مزایا و معایب پدیکور و لایه‌برداری پا در استخر ماهی

مزایا و معایب پدیکور و لایه‌برداری پا در استخر ماهی

23 تیر 1401

پدیکور ماهی، که اغلب به عنوان درمان آبگرم ماهی نیز شناخته می‌شود. برای پدیکور ماهی باید پاهای خود را در یک مخزن آب حاوی ماهی گارا روفا فرو برد. این درمان منحصربه‌فرد پا به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند و ممکن است به درمان پسوریازیس، اگزما و سایر بیماری‌های پوستی کمک کند. اگرچه پدیکور ماهی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، اما در مواردی با خطراتی همراه است، به خصوص برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. این مقاله نحوه عملکرد پدیکور ماهی، مزایا و خطرات احتمالی آن را توضیح می‌دهد. به خواندن ادامه دهید!


پدیکور ماهی چیست؟


پدیکور ماهی

پدیکور ماهی شامل خیس کردن پاهای در یک مخزن آب کوچک که در آن نزدیک به 30 تا 100 ماهی ریز گارا روفا وجود دارد که به عنوان ماهی دکتر یا ماهی نیبل نیز شناخته می‌شود. آن‌ها پوست مرده پاها را می‌خورند و پوست نرم و صاف‌تری به شما می‌دهند. آن‌ها پوست زبر و پوسته پوسته انگشتان پا را از بین می‌برند و پاها را به آرامی لایه برداری می‌کنند. این بیوتراپی یک ماساژ تسکین دهنده و آرامش‌بخش را ارائه می‌دهد در حالی که ماهی پوست مرده را می‌خورند و می‌تراشد. درمان پدیکور ماهی ممکن است بین 15 تا 30 دقیقه طول بکشد.

پدیکور ماهی به غیر از لایه برداری، فواید شگفت انگیزی برای پوست دارد. در بخش بعدی به بررسی سایر مزایای لایه‌برداری پوست با ماهی خواهیم پرداخت.


فواید پدیکور ماهی


  • با از بین بردن سلول‌های مرده و خشک پوست، به آرامی پوست شما را لایه برداری می‌کند.
  • پاهای خشن و ناهموار شما نرم، صاف و سالم هستند.
  • به تسکین اگزما و پسوریازیس کمک می‌کند.
  • خارش، لکه‌های تیره و جای زخم روی پا را کاهش می‌دهد.
  • پدیکور ماهی یک تسکین دهنده عالی برای کاهش استرس است. حس یک ماساژ ملایم را القا می‌کند که فوق‌العاده آرام بخش است.
  • پینه و زگیل را به حداقل می‌رساند.

اگرچه پدیکور ماهی احساس خوبی را به شما می‌دهد، اما نگرانی‌های بهداشتی خاصی دارد. در اینجا برخی از خطرات مرتبط با پدیکور ماهی آورده شده است.


مزایای پدیکور ماهی


  • پدیکور ماهی می‌تواند خارش، لکه‌های تیره و جای زخم روی پا را کاهش دهد.
  • ماهی گارا روفا پوست مرده پا را می‌خورد و پوستی نرم و صاف را ایجاد می‌کند.
  • با این حال، عفونت‌ها ممکن است به راحتی در طول پدیکور ماهی گسترش یابند زیرا آب مورد استفاده در مخزن ماهی به طور مرتب جایگزین نمی‌شود.

موارد نگران کننده درباره‌ی پدیکور ماهی


پدیکور ماهی

1. بهداشت

آب مورد استفاده در مخزن ماهی معمولاً به طور مرتب تعویض نمی‌شود. بسیاری از افراد هستند که از یک مخزن مشترک استفاده می‌کنند این مسئله اوضاع را بدتر هم می‌کند در نتیجه این کار، عفونت‌ها ممکن است به راحتی پخش شوند، به خصوص اگر زخم باز یا کبودی داشته باشید.

2. ماهی تقلبی

ماهی گارا روفا شبیه ماهی دیگری به نام چینچین است که دندان و نیش دارد. بنابراین، اگر پرسنل آبگرم شما به اشتباه گونه نامناسبی را برای حوضچه انتخاب کنند، ممکن است گاز گرفته شوید و در مقابل عفونت‌ها آسیب پذیر شوید.

3. احتمال انتقال بیماری

بزرگترین خطر، انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت C است. باکتری‌های بیماری زا از طریق ماهی گارا روفا از فردی به فرد دیگر منتقل شده و بیماری را گسترش می‌دهند. مشتریانی که زخم‌ و بریدگی‌های باز، اختلالات مزمن پزشکی مانند دیابت، یا بیماری‌های ایمنی مانند HIV و ایدز دارند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌ها از طریق پدیکور ماهی هستند. پدیکور ماهی ممکن است باعث انیکومادزیس شود، وضعیتی که در آن ناخن‌های پا سیاه شده و می‌ریزند. این آسیب به احتمال زیاد توسط فشار ماهی بر روی ناخن‌ها ایجاد می‌شود.

پدیکور ماهی شامل فرو بردن پاها در حوضچه آبی حاوی یک ماهی خاورمیانه با نام گارا روفا است. پدیکور ماهی به نرمی و صاف شدن پاهای شما کمک می‌کند. علاوه بر این، ممکن است به کاهش لکه‌ها، پینه‌ها و زگیل‌ها و همچنین تسکین اگزما و پسوریازیس کمک کند. با این حال، نگرانی‌های بهداشتی جدی مانند خطر عفونت و عدم تمیزی وجود دارد. علاوه بر این، پدیکور ماهی در بسیاری از نقاط جهان از جمله تگزاس، نیویورک، کالیفرنیا و نیوجرسی به دلیل مسائل بهداشتی و اخلاقی ممنوع است.

بیشتر بخوانید: دیزاین‌های چشمگیر ناخن پا: این بار خودت انجامش بده!


سوالات متداول درباره‌ی لایه‌برداری پا با ماهی گارا روفا


پدیکور ماهی

آیا پدیکور ماهی دردناک است؟
خیر، ماهی‌های گاررا روفا دندان ندارند، به این معنی که در طول فرآیند، پوست مرده پای شما را می‌مکند و نیش می‌زنند. بسیاری از مردم این احساس را گزگز و توصیف می‌کنند، اما به هیچ عنوان دردناک نیستند.
آیا احتمال آلوده شدن توسط پدیکور ماهی وجود دارد؟
بله. طبق یکی از مطالعات انجام شده، عفونت استافیک پس از پدیکور ماهی به دلیل وجود باکتری‌های بیماری‌زا در ماهی گزارش شده‌‌اند.
چرا پدیکور ماهی در ایالات متحده غیرقانونی است؟
پدیکور ماهی در واقع در بسیاری از مناطق ایالات متحده به دلیل خطرات بهداشتی و ظلم به حیوانات ممنوع است.

بیشتر بخوانید: مانیکور ناخن چیست؟

مطالب مرتبط