13 فایده ژل رویال، ارزش غذایی و عوارض جانبی

13 فایده ژل رویال، ارزش غذایی و عوارض جانبی

05 مرداد 1401

زنبورهای پرستار جوان ماده مغذی ژله مانندی به نام ژل رویال ترشح می‌کنند که غذای ملکه زنبور عسل است. اما اخیراً فواید ژل رویال در انسان نیز رواج یافته است. اعتقاد بر این است که ژله دارای خواص درمانی و ضد توموری است. پروتئین‌های آن برای رشد سلول‌ها حیاتی هستند و ممکن است در تولید مثل نیز نقش داشته باشند. مانند عسل، ژل رویال نیز از کندوهای عسل به دست می‌آید. طعم شیرین و تند اسیدی منحصر به فردی دارد و توسط زنبورهای عسل تولید می‌شود. درباره فواید بسیاری که ژل رویال می‌تواند ارائه دهد بیشتر بدانید. 
ژل رویال چقدر برای شما مفید است؟
ژل رویال معمولاً حاوی 60 تا 70 درصد آب، 15 درصد پروتئین و 2 تا 3 درصد ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه است که همه اینها به فواید آن کمک می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ژل رویال به طور منظم می‌تواند سطح کلسترول بد یا LDL را کاهش دهد. همچنین می‌تواند ناباروری و فشار خون بالا را درمان کند و می‌تواند کمک خوبی در درمان انواع سرطان باشد. در این مقاله توضیحات مختصری از خواص ژل رویال آمده است. اکنون، به جزئیات بیشتر می‌رسیم.
فواید ژل رویال چیست؟
آنتی اکسیدان‌های موجود در ژل رویال می‌توانند ایمنی را تقویت کرده و با سرطان مبارزه کنند. حاوی انتقال‌دهنده‌های عصبی مهمی است که سلامت مغز را بهبود می‌بخشد و از شرایطی مانند آلزایمر جلوگیری می‌کند. ژله همچنین هورمون‌ها را متعادل می‌کند و ممکن است سلامت جنسی را بهبود بخشد.


1. ژل رویال سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند


ژل رویال سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

مطالعات نشان داده‌اند که هیستامین (ترکیبی که در پاسخ به آسیب یا آلرژی در بدن آزاد می‌شود) پاسخ به آلرژن‌ها پس از مصرف ژل رویال سرکوب شده است. یک مطالعه بیان می‌کند که ژل رویال دارای مقدار زیادی فلاونوئیدها و ترکیبات آلی است که همه آن‌ها می‌توانند با ایجاد ایمنی عملکرد را افزایش دهند. ژل رویال می‌تواند با مواد حساسیت‌زا مقابله کند و حتی بهبود زخم را تسریع کند.


2. ژل رویال سلامت مغز را بهبود می‌بخشد


ژل رویال سلامت مغز را بهبود می دهد

ژل رویال حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌تواند از اسیدهای چرب موجود در بافت مغز در برابر حملات رادیکال‌های آزاد محافظت کند. به این معنی که پتانسیل کمک به درمان آلزایمر را دارد. مواد مغذی موجود در ژل رویال همچنین می‌تواند عدم تعادل شیمیایی در مغز را درمان کند که در غیر این صورت می‌تواند منجر به اضطراب و استرس شود.
همچنین ژل رویال تنها منبع طبیعی استیل کولین است که یک انتقال‌دهنده عصبی است که حافظه را تنظیم می‌کند و پیام‌ها را از سلولی به سلول دیگر منتقل می‌کند. سطوح بهینه این انتقال دهنده عصبی در مغز می‌تواند با بهبود حافظه و عملکرد شناختی مرتبط باشد. ژل رویال ممکن است افسردگی را نیز درمان کند.


3. ژل رویال به مبارزه با سرطان کمک می‌کند


ژل رویال به مبارزه با سرطان کمک می کند

ژل رویال به عنوان یک راه ممکن برای مهار رشد سرطان مورد توجه قرار گرفته است. مشخص شده است که خون رسانی به سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند و در نتیجه رشد آن‌ها را متوقف می‌کند. اجزای چرب ژل رویال دارای اثرات استروژنی هستند. بنابراین، زنان مبتلا به سرطان پستان حساس به استروژن باید در مورد استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنند. مطالعات دیگر از خواص کاهش‌دهنده سرطان حمایت می‌کنند. یک مطالعه ایرانی نشان داد که چگونه ژل رویال می‌تواند به درمان خستگی ناشی از سرطان کمک کند.


4. ژل رویال می‌تواند به درمان دیابت کمک کند


ژل رویال می تواند به درمان دیابت کمک کند

مصرف طولانی مدت ژل رویال باعث بهبود چندین شاخص دیابت می‌شود. مصرف ژل رویال نیز با برخی تغییرات مثبت در سطح گلوکز مرتبط بود، اگرچه این تغییرات فقط طولانی مدت بود. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که مکمل ژل رویال ممکن است در کنترل عوارض جانبی ناخواسته دیابت مفید باشد.


5. ژل رویال می‌تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند


ژل رویال می تواند باعث جلوگیری از پوکی استخوان شود

یک محقق ترکی بیان می‌کند که ژل رویال، همراه با گرده زنبور عسل، می‌تواند از دست دادن استخوان به دلیل پوکی استخوان را کاهش دهد. همچنین مشخص شد که جذب داخلی کلسیم را افزایش می‌دهد، که می‌تواند سلامت استخوان‌ها را تقویت کند و از پوکی استخوان جلوگیری کند.


6. ژل رویال سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می‌دهد


ژل رویال سلامت دستگاه گوارش را ارتقا می دهد

ژل رویال منبع خوبی از باکتری‌ها است این باکتری‌ها مفید هستند و از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کنند. این یک پروبیوتیک مفید است که از سلامت دستگاه گوارش حمایت می‌کند.


7. ژل رویال با التهاب مبارزه می‌کند


ژل رویال با التهاب مبارزه می کند

طبق یک مطالعه ژاپنی، ژل رویال دارای اثرات ضد التهابی است که به درمان بیماری‌های پریودنتال کمک می‌کند. برخی منابع نشان می‌دهند که ممکن است به عنوان یک درمان آرتریت نیز عمل کند.


8. ژل رویال می‌تواند به کاهش وزن کمک کند


ژل رویال به کاهش وزن کمک می کند

اگرچه ژل رویال به طور مستقیم وزن را کاهش نمی‌دهد، اما می‌تواند سطح انرژی شما را افزایش دهد؛ که به نوبه خود به شما کمک می‌کند سخت‌تر تمرین کنید و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود. و از آنجایی که کالری کمی دارد و چربی اشباع شده ندارد، می‌تواند مکمل خوبی برای رژیم کاهش وزن شما باشد.
طبق یک مطالعه ایرانی، مصرف مکمل ژل رویال می‌تواند به کنترل وزن در بیماران دیابتی کمک کند. ژل رویال همچنین ممکن است متابولیسم را افزایش دهد که به نوبه خود به کاهش وزن کمک می‌کند.


9. ژل رویال می‌تواند باروری را افزایش دهد


ژل رویال باعث افزایش باروری می شود

اطلاعات کمتری در این مورد وجود دارد. با این حال، یک مطالعه بیان می‌کند که خواص آنتی اکسیدانی ژل رویال تأثیر مثبتی بر تولید و تحرک اسپرم دارد و این می‌تواند باروری را افزایش دهد.


10. ژل رویال از سلامت مردان حمایت می‌کند


ژل رویال سلامت مردان را حمایت می کند.

تحقیقات حیوانی نشان می‌دهد که مکمل ژل رویال می‌تواند تولید تستوسترون را افزایش دهد. اگرچه ما به مطالعات بیشتری روی انسان‌ها نیاز داریم، اما نتایج امیدوارکننده به نظر می‌رسند. برخی منابع همچنین نشان می‌دهند که ژل رویال می‌تواند به درمان اختلال نعوظ کمک کند.


11. ژل رویال می‌تواند میل جنسی را تقویت کند


ژل رویال میل جنسی را تقویت می کند.

شناخته شده است که ژل رویال با هورمون‌های بدن تعامل دارد و این ممکن است میل جنسی را افزایش دهد. با این حال، قبل از اینکه بتوانیم به نتیجه برسیم، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.


12. ژل رویال برای پوست مفید است


ژل رویال برای پوست مفید است.

ژل رویال حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که با علائم پیری مبارزه می‌کند. ژله پوست شما را جوان می‌کند، منافذ را سفت می‌کند و ظاهری بی‌عیب و نقص به شما می‌دهد. رادیکال‌های آزاد که باعث پیری می‌شوند را از بین می‌برد و درخشندگی سالمی به پوست شما می‌بخشد.
ژل رویال با بیماری‌های پوستی مانند اگزما و آکنه مبارزه می‌کند. حاوی خواص ضد التهابی است که التهاب را کاهش می‌دهد، باکتری‌ها را از بین می‌برد و ظاهر پوست شما را بهبود می‌بخشد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقداری از ژله را بردارید و روی نواحی آسیب دیده بمالید و بعد از 20 دقیقه بشویید. بهتر است صبح‌ها این کار را انجام دهید. همچنین می‌توانید عصاره یا پودر ژل رویال برای استفاده درمانی خریداری کنید.
برای درمان سیاهی دور چشم دو قاشق غذاخوری ژل رویال را بردارید و آن را در تمام نقاط آسیب دیده بمالید. آن را به مدت 20 دقیقه نگه دارید و سپس آن را بشویید. همچنین می‌توانید مقداری روغن بادام را با ژل رویال مخلوط کرده و بمالید. بگذارید ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.
همچنین می‌توانید دست و پاهای خود را با ژل رویال مرطوب کنید. آن را روی پوست خود بمالید و بگذارید حداکثر 15 دقیقه بماند. با آب سرد بشویید. مطمئناً شاهد تغییر چشمگیر پوست خود خواهید بود.
همچنین می‌توانید از آن برای کاهش جای زخم و لکه‌های تیره و برای درخشش پوست خود استفاده کنید. دو قاشق غذاخوری ژل رویال، مقداری ماست و یک عدد سفیده تخم مرغ مصرف کنید. خوب مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند و با آب سرد بشویید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید تا صورتتان صاف و تمیز بماند.


13. ژل رویال می‌تواند رشد مو را تقویت کند


ژل رویال رشد مو را تقویت می کند

پروتئین و سایر ویتامین‌های موجود در ژل رویال می‌توانند رشد مو را تقویت کنند. مقداری ژل رویال بردارید و با شیر نارگیل مخلوط کنید. مخلوط را به موهای خود بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید.
همچنین می‌توانید یک روغن داغ برای موهایتان تهیه کنید دو قاشق غذاخوری روغن بادام را با ژل رویال مخلوط کنید. حدود 20 ثانیه در مایکروویو حرارت دهید. مخلوط را روی موهای خود بمالید و بگذارید 20 دقیقه بماند. با آب سرد بشویید. 
این درمان می‌تواند به از بین بردن شوره سر و همچنین درخشندگی موهای شما کمک کند.
اینها فواید ژل رویال است. اما این همه ماجرا نیست. ژل رویال از همان محل عسل می‌آید. پس، چگونه این دو مزایای متفاوتی دارند؟
تفاوت ژل رویال و عسل 
ژل رویال اغلب به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می‌شود، در حالی که عسل به عنوان یک شیرین کننده طبیعی استفاده می‌شود. در زیر به برخی از مزایای هر یک (به طور خلاصه) اشاره می‌شود:
ژل رویال

  • برای سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • به مبارزه با سرطان کمک می‌کند.
  • زخم‌ها را التیام می‌بخشد.
  • از هضم غذا پشتیبانی می‌کند.
  • سلامت استخوان‌ها را ارتقا می‌دهد.
  • به درمان دیابت کمک می‌کند.
  • پوست را مرطوب می‌کند.

عسل

  • به عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی عمل می‌کند.
  • به تنظیم انسولین کمک می‌کند.
  • با التهاب مبارزه می‌کند.
  • گلودرد را درمان می‌کند.
  • عملکرد ورزشی را بهبود می‌بخشد.
  • تقویت آنتی اکسیدانی به پوست می‌دهد.

ژل رویال از ترشحات زنبور عسل است که در تغذیه لارو و ملکه بالغ استفاده می‌شود. عسل خام 100% فرآوری نشده است و تمام آنزیم‌های ژل رویال، ویتامین‌های غنی، مواد معدنی و کربوهیدرات‌ها را در خود حفظ می‌کند.


مشخصات تغذیه‌ای ژل رویال چیست؟


یک گرم ژل رویال حاوی مواد مغذی زیر است:

مشخصات تغذیه‌ای ژل رویال

خوب، همه چیزهای خوب در مورد ژل رویال را دیدید. اما وقت آن است که به عوارض جانبی نیز نگاهی بیندازید.
 


عوارض جانبی ژل رویال چیست؟


  1. مسائل مربوط به بارداری و شیردهی
    اطلاعات کافی در مورد بی‌خطر بودن ژل رویال در دوران بارداری یا شیردهی وجود ندارد. بنابراین، مراقب باشید و از استفاده آن خودداری کنید.
  2. آسم و سایر آلرژی‌ها
    اگر آسم یا سایر آلرژی‌ها را به محصولات زنبور عسل دارید، از ژل رویال استفاده نکنید. ممکن است باعث واکنش‌های جدی و در برخی موارد حتی مرگ شود.
  3. پوست ملتهب
    مواردی وجود داشته است که ژل رویال باعث تشدید درماتیت شده است. بنابراین قبل از استفاده با پزشک خود مشورت کنید.
  4. فشار خون پایین
    ژله ممکن است فشار خون را کاهش دهد بنابراین، اگر از داروهای فشار خون استفاده می‌کنید، احتیاط کنید زیرا ممکن است فشار خون را بیش از حد کاهش دهد.

اینفوگرافیک: فواید ژل رویال
ژل رویال غذای ملکه زنبور عسل است و توسط زنبورهای پرستار ترشح می‌شود. مغذی است و به داشتن مجموعه‌ای از فواید سلامتی معروف است. به خاطر طعم شیرین و کمی اسیدی‌اش معروف است.
ژل رویال یک ماده ژلاتینی مغذی با سابقه طولانی در طب سنتی است. به دلیل خواص درمانی آن شناخته شده است. محتوای آنتی اکسیدانی بالای ژل رویال از چندین جهت برای سلامتی شما مفید است. ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، سلامت مغز را بهبود بخشد، خطر سرطان را کاهش دهد، به درمان دیابت کمک کند، از پوکی استخوان جلوگیری کند، سلامت گوارش را تقویت کند و با التهاب مبارزه کند. همچنین ممکن است شرایط پوستی مانند آکنه، اگزما و التهاب را بهبود بخشد. اما استفاده بیش از حد ممکن است آسم، آلرژی یا درماتیت را تشدید کند و سطح فشار خون را تا حد زیادی کاهش دهد. از این رو، کسانی که هر دارویی مصرف می‌کنند باید قبل از مصرف ژل رویال با پزشک مشورت کنند.

بیشتر بخوانید: 9 فایده آب کرفس، طرز تهیه و عوارض جانبی آن

مطالب مرتبط