مزایا و معایب اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد چیست؟

مزایا و معایب اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد چیست؟

06 مرداد 1401

اپیلاسیون موم با صدمه زدن به سلول‌های فعال ریشه مو آن‌ها را از بین می‌برد و تا مدت‌ها پوستی نرم و صاف به جا می‌گذارد. اپیلاسیون برای رفع موهای زائد جنبه‌های مثبت و منفی زیادی دارد. اپلاسیون حرفه‌ای اغلب بسیار سریع است و در یک یا دو ضربه تند و شدید انجام می‌شود و نتایج آن تا هشت هفته دوام می‌آورد، از جنبه منفی اپلاسیون می‌توان به آسیب نواحی حساس مانند لب بالایی و خط بیکینی و هزینه‌‌بر بودن آن اشاره کرد.
یکی از رایج‌ترین قسمت‌های اپیلاسیون برای رفع موهای زائد ابروها است. در مقایسه با برداشتن ابرو بسیار سریع‌تر است. نقطه ضعف اپیلاسیون ابروها این است که دستیابی به اندازه دقیق برای ابروهای زیبا کار سختی است و تجربه ابروهای نازک و از دست رفته بسیار زیاد است.
خانم‌ها معمولاً از اپیلاسیون جهت رفع موهای زائد چانه و لب بالایی استفاده می‌کنند. اگرچه اپیلاسیون صورت به ویژه در اطراف لب فوقانی بسیار دردناک است اما روش تند وسریع و یکباره بهتر از بند انداختن است و نتایج طولانی مدت‌تری هم دارد و شما برای مدت بیشتری از مزاحمت موهای زائد راحت هستید. اصلاح موهای صورت با موبر برای خانم‌ها مناسب نیست زیرا گاهی اوقات باعث رشد مجدد موهای زائد می‌شود در صورتی که اغلب پس از اپیلاسیون هیچ تغییری در رشد موها اتفاق نمی‌افتد و برخی از متخصصان زیبایی معتقد هستند حتی  با اپلاسیون مکرر موهای زائد نازک‌تر می‌شوند.
شیو و اصلاح با تیغ ایمن‌ترین و ساده‌ترین راه برای از بین بردن موهای زائد ناحیه بیکینی را ارائه می‌دهد اما اپیلاسیون و سایر روش‌ها موها را از ریشه می‌کنند. معمولاً اپیلاسیون پاها نسبت به بقیه جاهای بدن قیمت مناسب‌تری دارد اگر چه پاهای اپیلاسیون شده از پاهای شیو شده با تیغ نرم‌تر و صاف‌تر است اما هزینه‌ای که باید ماهانه برای آن پرداخت ممکن است برای برخی افراد گران باشد.
اپیلاسیون برای حذف موهای زائد در خط بیکینی بسیار محبوب است اما ممکن است باعث رشد موهای زائد در این ناحیه شود و عین حال بسیار دردناک است و احتمال چروک شدن پوست بیکینی هم وجود دارد البته اصلاح با تیغ تقریباً نیاز به نگهداری روزانه دارد. دردناک بودن و خجالت از معایب اصلی اپیلاسیون بیکینی است. 
این روزها اپیلاسیون برای رفع موهای زائد در خانه محبوبیت زیادی پیدا کرده است و مزایا و معایب خاص خودش را دارد. به طور کلی اپیلاسیون در خانه بسیار کم هزینه‌تر و مقرون به صرفه‌تر از اپیلاسیون در سالن‌ها است و برای کسانی که نمی‌توانند به طور منظم برای اپیلاسیون به سالن مراجعه کنند جایگزین بهتری است. علاوه‌بر این، افراد خجالتی که از اپیلاسیون ناحیه بیکینی احساس معذب بودن می‌کنند، اپیلاسیون در خانه جایگزین راحت‌تری است.
البته به دست آوردن نتایج مطلوب از اپیلاسیون خانگی دشوار است به خصوص برای افراد تازه‌کار می‌تواند چالش برانگیز باشد و این که دسترسی به نواحی شرمگاهی ‌ سخت‌تر است و اپیلاسیون را دشوارتر می‌کند. از اصلی‌ترین عیوب اپیلاسیون خانگی می‌توان به اپیلاسیون بیش از حد و سوختگی ناشی از آن اشاره کرد.
اپیلاسیون موم به دو صورت گرم و سرد وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خودشان را دارند در ادامه به بررسی و مقایسه این دو با هم می‌پردازیم.


اپیلاسیون با موم گرم


اپیلاسیون با موم گرم

در اپیلاسیون با موم گرم از انواع مو ذوب شده استفاده می‌شود موم روی حرارت قرار داده تا ذوب شود بعد از آن که دمای موم به درجه قابل تحملی رسید، در جهت رویش موها کشیده می‌شود و با یک حرکت سریع و یکباره در خلاف جهت موها از روی پوست کشیده می‌شود. اپیلاسیون موم گرم به دو صوت با موم نرم و سخت انجام می‌گردد.
موم نرم: موم نرم بعد از قرار گرفتن روی حرارت با استفاده از پد اپیلاسیون روی پوست قرار می‌گیرد سپس کشیده می‌شود و موهای زائد را از ریشه می‌کند.
موم سخت: موم سخت ابتدا روی حرارت قرار می‌گیرد سپس بدون استفاده از پد اپیلاسیون روی پوست کشیده شده و فرآیند موزدایی انجام می‌گردد.


اپیلاسیون با موم سرد


اپیلاسیون با موم سرد

در اپیلاسیون با موم سرد یک لایه از آن را به کمک یک کاردک روی ناحیه مورد نظر می‌مالید سپس روی آن پد قرار داده و کمی روی پد را مالش می‌دهید تا کاملاً روی موهای زائد بچسبد و در نهایت در خلاف جهت خواب موها آن را بکشید این کار را چندین بار انجام دهید تا همه‌ی موهای زائد آن ناحیه را حذف کنید.


اشتباه رایج در هنگام اپیلاسیون


اشتباهات رایج هنگام اپیلاسیون

قبل از انجام اپیلاسیون به حمام نروید.
در صورت استفاده از موم گرم آن را بیش از حد حرارت ندهید.
اپلاسیون برای موهای بسیار کوتاه مناسب نیست و اپیلاسیون را بسیار دردناک‌تر می‌کند.
پد اپیلاسیون را برخلاف جهت رویش موها بکشید.
بهتر است اپیلاسیون را در هنگام عادت ماهیانه انجام ندهید زیرا فرآیند موزدایی با موم در طول دوره بسیار دردناک‌تر می‌شود.


سوالات متداول درباره‌ی اپیلاسیون


آیا درد ناشی از اپیلاسیون قابل تحمل است؟
اگرچه اپیلاسیون همیشه با درد همراه است اما اگر به جلسات آن ادامه دهید آستانه تحمل درد در شما افزایش می‌یابد و بعد از مدتی زیاد دردناک به نظر نمی‌رسد، همچنین حذف موهای زائد با موم سرد نسبت به موم داغ دردناک‌تر است.
آیا اپیلاسیون موم نسبت به شیو با تیغ مزیت دارد؟
اپیلاسیون موم اگر به طور منظم انجام شود مزایا بیشتری نسبت به اصلاح با تیغ دارد و برای زمان بیشتری موهای زائد بدن رشد نمی‌کنند همچنین در این فرآیند پوست لایه‌برداری می‌شود و پوست روشن‌تر و شفاف‌تر به نظر می‌رسد و موهای زیر روییده کمتری خواهید داشت.
کلام پایانی
با اینکه اپیلاسیون مزایای بسیار زیادی دارد و موهای زائد برای مدت بیشتری مجدداً رشد نمی‌کنند و بعد از مدتی موها ظریف‌تر و نازک‌تری که کمتر آزار دهنده هستند بر روی بدن رشد می‌کند اما اپیلاسیون برای همه مناسب نیست، افرادی که پوست حساسی دارند یا آستانه تحمل درد در آن‌ها بسیار پایین است بهتر است از سایر روش‌های برای حذف موهای زائد بدنشان استفاده کنند تا به نتیجه دلخواه دست یابند.
در این مقاله سعی شده تا به تمام مزایا و معایب اپیلاسیون پرداخته شود و آن را از همه ابعاد بررسی شود. اگر تجربه‌‌ای از اپیلاسیون دارید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای اپیلاسیون ایمن در خانه

مطالب مرتبط