انواع ویتامین‌ها برای پوست سر خشک

انواع ویتامین‌ها برای پوست سر خشک

06 تیر 1401

موهای خشک ممکن است ناشی از رژیم نامناسب مراقبت از مو، محصولات نامناسب مراقبت از مو و تغییرات فصلی ناگهانی باشد. اما آیا می‌دانید ویتامین‌های پوست سر خشک می‌توانند به بهبود سلامت موهای شما کمک کنند؟ زیرا کمبود ویتامین ممکن است باعث خشکی مو نیز شود. پوست سر خشک احساس تحریک می‌کند و ممکن است منجر به خارش، پوسته پوسته شدن و قرمزی شود. اگر ویتامین‌های ضروری را از رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، به سراغ مکمل‌ها و محصولات موضعی بروید.

برای درک نقش ویتامین‌ها در حفظ خشکی پوست سر و اینکه کدام ویتامین‌ها برای این هدف مناسب هستند، ادامه مطلب را بخوانید.


آیا ویتامین E خشکی پوست سر را بهبود می‌بخشد ؟


ما اغلب زمانی که پوست سرمان خشک می‌شود، ابتدا به سراغ مکمل‌های ویتامین E می‌رویم. اما آیا آن‌ها کمک می‌کنند؟

ویتامین E موضعی با افزایش توانایی اتصال به آب، هیدراتاسیون پوست را بهبود می‌بخشد. مطالعه‌ی دیگری نشان می‌دهد که ویتامین E مورد استفاده در نانو امولسیون‌ها می‌تواند خواص پوست و سطح هیدراتاسیون را بهبود بخشد.

استرس اکسیداتیو یکی از دلایل اصلی ناسالم بودن پوست سر است و ممکن است باعث ایجاد شوره سر شود. مکمل ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان است و به کاهش استرس اکسیداتیو، به حداقل رساندن پوسته پوسته شدن و شوره سر و بهبود سلامت پوست سر کمک می‌کند.

اگر پوست سرتان خشک است، ممکن است از ویتامین E موضعی برای به حداقل رساندن آن استفاده کنید. همچنین ممکن است غذاهای غنی از ویتامین E مانند دانه‌ها و مغزها، آووکادو و اسفناج مصرف کنید. با این حال، اگر کمبود ویتامین E دارید، ممکن است پس از مشورت با پزشک خود مجبور به مصرف مکمل‌ها شوید.

بیشتر بخوانید: انواع مختلف شوره سر و روش‌های جلوگیری از آن

به غیر از ویتامین E، کمبود سایر ویتامین‌های ضروری ممکن است باعث خشکی پوست سر شود.


سایر ویتامین‌ها برای بهبود شرایط خشکی پوست سر


1. ویتامین D

ویتامین D

ویتامین D موضعی و خوراکی یک راه موثر برای مدیریت پسوریازیس است، یک بیماری خود ایمنی که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته‌های شوره مانند می‌شود. ویتامین D به کاهش قرمزی، پوسته پوسته شدن و ناراحتی مرتبط با پسوریازیس کمک می‌کند. شما ممکن است غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی قزل آلا، تخم مرغ و غذاهای غنی شده مصرف کنید، از محلول‌های موضعی استفاده کنید یا پس از مشورت با پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید.

2. ویتامین B

ویتامین B

ویتامین B12 موضعی برای کنترل و به حداقل رساندن علائم پسوریازیس از جمله پوسته پوسته شدن و خشکی یافت شد. ویتامین B12 دارای خواص نرم کنندگی است و همچنین ممکن است به مدیریت مشکلات پوست سر کمک کند. نشان داده شد که تجویز سیستمیک (خوراکی) ویتامین B12 تکثیر سلولی و التهاب مرتبط با پسوریازیس را به حداقل می‌رساند. همچنین گفته می‌شود که بیوتین یا ویتامین B7 خشکی پوست سر را بهبود می‌بخشد. با این حال، هیچ دلیل علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

3. ویتامین A و C

ویتامین A و C

ویتامین A یا رتینوئیدهای موضعی به طور گسترده در فرمولاسیون‌های مراقبت از پوست استفاده می‌شود. رتینوئیدها به کاهش آکنه و خشکی و مدیریت پسوریازیس و سایر اختلالات مو و ناخن کمک می‌کنند.

ویتامین C (خوراکی و موضعی) از سلامت پوست شما حمایت می‌کند و تولید لیپیدهای مانع و عوامل مرطوب کننده طبیعی را برای جلوگیری از خشکی افزایش می‌دهد. غذاهایی مانند گواوا، بروکلی، پرتقال، پاپایا، کیوی، سیب زمینی شیرین، توت فرنگی و شاه توت سرشار از ویتامین C هستند.

خشکی پوست سر ناراحت کننده است و می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. سطح پایین ویتامین یکی از این عوامل است. بنابراین، برای بهبود وضعیت پوست سر می‌توانید ویتامین‌هایی برای پوست سر خشک مصرف کنید. می‌توانید با مصرف مکمل‌های غذایی، خوردن وعده‌های غذایی غنی از ویتامین و استفاده از داروهای موضعی ویتامین با مشکل مقابله کنید. اگر مکمل‌های غذایی خوراکی مصرف می‌کنید برای توصیه‌های دوز مناسب با پزشک خود مشورت کنید زیرا مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند اثرات نامطلوبی داشته‌باشد. در صورت مشاهده هر گونه عارضه جانبی، فورا مصرف آن را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: 8 درمان در سالن‌های آرایشی برای موهای خشک