نحوه‌ی درمان ریزش مو ناشی از تیروئید با استفاده از درمان‌های خانگی

نحوه‌ی درمان ریزش مو ناشی از تیروئید با استفاده از درمان‌های خانگی

13 تیر 1401

سطح نامنظم تیروئید یکی از دلایلی است که می‌تواند ریزش مو را تشدید کند. در اینجا، ما به شما کمک می‌کنیم تا بفهمید چگونه با ریزش موی ناشی از تیروئید مبارزه کنید. خوشبختانه ریزش مو به دلیل تیروئید موقتی است. با مصرف برخی داروها و ایجاد تغییر در رژیم غذایی می‌توان ریزش مو را کنترل کرد. در این مقاله به بررسی ریزش مو ناشی از تیروئید، نحوه‌ی مبارزه با آن و موارد دیگر می‌پردازیم. به خواندن مقاله ادامه دهید.


ارتباط اختلالات تیروئید و ریزش مو


اختلالات تیروئید (پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، بیماری هاشیموتوس و بیماری گریوز)، مصرف بیش از حد مکمل تیروئید و داروهای ضد تیروئید می‌تواند منجر به وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم شود که در آن چرخه رشد مو پیش از موعد به پایان می‌رسد. هورمون‌های تیروئید (T3 و T4) عملکرد فولیکول مو را تنظیم می‌کنند. اختلال در تولید آن‌ها می‌تواند منجر به افزایش ریزش مو، ریزش مو و نازک شدن مو شود. مطالعات همچنین کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید شدید و طولانی مدت را با ریزش مو مرتبط کرده‌اند.


آیا ریزش موی شما به دلیل اختلال تیروئید است؟


ریزش مو یک پدیده طبیعی است که با افزایش سن بیشتر می‌شود. با این حال، چگونه تشخیص دهیم که ریزش مو با اختلال تیروئید مرتبط است؟ می‌توانید علائم زیر را بررسی کنید.

علائم ریزش مو مرتبط با اختلالات تیروئید:

شما در سرتاسر پوست سر و نه در نواحی مجزا ریزش مو دارید. موهای نازک یکنواخت پوست سر از علائم اختلال عملکرد تیروئید است. آلوپسی آره آتا که در آن ریزش موی تکه‌ای اتفاق می‌افتد معمولاً با بیماری خودایمنی تیروئید مرتبط است.

نازک شدن آهسته و تدریجی مو را تجربه می‌کنید. از آنجایی که اختلالات تیروئید، مانند کم کاری تیروئید، در طی یک دوره ایجاد می‌شود، علائم نیز زمان می‌برد تا ظاهر شوند.

موهای خشک و شکننده یا موهای نازک روی سر خود را مشاهده می‌کنید.

ریزش مو در سرتاسر بدن دارید.


آیا ریزش مو قابل جبران است؟


تلوژن افلوویوم را می‌توان با حذف عوامل محرک معکوس کرد. بنابراین، در صورت اصلاح اختلال زمینه‌ای تیروئید، رشد مجدد مو ممکن است. به طور کلی، مکمل تیروئید به اصلاح سطح هورمون در بدن کمک می‌کند و ممکن است به برگشت ریزش مو کمک کند.

به خاطر داشته‌ باشید که این یک روند کند است. نمایش نتایج ممکن است بین شش تا هجده ماه طول بکشد. نتایج همچنین می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

در بخش بعدی، گزینه‌های درمانی مختلف موجود برای ریزش مو ناشی از بیماری تیروئید را مورد بحث قرار می‌دهیم.

درمان ریزش مو ناشی از تیروئید

نحوه‌ی درمان ریزش مو به دلیل بیماری تیروئید

  • یک آزمایش خون ساده می‌تواند به شناسایی هرگونه عدم تعادل در هورمون‌های تیروئید شما کمک کند. این تشخیص برای اطمینان از اینکه نوع و دوز مناسب هورمون تیروئید مکمل را دریافت می‌کنید، مهم است. برای تشخیص و درمان با یک پزشک مجاز مشورت کنید.
  • هورمون‌های خود را متعادل کنید.
  • داروهای خاصی مانند لووتیروکسین، پروپیل تیوراسیل و متیمازول برای اصلاح سطح هورمون تجویز می‌شوند. این‌ها سطح هورمون تیروئید شما را تحت کنترل نگه می‌دارند و به کاهش خطر ریزش مو کمک می‌کنند.
  • هر گونه کمبود تغذیه‌ای را اصلاح کنید.
  • کمبودهای تغذیه‌ای (یا سوء تغذیه) ممکن است باعث ریزش مو نیز شود. بنابراین، خوردن غذاهای غنی از مواد مغذی مناسب ضروری است.
  • کمبود ید با اختلالات تیروئید مرتبط است. بنابراین، غذاهای غنی از ید مانند غذاهای دریایی، نمک یددار یا حتی مکمل‌های ید را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • غذاهای غنی از بیوتین، اسیدهای چرب ضروری، روی، مس و کلاژن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • پس از مشورت با پزشک، مکمل مولتی ویتامین مصرف کنید. ویتامین‌های A، E، C و B برای رشد مناسب مو ضروری هستند.
  • غذاهای غنی از آهن مانند جگر، سبزیجات برگ سبز و تخم‌مرغ می‌توانند به مبارزه با ریزش موی مرتبط با اختلالات تیروئید کمک کنند. فریتین پایین (پروتئینی که آهن را ذخیره می کند) با ریزش مو مرتبط است.
  • غذاهای التهاب زا را کاهش دهید.
  • از غذاهای التهاب آور مانند شکر، غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده و گوشت قرمز اجتناب کنید. این‌ها ممکن است غده‌ی تیروئید شما را تشدید کند.
  • از غذاهای ضد التهابی مانند زردچوبه و زنجبیل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: فواید تخم مرغ برای مو | روش‌های استفاده از آن روی سر


گزینه‌های درمانی پزشکی


درمان ریزش مو ناشی از تیروئید

پرتودرمانی می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرکشی که باعث عدم تعادل هورمونی می‌شوند کمک کند. همچنین ممکن است برای درمان جایگزینی هورمون مراجعه کنید. زمانی که سطح هورمون‌ها به حالت عادی بازگردد، رشد موهای شما بهبود می‌یابد.

اختلالات تیروئید ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته ‌باشد که بخشی از کل غده برداشته‌ شود. با این حال، اغلب آخرین راه حل است. یک رژیم غذایی خوب، مکمل‌ها و ورزش بعد از جراحی ممکن است موهای از دست رفته را دوباره رشد دهد.

فیناستراید و ماینوکسیدیل داروهای مورد تأیید FDA برای درمان ریزش مو هستند. با این حال، مطمئن شوید که قبل از مراجعه به هر یک از آن‌ها با پزشک خود صحبت کنید.

گیاهانی مانند توت، خرما و شبدر قرمز برای درمان ریزش مو مفید هستند. با این حال، قبل از شروع استفاده از آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

روش‌های افزایش جریان خون در مو می‌تواند رشد مو را بهبود بخشد. این‌ها می‌تواند شامل ماساژ روغن داغ یا روش وارونگی باشد. برای جزئیات بیشتر با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

سطح نامنظم تیروئید ممکن است باعث ریزش مو و نازک شدن مو شود. هورمون‌های تیروئید به تنظیم فولیکول‌های مو کمک می‌کنند. بنابراین، هر گونه اختلال در تولید آن‌ها می‌تواند منجر به ریزش مو شود. شما می‌توانید با شناسایی عوامل محرک و درمان مشکلات زمینه‌ای ریزش مو را معکوس کنید. مکمل‌های تیروئیدی وجود دارند که به تنظیم سطح هورمون‌ها و بهبود سلامت مو کمک می‌کنند. با این حال، نتایج ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و حدود یک سال یا بیشتر طول بکشد. مصرف یک رژیم غذایی متعادل و درمان مناسب می‌تواند به مبارزه با ریزش موی ناشی از تیروئید کمک کند. اگر احساس می‌کنید ریزش مو به دلیل مشکلات تیروئیدی است با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان ریشه‌‌ی ضعیف مو را تقویت کرد؟

مطالب مرتبط