دلایل اصلی ریزش مو در کودکان چیست؟

دلایل اصلی ریزش مو در کودکان چیست؟

14 تیر 1401

مشاهده ریزش موی فرزندتان می‌تواند ناراحت کننده باشد. بنابراین، دلایل ریزش مو در کودکان چیست؟ اگر در تعیین علت مشکل دارید، این مقاله برای شما مناسب است. بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که بین مو و عملکرد روانی اجتماعی، عاطفی و کیفیت زندگی ارتباط وجود دارد. ریزش مو در کودکان، به ویژه زمانی که در سنین پایین اتفاق می‌افتد، می‌تواند تأثیر روانی عمیقی داشته ‌باشد. اجازه دهید ابتدا علل ریزش مو در کودکان را بررسی کنیم تا با آن‌ در مورد ایجاد اعتماد به نفس از درون صحبت کنیم و راه حل قابل قبولی برای شرایط پیدا کنیم. به خواندن ادامه دهید!

علل ریزش مو در کودکان

عوامل مختلفی می‌تواند باعث ریزش مو در کودکان شود. برخی از عوامل را می‌توان بدون هیچ مداخله‌ی پزشکی بررسی کرد، در حالی که برخی از آن‌ها نیاز به توجه فوری پزشک دارند. علل ریزش مو در کودکان به دو دسته تقسیم می شود:

  • علل غیر پزشکی
  • علل پزشکی

علل غیر پزشکی ریزش مو در کودکان


علل ریزش مو در کودکان

ریزش موی نوزاد، اصطکاک، استفاده از مواد شیمیایی، سشوار کشیدن و مدل موی سفت از جمله دلایل غیرپزشکی شایع ریزش مو در کودکان است.

ریزش موی نوزاد

برخی از نوزادان در شش ماه اول تولد موهای خود را از دست می‌دهند تا راه را برای رشد موهای جدید باز کنند. این کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

اصطکاک

مالیدن سر آن‌ها به سطوح ناهموار مانند تشک، فرش و ... می‌تواند باعث ریزش موی کودکان شود. هنگامی که آن‌ها از این رفتار خلاص شوند، موهایشان شروع به رشد مجدد می‌کند.

استفاده از مواد شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی خشن برای فرآیندهای آرایش مو، مانند دکلره کردن، رنگ کردن، صاف کردن مو، یا فر کردن، روی کودکان به موهای آن‌ها آسیب می‌رساند و باعث ریزش آن‌ها می‌شود. یا به طور کامل از این فرآیندها اجتناب کنید یا از محصولات طبیعی و بدون مواد شیمیایی استفاده کنید.

سشوار کشیدن

قرار دادن موهای فرزندتان در معرض حرارت بیش از حد در حین سشوار کشیدن، فر کردن یا صاف کردن مو باعث ریزش موهای او به دلیل آسیب گرما می‌شود. در عوض، می‌توانید موهای آن‌ها را با کمترین درجه حرارت خشک کنید و فرکانس سایر فرآیندهای حالت دادن حرارتی را محدود کنید.

سفت بستن موها

عقب کشیدن موهای فرزندتان با شانه یا برس مو برای بستن آن‌ها به صورت دم اسبی به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و منجر به ریزش مو می‌شود. هنگام بستن موها باید ملایم باشید و برای جلوگیری از ریزش موها را با مدل موهای شل ببندید.

بیشتر بخوانید: 12 نکته علمی برای تحریک رشد طبیعی مو


علل پزشکی ریزش مو در کودکان


علل ریزش مو در کودکان

عفونت‌ها، بیماری‌ها یا کمبودهایی مانند کچلی، آلوپسی آره‌آتا، تریکوتیلومانیا، تلوژن افلوویوم، کم‌کاری تیروئید و کمبودهای تغذیه‌ای، برخی از شایع‌ترین علل پزشکی ریزش مو در کودکان هستند.

کچلی

کچلی که به عنوان کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می‌شود، یک عفونت پوست سر است که توسط قارچ‌هایی به نام درماتوفیت ایجاد می‌شود. بهداشت نامناسب می‌تواند عفونت را تشدید کند زیرا به راحتی از طریق تماس فیزیکی و اشتراک شانه‌ها و سایر اشیاء بهداشت شخصی گسترش می‌یابد. ریزش موی تکه تکه‌ای، لکه‌های سیاه در نواحی ریزش مو، خارش، قرمزی، برآمدگی‌های روی پوست سر، موهای شکننده، تورم غدد لنفاوی و تب خفیف از علائم کچلی سر هستند.

متخصصین پوست این عفونت را با میکروسکوپ KOH و معاینه لامپ وود تشخیص می‌دهند. به زبان ساده، پزشک پوست سر فرزند شما را معاینه می‌کند و تکه‌ای از پوست آلوده را برای تشخیص به آزمایشگاه می‌فرستد.

کودک مبتلا باید حدود هشت هفته داروی ضد قارچ تجویز شده را مصرف کند. همراه با داروهای خوراکی، استفاده از شامپوی ضد قارچ از گسترش این عفونت جلوگیری می‌کند.

آلوپسی

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های فولیکول‌های مو آسیب می‌زند و باعث ریزش مو به صورت تکه‌ای می‌شود. بسته به الگوی ریزش مو، آلوپسی به سه نوع طبقه بندی می‌شود:

آلوپسی آره آتا: موهای برخی از قسمت‌های پوست سر می‌ریزند و لکه‌های طاس روی سر ایجاد می‌کنند.

آلوپسی توتالیس: تمام موهای سر می‌ریزند.

آلوپسی یونیورسالیس: تمام موهای کل بدن می‌ریزند.

پزشکان پس از بررسی سابقه‌ی پزشکی کودک از نظر بیماری‌های خودایمنی پوستی و سیستمیک، با برداشتن مقداری مو از پوست سر کودک و ارسال آن برای معاینه به آزمایشگاه، این بیماری را تشخیص می‌دهند .

هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد. با این حال، درمان‌هایی که شامل استفاده از داروهای خاص، مانند آنترالین و ماینوکسیدیل، یا کرم‌های کورتیکواستروئیدی می‌شوند، می‌توانند به رشد مجدد مو کمک کنند. با نوع درمان مناسب، کودکان می‌توانند در عرض یک سال موهای خود را دوباره رشد دهند.

تریکوتیلومانیا

تریکوتیلومانیا نوعی اختلال وسواس فکری-اجباری است که با کندن موهای خود به دلیل احساس اجبار مشخص می‌شود. آن‌ها این کار را از روی عمد انجام می‌دهند و حتی برخی ممکن است موهایی را که بیرون می‌کشند بخورند. ریزش موی تکه‌تکه و موهای شکسته با طول‌های مختلف برخی از عوارض تریکوتیلومانیا هستند. زمانی که کودک کندن مو را متوقف کند، ممکن است مو دوباره رشد کند.

پزشکان معمولاً این وضعیت را با استفاده از درموسکوپ تشخیص می‌دهند. این فرآیند درموسکوپی نامیده می‌شود.

علاوه‌بر مشورت با یک متخصص پوست، باید با یک روانشناس نیز مشورت کنید. درمان شناختی رفتاری (CBT) به کودک شما کمک می‌کند آگاه‌تر شوید و به او کمک می‌کند تا احساساتی را که باعث چنین رفتاری می‌شود را درک کند و در نهایت باعث می‌شود که آن را متوقف کند.

تلوژن افلوویوم

تلوژن مرحله استراحت در چرخه رشد طبیعی مو است. در این مرحله رشد مو متوقف می‌شود و استراحت می‌کند تا موهای قدیمی ریزش کنند و راه را برای موهای جدید باز کنند. تلوژن افلوویوم وضعیتی است که در آن مو به صورت زودهنگام وارد فاز تلوژن (یا فاز استراحت) می‌شود و در نتیجه باعث ریزش موقت مو می‌شود. این می‌تواند به دلیل یک رویداد استرس زا، تکان دهنده یا آسیب زا رخ دهد. کودکان مبتلا به این عارضه برخلاف 100 تار مو در روز، روزانه 300 تار مو از دست می‌دهند.

بررسی میکروسکوپی موهای ریخته شده، تست CBC، آهن سرم، روی سرم و تست‌های عملکرد تیروئید از راه‌های تشخیص این عارضه است.

این عارضه نیازی به درمان خاصی ندارد. هنگامی که کودک از استرس یا ضربه خارج شد، موها دوباره رشد می‌کنند. ممکن است حدود شش ماه تا یک سال طول بکشد تا موها دوباره رشد کنند.

کم کاری تیروئید

غده تیروئید در گردن دو هورمون اصلی T3 و T4 را برای کنترل متابولیسم بدن ترشح می‌کند. ناکارآمدی در تولید این هورمون‌ها، به عنوان مثال، تولید کم یا تولید بیش از حد، متابولیسم بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تولید ناکافی هورمون‌های تیروئید منجر به وضعیتی به نام کم کاری تیروئید می‌شود. خستگی، افزایش وزن، درد مفاصل و عضلات، یبوست، خشکی پوست و موهای نازک و شکننده از علائم کم کاری تیروئید هستند.

آزمایش عملکرد تیروئید می‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند.

با مصرف داروهای خوراکی و مصرف ید همراه با غذاهای مقوی قابل درمان است. هنگامی که کودک شما درمان را شروع می‌کند، ریزش مو به تدریج متوقف می‌شود. ممکن است چند ماه طول بکشد تا موها دوباره رشد کنند.

کمبودهای تغذیه‌ای

عادات غذایی نادرست، که منجر به کمبود ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین می‌شود، می‌تواند باعث ریزش موهای فرزند شما شود. اختلالات روانشناختی غذایی مانند بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. مازاد ویتامین A یا کمبود آهن، روی، نیاسین، بیوتین، پروتئین یا اسیدهای آمینه نیز منجر به ریزش مو می‌شود.

آزمایش خون، آزمایش ادرار و سایر آزمایشات پزشکی به تشخیص کمبودهای تغذیه‌ای کمک می‌کند.

یک برنامه غذایی سالم و مکمل‌های غذایی می‌تواند به اصلاح کمبودها کمک کند و در نتیجه به رشد مجدد موهای کودک شما کمک کند.

شیمی درمانی

اگر فرزند شما تحت شیمی درمانی است، که یک درمان قوی برای مبارزه با سرطان است، در معرض خطر ریزش موهای خود قرار می‌گیرد. این به این دلیل است که شیمی درمانی تقسیم سریع سلول‌ها (از جمله سلول های موجود در فولیکول‌های مو) را برای جلوگیری از گسترش سرطان متوقف می‌کند. با این حال، ریزش مو متوقف می‌شود و پس از اتمام درمان، موها دوباره رشد می‌کنند.

دلایل مختلفی می‌تواند باعث ریزش مو در کودکان شود. می‌تواند به دلایل پزشکی و همچنین غیرپزشکی باشد. سفت کردن مو، اصطکاک، استفاده از مواد شیمیایی و سشوار کردن از علل غیرپزشکی هستند، در حالی که دلایل پزشکی دیگری مانند آلوپسی، کم کاری تیروئید و کمبودهای تغذیه‌ای وجود دارد که می‌تواند باعث ریزش زودرس مو شود. اگر به محض مشاهده ریزش مو علت ریزش مو را شناسایی کنید، درمان آن آسان خواهد بود. با یک پزشک باتجربه مشورت کنید و تعیین کنید که کدام درمان برای کودک شما مناسب است.

بیشتر بخوانید: چگونه از گره خوردن موهای خود جلوگیری کنیم؟

مطالب مرتبط