوی شوند به شدت شکننده و ضعیف خواهند شد. کاشت ناخن هر چند وقت یکبار عالی هستند اما این را به یک روتین معمولی تبدیل نکنید زیرا روند رشد طبیعی تأثیر می‌گذارد.

ویتامین‌های لازم برای تقویت رشد ناخن‌ها


در اینجا لیستی از ویتامین‌هایی است که رشد ناخن‌های شما را تقویت می‌کنند آورده شده است. بیایید نگاهی به آن‌ها بیندازیم:

1. ویتامین  H (بیوتین)

ویتامین H

با استفاده از ویتامین H موجود در موز رشد ناخن‌ها را تقویت کنید.
بیوتین به رشد ناخن، مو و پوست کمک می‌کند. بیوتین را از طریق غذا یا به صورت مکمل مصرف کنید. برای اطمینان از سلامت ناخن‌ها، حدود 30 تا 40 میکروگرم در روز از آن مصرف کنید. بیوتین در غذاهایی مانند موز، آووکادو و سالمون وجود دارد.

2. اسید فولیک (ویتامین B9)

اسید فولیک

از سبزیجات برگ‌دار حاوی ویتامین B9 برای تقویت رشد ناخن‌ها استفاده کنید.
ویتامین B9 یا اسید فولیک برای رشد سلولی ضروری است. این بدان معنی است که می‌تواند رشد ناخن‌ها را تقویت کند. اسید فولیک را از مواد غذایی مانند سبزیجات برگ‌دار، تخم مرغ، چغندر و مرکبات به دست می‌آورند. روزانه 400-500 میکروگرم اسید فولیک برای تقویت رشد ناخن مصرف شود.

3. ویتامین A

ویتامین A

برای رشد سریع‌تر ناخن‌ها ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
ویتامین A برای تقویت بافت‌ها، استخوان‌ها، دندان‌ها و ناخن‌ها حیاتی است، همچنین یک آنتی‌اکسیدان محبوب است. اگر گیاه‌خوار هستید، ویتامین A را می‌توانید در غذاهایی مانند گریپ فروت، اسفناج، سیب زمینی و سیب پیدا کنید. همچنین در مواد غذایی مانند تخم مرغ، جگر و شیر هم وجود دارد. 

4. ویتامین C

ویتامینC

یادتان هست که همیشه مادرها برای جلوگیری از سرماخوردگی خوردن پرتقال را توصیه می‌کردند . پرتقال یا هر مرکبات دیگری سرشار از ویتامین C است یک آنتی‌اکسیدان قوی است که برای مبارزه با باکتری‌ها عالی هستند، همینطور رشد ناخن‌ها را تقویت می‌کنند. مصرف غذاهای حاوی ویتامین C یا مصرف مکمل‌ها بسیار مهم است، زیرا بدن این ویتامین را تولید نمی‌کند. می‌توان آن را در زغال اخته، مرکبات (پرتقال، لیموترش و لیمو)، گوجه فرنگی، سبزیجات برگ‌دار و توت فرنگی یافت. 
 


چگونه رشد ناخن‌ها را تقویت کنیم؟


در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در کمترین زمان ناخن‌های قوی و سالم داشته باشید:

1. آب لیمو

آب لیمو

ویتامین C موجود در لیمو باعث رشد ناخن‌ها می‌شود. لیمو همچنین به عنوان یک عامل سفید کننده عمل کرده و به از بین بردن لکه‌های زرد ناخن کمک می‌کند. 
روش 1
چگونه با کمک آب لیمو رشد ناخن‌ها را تقویت کنیم؟
در یک کاسه، 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون را مخلوط کرده و محلول را حدود 20 ثانیه در مایکروویو حرارت دهید و ناخن‌های خود را به مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید.
چند وقت یکبار از این روش استفاده کنیم؟
این کار را هر روز انجام دهید.
روش 2
چگونه رشد ناخن‌ها را با آب لیمو تقویت کنیم؟
یک روش جایگزین این است که یک تکه لیمو را روی ناخن‌های خود بمالید و حدود پنج دقیقه بعد با آب گرم آن را بشوید. 
چند وقت یکبار از این روش استفاده کنیم؟
می‌توانید روزانه از این روش استفاده کنید.
نکته: اگر بریدگی روی انگشتان خود دارید از لیمو استفاده نکنید زیرا ممکن است سوزش داشته باشد.

2. روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی مواد مغذی است که رطوبت و تغذیه ناخن و پوست اطراف ناخن را تأمین می‌کند. این به نوبه خود رشد ناخن‌های سالم و قوی را تقویت می‌کند. روغن نارگیل برای درمان عفونت‌های قارچی در ناخن‌ها نیز عالی است.
چگونه رشد ناخن‌ها را با روغن نارگیل تقویت کنیم؟
مقداری روغن نارگیل خالص را در یک کاسه گرم کنید و آن را روی ناخن‌ها و انگشتان خود را با حرکات دایره‌ای شکل ماساژ دهید. این به گردش خون کمک کرده که باعث تقویت رشد ناخن‌ها می‌شود.
چند وقت یکبار از این روش استفاده کنیم؟
هر شب قبل از رفتن به رختخواب از این روش استفاده کنید.

3. آب پرتقال

آب پرتقال

برای رشد سریع‌تر ناخن‌ها آب پرتقال بنوشید.
ویتامین C موجود در آب پرتقال به تولید کلاژن کمک کرده و ناخن‌های شما را قوی و سالم نگه می‌دارد.
چگونه رشد ناخن‌ها را با آب پرتقال تقویت کنیم؟
آب یک پرتقال را در یک کاسه بگیرید. ناخن‌های خود را به مدت 10 دقیقه در آن خیس کنید و سپس آن‌ها را بشویید. 
چند وقت یکبار از این روش استفاده کنیم؟
می‌توانید روزی یک بار از این روش استفاده کنید.

4. روغن زیتون

روغن زیتون

 

برای داشتن ناخن‌های سالم و قوی تغذیه و مرطوب نگه‌داشتن آن‌ها بسیار مهم است. روغن زیتون حاوی ویتامین E است که گردش خون را بهبود می‌بخشد و رشد ناخن را تسهیل می‌کند.
چگونه رشد ناخن‌ها را با روغن زیتون تقویت کنیم؟
مقداری روغن زیتون را گرم کنید و حدود پنج دقیقه روی ناخن‌ها و کوتیکول‌های خود ماساژ دهید. دستکش بپوشید و بگذارید یک شب بماند. از طرف دیگر، می‌توانید ناخن‌های خود را به مدت پانزده تا بیست دقیقه در روغن زیتون گرم خیس کنید.
چند وقت یکبار از این روش استفاده کنیم؟
روزانه از این روش استفاده کنید.


غذاهایی که رشد ناخن‌های شما را تقویت می‌کند



فقط روش‌های خانگی کافی نیست! اگر می‌خواهید ناخن‌هایی سالم و درخشان داشته باشید، در اینجا غذاهایی را آورده‌ایم که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

1. تخم مرغ

تخم مرغ

پروتئین موجود در تخم مرغ برای رشد بسیار مهم است و رشد استخوان‌های بدن، ناخن‌ها و موها را تقویت می‌کند. تخم مرغ سرشار از ویتامین D، B12 و بیوتین است. بیوتین برای تقویت ناخن‌ها و کاهش شکنندگی آن‌ها معجزه می‌کند.

2. لوبیا

لوبیا

بیوتین موجود در لوبیا رشد ناخن‌ها را تقویت می‌کند. در طی یک مطالعه، مشخص شد که اگر غذاهای غنی از بیوتین مصرف شود، ضخامت ناخن‌ها حدود 25٪ افزایش می‌یابد. بنابراین سعی کنید لوبیا را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

3. جو دوسر

مواد معدنی مانند مس و روی برای حفظ استخوان‌ها و ناخن‌ها حیاتی هستند.  جو دوسر سرشار از این مواد غذایی است. گنجاندن جو دوسر در رژیم غذایی روزانه خود واقعاً آسان است. فقط کافی است غلات را با یک کاسه بلغور جو دوسر به همراه مقداری میوه تازه عوض کنید!

4. تخمه آفتابگردان

تخمه آفتاب گردان

تخمه آفتابگردان منبعی از مواد مغذی است. این مواد حاوی مواد معدنی مانند مس و منگنز هستند و باعث تولید بافت‌های پیوندی در استخوان‌ها و غضروف می‌شوند. آن‌ها را می‌توان روی نان، سالاد یا تقریباً روی هر چیزی بپاشید!

5. ماهی قزل آلا

ماهی قزل آلا

یک خبر خوب برای کسانی که عاشق غذاهای دریای هستند. ماهی سالمون حاوی مواد مغذی است که رشد استخوان‌ها و ناخن‌ها را تقویت می‌کند. ماهی سالمون همچنین حاوی ویتامین D است که برای رشد استخوان‌ها بسیار مهم است.
کلام پایانی:
عوامل متعددی مانند جویدن ناخن یا کاشت ناخن طولانی مدت بدون زمان استراحت بر رشد ناخن‌ها تأثیر می‌گذارد. این زمانی است که مصرف ویتامین‌های حیاتی مانند ویتامین A، C و H هستند که رشد ناخن‌های شما را از داخل تقویت می‌کند. علاوه‌بر این، می‌توانید از مواد طبیعی مانند آبلیمو، نارگیل یا روغن زیتون یک بار در روز برای تقویت گردش خون و رشد ناخن استفاده کنید. از آنجایی که روش‌های خانگی ممکن است به تنهایی کافی نباشد، داشتن یک رژیم غذایی غنی از لوبیا، تخم مرغ و جو دوسر به رشد سریع‌تر ناخن‌های شما کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: کمبود مواد مغذی بر روی ناخن‌ها چه چیزی در مورد سلامت شما نشان می‌دهد؟

مطالب مرتبط